Bussolycka i Stockholm med skenande buss

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 maj 2011, 13:01:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: handläggaren skrivet 29 maj 2011, 21:43:05 PM
http://svtplay.se/v/2440070/bussarna_ar_skrot

"Vilken annan stad i Sverige man än åker till, där skrotar man bussarna efter 6-7 år, för då är de skrot"
(Robert Collin i klippet)

Jag kan inte minnas att alla gula OmniLink i Östersund gick till skroten 2007. Likaså i Uppsala län och Norrtälje kommun har jag inget minne av att bussar äldre än 2004 års modell i år är slut, förbjudna och skrotade. ::)

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 29 maj 2011, 22:03:33 PM
"Vilken annan stad i Sverige man än åker till, där skrotar man bussarna efter 6-7 år, för då är de skrot"
(Robert Collin i klippet)

Jag kan inte minnas att alla gula OmniLink i Östersund gick till skroten 2007. Likaså i Uppsala län och Norrtälje kommun har jag inget minne av att bussar äldre än 2004 års modell i år är slut, förbjudna och skrotade. ::)

Han har också prutat ner det från artikeln, där tillåter han ju 8 år. Fast samtidigt är han lite motsägelsefull i krönikan, han säger ju samtidigt att de borde ha skrotats för 10 år sedan...

Måste ha blandat ihop resoenemanget med turistbussar, men där byter man ju inte för att bussarna är slutkörda, utan för att man vill erbjuda fräscha nya bussar och det dessutom finns ekonomi i det...

Det intressanta är väl också att när det var snöoväder i Stockholm och alla privata entreprenörer ställde in trafiken, ja då var istället felet att de tänkte för mycket på säkerheten, man ville inte riskera att bussarna körde av vägen...då var det inget tal om att någon kunde bli skadad i en sådan situation...Populismpressen är onekligen inte konsekvent annat än att allt är de privata företagens fel...

Fox

Vad den här stackars chauffören måste må dåligt!
Många tänker nog bara på hur personerna runt om kring mår som var med, men den som mår sämst och kommer att få leva med detta resten av sitt liv är CHAFFÖREN!!!

Hoppas de kommer fram till vad felet var.

bussfan


Patrik

Konstigt att ingen? sett om bromsljusen lös eller inte.

Jag tror på förarens berättelse att hon tryckte på bromsen men att det inte gick att stanna....
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

yngrot

Ja vi som kört några år vet att det mesta kan hända.. konsten är att kunna tänka klart i det läget inte alltid så lätt. I efterhand är det alltid lätt att säga så här skulle jag gjort. :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

buskörare

Citat från: Patrik skrivet 30 maj 2011, 10:24:53 AM
Konstigt att ingen? sett om bromsljusen lös eller inte.

Jag tror på förarens berättelse att hon tryckte på bromsen men att det inte gick att stanna....


Det som talar emot det är ju att bussen stannade mitt på torget. Borde den inte fortsatt in i nått som fick den att stanna om bussen skenade och inte gick att bromsa?
Jag tror på att hon trodde att hon tryckte på bromsen, men att hon i paniken tog fel. Jag tror de flesta som kört buss i 10 år har tagit fel på pedal någon gång, men att det i 99,99% av fallen inte orsakar nått runt om.
Däremot så hoppas jag att dom hittar nått fel på bussen och att jag har fel.

reseguiden86


Robert Brink

Citat
Det som talar emot det är ju att bussen stannade mitt på torget. Borde den inte fortsatt in i nått som fick den att stanna om bussen skenade och inte gick att bromsa?
Jag tror på att hon trodde att hon tryckte på bromsen, men att hon i paniken tog fel. Jag tror de flesta som kört buss i 10 år har tagit fel på pedal någon gång, men att det i 99,99% av fallen inte orsakar nått runt om.
Däremot så hoppas jag att dom hittar nått fel på bussen och att jag har fel.

