Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland

Startat av Robert T, 11 oktober 2011, 18:19:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

Nå, vad tror ni det blir för bussar i Uppland?

Detta ska köpas in, 95st dieselbussar drivna av RME och 41st gasbussar drivna av biogas.
Av dessa ska då 32st vara "komfortbussar" samt 12st vara dubbeldäckare.

Vad finns det för gasbussar idag? Det finns väl inga gasbussar som kan gå under kategorin "komfortbussar"? Inte heller finns det väl dubbeldäckare med gasdrift? Det känns ju som att VDL Synergy ligger bra till för dubbeldäckarna, om nu inte Norrtälje hittat stora brister på dom.

Att spekulera i vilka dieselbussarna blir är ju svårt, men vad tror ni som har koll på Nobina i andra delar av landet, blir det Volvo? MAN? Solaris? Scania?
Jag skulle tippa på att alla utom komfortbussarna blir lågentré i alla fall.

Kimsan

Dieselvagnarna blir antingen Volvo eller Scania, det vågar jag nästan sätta en veckolön på.

Björn Ax

Ja då nobina uppland är ett väldigt volvo dominerat område så kan jag nog också sätta lite pengar på att det kommer bli volvo.

MAN och solaris lär nog inte ens tittas på. :).


Peter L

Citat från: Björn Ax skrivet 13 oktober 2011, 02:30:46 AM


MAN och solaris lär nog inte ens tittas på. :).



Jodå, för biogasbussarna kommer de säkert att vara aktuella... eller har Volvo något bra regionbussalternativ numer?

Walter

Enligt Nobians hemsida är det ju 12 nya Dubbeldäckare och 41 biogasbussar vilket sedan ökas till drygt 100 st år 2018. År 2020 skall alla bussar vara biogasdrivna eller andra förnybara drivmedel. Så man kan tyda det som att det till trafikstart endast är knappt 50 nya bussar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter L

Citat från: Walter skrivet 13 oktober 2011, 15:12:17 PM
Enligt Nobians hemsida är det ju 12 nya Dubbeldäckare och 41 biogasbussar vilket sedan ökas till drygt 100 st år 2018. År 2020 skall alla bussar vara biogasdrivna eller andra förnybara drivmedel. Så man kan tyda det som att det till trafikstart endast är knappt 50 nya bussar.

Säkert så med tanke på att skillnaden i anbudspris är beroende på att Nobina använder en stor del begagnade bussar från avtalsstart medan Keolis hade fått köpa allt nytt direkt.

Björn Ax

Citat från: Peter L skrivet 13 oktober 2011, 08:24:19 AM
Jodå, för biogasbussarna kommer de säkert att vara aktuella... eller har Volvo något bra regionbussalternativ numer?

Då det är flytande biogas som ska användas så har dom väl något alternativ?

Walter

Det har ju tidigare varit MAN A26 på lån från Skåne, så helt ur leken är de ej.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Dubbeldäckarna kommer säkerligen vara rena dieselbussar som man tvingas köra på RME, och därmed förlora alla motorgarantier från tillverkaren som gapar av förvåning över svenskens val av märkligt bränsle. RME kan man för övrigt även hälla i tankarna på alla gamla Volvobussar med 12-litersmotorer av 2002 års modell eller nyare som Nobina redan idag kör runt med i UL-trafiken. 10-litersmotorerna fram till 2001 klarar dock inget annat än vanlig diesel.

Det vore ju inte alls chockerande om det blev VDL Synergy även i Uppsala. Det borde gå att använda exakt samma specning som med Norrtäljevagnarna... med undantag av stolarna. Ska man leva upp till UL-resenärernas komfortkrav krävs helt klart bättre stolar än de hårda som Norrtäljeresenärerna märkligt nog nöjer sig med. Tänk istället Arlandastolarna i de egna gamla 20-metersledvagnarna Swebus/Nobina själv kört med på bl.a 801:an i många år.

"Komfortbussar" idag är de gamla Swebus Expresserna 5602, 5603 m.fl. som mestadels körs på Forsmarkslinjerna. Huruvida det köps nya 9700 eller Setra GT-HD är dock omöjligt att spekulera i.

Att alla utom komfortbussarna blir lågentré tror jag inte på. UL är inte SL, och kommer därför inte att försöka göra hela länet till en kopia av Stockholms innerstad (som SL tyvärr gjort med Norrtälje kommun). Jämför Danielssons båda Vidre Contrast med normalgolv som uppfyller UL-kraven för vanliga UL-linjer som t.ex 809, 806, 823 i 10 år framöver. Jag gissar på max 50% lågentrébussar totalt, och då på specifika omlopp/avgångar, som finns uppmärkta i tidtabellerna.

Syn på tillgänglighet och handikappanpassning på landsbygden:
UL = Nigning fram och rullstolslyft i mittdörren.
SL = Lågentré överallt utan undantag. Även om det leder komfortbrist samt att folk får stå upp i över en timme, pga för få sittplatser.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

vesslan30

Nobinas Komfortbussar är vad KR Traffik har som standard på alla sina bussar som går i uppland idag.

LS_SWE

Citat från: Ersa skrivet 13 oktober 2011, 23:28:49 PM
"Komfortbussar" idag är de gamla Swebus Expresserna 5602, 5603 m.fl. som mestadels körs på Forsmarkslinjerna. Huruvida det köps nya 9700 eller Setra GT-HD är dock omöjligt att spekulera i.
om de köper Volvo 9700 till östhammar depån ska jag banne mig extra knäcka som buss förare :)

Ersa

Citat från: vesslan30 skrivet 14 oktober 2011, 05:44:07 AM
Nobinas Komfortbussar är vad KR Traffik har som standard på alla sina bussar som går i uppland idag.

Det var ju UL:s fordonskrav som gällde för KR från Östhammarvinsten 2003 tills idag, som ledde till KR-bussarnas standard.
Framtida fordonskrav kommer knappast vara snålare satta, vilket innebär att Nobinas nya bussar kommer att ha lika hög standard som dagens KR-bussar. Om inte högre.

Jacob

#13
Ja om det köps in VDL Synergy hoppas jag verkligen på andra bekvämare säten. Men det finns bussar som är bekvämare än 5602 och 5603. Arlandavagnarna i 54-serien är de bekvämaste bussarna Nobina har i UL-trafik idag. Om man kunde sätta sådana volvostolar i VDL Synergy skulle det bli succé! Men jag hoppas på Van Hool, dock är ju leveranstiden lite för lång...

Och jag får hålla med om att alla KR-vagnar (utom ledbussarna som ej har fällbara säten) är riktigt bekväma. De nya Mercorna och Scalan från Jämtland är oslagbara!

Fråga: Vilka bussar ska Nobina behålla från dagens vagnpark? Eller ska hela vagnparken bytas ut?

Här kommer några tänkbara bussmodeller:













//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

AO

Finns det några övriga krav på antal sittplatser på vissa linjer, exempelvis Arlandalinjen? Eller krav på ledvagnar på vissa linjer? Man får verkligen hoppas att Nobina får ha kvar några av sina ledvagnar, det kommer bli trångt på vissa linjer annars. Skickar man dem på rekonden så de får en ordentlig genomgång med nya stolar och nya motorer är det ju inte några fel på dem.