Täby, Råsta - Resultat E20

Startat av Fredrik Klint, 06 november 2011, 11:12:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Citat från: Peter Rost skrivet 22 november 2011, 22:38:40 PM
Åkersberga, och Vaxholm tillhör Keolis.

/Peter

Okej, återstår att se vad man gör med dessa framöver då...


Ersa

Citat från: Peter Rost skrivet 22 november 2011, 22:38:40 PM
Åkersberga, och Vaxholm tillhör Keolis.

/Peter

Är det inte så att själva depåområdena med lokaler tillhör Locum, dvs Landstinget?
Så är det iaf i TO Norrtälje med depåerna i Rimbo (Vallby) samt Hallstavik.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 23:25:21 PM
Är det inte så att själva depåområdena med lokaler tillhör Locum, dvs Landstinget?
Så är det iaf i TO Norrtälje med depåerna i Rimbo (Vallby) samt Hallstavik.
Det är SL som står som hyresvärd för både Vaxholm och Åkersberga. Sedan hur det är styrt med fastighetsbolaget inom Landstinget må vara oklart.

Hur detta reglerades från början med Busslink (som ju var SL från början) är väl oklart. Men till upphandlingen nu är det iaf SL själva som står uppsatt som hyresvärd. Sedan kan ju alltid Arriva välja att använda sig av depåerna eller ej (men de får ju ändå betala hyra för dem och avstånden är så pass långa att det nog är nödvändigt för att få ekonomi i verksamheten).

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 22:00:08 PM
Är det offentliggjort vilka linjer som blir VBP-linjer?
Kan VBP även komma att tillämpas på vissa delar av spårtrafiken?

Och VBP betyder på svenska?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

550 Bussar på ett bräde, inte illa. Det var en hel del.
Sen lär väl Nobina bara ha kallhäll och Södertälje kvar?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

Citat från: Bussmicke skrivet 22 november 2011, 23:42:41 PM
Och VBP betyder på svenska?

Tror att det är "verifierade betalande påstigande".

Citat från: Bussmicke skrivet 22 november 2011, 23:48:03 PM
Sen lär väl Nobina bara ha kallhäll och Södertälje kvar?

Norrtälje då?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Dörrbroms

Citat från: CR skrivet 22 november 2011, 20:10:57 PM
Arrivas pris är dryga 20 % lägre

Och med det ska de ha en fungerande verksamhet?

Nä, det ser inte ljust ut.

HB

Citat från: Tommy E skrivet 22 november 2011, 23:54:45 PM
Tror att det är "verifierade betalande påstigande".

Norrtälje då?

Helt riktigt. VBP är svenska och betyder "verifierade betalande påstigande".

Och Nobina har i SL-trafiken Tyresö, Södertälje, Kallhäll samt Norrtälje. Bromma upphör som idag äldsta avtal i augusti 2012. /Henrik/

CR

Citat från: Omnilasse skrivet 22 november 2011, 23:36:21 PM
Det är SL som står som hyresvärd för både Vaxholm och Åkersberga. Sedan hur det är styrt med fastighetsbolaget inom Landstinget må vara oklart.

Hur detta reglerades från början med Busslink (som ju var SL från början) är väl oklart. Men till upphandlingen nu är det iaf SL själva som står uppsatt som hyresvärd. Sedan kan ju alltid Arriva välja att använda sig av depåerna eller ej (men de får ju ändå betala hyra för dem och avstånden är så pass långa att det nog är nödvändigt för att få ekonomi i verksamheten).
Helt rätt, i avtalen ingår ett tvång att hyra både Vaxholm, Åkersberga stn och Åkersberga lastbilscentralen. Självklart står det fritt för Arriva att låta dessa depåer stå tomma. Men det lär knappast bli fallet, i princip behövs nog alla depåplatser som SL tillhandahåller för att rymma alla bussar som går åt för trafikuppdragen. För övrigt ingår även Vallentuna depån i hyrestvånget.

De enda av Keolis depåer som inte SL råder över är Ljusterö och Rindö.


