Bussolycka i Stockholm med skenande buss

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 maj 2011, 13:01:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot


Kanske de skulle tänka igenom hur de formulerar sig lite bättre:
Alla bussar besiktigas hos Svensk Bilprovning en gång per år. Den senaste statistiken visar att 70 procent av Keolis bussar godkänns direkt utan anmärkning. 9 procent har fått en anmärkning utan krav på efterkontroll.
Det innebär alltså att nästan var tredje buss underkänns och att var femte buss har så allvarliga fel att den måste in för efterkontroll. Knappast något som imponerar.


[/quote] 



Som jag fattat senaste resultat om bes. på bussar finns inga bolag som har fler godkända än Keolis ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

jenseeg

Citat från: Buzz skrivet 30 maj 2011, 20:02:45 PM
Vet inte om jag skulle kalla de där för ett tillbud. Ett tillbud är när något nästan hände.
En nermejad busskur och en halft demolerad buss  är inte ett tillbud.  ;)

Hur gick det i den skuldfrågan?
Kollar runt i forumet...

Du har rätt, det var väl knappast ett "tillbud" - det borde just jag ha koll på som jobbar som språkexpert på Scania.

Jag är också intresserad av hur det gick i skuldfrågan. Skälet till att jag drar upp olyckan förra året är att jag anar ett mönster: Borås-olyckan, olyckan med den nedmejade busskuren och olyckan häromdagen - alla är eventuellt bromsrelaterade, och det är väl nästan samma typ av buss, Scania-bussar tråkigt nog. Precis som dörrklämning tycks vara eller ha varit ett återkommande problem med (gamla?) volvobussar i Nacka-trafiken. Jag är en rookie i bussammanhang och kan inte tillnärmelsevis så mycket som ni andra här på forumet, men jag ville ändå pröva att säga på expertforumet det som jag har funderat över.

/J

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 30 maj 2011, 21:09:49 PM
Kanske de skulle tänka igenom hur de formulerar sig lite bättre:
Alla bussar besiktigas hos Svensk Bilprovning en gång per år. Den senaste statistiken visar att 70 procent av Keolis bussar godkänns direkt utan anmärkning. 9 procent har fått en anmärkning utan krav på efterkontroll.
Det innebär alltså att nästan var tredje buss underkänns och att var femte buss har så allvarliga fel att den måste in för efterkontroll. Knappast något som imponerar.


 



Som jag fattat senaste resultat om bes. på bussar finns inga bolag som har fler godkända än Keolis ..

Visserligen var det 44 procent av "SL:s bussar" som blev underkända vid besiktningen enligt Text-TV i dag och det innebär rimligen att Keolis ligger bättre till än de båda andra men 30 procent underkända är ändå alldeles för mycket och absolut inget att framställa som om det vore något att vara stolt över.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Staffan Sävenfjord

Citat från: HB skrivet 30 maj 2011, 22:21:50 PM
Jo Nobina ligger på över 80% godkända besiktningar. /Henrik/

http://www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-kan-fa-Stora-Trafiksakerhetspriset-/

Antingen är uppgiften på Text-TV fel (vilket i och för sig inte är otroligt) eller också är det endera av följande:
1. Nobina har 80 procent godkända i hela landet men betydligt sämre i SL-området.
2. Keolis far med osanning: det är mer än 30 procent av bussarna som underkänns.
3. Arriva har cirka 120 procent av bussarna underkända.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredde

Nu har lokal media "kommit på" att bussar i Göteborg och Malmö får ha en maxålder på 10 år...

http://svt.se/2.33538/1.2440932/olycksbussen_var_15_ar_gammal?lid=puff_2440932&lpos=rubrik


Buzz

Citat från: HB skrivet 30 maj 2011, 22:21:50 PM
Jo Nobina ligger på över 80% godkända besiktningar. /Henrik/

http://www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-kan-fa-Stora-Trafiksakerhetspriset-/

Fortfarande tror jag inte att man nödvändigvis hittar alla fel på en besiktning.

Ot men ändå inte:
Jag råkade ut för en sanslös grej på en besiktning med min privata bil. Besiktningsmannen tar en vända med bilen och testar bl.a. signalhornet.
Jag är inte alls orolig, mer än att något kan ju slumpartat faktiskt gå sönder just nu! Men allt fungerade tip-top.