Kan bara hålla med! Jag har tex haft gaspedaler som fasnat i gamla upprivna golvmattor, plastdelar som hängt ner från instrumenteringen mm, men det har slutat utan något incident.
Och när det gäller den aktuella platsen, så gasar man ofta till efter vänstersvängen in på torget, sen bromsar man till innan skarpa högerkurvan mot hållplatsen. Om man då tex råkar trycka på gasen, så är en Maxci ganska pigg, och mycket kan hända på kort tid!
Det är inte alltid människan handlar som den borde göra vid paniksituationer, även tränade piloter har gjort mycket fel har utredningar av flygolyckor visat genom åren. Och en bussförare som alldrig tränas för att kanske hamna i en paniksituation, kan då också handla fel!

Men jag hoppas jag har fel, och att det var fel på bussen!(Bara man inte tar alla Maxci ur trafik pga detta) Bättre buss att köra finns inte i dagens trafik.

//R


Andy

Många Volvobussar kopplar väl bort gaspedalen om dörrarna är öppna, så att man inte kan "forcera" dörrbromsen som kanske inte är så stark? Finns en liknande funktion på Scania Maxci? I såfall kanske gaspedalen/reglaget hängt upp sig på något vis när dörrarna var öppna, men då utan verkan på motorn. Nya föraren löser av, sätter sig i ordning, föraren släpper parkeringsbromsen, stänger dörrarna och vips kopplas gaspedalen in, motorn varvar och eftersom växeln ligger i får bussen genast fart framåt och i överraskelsen tar det ett par sekunder innan föraren kan hejda bussen.

Är detta scenario möjligt på en Maxci?

Det är ju möjligt att man tar fel på gas och broms, men det vore hyfsat osannolikt att hon då inte hunnit rädda situationen i tid.

buskörare

Citat från: Andy skrivet 30 maj 2011, 13:00:14 PM
Många Volvobussar kopplar väl bort gaspedalen om dörrarna är öppna, så att man inte kan "forcera" dörrbromsen som kanske inte är så stark? Finns en liknande funktion på Scania Maxci? I såfall kanske gaspedalen/reglaget hängt upp sig på något vis när dörrarna var öppna, men då utan verkan på motorn. Nya föraren löser av, sätter sig i ordning, föraren släpper parkeringsbromsen, stänger dörrarna och vips kopplas gaspedalen in, motorn varvar och eftersom växeln ligger i får bussen genast fart framåt och i överraskelsen tar det ett par sekunder innan föraren kan hejda bussen.

Är detta scenario möjligt på en Maxci?

Det är ju möjligt att man tar fel på gas och broms, men det vore hyfsat osannolikt att hon då inte hunnit rädda situationen i tid.
Varför skulle hon inte kunnat rädda situationen fortare i din teori då? Hon kan ju ha kommit ur balans när bussen hoppade upp på trottoaren. Fascinerande att flera förare påstår att det är vanlgt med bromsproblem? Jag har bara varit med om att retarden slutat funka, men aldrig mer än så. Tur tydligen?

yngrot

Vad gäller MaxCi och handbroms och växel så måste du lägga i neutral + p-broms för att kunna lämna förarplatsen annars startar summer och tjuter. När du lossar p-broms kan inte växel ligga i och skulle knappen för högre tomgångsvarv vara intryckt går det ej att lägga in växel .. såvitt jag minns iaf.. Gasen kopplas ur om nån broms är aktiv, kommer en liten sten under bromspedalen så är gasen ur funktion. Vilket inte är så kul om det händer mitt ute på vägen ..

Min teori är att hon tror hon tryckt på bromsen men istället tryckt på gasen..

