Bussolycka i Stockholm med skenande buss

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 maj 2011, 13:01:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Staffan Sävenfjord

"De flesta bussbolag  i Sverige skrotar sina bussar efter sex till åtta år, och det gjorde SL, Storstockholms Lokaltrafik också. Förr i tiden. När man körde i egen regi."

Collin och fakta är två saker som sällan eller aldrig hör ihop. Det var väl bara dubbeldäckarna som skrotades efter så kort tid.

"att bussen just varit inne på 5 000-milaservice. Han måste mena 50 000-milaservice."

En motorjournalist borde väl veta att det kallas 5 000-milaservice om man man kör en rejäl service med 5 000 mils intervall.

För övrigt bör Collin hålla sig för god för att uttala sig om ett olycksförlopp som han rimligen inte har en aning om. Kanske borde avvakta den tekniska utredningen först.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Nä, där hade han inte många rätt, Collin. Sexton till arton år var väl kanske en relevant slopningsålder under egenregitiden.

Thomas Bergstam

Citat från: Greger Larsson skrivet 29 maj 2011, 11:52:07 AM
Nä, där hade han inte många rätt, Collin. Sexton till arton år var väl kanske en relevant slopningsålder under egenregitiden.

Kvällstidningsjournalistik som går ut på att sälja tidningar och inget annat.


Wetjo

Citat från: Greger Larsson skrivet 29 maj 2011, 11:52:07 AM
Nä, där hade han inte många rätt, Collin. Sexton till arton år var väl kanske en relevant slopningsålder under egenregitiden.

Den sista H80:n var väl över 20 år innan den försvann från Kallhäll?
De äldsta "stadsbussarna" i Borlänge är elva år o dom är kappslut. Enligt avtalet får dom gå tre år till.
Sen har nog Collin rätt i en sak han skriver. Det där om att förarna i Sthlm gör vad dom kan i en svår situation...

Ersa

Missa inte svaren Collin fått under artikeln. Två läsvärda exempel ur högen:

Nu tog du nog i så du sprack! Detta är ju inte sant: " De flesta bussbolag i Sverige skrotar sina bussar efter sex till åtta år, och det gjorde SL, Storstockholms Lokaltrafik också. Förr i tiden. "När man körde i egen regi." SL-bussar levererade till dagen H 1967 togs ur trafik 1981-82. Nästa generation som kom 1975-76 var i trafik till början av 90-talet, osv. Det var bara dubbeldäckarna som togs ur trafik i förtid, av andra orsaker än teknisk livslängd. Faktakoll tycks ju, som så ofta, litet för tråkigt att ägna sig åt! /Filotram

Visst tjacka nya bussar men då kanske folk ska ligga lågt med kommentarer om prishöjningar på SL kort. Bara kanske... /NiklasX


yngrot

Bussens ålder har inget att göra med olyckor.  Det enda som är viktigt är att sköta underhåll gör man inte det kan en buss  som är 2 år vara totalt trafikfarlig..

Men det är klart hr Collin kollar inte upp vad han uttalar sig om det enda bra var att förarna gör sitt bästa.. Visst en 15 år gammal buss har ju inte maximal ;) komfort längre men att kalla den trafikfarlig är att ta i..

Det skulle vara intressant att veta om nån journalist kunde orka undersöka vad alla miljökrav och tillgänglighetskrav har kostat i extra pengar.. där tas ju bussar ur trafik för tidigt många ggr.. Sorry lite OT..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Rosenius

Citat från: yngrot skrivet 29 maj 2011, 15:35:42 PM
Det skulle vara intressant att veta om nån journalist kunde orka undersöka vad alla miljökrav och tillgänglighetskrav har kostat i extra pengar.. där tas ju bussar ur trafik för tidigt många ggr.. Sorry lite OT..

  Verkligen bra ord. En ny stadsbuss med dom miljökraven som finns idag kostar från 3 mille och uppåt speciellt när det gäller gasbussar.

