Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)

Startat av homer, 01 november 2010, 23:30:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

julle

Citat från: Omnilasse skrivet 03 november 2010, 08:10:45 AM
Det är förstås riktigt - men pris i förhållande till kvalité är ändå en prisupphandling - där man inte kan ta hänsyn till hur man tycker att man skött uppdragen tidigare - det var min poäng. Framförallt inte då vissa har kört med kvalitetsavtal medan andra inte haft det. Men mycket i de nya avtalen sköts ju också med incitament och bonusar - alltså blir ändå priset rätt centralt.

Helt rätt också förstås med riskfaktorn. Och det var där jag gjorde bedömningen att - under förutsättning att ingen vill ta några större risker - har den som har kontrakt i områdena störst chans. Men visst är det så att om någon vill chansa, så lär ju den kunna ta hem upphandlingen - har väl dock uppfattat att ingen av de stora är så pigga på det just nu...
Du har helt rätt i att hänsyn till hur man tidigare har skött trafikuppdraget inte är relevant, tvyärr kanske man kan tillägga. Det är till och med så enligt LUF, att den upphandlande enheten INTE får referera till tidigare uförande vad gäller kvalité och därmed ge plus eller minuspoäng till befintlig operatör.

När det gäller kvalitetsutvärdering i själva anbudet, så måste man också  ha klart för sig att det tyvärr ofta rör sig om väldigt teoretisk kvalité. Och det är det jag hänger upp mig på, att en anbudslämnare kan lova guld och gröna skolgar och sen vid trafikdrift inte uppfylla ens 20% av löftena från anbudet, utan att SL reagerar och framför allt sanktionerar en sådan entreprenör. Belysande för det är väl ändå Södertälje, som Nobina hade både innan och efter den senaste upphandling. Ingen kan med trovärdighet påstå att kvalitén har blivit avsevärt bättre än tidigare i Södertälje (trots kvalitetsutvärdering i anbudet), utan det är fortfarande lite av mentaliteten "tanka och kör" som gäller. Till och med SL:s egna rapporter antyder det.

Det gäller att ha klart för sig, att vid en upphandling där kvalitetsutvärdering ingår och poängsätts, så skapas i anbudsläget ett så kallat utvärderingspris. Detta utvärderingspris är teoretiskt och har inget alls att göra med vilken ersättning vinnnade entreprenör kommer att få för själva trafikdriften. Det är det som gör att det "riktiga" priset inte får så stor betydelse vem som blir vinnare.


julle

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 november 2010, 08:27:33 AM
Ytterligare en aspekt i just dessa kontrakt är vilken operatör som är mest beroende av den "cash flow" som innehavet av ett eller bägge dessa kontrakt genererar, vi talar om mycket stora månatliga utbetalningar under en lång o säker framtid som kan vara väldigt viktiga.
Här sätter du fingret på en mycket viktig aspekt. Den stora skillnaden mellan SL och övriga trafikhuvudmän i Sverige, är att SL betalar ut ersättningen för trafiken till sina entreprenörer den 15 i månaden FÖRE. Detta bidrar till en inte oansenlig summa av positivt kassaflöde för entreprenören. Lek med tanken att ett enda bolag kommer att vinna både N/V och H/B/S, så pratar vi om dryga 80 miljoner varje månad den 15:e som entreprenören har att "leka" med fram till löneutbetalningarna i slutet på samma månad. Det är inte precis kattlort vi pratar om här.

Frågan är vilket av bussbolagen på den svenska marknaden som är i störst behov av kassaflöde? Har Nobina stärks så mycket av de senaste två åren av posiva ekonomiska resultat, att man har råd att "räkna rätt" (läs räkna högt!) och därmed riskera att förlora dessa båda stora kontrakt därför att någon konkurrent räknar lågt eller rent av normalt, eller är de fortfarande i behov av att få in pengar i bolaget för att klara sina räkningar och avbetalningar?

Omnilasse

Citat från: jocke skrivet 03 november 2010, 11:12:10 AM
Ursäkta en oinsatt.

