Från den 12/12-10 är det gratis att åka med ULs alla bussar.

Startat av KG, 04 oktober 2010, 14:23:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KG

Citat från: Jonas1968 skrivet 15 november 2010, 11:14:09 AM
Då kunde man väl ha väntat med att införa kontantstoppet tills dess att kortterminalerna var i bruk. så brottom så att man måste stoppa kontanterna först och installera kortbetalning senare kan det knappast vara. Automater har ju inte alla på gångavstånd, speciellt inte ute på landsbygden.

99,5% av alla människor har redan en "biljettautomat" i fickan.

Jonas1968

Citat från: KG skrivet 15 november 2010, 16:43:26 PM
99,5% av alla människor har redan en "biljettautomat" i fickan.
Men ännu färre skulle förhindras att åka om man dessutom hade kortbetalningen fixad innan man inför kontantstopp. Har man känt till kontantstoppet i 2 år så borde man haft god tid på sig att installera kortterminaler. finns ingen anledning att vänta med detta tills efter det att kontantstoppet redan är infört.

kimpan

Citat från: Jonas1968 skrivet 15 november 2010, 17:18:15 PM
Men ännu färre skulle förhindras att åka om man dessutom hade kortbetalningen fixad innan man inför kontantstopp. Har man känt till kontantstoppet i 2 år så borde man haft god tid på sig att installera kortterminaler. finns ingen anledning att vänta med detta tills efter det att kontantstoppet redan är infört.

Alldeles riktigt...... och om inte UL har fått tummen ur ***** så finns det inget skäl att vänta längre

Ersa

Citat från: Jonas1968 skrivet 15 november 2010, 11:14:09 AM
Då kunde man väl ha väntat med att införa kontantstoppet tills dess att kortterminalerna var i bruk. så brottom så att man måste stoppa kontanterna först och installera kortbetalning senare kan det knappast vara. Automater har ju inte alla på gångavstånd, speciellt inte ute på landsbygden.

Varför inte bara göra som SL? Dvs ta bort kontanterna och strunta i dyra kortterminaler.
Det funkar ju på andra sidan länsgränsen, inkl Norrtäljes glesbygd! Varför inte ha samma sak här i Uppsala län?

kimpan

Citat från: Ersa skrivet 15 november 2010, 21:06:07 PM
Varför inte bara göra som SL? Dvs ta bort kontanterna och strunta i dyra kortterminaler.
Det funkar ju på andra sidan länsgränsen, inkl Norrtäljes glesbygd! Varför inte ha samma sak här i Uppsala län?

Håller fullständigt med dig...... det funkar överallt annars.... vad blir nästa steg...att vi ska börja sälja månadskort och periodkorty på stadsbusrarna också.....

MartinMartin

Kors i taket !!! Nu sitter hållaren där och kablar är dragna,
börjar nästan tro på att man kommer att kunna betala med betal/kreditkort från den 12:e




KG


Ersa

Citat från: KG skrivet 02 december 2010, 19:26:30 PM
Nobinas bussar har då inte fått några...

Goda nyheter! Hoppas dessa flaskhalsar dröjer länge.
Varför jag är så negativ till kontokort?
1: För att jag kört buss i Umeå där folk stod på kö med varsitt kontokort och det gick allt annat än snabbt att betala. Sen var det de långsamma resenärerna som klagade högst för att bussen alltid var sen.
2: För att jag även kört förstärkningar på Swebus 899:a förra vintern de dagar när alla tåg stod still. Den ordinarie bussen tog alla förbokade och klippkort och rullade iväg i tid. Jag tog alla enkelbiljetter med kontokort vilket tog 30 sekunder/påstigande i snitt. Det innebar att det tog 30 minuter att lasta på 60 st resenärer! >:( Den dagen Swebus helt avskaffar alla ombordköp blir det några öl på stan för att fira. Nån som följer med?

Med tanke på UL:s bestämmelser över Uppsala "resecentrum" ska man rulla fram med de gula bussarna 3 minuter före avgång. Är det då tänkt att man ska lösa 10 st enkelbiljetter med en långsam kortläsare, medan alla bakom står i kön och fryser och bussarna som vill ha ens plats inte kommer fram? Nej, snabbt ska det gå in i bussen! Allt ska vara klart och betalt när man stiger på.

yngrot

Ja inte går det snabbt med bankkort på bussen men som väl är händer det inte jätteofta på våra linje i Tranemo att det ska betalas med kort men när det händer så går tiden väldigt fort.. Som sagt det skulle gå att få till mkt snabbare om bara de som bestämmer hade sett hur det ser ut på bussarna  ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JDS

Det är ju bara att ställa sig i Pressbyrån en godtycklig sommardag och se när tio 14-åringar i rad ska köpa varsin glass och betala med kort. Verklighetsanknytningen lyser med sin frånvaro...

Olof Lagerkvist

Citat från: JDS skrivet 04 december 2010, 14:33:05 PM
Det är ju bara att ställa sig i Pressbyrån en godtycklig sommardag och se när tio 14-åringar i rad ska köpa varsin glass och betala med kort. Verklighetsanknytningen lyser med sin frånvaro...