  Själv har jag råkat ut för att motorn har rusat både på gamla och nya bussar under mina år bakom ratten. Flest gånger har varit med våra CN112 och CN113 som har i princip samma typ av motorer. Men har även hänt på nån av våra Neo N4416 Centroliner. Vid dom tillfällerna har det kännts att man inte har kunnat bromsa bussen utan att motorn bara har matat på med full effekt. Då har man fått slagit ur växeln för att den skall sluta driva. Rätt otäckt men det gäller att försöka reagera snabbt. Efteråt med Scaniorna har man kunnat bara startat motorn igen efter slagit av motorn antingen på stoppmagnet i motorrummet eller på snannarknappen fram.

   Tråkigt att Collin har gjort en så dålig fakta koll över branschen där han i stort sätt smuts kastar hela branschen.

   //Niclas

   

Cero

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 29 maj 2011, 15:48:15 PM


   Tråkigt att Collin har gjort en så dålig fakta koll över branschen där han i stort sätt smuts kastar hela branschen.

   //Niclas

   

Något hände med Hr Collin i samband med att han välte med Mercedes A-klass för många år seden. Därefter har det tyvärr inte kommit något genomtänkt ur den mannen, utan endast sensationsjournalistik. Antagligen skapades något kort rus av berömmelse som han ständigt försöker återskapa.

lil-sis

Citat från: Cero skrivet 29 maj 2011, 16:19:04 PM
Något hände med Hr Collin i samband med att han välte med Mercedes A-klass för många år seden. Därefter har det tyvärr inte kommit något genomtänkt ur den mannen, utan endast sensationsjournalistik. Antagligen skapades något kort rus av berömmelse som han ständigt försöker återskapa.

Men lite cred ska han ha för att han inte kastar skit på förarna!

Omnilasse

Men det är intressant att man på sedvanligt sätt ska skylla på privatiseringen. DN:s har ju en liknande artikel där man låter missnöjda förare komma till tals, här intervjuas ju dock några som kan saken också, tack och lov. I själva verket har ju förarnas situation i innerstaden närmast förbättrats under senare år i och med att man håller ganska hårt på 2,5 timmes rasten. Och den som har lätt att stressa upp sig över att ligga några minusminuter söker sig nog till jobb i yttergaragen istället! Man har ju också en rad reserver tillgänliga vid slussen för att täcka upp vid "rastfara". I det här fallet rörde det sig ju också om en avlösning - så någon stressituation kan ju då knappast ha förekommit. Dessutom gick ju linjen efter speiclatidtabell då det var Stockholm Marathon.

Kritiken mot silvertejp känns ju inte heller helt relevant. Alla vet ju vilken tid det tar att få in en vagn för att ombesörja plåtskador etc. Då är det ju betydligt bättre att bussen är ute i trafik, än att man ställer in turer. Och det rör sig ju inte då om något som rör säkerheten. På SL-tiden valde man nog att ställa in turer istället.

Att det blir tekniskt fel kan väl alltid hända. Det hjälper ju inte mycket hur ofta bussar kontrolleras för att helt minimera en sådan risk. Känns larvigt att hänga ut vare sig Solaris eller någon annan modell i detta avseende.   

handläggaren

Men jösses vilken dåligt påläst journalist Collin är. Allt ska skyllas på privatiseringen där "lägsta anbud alltid vinner". Fem minuters faktakoll skulle ha räddat Collin från att visa upp sin okunnighet i etern.

http://svtplay.se/v/2440070/bussarna_ar_skrot

Staffan Sävenfjord

Citat från: handläggaren skrivet 29 maj 2011, 21:43:05 PM
Men jösses vilken dåligt påläst journalist Collin är. Allt ska skyllas på privatiseringen där "lägsta anbud alltid vinner". Fem minuters faktakoll skulle ha räddat Collin från att visa upp sin okunnighet i etern.

http://svtplay.se/v/2440070/bussarna_ar_skrot

Ja, det var inte mycket rätt där inte i det han sa. Robert Collin har passerat sitt bäst före-datum för länge sedan. Om han överhuvudtaget har haft något. Det är sorgligt att en sådan man opåtalat får fortsätta att sprida sina irrläror, som kan innebära att folk inte vågar åka buss utan väljer den betydligt farligare bilen i stället.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Visst kan man bli upprörd över att SL-bussar som är så gamla som 15 år rullar i trafik. Men då känner man uppenbarligen inte till att i flera de idag nytecknade SL-avtalen finns en maxålder på 16 år. Så 16 år gamla bussar kommer vi säkert att se i linjetrafik i över tio år framåt i tiden.