Täby, Råsta - Resultat E20

Startat av Fredrik Klint, 06 november 2011, 11:12:56 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 20:32:25 PM
Har Arriva tagit i för mycket, med lite väl optimistiska siffror? För inte kan tre separata företag, dvs Roslagstrafik, Veolia och Keolis, alla lägga sig mer än 20% "för högt"? Vad kan detta innebära?

Det innebär att man kan ha tjänat mer pengar o ändå fått kontrakten.
Sedan kan man ana att Arriva lagt ett offensivt bud med stöd av ägarna DB

Bussföraren

Citat från: Rojje skrivet 22 november 2011, 20:35:53 PM
Undrar om Arriva kommer lyckas med övertagandet. Det har väl inte gått så bra i SL-land förut?

//Rojje

Jmf med Swebus/Nobina har Arriva knappast haft några större problem, de nuvarande Stockholmskontrakten startade f.ö också under ett annat (Brittiskt) ägande i bolaget.

Bussföraren

En intressant passus i pressmeddelandet fångade min blick..

"•Bussarna, som ägs av trafikutövaren"

Har man gjort en kovändning nu och slutat finansiera bussar till delar av kontrakten? Befintliga av SL finansierade bussar i de aktuella gamla kontrakten vad händer med dessa?

Ska operatören själv finansiera samtliga bussar utan någon återköpsrätt?

Ted kanske kan säga bu eller bä om vad som är rätt?

Omnilasse

Citat från: Bussföraren skrivet 22 november 2011, 20:54:20 PM
En intressant passus i pressmeddelandet fångade min blick..

"•Bussarna, som ägs av trafikutövaren"

Har man gjort en kovändning nu och slutat finansiera bussar till delar av kontrakten? Befintliga av SL finansierade bussar i de aktuella gamla kontrakten vad händer med dessa?

Ska operatören själv finansiera samtliga bussar utan någon återköpsrätt?

Ted kanske kan säga bu eller bä om vad som är rätt?

Ted får gärna komplettera, men vad som sagts från SL, så har ju Keolis valt själva att låta de nya bussarna till fr.a. Rissne, ske utanför finansiering från SL. Däremot skall de gamla trängselbussarna framförallt i Täby och boggibussarna i Bromma gå över. Nu blir det dock en liten del av den totala mängden bussar - blir väl totalt bara ett drygt 70-tal totalt för bägge trafikområdena. Har inte följt vad som hänt i upphandlingen, men jag har svårt att tro att detta skulle ha kunnat ändras under upphandlingens gång.

Ersa

Någon som kan kasta in en snabb gissning på hur många antal bussar som ingår i dessa bägge blocken?

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 21:20:09 PM
Någon som kan kasta in en snabb gissning på hur många antal bussar som ingår i dessa bägge blocken?

Arriva anger 250 bussar och tåg i block 2, och eftersom att det f n finns 29 tågsätt hos Roslagståg så borde det ju bli lite drygt 200...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 21:20:09 PM
Någon som kan kasta in en snabb gissning på hur många antal bussar som ingår i dessa bägge blocken?

Så här skriver Arriva själva:

* Trafiken i block 1 omfattar bussdepåerna i Råsta, Lunda/Solna, Sundbyberg och Bromma samt  Saltsjöbanan, Nockebybanan och Tvärbanan. Det innebär omkring 750 anställda, 300 bussar samt lokalbanevagnar och spårvagnar. Trafikstart 20 augusti 2012.

* Trafiken i block 2 omfattar bussdepån Täby samt tåg på Roslagsbanan och kommer att ha omkring 620 anställda, 250 bussar samt tåg. Trafkstart: 6 januari 2013.


Många garage i block 1 tycks det och desto färre i block 2...


Angående framtiden för hyfsat moderna buss i nuvarande avtal säger jag både bu och bä för närvarande.

Det viskas att en viss bussleverantör i Polen kommer att göra ett nytt försök i SL-land.

Ersa

Är det offentliggjort vilka linjer som blir VBP-linjer?
Kan VBP även komma att tillämpas på vissa delar av spårtrafiken?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Karsten skrivet 22 november 2011, 20:18:22 PM
Roslagståg och Nettbuss.

Det är väl i så fall Roslagståg utan DSB, alltså Svenska Tågkompaniet som liksom Nettbuss ägs av NSB.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

homer

Citat från: Omnilasse skrivet 22 november 2011, 21:17:59 PM
Ted får gärna komplettera, men vad som sagts från SL, så har ju Keolis valt själva att låta de nya bussarna till fr.a. Rissne, ske utanför finansiering från SL. Däremot skall de gamla trängselbussarna framförallt i Täby och boggibussarna i Bromma gå över. Nu blir det dock en liten del av den totala mängden bussar - blir väl totalt bara ett drygt 70-tal totalt för bägge trafikområdena. Har inte följt vad som hänt i upphandlingen, men jag har svårt att tro att detta skulle ha kunnat ändras under upphandlingens gång.

ingår inte egentligen veolias gamla 38XX vagnar i upphandlingen också? visserligen har keolis valt att omplacera till andra områden men enligt SL borde dem väl tillhöra Råsta? eller är dem helt utanför SL-finansiering? som var 2005?

Karsten

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 november 2011, 22:17:51 PM
Det är väl i så fall Roslagståg utan DSB, alltså Svenska Tågkompaniet som liksom Nettbuss ägs av NSB.


Jo, du har så rätt.

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 22:00:08 PM
Är det offentliggjort vilka linjer som blir VBP-linjer?
Kan VBP även komma att tillämpas på vissa delar av spårtrafiken?

Allt är VBP, utom möjligtvis viss form av ersättningstrafik.

Fredde

Citat från: Ted S skrivet 22 november 2011, 21:47:16 PM
Så här skriver Arriva själva:

* Trafiken i block 2 omfattar bussdepån Täby samt tåg på Roslagsbanan och kommer att ha omkring 620 anställda, 250 bussar samt tåg. Trafkstart: 6 januari 2013. [/i]

Hur blir det med depåerna/garagen i Vaxholm och Åkersberga? Eller tillhör dessa Keolis?


Omnilasse

Citat från: homer skrivet 22 november 2011, 22:21:52 PM
ingår inte egentligen veolias gamla 38XX vagnar i upphandlingen också? visserligen har keolis valt att omplacera till andra områden men enligt SL borde dem väl tillhöra Råsta? eller är dem helt utanför SL-finansiering? som var 2005?

De fanns inte med i underlaget. Och om SL har gått med på en permanent förflyttning (eller initierat den), så är det ju inget problem.  

Peter Rost

Citat från: Fredde_J skrivet 22 november 2011, 22:31:42 PM
Hur blir det med depåerna/garagen i Vaxholm och Åkersberga? Eller tillhör dessa Keolis?



Åkersberga, och Vaxholm tillhör Keolis.

/Peter