Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort

Startat av Bjarne-W, 09 november 2010, 10:52:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bjarne-W

Det övergripande målet med upphandlingen har varit att få fler och mer nöjda resenärer. Upphandlingen omfattar två avtalsområden med totalt 460 bussar. Den upphandlade trafiken sysselsätter c:a 1 900 personer (hel- och deltid). Trafikstart blir i augusti 2011.

Sammanlagt har tre olika anbudsgivare varit med och tävlat om att få köra trafiken: Nobina Sverige AB (f.d. Swebus AB), Busslink i Sverige AB och Arriva Sverige AB.

- De nya trafikavtalen innehåller satsningar på trafikens pålitlighet, trafik- och störningsinformation samt kundnära service och intäktssäkring. Jag är glad att vi nu får bättre förutsättningar att få till stånd en höjd kvalitet för resenärerna, säger SL:s vd Göran Gunnarsson.

Årskostnaden för de vinnande anbuden ligger på ca 1 100 mnkr.

Bägge avtalen löper på sju år med möjlighet till maximalt tre års förlängning. Busslink tar över trafiken i de bägge områdena i samband med hösttidtabellens införande i augusti 2011.

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep


Martin Maltkvist

Citat från: Kvarne skrivet 09 november 2010, 10:54:07 AM
GRATTIS Busslink  :) :)
Ojojoj och hurraaa, nu har jag en hel drös med linjer att lära mig och kan inte annat än att gratulera Keolis till vinsten\(^_^)/
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Gamla kontrakt skulle ju köras vidare under varumärket Busslink, men kommer då nyköpta och övertagna bussar att vara märkta Keolis? Roligast blir det om man märker upp alla bussar i Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka med Keolis, samt låter alla bussar i Söderort förbli märkta Busslink... och därefter flyttar om dem runtom hela länet. 8)

Hur blir det med uniformerna? Keolisuniformer till Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka, men Busslinkuniformer till övriga SL-kontrakt tills det lagret tar slut?

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


Ersa


Carl Eric

Ja ni vet ju säkert redan min inställning men jag började fundera på några saker...

1. Kommer vi att få smutsiga etanolbussar eller rena biogasbussar?

2. Kommer det att bli någon som helst ändring på vilka bussar vi har? (Läs: kommer vi att få några andra bussar än B9S? Scania/MAN?)

Och slutligen: 3. Nu så kommer vi väl inte att få del av Tyresös biogasbussar?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Leo

Citat från: calken skrivet 09 november 2010, 14:14:45 PM
Ja ni vet ju säkert redan min inställning men jag började fundera på några saker...

1. Kommer vi att få smutsiga etanolbussar eller rena biogasbussar?

2. Kommer det att bli någon som helst ändring på vilka bussar vi har? (Läs: kommer vi att få några andra bussar än B9S? Scania/MAN?)

Och slutligen: 3. Nu så kommer vi väl inte att få del av Tyresös biogasbussar?

1) Troligen blir det mycket mer etanol nu samt givetvis även biogas.

2) Det kan vi nog minst säga. Jag ser ingen anledning till att Nobina vill behålla de nya 00xx-vagnarna inom berörda förlorade områden.

3) Vi lär inte få ta del av Nobina Tyresös biogasvagnar.


Carl Eric

Citat från: Leo skrivet 09 november 2010, 14:18:00 PM
1) Troligen blir det mycket mer etanol nu samt givetvis även biogas.

2) Det kan vi nog minst säga. Jag ser ingen anledning till att Nobina vill behålla de nya 00xx-vagnarna inom berörda förlorade områden.

3) Vi lär inte få ta del av Nobina Tyresös biogasvagnar.

Usch nej! Inte Etanol! :'(

Usch igen! 00xx-vagnarna är de absolut trevligaste som man kan åka!

Nu är jag väldigt gnällig, men jag står för det! Jag kommer inte att ändra mig förrens Busslink har bevisat att de är bättre!

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 november 2010, 11:11:32 AM
Då måste vi överklaga....  8)

Jag är på!  :P
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: Leo skrivet 09 november 2010, 14:19:03 PM
Trodde att de hette Keolis numera...  :-*

Att företaget byter namn från Busslink i Sverige AB till Keolis Sverige AB behöver inte påverka varumärket på bussarna som var och är "Busslink". Samma sak som att företaget Swebus Express AB har varumärket "Swebus" på sina bussar.

Ska man hårddra det så finns det inget som bara heter Keolis. Aningen är det "Busslink" eller "Keolis Sverige AB" 8)

Leo

Citat från: Ersa skrivet 09 november 2010, 14:35:36 PM
Att företaget byter namn från Busslink i Sverige AB till Keolis Sverige AB behöver inte påverka varumärket på bussarna som var och är "Busslink". Samma sak som att företaget Swebus Express AB har varumärket "Swebus" på sina bussar.

Ska man hårddra det så finns det inget som bara heter Keolis. Aningen är det "Busslink" eller "Keolis Sverige AB" 8)

Jo men jag tycker att det här är skitlarvigt. Det står Busslink på SL-bussen men när man ringer busslink så svarar de Keolis.

Varför inte bara skriva SL Buss på bussarna om de ändå verkar vilja vara nostalgiska.

Martin Maltkvist

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin