Linje 100 syd övertas av Ybuss

Startat av RoggaBoy, 25 juli 2011, 07:37:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Den 3/9 är sista dagen för Veolia Transdev på Linje 100 syd, för den 4/9 tar Ybuss över på kommersiella villkor (vad de nu innebär). För de som inte vet så är Linje 100 syd alltså Umeå - Sundsvall.

Länstrafiken kommer ut med information under Augusti. Fick själv veta det nyss av Veolia då Västerbottens nya tidtabeller from 4/9 inte innehåller Linje 100 syd. Däremot har Länstrafiken Västeenorrland tryckt tidtabeller för Linje 100 syd för perioden 14/8-10/12.

Återstår sedan att se om man måste åka med linje 10 (mjölkpallsturen) för att kunna delbetala med länskortet fram till tågen börjar rulla i December...

Positiva nyheter är det iaf!

Tillägg: Det är idag oklart om/när Veolias egna expressbuss, Linje 99 kommer tillbaka mellan Umeå - Sundsvall.

swedebear

Något som kommer att följas noga, eftersom jag då och då åker mellan Övik och Härnösand (Svärföräldrarna bor i Härnösand). Fördelen med Linje 10 är att Setrorna är mycket skönare att åka i än Vanhoolerna som börjar bli gamla och slitna av förklarliga skäl
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Bussföraren

Kommersiella villkor innehör att Ybuss inte erhåller någon grundersättning för att utföra trafiken, den ska bära sig självt s a s vilket väl innebär att man bara merutnyttjar befintlig kapacitet på fjärrbussarna även för regionalt resande och givetvis i mån av plats om man inte kommer att inför bokning även där.

Evt kommer väl länskort att gälla på delsträckor vilket man givetvis då får ersättning per gjord resa men det skulle jag nog påstå är oklart, enkelt kan man säga att linjen blir lika Veolia:s 99

RoggaBoy

Citat från: Bussföraren skrivet 25 juli 2011, 10:29:31 AM
Kommersiella villkor innehör att Ybuss inte erhåller någon grundersättning för att utföra trafiken, den ska bära sig självt s a s vilket väl innebär att man bara merutnyttjar befintlig kapacitet på fjärrbussarna även för regionalt resande och givetvis i mån av plats om man inte kommer att inför bokning även där.

Evt kommer väl länskort att gälla på delsträckor vilket man givetvis då får ersättning per gjord resa men det skulle jag nog påstå är oklart, enkelt kan man säga att linjen blir lika Veolia:s 99

Jo, de var de jag med tänkte på samtidigt som vi såg hur det gick med Y+ mellan Umeå - Skellefteå så risken är ju att de blir Linje 10 (mjölkpallsbussen) fram till December då tåget börjar rulla. Bussarna på Linje 10 är det inget fel på alls, utan bara restiden. Det borde väl innebära fler bussar från Ybuss för att klara av tågresenärerna eller flyttas dom nu över till Linje 10 tro.

Att Veolias Linje 99 som blir likadan som Ybuss kommer tillbaka tror jag inte själv men de återstår att se.

Bussföraren

Det beror väl på om Resplusbiljett kommer att gälla på Ybusslinjen, om inte så blir det linje 10 som gäller

Att köra fler turer än vad man gör idag är nog knappast ekonomiskt försvarbart, vad jag förstått har inte Ybussen haft speciellt bra snittbeläggning på sina turer så detta är säkert bara ett bra sätt att hjälpa upp detta genom att man får ett antal resenärer ytterligare, kommer inte Länsbiljetter att gälla blir det ju främst fjärresenärer som kommer att åka linje 100 framöver

RoggaBoy

#5
Länstrafiken Västerbotten har i förhandlingar med Veolia försökt få till en förlägning då optioner tillåter det men det blev nej. Man säger vidare att Veolia slutar köra den 31/8, medan Veolia säger den 3/9.

Allt orsakat av att ERTMS är försenat till Ådalsbanan då alla utgick från en start i Augusti 2011 från början fast även tågsätten, X62 är försenade...

Ybuss har idag bara en tur mitt på dagen från Umeå söderut kl. 12:40 om jag inte kommer ihåg fel, inte mycket att komma med men de blir intressant att följa tidningarna för att se hur resenärerna tar det hela. Resplusbiljetter kommer fungera hos Ybuss.

Sitter själv nu på en norrgående ny dubbeldäckare på Linje 100 som fått snabbare internet! :-)

Edit: Man jobbar på att länskortet ska fungera men då i "mån av plats" vilket jag förstår, så slut på delbetalning utan linje 10, med restid på ungefär 4h Umeå - Härnösand.

Bussföraren

Citat från: RoggaBoy skrivet 25 juli 2011, 13:31:14 PM
Ybuss har idag bara en tur mitt på dagen från Umeå söderut kl. 12:40 om jag inte kommer ihåg fel, inte mycket att komma med men de blir intressant att följa tidningarna för att se hur resenärerna tar det hela. Resplusbiljetter kommer fungera hos Ybuss.