Jag sätter mej i bilen och drar iväg.
Det här låter galet men knappt 3 minuter senare är det någon som stör mig så jag tutar på "idioten" MEN TUTJÄVELN FUNGERAR INTE! Dessutom började airbagen att lysa = att något var fel.
Vad är oddsen!?

Det kostade mig ca 2000:- att laga ...

Vad jag säger är att inget verkstadsbesök eller någon besiktning kan garantera att allt är under kontroll. Bara just då.

JDS

Har varit med om 2 ggr att glödlampor gått sönder medan jag stått på planen framför bilprovningen och väntat på min tur...  ::) men det är väl ett ganska stort steg från en brusten glödtråd till att typ bromsen slutar fungera!

Omnilasse

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 maj 2011, 22:27:46 PM
Antingen är uppgiften på Text-TV fel (vilket i och för sig inte är otroligt) eller också är det endera av följande:
1. Nobina har 80 procent godkända i hela landet men betydligt sämre i SL-området.
2. Keolis far med osanning: det är mer än 30 procent av bussarna som underkänns.
3. Arriva har cirka 120 procent av bussarna underkända.


Nobinas och Keolis siffror avser ju landet. Och någon särskild statistik för bussar i linjetrafik har jag inte sett att bilprovningen presenterat. Min uppfattning är nog att de stora aktörerna på marknaden ändå är relativt bra. I landet finns det ju trots allt en hel del andra bussbolag. Dessuom har inte ens text-tv (eller vem som nu kom med nyheten) ens lyckats läsa på rätt rad i Bilprovningens statistik. 44 procent av tunga bussar var underkända i landet, 38 procent för Stockholms län...(om man inte lyckats få fram särskild statistik för bussar i linjetrafik - men någon sådan förs inte mig veterligen om man inte sitter och räknar på bussmodeller).

Vad som är positivt är den stora minskningen av underkända som skett under senare år. Andelen bussar som fått körförbud får också sägas vara relativt liten. 17 stycken av 13 884. Det kan ju också noteras att tunga bussar, med sina 56 procent i riket ligger skyhögt över tunga lastbilar med 36 procent. En stor del underkänns pågrund av oljeläckage. Däremot är en alltför stor andel underkända av bromsrelaterade skäl och det är förstås det allvarliga.

Nåväl ca 30 procent av bussarna i Stockholm är inte i SL-trafik.
2010 hade väl Nobina ungefär 550 bussar i Stockholms län, Keolis ca 1250 och Arriva 200. Även om antalet godkända skulle vara något högre bland dessa bolag än för tunga bussar generellt, (säg 70 procent), innebär det rimligen att iaf Nobina ligger något lägre i Stockholm. Keolis har så pass stor del av sin fordonspark i Stockholm att de nog bör hamna ungefär på snittet för deras totala andel bussar. (iaf inte märkbart under). Arriva har så pass liten linjetrafik i Stockholm att deras siffror inte ger tillräckligt utslag i länsstatistiken, såvida inte alla deras bussar skulle ha blivit underkända förstås.


Bussföraren

Med statistik kan man visa allt och få det till sin egen fördel i de flesta fall.

Intressant är att man enkelt kan se att siffrorna följer avtalets ålder i de flesta län, de Jämtland där KR Trafik avslutade större delen av sina avtal i Jämtland under 2010, större delen av bussparken tillhörde KR och det påverkade snittet som blev extremt dåligt för länet, gamla bussar som snart skulle avvecklas = minimalt underhåll.
Nästa år kommer siffrorna för Jämtland att vara skyhögt bättre = Nya bussar.

Sedan finns det åkare som trots stor andel gamla o riktigt gamla bussar ändå lyckas prestera hyfsade siffror, Dalarna t.ex där merparten av bussarna tillhör Nobina.

För att få en mer rättvisande statistik skulle en samkörning med Yrkestrafikregistret vara intressant, bland Lastbilar o bussar finns ju som bekant en icke försumbar andel fordon som inte används yrkesmässigt och i många fall bara för rekreation.

Till sist så beror andelen underkännande för bromsrelaterade fel ytterst sällan på att bromsverkan saknas utan på ovalitet, ojämn bromsverkan (över axlar o sidor) och andra liknande sifferfel.

