Från den 12/12-10 är det gratis att åka med ULs alla bussar.

Startat av KG, 04 oktober 2010, 14:23:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Citat från: KG skrivet 31 oktober 2010, 12:45:49 PM
Var ute igår kväll och körde onyktert folk. Långt över 50% betalade kontant och ungefär hälften av foldrarna jag delade ut revs sönder och kastades på golvet.

Kommer inte bli kul att köra helger efter kontantstoppet...  ::)

he he. Vi har det lätt. Vi har inte fått dom små foldrarna ännu. :D

kimpan

Citat från: KG skrivet 31 oktober 2010, 13:59:03 PM
801 SKA ju ha korterminaler i bussarna, jag vet att det långt ifrån alltid är så men möjligheten finns åtminstone.

Under våren kommer det att installeras kortterminaler i alla bussar både på regiontrafiken och i stadstrafiken. Enligt uppgift så borde anbuden för dessa terminaler ha blivit klar i torsdags eller fredags på UL....

Stinsen

Citat från: KG skrivet 27 oktober 2010, 23:22:10 PM
Nu har kampanjen börjat!
I förarmaterialet står det att ett av anledningarna till att kontanterna ska bort är att snabba på påstigningen. I nästa stycke står det att kortterminaler kommer att installeras våren 2011.  ::)

Kortterminaler kommer ju itne direkt snabba upp påstigningen, nej. Men visst är det bra som nödfall, men det borde vara det absolut dyraste biljetten så att bara enstaka som verkligen inte kunnat fixa biljett på annat sätt använder möjligheten.


Ersa

Citat från: Stinsen skrivet 06 november 2010, 01:37:50 AM
Kortterminaler kommer ju itne direkt snabba upp påstigningen, nej. Men visst är det bra som nödfall, men det borde vara det absolut dyraste biljetten så att bara enstaka som verkligen inte kunnat fixa biljett på annat sätt använder möjligheten.

Absolut! 50 kr för en zon och 100 kr för två zoner vore ett bra minimipris. Samma pris för alla, dvs ingen barntaxa på enkelbiljetterna. Samtidigt kan UL gott sänka 10-resorskortet med ett par kronor/resa för att tydligt visa att ett förköpt busskort (motsvarande SL:s remsa) föredras.

MartinMartin

Citat från: Ersa skrivet 06 november 2010, 01:41:39 AM
Absolut! 50 kr för en zon och 100 kr för två zoner vore ett bra minimipris. Samma pris för alla, dvs ingen barntaxa på enkelbiljetterna. Samtidigt kan UL gott sänka 10-resorskortet med ett par kronor/resa för att tydligt visa att ett förköpt busskort (motsvarande SL:s remsa) föredras.

Man ska ha 20% rabatt på 10 resors korten under December, och får man bara in folk på rätt väg så är dom nog kvar där sen också.
Och sen kommer inte priset för en "kontant"-resa att vara så tydligt i framtiden i och med att kontantbetalningen upphör så jag tror inte folk skulle reagera nämnvärt på att det skulle vara dyrare att betala med kreditkort eftersom man inte upplever att man blir "lurad".

Ersa

Det gäller dessutom att göra reklam för 10-resorskortet, och visa för folk att detta är ett utmärkt alternativ till enkelbiljetter då det är opersonligt, otidsbundet och därmed jättesmidigt för de som åker buss väldigt sällan.
10 resor kostar idag 240 kr inom en zon, dvs 24 kr/resa. Får man ner det till 20 kr/resa är det ju halva priset mot enkelbiljettens 40 kr.
10-resorskortet inom länets båda zoner kostar det dubbla, dvs 48 kr/resa jämfört med enkelbiljetten på 80 kr. Sänk gärna denna till 40 kr/resa.

För just halva priset ska man som resenär spara om man köper ett dylikt kort. Eller mer. Har SL lyckats att få alla "sällanåkare" ute på landsbygden att alltid ha en remsa med sig, så borde väl UL kunna få alla sina "sällanåkare" att köpa ett 10-kort?

MartinMartin

Ett klart minus för 10 resors korten är att det inte går att regga på fler passagerare om dom inte kliver på ihop.

Har hänt mig flera gånger att det kommer fram en resenär i bussen och tror att dom kan köra in kortet en gång till åt sin polare som kliver på vid en senare hållplats, men då blir det bara en övergång på deras egen resa.

Vet inte hur man ska lösa det här i framtiden när man inte kan ta betalt av dom heller, så då får dom väl åka gratis.


KG

Citat från: MartinMartin skrivet 06 november 2010, 12:55:31 PM
Ett klart minus för 10 resors korten är att det inte går att regga på fler passagerare om dom inte kliver på ihop.

