Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland

Startat av Robert T, 11 oktober 2011, 18:19:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

vesslan30

Citat från: Ersa skrivet 17 oktober 2011, 01:43:11 AM
Det var ju UL:s fordonskrav som gällde för KR från Östhammarvinsten 2003 tills idag, som ledde till KR-bussarnas standard.
Framtida fordonskrav kommer knappast vara snålare satta, vilket innebär att Nobinas nya bussar kommer att ha lika hög standard som dagens KR-bussar. Om inte högre.
Är du hundra på att det stog så i fordonskrav efter som KR la ett dyrare anbud än nobina och vann. Vad jag har hört så var KRs fordonskrav högre än vad ULs fordonskrav var, så om Nobina hade fått anbudet då så hade det vart bussar utan bälten fortfarande och AC ..

LS_SWE

Citat från: vesslan30 skrivet 17 oktober 2011, 18:00:44 PM
så om Nobina hade fått anbudet då så hade det vart bussar utan bälten fortfarande och AC ..
vilken tur för passagerarna på nobinas bussar att det inte blev så, och att de måste köpa nya bussar nu :)

Ersa

Citat från: vesslan30 skrivet 17 oktober 2011, 18:00:44 PM
Är du hundra på att det stog så i fordonskrav efter som KR la ett dyrare anbud än nobina och vann. Vad jag har hört så var KRs fordonskrav högre än vad ULs fordonskrav var, så om Nobina hade fått anbudet då så hade det vart bussar utan bälten fortfarande och AC ..

Låter ju bakvänt om UL först inte kräver säkerhetsutrustning som bälten vid en upphandling under 2002, för att därefter välja en operatör som med ett dyrare anbud lovar utrustning som UL inte ens krävt/önskat. Men att UL ändå går in och tar dessa oväntade kostnader trots att det innebär att budgeten överskrids. Jag säger inte att det inte var så, utan bara att det låter som landet-upp-och-ner.

Nåja, nu ser det iaf annorlunda ut, och UL har denna gång ställt krav på bl.a komfortlinjer, bälten, AC, dubbeldäckare osv. Och detta oavsett vilken operatör som skulle ha vunnit. Men jämna villkor så, precis som det ska vara.

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 18 oktober 2011, 23:19:15 PM
Låter ju bakvänt om UL först inte kräver säkerhetsutrustning som bälten vid en upphandling under 2002, för att därefter välja en operatör som med ett dyrare anbud lovar utrustning som UL inte ens krävt/önskat. Men att UL ändå går in och tar dessa oväntade kostnader trots att det innebär att budgeten överskrids. Jag säger inte att det inte var så, utan bara att det låter som landet-upp-och-ner.

Nåja, nu ser det iaf annorlunda ut, och UL har denna gång ställt krav på bl.a komfortlinjer, bälten, AC, dubbeldäckare osv. Och detta oavsett vilken operatör som skulle ha vunnit. Men jämna villkor så, precis som det ska vara.

Bälten följer årsmodell och inget annat, det är enbart Buss klass 1 som inte kräver bälten.

Givetvis får man inte bälten på samtliga bussar om man inte har det som skallkrav alternativt begränsar åldern på bussarna vid trafikstart.

Givetvis var KR:s bud för bussar med bälten eftersom man knappast hade ett antal äldre bussar i lager.

Ersa

Men det naturliga tillvägagångssättet för UL vore väl då att kräva en lägre maxålder på Östhammar, än att i efterhand välja en dyrare operatör?

bilomnibussen

Förvånansvärt att man i UL inte har lågentré som krav på vanliga linjevagnar på landsbygden. Det här med handikapplift kan nog vara bra men det är något man i praktiken aldrig använder, såvida det inte kommer en rullstolsburen resenär. Man bär in barnvagnen tillsammans med vagnens innehavare vilket går fortare. Här i Örebro län har vi lågentré på alla utom komfortbussar och det är en välsignelse. Folk med barnvagn eller rullator klarar sig i regel på egen hand.
Mvh Jan G

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2011, 07:18:02 AM
Men det naturliga tillvägagångssättet för UL vore väl då att kräva en lägre maxålder på Östhammar, än att i efterhand välja en dyrare operatör?