Till avdelningen ägarrelaterade fel som gett underkännande hör dåligt mönsterdjup, trasiga lampor och så favoriten oljebemängd motor, kan man minska ner dessa tre punkter till ett minimum med ganska enkla åtgärder så skjuter siffrorna i höjden direkt och detta har ju en del åkare redan upptäckt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussföraren skrivet 31 maj 2011, 08:47:39 AM
Med statistik kan man visa allt och få det till sin egen fördel i de flesta fall.


Precis. Det var just därför jag tyckte att Keolis inte borde ha nämnt detta i samband med olyckan. Det har inget med själva olyckan att göra och det är statistiska siffror som inte säger ett skvatt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

"Bussen som i lördags skenade in på ett torg i Stockholm hade kunnat stoppas automatiskt på hållplatsen med fjäderbromsarna. Polisens brottsmisstankar mot föraren missar därför målet. Man borde i stället utreda varför inte ansvariga myndigheter kräver sådana elementära säkerhetsfunktioner i alla stadsbussar."

http://www.newsmill.se/artikel/2011/06/01/professor-myndighetsmissar-bakom-flera-bussolyckor

Om artikelförfattaren:
Lennart Strandberg, Professor i färdsäkerhet vid Linköpings universitet.
Haveriutredare i eget företag.
Professor i olycksfallsforskning vid f.d. Arbetsmedicinska institutet.  
Forskat och utbildat om farkostteknik sedan 1970.
Civilingenjör i Flygvapnet.
Testat och tävlingskört bilar på is, bana och i rally.
Körkort A BE CE DE.

Bussmicke

Citat från: Patrik skrivet 30 maj 2011, 10:24:53 AM
Konstigt att ingen? sett om bromsljusen lös eller inte.

Jag tror på förarens berättelse att hon tryckte på bromsen men att det inte gick att stanna....


Hon hade väl en ratt att vrida på...
Hellre köra mot husväggen än nedför trapporna.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 04 juni 2011, 08:26:11 AM
Hon hade väl en ratt att vrida på...
Hellre köra mot husväggen än nedför trapporna.

Det är mer eller mindre omöjligt för oss andra att svara på hur vi skulle reagera i samma situation i en gammal buss utan röd nödbrytare och kopplingspedal. Jag vågar inte svara på hur jag skulle hantera denna situation trots att jag har snart 10 år bakom olika bussrattar. En MaxCi brukar vara oerhört pigg och om den nu drar iväg i full karriär utan att man är beredd på det är är det tveksamt att man ens hinner börja styra mot något specifikt hinder.

Jag har kört en Neoplan Spaceliner vars gasvajer hängde upp sig under halv gas mitt i en tätort, men då hade jag en kopplingspedal att trycka ner samt en nyckel att bryta motorn med efter att jag fått stopp på vidundret.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 04 juni 2011, 10:16:42 AM
Det är mer eller mindre omöjligt för oss andra att svara på hur vi skulle reagera i samma situation i en gammal buss utan röd nödbrytare och kopplingspedal. Jag vågar inte svara på hur jag skulle hantera denna situation trots att jag har snart 10 år bakom olika bussrattar. En MaxCi brukar vara oerhört pigg och om den nu drar iväg i full karriär utan att man är beredd på det är är det tveksamt att man ens hinner börja styra mot något specifikt hinder.

Jag har kört en Neoplan Spaceliner vars gasvajer hängde upp sig under halv gas mitt i en tätort, men då hade jag en kopplingspedal att trycka ner samt en nyckel att bryta motorn med efter att jag fått stopp på vidundret.
Och till motsatsen är bevisad tycker jag vi ska tro på den berättelse som bussföraren lämnat. Bussen stod med nosen mot trappan, och bara några meter ifrån. När väl hon började bromsa var bussen redan i trappan - och då får man ju inte något vidare bromseffekt. Ser alltså inte att hon skulle ha kunnat agera på annat sätt än vad hon gjorde i detta fall. Sedan som sagt hur man agerar i en chocksituation är ju väldigt individuellt och hur mycket man än simulerar sådant, är det ju aldrig på riktigt förrän det är på riktigt...