Tilldelningsbeslut Göteborg idag

Startat av Ted Selander, 22 juni 2011, 12:22:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AL

Tillhör Hisingen/Centrala Hisingen.  Men om nu spårvägen mot all förmodan tappar Kville, så får man ju vid Gud hoppas att det inte blir Veolia som tar över.  Busslink är att föredra med sin motsvarande erfarenhet av tung innerstadstrafik i Stockholm.  :)

danneh

#46
Veolia får man faktiskt inte hoppas, deras problem har ju inte varit små här, och deras rykte är ju inte det bästa så att säga...
Sen blir det kul och se vad det blir för busstyper... Framförallt om GS fortsätter sin "MAN+Volvo-linje" och om Keolis köper Volvo eller MAN för ledbussarna i Nordost, för det verkar ju bli gas på dem, om de nu inte blir diesel som i stort sett alla ledbussar här. Om det är diesel kan det nog bli Scania, eller finns Omnicity-leden med CNG?

kurre

Citat från: Ted S skrivet 26 juni 2011, 15:03:54 PM
Se även länken till Västtrafik, sid 1 i denna tråd...


Står ju bara att det vara cirka 80 bussar totalt. Och om Keolis har 47 i Angered så blir det cirka 33 i stan vilket låter lite

Bussgubben

Citat från: danneh skrivet 27 juni 2011, 22:29:46 PM
Veolia får man faktiskt inte hoppas, deras problem har ju inte varit små här, och deras rykte är ju inte det bästa så att säga...
Sen blir det kul och se vad det blir för busstyper... Framförallt om GS fortsätter sin "MAN+Volvo-linje" och om Keolis köper Volvo eller MAN för ledbussarna i Nordost, för det verkar ju bli gas på dem, om de nu inte blir diesel som i stort sett alla ledbussar här. Om det är diesel kan det nog bli Scania, eller finns Omnicity-leden med CNG?

Antagligen så köper Keolis B9S när det gäller ledbussarna, men den som väntar får se. Keolis köpte ju bara Scania och Volvo vilket innebär att de verkar hålla sig undan från övriga i GBG åtminstone.

danneh

Om de köper Volvo, och ledbussarna blir gas blir det ju 7700A CNG... Men Keolis har väl köpt en del MAN? Solaris är ju också ett alternativ, men inte särskilt troligt i min mening (efter problemen de hade i Sthlm)

Bussföraren

Citat från: kurre skrivet 30 juni 2011, 08:46:40 AM

Står ju bara att det vara cirka 80 bussar totalt. Och om Keolis har 47 i Angered så blir det cirka 33 i stan vilket låter lite

Centrum är 50-51 bussar

Bussgubben

Citat från: danneh skrivet 30 juni 2011, 13:20:48 PM
Om de köper Volvo, och ledbussarna blir gas blir det ju 7700A CNG... Men Keolis har väl köpt en del MAN? Solaris är ju också ett alternativ, men inte särskilt troligt i min mening (efter problemen de hade i Sthlm)

Alternativt så kan de ju också välja diesel ala B9S men det skulle då nog endast vara dessa iasåfall, och Solaris skulle det nog verkligen inte vara igen och dessutom så har jag knappt sett nya MAN bussar i GBG. Antagligen köper de nog Volvo eller Scania....

Peter L

Citat från: Bussgubben skrivet 30 juni 2011, 15:12:24 PM
Alternativt så kan de ju också välja diesel ala B9S men det skulle då nog endast vara dessa iasåfall, och Solaris skulle det nog verkligen inte vara igen och dessutom så har jag knappt sett nya MAN bussar i GBG. Antagligen köper de nog Volvo eller Scania....

Är diesel tillåtet eller måste det vara biogas enligt avtalet?

danneh

Nya MAN bussar i Göteborg? Jo, GS har ett antal

danneh

Citat från: Peter L skrivet 30 juni 2011, 16:33:24 PM
Är diesel tillåtet eller måste det vara biogas enligt avtalet?

Enligt Västtrafiks pressmeddelande skulle det vara totalt ca 80 nya bussar. För båda avtalen, varav merparten skulle drivas av biogas, och dessutom ett 20-tal hybridbussar.
Och iom att dessa områden innehöll såpass många linjer med ledbussar (5 i Angered inkl 159+L17) så borde en ganska stor del av ledbussarna bli med biogas.
Har försökt hitta på Scanias sida om Omnicity led finns i gasversion, men förgäves.

Peter L

Citat från: danneh skrivet 01 juli 2011, 01:33:03 AM
Enligt Västtrafiks pressmeddelande skulle det vara totalt ca 80 nya bussar. För båda avtalen, varav merparten skulle drivas av biogas, och dessutom ett 20-tal hybridbussar.
Och iom att dessa områden innehöll såpass många linjer med ledbussar (5 i Angered inkl 159+L17) så borde en ganska stor del av ledbussarna bli med biogas.
Har försökt hitta på Scanias sida om Omnicity led finns i gasversion, men förgäves.


Instämmer. Om merparten ska drivas med biogas kompletterat med hybridbussar rimmar det illa med att beställa dieselbussar "i onödan" och då det ganska klart finns flera aktuella ledbussmodeller att välja på så är det ingen "ursäkt".

mushkot

Jag väntar fortfarande på den första biogashybriden! Skulle nog göra underverk mot gasbussarnas något ryckiga gång.

Erling.L

är även reglerat hur mycket diesel som får användas o efter 2014 e det typ 10% som får gå på diesel resten måsta ha förnyelsebart drivmedel typ biogas rme dme etc
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

kurre

Ingen som vet när tilldelningsbeslutet för Härryda kommer?

Kronobergarn

Syfta du på linjerna 610, 611, 616 & 620 ?