Hur många fordon rör de sig om i dessa två områden?
Har det inte exakt i huvudet, men N/V lär väl vara drygt 200 fordon och S/H/B beräknas till 260.

Carl Eric

Citat från: Åsa Nietzsche skrivet 02 november 2010, 16:00:33 PM
Jag hoppas verkligen att Keolis (Busslink) tar hem ALLT!  ;D
Citat från: Blocks_22 skrivet 02 november 2010, 18:09:29 PM
Skulle för övrigt bli förvånad om Arriva inte roffar åt sig något av avtalen, jag vet att man på SL är mycket nöjda med deras resultat vad gäller Ekerö och Märsta.

Hej!

Som regelbunden Nacka/Värmdö åkare så tänker jag delge mina åsikter om trafiken och operatörer...

Jag är mycket nöjd med Nobina och deras bemötande, och vill att de får fortsatt förtroende.

Annars så har jag ingenting emot att få Arriva hit, även fast de kanske inte är de bästa för förarna!

Däremot så vill jag varken ha Keolis (Busslink) eller ännu värre Veolia! Dock så är det nog inte så troligt att Veolia startar sin Stockholmstrafik med en av de strööst områdena...

Så:

  • Nobina
  • Arriva
  • Keolis (busslink)
  • Veolia

Trevlig kväll!

MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 november 2010, 20:01:53 PM
För personalen är det givetvis enklast om det fortsatt blir samma operatör som idag, men i övrigt är det i det stora hela knappast någon avgörande skillnad mellan dem du räknar upp, eventuellt kanske du får lägga till ytterligare en operatör bland dessa.

Det är ju samma lön och avtalssvillkor som gäller, sedan kan det ju vara olikheter mellan dem med olika för o nackdelar som nog tar ut varandra.
Ja, frågan är väl om Orusttrafiken i någon konstellation lagt ett bud också? Och KR var ju på hugget i Uppsala. De har ju Netbuss bakom sig så där finns ju ekonomisk potential. I just de här upphandlingarna blir väl också vinsten av att kunna sätta in gamla fordon relativt liten, eftersom kraven på andel miljöbussar är hög och det är generellt krav på låggolv/entré. Och det är klart kan Arriva importera från Danmark, så kan väl förvisso Orusttrafiken importera bussar från Norge om det skulle behövas och där har man ju en och annan buss att kunna täcka upp med.

Det viktigaste när det gäller personalpolitik brukar ändå till stor del handla om att ha bra ledning på det lokala planet - då kan ett och annat konstigt påbud från centralt håll accepteras.

Kvarne

Senaste info: Beslut kommer senast tisdag den 9 november! Huuh..*nervöst* :o :-X
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ersa

Citat från: Kvarne skrivet 05 november 2010, 09:24:24 AM
Senaste info: Beslut kommer senast tisdag den 9 november! Huuh..*nervöst* :o :-X

Tja... jämförelsevis är det väl inte så nervöst för er SL-förare som har garanterad anställningstrygghet även om det blir operatörsbyte.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 05 november 2010, 09:33:16 AM
Tja... jämförelsevis är det väl inte så nervöst för er SL-förare som har garanterad anställningstrygghet även om det blir operatörsbyte.

Varför skulle det inte vara nervöst?
Det kan ju faktiskt vara så att man trivs med sin arbetsgivare och absolut inte vill byta? Anställningstryggheten är viktig, absolut. Men även trivseln på jobbet är viktig.

Magnus_J

precis och lite förvånad över Calkens inlägg. det blir samma förare oavsett vilken operatör som kör trafiken och då förstår ag inte hans synpukter och vad det grundar sig på. Livserfarenhet? Bransch kännedom?

Carl Eric

Citat från: Magnus_J skrivet 05 november 2010, 12:29:54 PM
precis och lite förvånad över Calkens inlägg. det blir samma förare oavsett vilken operatör som kör trafiken och då förstår ag inte hans synpukter och vad det grundar sig på. Livserfarenhet? Bransch kännedom?


