Täby, Råsta - Resultat E20

Startat av Fredrik Klint, 06 november 2011, 11:12:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussföraren



Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!


Nico


Tja, jag hade faktiskt tippat Arriva (trots att någon sade att de skulle ha hoppat av) då man dels tar en mycket större marknadsandel samt kan knyta ihop sina nuvarande områden. De är alltså bara att gratulera. Nu blir det även en tydligare polarisering mellan norr och söder, i alla fall ett tag, i SL-land.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussföraren

Det var väl heller inte oväntat med tanke på att just Arriva tagit kontakter bland folk på speciella poster runt om i branschen under den senaste helgen, det är knappast en tillfällighet utan information om vilket beslut soim SL förordade har förmodligen presenterats i fredags för både vinnande och nuvarande operatör

Dörrbroms

Jag kommer nog att sluta köra. Drastiskt kanske, men av vad jag hört av kollegor som kör åt Arriva i Märsta (främst) så har de sämre personalpolitik än Nobina - som jag flydde ifrån. Så reflexreaktionen blir att byta bransch.

(Dessutom slipper jag axelklaffarna.)

homer

Citat från: Dörrbroms skrivet 22 november 2011, 17:50:12 PM
Jag kommer nog att sluta köra. Drastiskt kanske, men av vad jag hört av kollegor som kör åt Arriva i Märsta (främst) så har de sämre personalpolitik än Nobina - som jag flydde ifrån. Så reflexreaktionen blir att byta bransch.

(Dessutom slipper jag axelklaffarna.)


tror inte du är ensam, Keolis lär knappast få problem att rekrytera personal till sina kvarvarande depåer

Ersa

Citat från: homer skrivet 22 november 2011, 19:50:53 PM
tror inte du är ensam, Keolis lär knappast få problem att rekrytera personal till sina kvarvarande depåer

Keolis har dessa dagar då inga bekymmer att få fram egna bussar och förare till RB-ersättningen Söderhall-Kårsta-Vallentuna-Kragstalund. Något som de vanligtvis hade förr.

CR

#24
Arrivas pris är dryga 20 % lägre än 2:an i både Råsta och Norrort eller om man så vill mer än 200 miljoner per år!! 2:an och 3:an ligger i bägge paketen endast någon enstaka procent ifrån varandra.

I Råsta var Veolia 2:a, Keolis 3:a.
I Norrort var Roslagstrafik 2:a och Keolis 3:a.

OBS! RÄTTAD/ ÄNDRAD, SE LÄNGRE FRAM I TRÅDEN!


RoggaBoy


Karsten


CR

Citat från: RoggaBoy skrivet 22 november 2011, 20:12:41 PM
Vilka går under Roslagstrafik?
Svenska tågkompaniet verkar vara moderbolag, så det är väl Roslagståg tillsammans med Nettbuss (?) som var tänkta att driftsätta trafiken ifråga.

Ersa

Citat från: CR skrivet 22 november 2011, 20:10:57 PM
Arrivas pris är dryga 20 % lägre än 2:an i både Råsta och Norrort eller om man så vill mer än 200 miljoner per år!! 2:an och 3:an ligger i bägge paketen endast någon enstaka procent ifrån varandra.

I Råsta var Veolia 2:a, Keolis 3:a.
I Norrort var Roslagstrafik 2:a och Keolis 3:a.

Har Arriva tagit i för mycket, med lite väl optimistiska siffror? För inte kan tre separata företag, dvs Roslagstrafik, Veolia och Keolis, alla lägga sig mer än 20% "för högt"? Vad kan detta innebära?

Rojje

Undrar om Arriva kommer lyckas med övertagandet. Det har väl inte gått så bra i SL-land med övertaganden?

//Rojje