Nu säger jag som Ted gjorde i en annan tråd, man ska inte tro på allt man hör och historien kring detta kommer att berättas nån gång i framtiden.

Ersa

#22
Citat från: bilomnibussen skrivet 19 oktober 2011, 09:06:38 AM
Förvånansvärt att man i UL inte har lågentré som krav på vanliga linjevagnar på landsbygden. Det här med handikapplift kan nog vara bra men det är något man i praktiken aldrig använder, såvida det inte kommer en rullstolsburen resenär. Man bär in barnvagnen tillsammans med vagnens innehavare vilket går fortare. Här i Örebro län har vi lågentré på alla utom komfortbussar och det är en välsignelse. Folk med barnvagn eller rullator klarar sig i regel på egen hand.
Mvh Jan G

Inte ett dugg förvånansvärt. UL är väl medvetna om hur vägnätet ser ut på landsbygden, och hur kämpigt det blir för den stora massan med stadsbussar ute i skogen. Ja, jag skriver stadsbussar, då det ju är exakt samma modeller av lågentrébussar som körs enbart inne i Umeå tätort som även går på över 10 mil långa landsbygdslinjer i Roslagen.
Jag säger inte att man behöver köpa höga turistbussar, men en lågbyggd linjevagn med några få låga trappsteg innanför framdörren är helt klart bättre än stadsbussar utan fjädring där föraren får ryggvärk trots att denne är 25-30 år ung. Dessutom är lågentrébussar svåra för många att "klättra upp" i om kantsten saknas, då instegshöjden är högre än vad det nedersta trappsteget är i fram en lågbyggd normalgolvare.

För att en specifik linje ute i skogen ska kunna köras med en stadsbuss krävs många förberedelser:
  • Vägen måste planas ut rejält. Inga gupp eller skarvar.
  • Grusvägar måste asfalteras. Annars får man ställa in trafiken just på sådana vägar.
  • Precis alla hållplatser längs linjen måste ha en förhöjd kantsten, precis som inne i stan.
  • Tidtabellen måste anpassas så att bussen får mer körtid. En stadsbuss klarar inte av samma hastigheter.
  • Trafikhuvudmannen måste kräva fungerande luftfjädrad förarstol i alla lågentrébussar. Även eftermontage i gamla. Detta ska ställas redan i kraven, så att bussbolagen tar med detta i sina anbud.

Blir inte allt detta väldigt dyrt? Jo, men landstingen och kommunerna måste lära sig att dylik handikappanpassad verksamhet är dyr! Man kan inte som idag dra in färdtjänsten och ersätta den med gamla lågentrébussar av förortsmodell utan fjädring som ger förarna ryggvärk och leder till fler klagomål från resenärerna än vad de äldre linjebyggda normalgolvarna gav.

Eller så kör man som UL (samt Tyskland och alla andra EU-länder utanför Sveriges gränser). Dvs landsbygdstrafik med vanliga lågbyggda normalgolvare som har rullstolslyft samt bra fjädring och komfort. T.ex Danielssons båda helt nya Vidre Contraster på Volvo B7R. Trappan framme i dessa bussar är oftast ändå lägre än vad folk har till sin egen farstukvist hemma på bondgården längs med busslinjen där ute i skogen.

CR

Nobina verkar ha bestämt sig för att köpa Scania i stor omfattning till Uppland. Bortåt 100 nya bussar ska vara beställda.

Frågan är om dubbeldäckarna ryms i Scaniabeställningen och i så fall vilken kaross man valt.

Robert T

Citat från: CR skrivet 04 november 2011, 14:27:20 PM
Nobina verkar ha bestämt sig för att köpa Scania i stor omfattning till Uppland. Bortåt 100 nya bussar ska vara beställda.

Frågan är om dubbeldäckarna ryms i Scaniabeställningen och i så fall vilken kaross man valt.