Har hänt mig flera gånger att det kommer fram en resenär i bussen och tror att dom kan köra in kortet en gång till åt sin polare som kliver på vid en senare hållplats, men då blir det bara en övergång på deras egen resa.

Vet inte hur man ska lösa det här i framtiden när man inte kan ta betalt av dom heller, så då får dom väl åka gratis.



Lösningen är naturligtvis att ta betalt för totala antalet resande direkt. Men jag håller med om att det är knöligt.

MartinMartin

Citat från: KG skrivet 06 november 2010, 13:49:34 PM
Lösningen är naturligtvis att ta betalt för totala antalet resande direkt. Men jag håller med om att det är knöligt.

Jovisst, om resenären säger nåt så, men dom är ju inte dumma i huvudet så dom har ju lärt sig att 9 gånger av 10 typ så resulterar det i att den ena av dom åker gratis, eftersom chauffören inte bryr sig när den skickar ett "okej-tut".


JDS

Citat från: MartinMartin skrivet 06 november 2010, 12:55:31 PM
Ett klart minus för 10 resors korten är att det inte går att regga på fler passagerare om dom inte kliver på ihop.

Har hänt mig flera gånger att det kommer fram en resenär i bussen och tror att dom kan köra in kortet en gång till åt sin polare som kliver på vid en senare hållplats, men då blir det bara en övergång på deras egen resa.

Vet inte hur man ska lösa det här i framtiden när man inte kan ta betalt av dom heller, så då får dom väl åka gratis.



Rent logiskt verkar det utomordentligt enkelt att lösa: om man gör om manövern på samma maskin vid samma tillfälle, så dras det en avgift till.

MartinMartin

Citat från: JDS skrivet 06 november 2010, 14:41:36 PM
Rent logiskt verkar det utomordentligt enkelt att lösa: om man gör om manövern på samma maskin vid samma tillfälle, så dras det en avgift till.

JA, det görs det... problemet är att tidsinställningen är alldeles för kort. Om dom kör in kortet efter typ 2-3 minuter så räknas övergång.
Sen kan dom köra in sitt kort 300 gånger om dom vill, den skickar bara "ok" och lyser grönt.

Kruxet är att Jag tror att informationen lagras i kortet, för ibland när folk ska på och kommer från en annan buss så blir det "passagerare back spärr" därför att kortet använts nydligen, så det går nog inte att justera tiden till typ 1 timme för då skulle alla övergångar haverera.

JDS

Citat från: MartinMartin skrivet 06 november 2010, 14:48:33 PM
JA, det görs det... problemet är att tidsinställningen är alldeles för kort. Om dom kör in kortet efter typ 2-3 minuter så räknas övergång.
Sen kan dom köra in sitt kort 300 gånger om dom vill, den skickar bara "ok" och lyser grönt.

Kruxet är att Jag tror att informationen lagras i kortet, för ibland när folk ska på och kommer från en annan buss så blir det "passagerare back spärr" därför att kortet använts nydligen, så det går nog inte att justera tiden till typ 1 timme för då skulle alla övergångar haverera.

Jag förstår inte varför det alls ska bli övergång på samma maskin (=samma fordon) även om det vore en ganska lång stund emellan. Enda rimliga skälet att få "övergång" när man kliver på samma fordon en gång till, är väl att man har klivit av bussen och sedan åker tillbaka efter en stund, när samma buss kommer tillbaka efter att ha vänt vid ändhållplatsen. Eller möjligen att man åker till bussterminal x med linje a, och sedan kliver av bussen och inväntar linje b som visar sig bestå av samma vagn som man kom dit med på linje a.

Rimligen borde det kunna vara så, att ny registrering på samma maskin innan bussen nått ändhållplatsen resulterar i att ytterligare en avgift dras, medan ny registrering på en annan maskin (oavsett tidsmellanrum) registreras som övergång.

MartinMartin

Ja, så skulle det vara, men så är det tyvärr inte  ;)

Men nu ska jag åka och använda den gamla dyngan 2 gånger tor Västerås.
Får väl se om problemet uppstår idag också  8)


KG

Jag anser att detta är ett UL problem och inte vi förares. UL får helt enkelt finna sig i att förlora pengar på detta. Vi förare kan inte lasta kunderna. Jag fortsätter att strunta i detta.

Ersa

UL kommer knappast att kosta på nåt större tekniskt arbete för att uppdatera de numera förhistoriska röda Almex-maskinerna som ju gått på övertid länge nu. Istället ser man nog till att det försenade BIMS-systemet kommer att innehålla lösningar på alla dagens små problem.