Lite OT men ni som vart med några år minns kanske att AUDI råka illa ut i USA för rätt många år sen att bilar rusa och det visa sig bero på att förarna gasa för fullt..därför är det numera inte möjligt lägga i växel utan att hålla bromspedal nertryckt..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Andy

Citat från: buskörare skrivet 30 maj 2011, 13:26:06 PMFascinerande att flera förare påstår att det är vanlgt med bromsproblem?
Kanske inte riktat mot mig, men att detta fel skulle vara vanligt har jag inte påstått. Svårmanövrerade, ryckiga bromsar tycker jag är alltför vanligt, dock.

Citat från: buskörare skrivet 30 maj 2011, 13:26:06 PMVarför skulle hon inte kunnat rädda situationen fortare i din teori då?
Det hade säkert gått att stanna bussen fortare, men jag tror att överraskingen av att motorn rusar av sig själv och bussen direkt sätter fart är mycket större än överraskningen av att det var gasen och inte bromsen man trampat på. Fullt tillräcklig för att inte hinna bromsa förrän man är framme vid trottoarkanten. Att man inte lyckas stanna bussen mellan trottoarkanten och den plats där den faktiskt stannade, beror nog dels på skumpande och dels på panik över att man kör rakt in i en folksamling.

Eftersom förklaringen "hon tog fel pedal" är så enkel är den väldigt lätt att ta till. Men det känns så osannolikt att bussföraren så lång tid kan trycka gasen i botten av misstag. Bussen stod ju still först. Hade bussen kommit direkt från korsningen hade jag kunnat köpa resonemanget. Föraren hävdar ju själv att motorn rusade utan att hon rörde någon pedal. Därför bör man ju undersöka om denna utsaga kan vara sann. Och om den vore sann, vad kan ha hänt?

Citat från: yngrot skrivet 30 maj 2011, 14:25:47 PM
Vad gäller MaxCi och handbroms och växel så måste du lägga i neutral + p-broms för att kunna lämna förarplatsen annars startar summer och tjuter.
Är du säker på att växel måste läggas ur? Nästan alla avlösningar i Nacka-Värmdö sker med växel i läge D, 00-vagnarna undantagna då de piper då. Hur gör innerstan med Maxci?

lil-sis

Men om man struntar i grindsummern (eller om den är urkopplad/trasig/whatever) så finns det ju inget som hindrar att man lägger i p-broms och lämnar över till nästa kollega.

Säg då att dörrbromsarna inte fungerar (det har hänt mig mer än en gång och man blir MYCKET förvånad första gången bussen skuttar iväg innan man stängt dörrarna, jag har alltid foten på bromsen när jag lastar men sen släpper man ju... På våra MAN så löser man det genom att starta om hela bussen = datorfel snarare än handhavandefel el mekaniskt fel.)

Då skuttar bussen iväg så fort man släpper handbromsen = om man inte var helt redo för avfärd så tar det ju en liten stund innan man hinner reagera.

Har en kollega (på annat bolag) som fått bromshaveri på linje men klarade ut situationen med retarder och handbroms. Så omöjligt är det ju inte.

Buzz

Ny här och det här är mitt första inlägg...

@Robert Brink
Hon körde ju inte in där, hon hade just löst av en förare.
Låter mer som det Andy skriver.

Hon har via dottern berättat att när hon släppte handbromsen började motorn rusa och bussen for iväg utan att hon ens hade fötterna på Någon pedal. (Ingen ovanlig utgångspunkt att ha båda fötterna på golvet i det ögonblicket - beroende på busstyp.)
När hon väl hittade bromspedalen studsade bussen ner för trappen så att bromsa hjälpte inte alls.

Väl nere hittar hon bromsen igen och stannar.

All annan spekulation är vad det är, spekulationer.

Hennes identitet är också röjd nu, lite klantigt att dottern gick ut med både sitt namn och bild, bara att söka på FB, det tar 7 sekunder.


Skenande bussar har man hört talas om.
Tyvärr blir det bara fikarumssnack eller något man tar upp i forum när det händer och glöms också bort snart,.
Som här.