Avg Umeå 0820, 1240, 2040 M-F  0820, 2040 Lörd, 11,00, 1240, 2040 Sönd

RoggaBoy

Citat från: Bussföraren skrivet 25 juli 2011, 14:49:16 PM
Avg Umeå 0820, 1240, 2040 M-F  0820, 2040 Lörd, 11,00, 1240, 2040 Sönd

Tack! Visste om den som går på kvällen med men den kan inte fungera mot tex tåg i Sundsvall. Inte var de många turer iaf, men lär nog inte bli förr då det är så få månader det handlar om (September - December) men enklast hade varit att Veolia förlängt avtalet dessa månader men allt tar slut någon gång.

swedebear

Citat från: RoggaBoy skrivet 25 juli 2011, 15:03:13 PM
Tack! Visste om den som går på kvällen med men den kan inte fungera mot tex tåg i Sundsvall. Inte var de många turer iaf, men lär nog inte bli förr då det är så få månader det handlar om (September - December) men enklast hade varit att Veolia förlängt avtalet dessa månader men allt tar slut någon gång.

Ja det kommer helt klart att ställa till det för de som åker buss mellan Sundsvall och Umeå som kommer med tåg till Sundsvall, sen blir ju nästa fråga när det gäller 10:an, kan den tänkas att angöra Tågstationen i Sundsvall också. Om den inte gör det så skulle det innebära att tågresenärer skulle få gå mellan tåg- och busstationen och tvärtom vilket med mycket packning inte är så vansinnigt trevligt även om det inte är jättelångt att gå (Cirka 1 km har jag för mig)
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Bussmicke

Varför skulle Veolias egna linje 99 försvinna?
Något jag missat?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

RoggaBoy

Citat från: Bussmicke skrivet 25 juli 2011, 19:01:21 PM
Varför skulle Veolias egna linje 99 försvinna?
Något jag missat?

Den gick inte så bra men Veolia har inte beslutat om/hur det blir med linjen.

RoggaBoy

Citat från: swedebear skrivet 25 juli 2011, 18:02:44 PM
Ja det kommer helt klart att ställa till det för de som åker buss mellan Sundsvall och Umeå som kommer med tåg till Sundsvall, sen blir ju nästa fråga när det gäller 10:an, kan den tänkas att angöra Tågstationen i Sundsvall också. Om den inte gör det så skulle det innebära att tågresenärer skulle få gå mellan tåg- och busstationen och tvärtom vilket med mycket packning inte är så vansinnigt trevligt även om det inte är jättelångt att gå (Cirka 1 km har jag för mig)

Nästan alla Linje 10 angör järnvägsstationen i Sundsvall och "problemet" är ju bara till December då tåget drar igång Umeå - Stockholm. Dock är väl restiden på ungefär 5 timmar sträckan Umeå - Sundsvall tilltalande direkt.

swedebear

Citat från: RoggaBoy skrivet 25 juli 2011, 19:18:42 PM
Nästan alla Linje 10 angör järnvägsstationen i Sundsvall och "problemet" är ju bara till December då tåget drar igång Umeå - Stockholm. Dock är väl restiden på ungefär 5 timmar sträckan Umeå - Sundsvall tilltalande direkt.

Jaså, har det ändrats? När veolia körde så var det ingen som gjorde det vad jag minns...
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

RoggaBoy

Citat från: swedebear skrivet 25 juli 2011, 19:31:05 PM
Jaså, har det ändrats? När veolia körde så var det ingen som gjorde det vad jag minns...

En snabb koll i Mobitime i mobilen gav svaret, men räknade inte men iaf varannan tur på vardagarna stannar där redan så de är nog enkelt att köra alla via jvstn.

Greger Larsson

Citat från: Bussmicke skrivet 25 juli 2011, 19:01:21 PM
Varför skulle Veolias egna linje 99 försvinna?
Något jag missat?
Citat från: RoggaBoy skrivet 25 juli 2011, 19:15:45 PM
Den gick inte så bra men Veolia har inte beslutat om/hur det blir med linjen.

Linjen var väl inte tänkt att köras under sommarlovet eftersom största delen av kundkretsen utgörs av studenter vid Umeå Universitet.

Citat från: swedebear skrivet 25 juli 2011, 18:02:44 PM
Ja det kommer helt klart att ställa till det för de som åker buss mellan Sundsvall och Umeå som kommer med tåg till Sundsvall, sen blir ju nästa fråga när det gäller 10:an, kan den tänkas att angöra Tågstationen i Sundsvall också. Om den inte gör det så skulle det innebära att tågresenärer skulle få gå mellan tåg- och busstationen och tvärtom vilket med mycket packning inte är så vansinnigt trevligt även om det inte är jättelångt att gå (Cirka 1 km har jag för mig)

Fast ni får väl lugna er lite med spekulationerna tills dess att Y-buss åtminstone fått presentera en tidtabell. För om än det inte blir samma turtäthet(sju dubbelturer/dag) som på dagens "hundring" Umeå-S-vall så blir det givetvis fler turer än vad Y-buss idag kör på sträckan. Det här blir ju lite av guldläge för Y-buss att fylla Stockholmsbussarna på sträckan också i o m att många resenärer från Umeå vill åka till t ex Ö-vik, Härnösand, Timrå m fl och kliva av där och samtidigt kan man boka nya resenärer från de platserna vidare söderut.