Eller lunchrestauranger som är vana sedan tidigare att bara dra kortet i en kortläsare och allt är klart och kunden kan skriva under slippen. När dessa lösningar nu byts ut mot terminaler med chipläsning och PIN-koder blir det inte direkt roligt. Köerna växer, gästerna blir förbannade och ställer brickorna och går ut. Man känner inte direkt någon stolthet som programutvecklare att vara med om att införa sådana här lösningar.

Säkerhetskrav och funktioner i all ära men man känner att avståndet är ganska långt mellan kortföretagens säkerhetsavdelningar ner till butiker, bussar, taxibilar m m. Efter alla möten, krismöten m m jag har varit med om under hösten kan man nog bara konstatera att bankernas löften om att ta fram möjligheter att godkänna snabbare lösningar har varit svårara att hålla. Kraven stramas hela tiden åt uppifrån och det blir riskfyllt att utveckla nya lösningar eftersom det hela tiden kommer nya krav som gör att hela utvecklingsarbetet måste kastas och man får börja om. Att få en bankkortsintegration certifierad och godkänd idag tar flera månader och kräver rejäla säkerhetsgenomgångar så det kan bli ganska kostsamt.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 04 december 2010, 14:24:11 PM
Ja inte går det snabbt med bankkort på bussen men som väl är händer det inte jätteofta på våra linje i Tranemo att det ska betalas med kort men när det händer så går tiden väldigt fort.. Som sagt det skulle gå att få till mkt snabbare om bara de som bestämmer hade sett hur det ser ut på bussarna  ..

De ansvariga har aldrig varit intresserade att snabba upp ombordstigandet på bussarna, med SL som ett av få undantag. Det enda skälet att kontanterna tas bort till förmån för förskottsbetalning i form av kort och kuponger är att rånrisken ska minska.
Å andra sidan fanns ju viljan förr i tiden, när man skulle bilda två köer vid stadsbussar med dubbla framdörrar. Vänstra dörren för de med busskort och högra dörren för minoriteten som skulle lösa biljett ombord. Idag finns det ingen större vilja att se till att ombordbetalare inte kan blockera vägen för de som redan köpt sitt färdbevis och bara ska stämpla det! Med Östgötatrafiken som ett av få undantag som har kortläsare för påstigande vid mittdörren.

JDS

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 04 december 2010, 18:24:35 PM
Eller lunchrestauranger som är vana sedan tidigare att bara dra kortet i en kortläsare och allt är klart och kunden kan skriva under slippen. När dessa lösningar nu byts ut mot terminaler med chipläsning och PIN-koder blir det inte direkt roligt. Köerna växer, gästerna blir förbannade och ställer brickorna och går ut. Man känner inte direkt någon stolthet som programutvecklare att vara med om att införa sådana här lösningar.

Säkerhetskrav och funktioner i all ära men man känner att avståndet är ganska långt mellan kortföretagens säkerhetsavdelningar ner till butiker, bussar, taxibilar m m. Efter alla möten, krismöten m m jag har varit med om under hösten kan man nog bara konstatera att bankernas löften om att ta fram möjligheter att godkänna snabbare lösningar har varit svårara att hålla. Kraven stramas hela tiden åt uppifrån och det blir riskfyllt att utveckla nya lösningar eftersom det hela tiden kommer nya krav som gör att hela utvecklingsarbetet måste kastas och man får börja om. Att få en bankkortsintegration certifierad och godkänd idag tar flera månader och kräver rejäla säkerhetsgenomgångar så det kan bli ganska kostsamt.


Ja och med fler och högre (?) avgifter så blir väl lösningen så småningom att gå över till - KONTANTER!!!! - som betalningsmedel! Jag längtar redan dit...  :-*

Björn Ax

Citat från: JDS skrivet 05 december 2010, 02:28:50 AM
Ja och med fler och högre (?) avgifter så blir väl lösningen så småningom att gå över till - KONTANTER!!!! - som betalningsmedel! Jag längtar redan dit...  :-*

Jag hoppas kontanter försvinner för gott. Jag använder nästan aldrig kontanter. Bara kort.

Jag tror inte kortbetalningen kommer gå så jättemycket saktare faktiskt.
Beror på föraren faktiskt.

Vissa förare kör ju med midjeväska med alla kontanter i och innan dom har hunnit få upp växel så har det gått lika lång tid som kortbetalarna har tagit.

Det är när resenären kommer med jämna pengar som det tar kort tid men oftast kommer dom med 100-lappar eller liknande och då tar det lite tid att få upp växeln.

Så jag tror på kortbetalningen som ett bra alternativ. Speciellt på sommaren när många turister kommer och vill åka buss men inte tagit reda på information.

JDS

Kortsystemet kan aldrig gå snabbare än den tid maskinen tar på sig. Kontanthanteringen kan däremot göras utomordentligt snabb utan annan ansträngning än lite övning. Härmed hackar jag på, idiotförklarar samt förolämpar alla som har någon annan åsikt  ;)

Idén att ha kortmaskiner ombord för att kunna sälja biljetter i rena nödfall tycker jag i och för sig är ganska bra. Men dessa "nödbiljetter" bör i så fall vara rejält dyra, så att folk uppmuntras (läs "tvingas") att använda förköpta färdbevis av ett eller annat slag.