CR

Citat från: Bussföraren skrivet 22 november 2011, 20:54:20 PM
En intressant passus i pressmeddelandet fångade min blick..

"•Bussarna, som ägs av trafikutövaren"

Har man gjort en kovändning nu och slutat finansiera bussar till delar av kontrakten? Befintliga av SL finansierade bussar i de aktuella gamla kontrakten vad händer med dessa?

Ska operatören själv finansiera samtliga bussar utan någon återköpsrätt?

Ted kanske kan säga bu eller bä om vad som är rätt?
Trängselbussarna ska hyras av SL, eller med andra ord SL äger dessa. Detta gäller både Råsta och Norrort.

Etanolbussarna ska tas över av avlämnande entreprenör, inklusive finansieringsavtal. Respektive entreprenör (Nobina och Keolis) äger dessa.

Ersa

Citat från: CR skrivet 23 november 2011, 01:01:34 AM
Helt rätt, i avtalen ingår ett tvång att hyra både Vaxholm, Åkersberga stn och Åkersberga lastbilscentralen. Självklart står det fritt för Arriva att låta dessa depåer stå tomma. Men det lär knappast bli fallet, i princip behövs nog alla depåplatser som SL tillhandahåller för att rymma alla bussar som går åt för trafikuppdragen. För övrigt ingår även Vallentuna depån i hyrestvånget.

De enda av Keolis depåer som inte SL råder över är Ljusterö och Rindö.

Lite OT-fråga, men ändå: Varför tillhör Vallentunas lokallinjer inte Norrort/Täby, istället för som idag Upplands-Väsby? Det vore ju smidigt att kunna samköra 610 och 608 med 66x-lokallinjerna, samt akut och planerad RB-ersättningstrafik.

CR

Resultatet med priser ser ut:

Råsta
1. Arriva 832,4 milj/ år
2. Veolia 1 036,1 milj/ år, +24%
3. Keolis 1 146,9 milj/ år, + 38%

Norrort
1. Arriva 621,6 milj/ år
2. Keolis 826,9 milj/ år, +33%
3. Roslagstrafik 886,2 milj/ år, +42,57%

Arriva, Veolia och Roslagstrafik har lyckats få 4 av 5 poäng i kvalitet och Keolis 3 poäng. Det ger för Råsta ett påslag på 60 respektive 120 miljoner i utvärderingspris utöver vad som ovan angivits. För Norrort är påslagen 50 respektive 100 miljoner. Så kvalitetsutvärderingen och poängen för detta har INTE haft någon betydelse för vem som vunnit!

Men helt klart är att prisskillnaderna är sensationellt stora. Arriva får anses ha lagt ett mycket prisoffensivt anbud!

Det är bara att hoppas att alla andra bolag har gravt fel och att Arriva har rätt, annars lär ytterligare ett bussbolag få sälla sig till raden av förlustbringande bolag i branschen......

CR

Citat från: Ersa skrivet 23 november 2011, 01:34:07 AM
Lite OT-fråga, men ändå: Varför tillhör Vallentunas lokallinjer inte Norrort/Täby, istället för som idag Upplands-Väsby? Det vore ju smidigt att kunna samköra 610 och 608 med 66x-lokallinjerna, samt akut och planerad RB-ersättningstrafik.
Det är nog endast SL som kan svara för varför det blivit så tokigt med områdesindelningen.

Men Arriva lär väl från januari 2013 samköra Vallentuna glesbygd (660-linjerna) med 608 och 610 och inte som nu med Upplands-Väsby, allt annat vore märkligt.

Ersa

Citat från: CR skrivet 23 november 2011, 01:45:42 AM
Det är nog endast SL som kan svara för varför det blivit så tokigt med områdesindelningen.

Men Arriva lär väl från januari 2013 samköra Vallentuna glesbygd (660-linjerna) med 608 och 610 och inte som nu med Upplands-Väsby, allt annat vore märkligt.

Det vore logiskt. Då får Vallentuna bara en enda depå i Okvista i och med trafikstarten, efter att man lagt ner sin nuvarande lilla depå och flyttat alla bussar till den som idag bemannas av Keolis.