Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)

Startat av homer, 01 november 2010, 23:30:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

enligt detta styrelsemöte http://sl.se/PageFiles/212/Justerat_protokoll_24aug2010.pdf (längst ner på blad 2)
kommer beslut om tilldelning av ny operatör för busstrafiken Huddinge/Botkyrka/Söderort samt Nacka/Värmdö att fattas 2 November 2010.

kan vi hoppas att de stämmer eller är de uppskjutet?


Martin Maltkvist

Citat från: homer skrivet 01 november 2010, 23:30:56 PM
enligt detta styrelsemöte http://sl.se/PageFiles/212/Justerat_protokoll_24aug2010.pdf (längst ner på blad 2)
kommer beslut om tilldelning av ny operatör för busstrafiken Huddinge/Botkyrka/Söderort samt Nacka/Värmdö att fattas 2 November 2010.

kan vi hoppas att de stämmer eller är de uppskjutet?


Som bäst håller jag på med att lära mig Söderorts linjer så för min del är det ju ypperligt ifall Keolis tar hem Huddinge/Botkyrka/Söderort
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Åsa Nietzsche

Jag hoppas verkligen att Keolis (Busslink) tar hem ALLT!  ;D

at1981

Hejsan!


Jag är väldigt nyfiken på vad det blir för beslut.
Om det inte fattas beslut idag, när blir det då i sådana fall?
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.


Blocks_22

Citat från: Leo skrivet 02 november 2010, 16:38:52 PM
23 november har jag hört.

Nästa styrelsemöte är då, ja, men enligt detta dokument har man delegerat ansvaret för beslutet till presidiet: http://194.68.78.21/PageFiles/4300/Arende_8-Delegation_tilldelningsbeslut_E19.pdf, just för att tilldelningsbeslutet skall kunna tidigareläggas.

Skulle för övrigt bli förvånad om Arriva inte roffar åt sig något av avtalen, jag vet att man på SL är mycket nöjda med deras resultat vad gäller Ekerö och Märsta.

jocke

Ska bli spännade och se om vi får något svar idag. Tvivlar dock
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Fredde

Citat från: Blocks_22 skrivet 02 november 2010, 18:09:29 PM
Skulle för övrigt bli förvånad om Arriva inte roffar åt sig något av avtalen, jag vet att man på SL är mycket nöjda med deras resultat vad gäller Ekerö och Märsta.

Nöjda är dock inte direkt vad deras anställda/ fd anställda är... :-X


Omnilasse


Citat från: Blocks_22 skrivet 02 november 2010, 18:09:29 PM
Nästa styrelsemöte är då, ja, men enligt detta dokument har man delegerat ansvaret för beslutet till presidiet: http://194.68.78.21/PageFiles/4300/Arende_8-Delegation_tilldelningsbeslut_E19.pdf, just för att tilldelningsbeslutet skall kunna tidigareläggas.

Skulle för övrigt bli förvånad om Arriva inte roffar åt sig något av avtalen, jag vet att man på SL är mycket nöjda med deras resultat vad gäller Ekerö och Märsta.
Precis, så kommer det inte idag - det kanske inte offentligörs med en gång oavsett - lär det nog komma så fort man har möjlighet att samla presidiet.

Nu är det ju inte så mycket man kan lägga in att man är nöjd med en operatör - det är ju trots allt huvudsakligen en prisupphandling - Arriva har ju lyckats ta sig in Stockholm för att man lagt sig lägst för att man velat expandera - nu verkar man ju vara lite mer försiktig. Nobina har väl egentligen störst chans eftersom man har ett visst fördel av att ha kört på bägge  områdena under senaste tiden - men att man vet vad det egentligen kostar att köra ett område behöver förstås inte hindra andra från att lägga underbud. Nåväl alla fyra stora (och det är väl egentligen bara dem som har möjlighet att lägga på så här stora områden), verkar ju dock passerat "expansionsfasen". Jag tror ingen av dem kommer att lägga något underbud utan att buden kommer att ligga rätt nära varandra. 

julle

Arriva hade INTE lägst pris i vare sig Ekerö eller Märsta, utan de vann anbuden på högst kvalitetspoäng av alla anbudslämnare. SL har sedan upphandlingen 2005 i Södertälje och Järfälla använt sig av kvalitetsutvärdering i alla upphandlingar.

När det gäller de nu aktuella upphanlingarna på Nacka- Värmdö, Huddinge- Botkyrka med Söderort, så är det även där frågan om kvalitetsutvärdering som en har förhållandevis stor påverkansgrad vem som kommer att vinna.

Att påstå att Nobina skulle ha störst chans att vinna därför att man nu kör bägge områden (utom Söderort), är att ta till överord. Förutsättningarna i kommande trafikavtal är väsentligt förändrade jämfört med nu, speciellt för Huddinge-Botkyrka-Söderort. Bara det faktum att trafikvolymerna blir gigantiskt stora gör att riskerna ökar dramatiskt för entreprenören och sannolikt även priserna.

Jag skulle vilja påsta, att i båda dessa anbud är det avgörande vilken anbudslämnare som bedömmer "riskerna" som lägst och därmed kan lämna lågt pris, samtidigt som denne lyckas skriva upp kvalitén till max.

Ytterliggare så tror jag att till skillnad från många mindre anbud runt om i landet, så kommer prisskillnaderna vara oerhört stora mellan olika anbudslämnare i denna upphandling, återigen speciellt på Huddinge-Botkyrka-Söderort. Skälet är precis som ovan beskrivet förknippat med RISKEN i så här stora trafikavtal, och hur olika anbudslämnare värderar dessa risker kommer nog skilja sig åt markant.

Men, men, den som lever får se som det brukar heta. Men spekulera är förstås alltid kul! Själv tror jag att Nobina behåller Nacka-Värmdö medans det blir entreprenörsbyte söder om stan med antingen Veolia eller Arriva som vinnare.

Omnilasse

Det är förstås riktigt - men pris i förhållande till kvalité är ändå en prisupphandling - där man inte kan ta hänsyn till hur man tycker att man skött uppdragen tidigare - det var min poäng. Framförallt inte då vissa har kört med kvalitetsavtal medan andra inte haft det. Men mycket i de nya avtalen sköts ju också med incitament och bonusar - alltså blir ändå priset rätt centralt.

Helt rätt också förstås med riskfaktorn. Och det var där jag gjorde bedömningen att - under förutsättning att ingen vill ta några större risker - har den som har kontrakt i områdena störst chans. Men visst är det så att om någon vill chansa, så lär ju den kunna ta hem upphandlingen - har väl dock uppfattat att ingen av de stora är så pigga på det just nu...

jocke

Ursäkta en oinsatt.

Hur många fordon rör de sig om i dessa två områden?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Fredde

Citat från: Leo skrivet 02 november 2010, 16:38:52 PM
23 november har jag hört.
Citat från: Blocks_22 skrivet 02 november 2010, 18:09:29 PM
Nästa styrelsemöte är då, ja, men enligt detta dokument har man delegerat ansvaret för beslutet till presidiet: http://194.68.78.21/PageFiles/4300/Arende_8-Delegation_tilldelningsbeslut_E19.pdf, just för att tilldelningsbeslutet skall kunna tidigareläggas.


Senaste budet är att besked kommer på måndag, 8 november. Återstår att se om det håller...


Ersa

Vilka är de exakta datumen för trafikstarterna på dessa båda avtal?

Blocks_22

Trafikstart för båda i augusti 2011, vinterns tabell. Datum för detta är inte fastslaget, men 15:e eller 22:e augusti verkar rimligt.