Nej, givetvis så har jag ingen erfarenhet av de två som du nämner, den enda erfarenhet jag ha är från själva åkandet. Jag vet inte hur ofta du åker buss här i Nacka/Värmdö men jag åker här varje dag, och kan därför säga att jag tycker att Nobina gör ett mycket bra jobb! Det står jag dessutom för!

Sedan så har jag åkt en hel del med Arriva i Helsingborg och tycker att de gör ett bra jobb även där...

Busslink har man ju åkt några gånger med i Stockholms innerstad, men inte så mer...

Och anledning till att jag är lite skeptisk emot Veolia är att de inte har någon trafik alls i Stockholms län, och Nacka/Värmdö är ett av de största trafikområdena...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Leo

Det ska mycket spännande detta. Är ju själv uppväxt med trafiken i berörda områden och +90% av mina resor med SL-bussar görs i Huddinge/Botkyrka/Söderort.

Jag tror att Busslink vinner och det grundar jag på följande hypotes:

1) Busslink har erfarenhet av gasbussar i SL-land (tänker då på Gubbängen)
2) Busslink har haft båda områdena tidigare och nu har de Söderort.
3) Tittar på hur Busslinks vagnar ser ut så ser det ju onekligen ljust ut för dem. Men SL verkar inte bry sig om hur deras fordon ser ut?

Jag tror som sagt att Busslink vinner, sedan kommer Nobina. De andra har ingen chans. Arriva tror jag inte ens vill ta över detta mastodont-projekt.

Stefan P

Hej

Vad är det för skillnad på att köra gasbuss i Stockholm och i övriga Sverige?
Nobina har ju erfarenhet av Botkyrka, Värmdö, Nacka?

Arriva har Helsingborg och det är inte litet, det kan mycket väl bli Arriva?

Eller som min gammla mormor säger den som lever får se.

Jag gratulerar den som får körning vem det än blir.

mvh Stefan P

homer

Citat från: calken skrivet 03 november 2010, 19:50:30 PM
Hej!

Som regelbunden Nacka/Värmdö åkare så tänker jag delge mina åsikter om trafiken och operatörer...

Jag är mycket nöjd med Nobina och deras bemötande, och vill att de får fortsatt förtroende.

Annars så har jag ingenting emot att få Arriva hit, även fast de kanske inte är de bästa för förarna!

Däremot så vill jag varken ha Keolis (Busslink) eller ännu värre Veolia! Dock så är det nog inte så troligt att Veolia startar sin Stockholmstrafik med en av de strööst områdena...

Så:

  • Nobina
  • Arriva
  • Keolis (busslink)
  • Veolia

Trevlig kväll!

MVH Calken



Nu ska jag inte säga nått säkert, för jag har egenligen ingen aning, men enligt ett ryckte så har Arriva inte kvalificerat sig för Nacka/Värmdö alternativt hoppat av, men som sagt, det är bara hörsägen så det jag skriver kan vara helt fel...


Och av dem som ni nämner skulle det väl inte vara helt uteslutet om MTR också finns med bland intressenter om dem kanske vill expandera

Fredde

Citat från: homer skrivet 05 november 2010, 14:47:57 PM


Nu ska jag inte säga nått säkert, för jag har egenligen ingen aning, men enligt ett ryckte så har Arriva inte kvalificerat sig för Nacka/Värmdö alternativt hoppat av, men som sagt, det är bara hörsägen så det jag skriver kan vara helt fel...


Och av dem som ni nämner skulle det väl inte vara helt uteslutet om MTR också finns med bland intressenter om dem kanske vill expandera

Jo fast hörsägnen har även sagt att DB är intresserade, men man kanske inte lägger bud under Arriva... Fast vi får se, på måndag ska beskedet komma om vem som tar hem de olika områdena...


Ersa

Citat från: calken skrivet 05 november 2010, 13:01:11 PM
Och anledning till att jag är lite skeptisk emot Veolia är att de inte har någon trafik alls i Stockholms län, och Nacka/Värmdö är ett av de största trafikområdena...

Tänk på att Linjebuss/Connex/Veolia haft SL-trafiken i stora Råsta samt Kallhäll i en herrans massa år.
Är Nacka/Värmdö verkligen större än Råsta och Kallhäll?