Spännande! Du vet inte något mer om bussarna?

Jacob

Åh, hoppas på Scania OmniExpress och Scania med VanHoolkaross som dubbeldäckare :D

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 07 november 2011, 12:42:33 PM
Åh, hoppas på Scania OmniExpress och Scania med VanHoolkaross som dubbeldäckare :D

Nja... Både höga samt nya låga OmniExpressen känns lite för billig och plastig för att klara av vanlig linjetrafik. Inredningen och då speciellt takpanelerna klarar ju inte ens av trafik hos Swebus utan högt slitage. Men kanske det går, om de nu gjort några förbättringar. Jag tittade aldrig in i låga OmniExpressen i Kortrijk, då mitt intresse för Scania fallit en hel del sedan de minskat samarbetet med Irizar och VanHool.

VanHool mellan Uppsala-Västerås hade varit riktigt fint! Dock lär chanserna dessvärre vara ytterst små att Nobina beställer VanHooler, då UL ju vill ha bussarna redan nu till sommaren. Vissa klagar på att VanHool ha för lång leveranstid. Själv anser jag att trafikhuvudmännen sätter ut alldeles för kort tid mellan tilldelningsbeslut och trafikstart. Minst 365 dagar ska det vara, gärna 400 dagar, så att operatörerna kan beställa vägbyggda bussar utan stress. Så jag gissar att det blir VDL även i västra Uppland.

Bussföraren

    Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2011, 13:46:08 PM
    • Trafikhuvudmannen måste kräva fungerande luftfjädrad förarstol i alla lågentrébussar. Även eftermontage i gamla. Detta ska ställas redan i kraven, så att bussbolagen tar med detta i sina anbud.


    Detta är väl ändå en företagsintern fråga och en arbetsmiljöfråga som isåfall Arbetsmiljöverket får titta på.

    Beställaren kan inte komma med krav för saker som rör säljarens arbetsmiljöansvar.

    Ersa

    Citat från: Bussföraren skrivet 07 november 2011, 12:56:47 PM
    Detta är väl ändå en företagsintern fråga och en arbetsmiljöfråga som isåfall Arbetsmiljöverket får titta på.

    Beställaren kan inte komma med krav för saker som rör säljarens arbetsmiljöansvar.

    Visst är det så, men jag tänkte rent helhetsmässigt. Exakt vilka som har ansvar för vilka detaljer orkar jag inte bena ut i alla inlägg. Men tack för kompletteringen. :)

    Fast nog kan man undra varför varken Kommunal eller Arbetsmiljöverket reagerat på hårda stolar utan fjädring i SL-lågentrébussar redan för 10 år sedan. Jag tycker inte alls att det är direkt underligt att förarna har lågt förtroende för Kommunal.

    Bussföraren

      Citat från: Ersa skrivet 07 november 2011, 13:03:47 PM
      Visst är det så, men jag tänkte rent helhetsmässigt. Exakt vilka som har ansvar för vilka detaljer orkar jag inte bena ut i alla inlägg. Men tack för kompletteringen. :)

      Fast nog kan man undra varför varken Kommunal eller Arbetsmiljöverket reagerat på hårda stolar utan fjädring i SL-lågentrébussar redan för 10 år sedan. Jag tycker inte alls att det är direkt underligt att förarna har lågt förtroende för Kommunal.[/list]

      Stolsfrågan var ju uppe redan på -80 talet inom SL.

      CR111 hade fast stol (fjädringen skulle sitta i bussen)
      Ombyggda CR111 fick Nordpatentstol med viss fjädring (som på CR112)

      Luftfjädrade och hydralfjädrade stolar är det ju inte alla som vill ha heller och underhålls dom inte så kan man lika gärna ha en gammal stol, en fjädrande stol där det inte längre går att ställa vikten t.ex är värdelös, då får man kapa en planka och sätta i spänn mot golvet.

      Med tanke på hur underhållet sköts i allmänhet blir det ett delikat problem