Inte konstigt att olyckor händer.

Startat av Susanne, 28 september 2010, 12:47:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lil-sis

Citat från: Håkan 62 skrivet 01 oktober 2010, 12:54:52 PM
Det är mycket man kan diskutera om trafiken.
Men saken är den att som yrkesförare följer man lagen. Att skylla på snäva tider, passagerare som missar anslutningar m.m. duger inte.
Tidtabeller, anslutningar m.m. är inte mitt ansvar som förare, det är helt och hållet huvudmannens ansvar att anpassa tiderna till verklighen.
Sedan är det tragiskt att samhället i stort verkar ha attityden att kollektivtrafiken ska inte komma fram.
Det känns ofta som att det kvittar hur snyggt man än försöker köra, så är det alltid någon som stör sig på bussen och skall hindra till varje pris.
Har kört buss i 28 år, och håller fullständigt med om att man "pratade" mer med varandra i trafiken förr.


Ja man kan inte köra som en idiot bara för att tidtabellen inte håller! Bättre då att passagerarna blir sena flera gånger, sen hänvisar man till huvudman där de kan framföra sina klagomål och sen kanske det faktiskt sker en förändring som gör att tidtabellen går att hålla med ett normalt trevligt mjukt körsätt.

lil-sis

Citat från: groenis skrivet 29 september 2010, 00:35:54 AM

Har en färsk sådan från förra veckan på en tågersättning Sala-Uppsala_
-Sala på väg mot väg 72 efter Polishuset så har jag en lokalvagn som ligger 500-600meter framför mig och markerar att den ska stanna vid hållplats jag släpper av hastigheten markerar filbyte när en liten bil mycket långt bak accelererar för att inte släppa ut mig vilket jag ignorerar då han är 800 meter bakom kör om linjevagnen och återgår till högerfilen får rött ljus när den lille bilen tutar på utsidan om mig och skriker "du får inte byta fil" för att innan jag hinner svara köra mot rött.

Nu min fråga vad ville han komma fram till,
Att jag som buss inte får byta fil i Uppsala
Att filbyte är förbjudet i Uppsala har inte sett något i de lokala trafikföreskrifterna

/Lennart


I Uppsala är det djungelns lag som råder. Eller rättare sagt, ingen bryr sig om några regler utom när de passar just den föraren just då. Och polisen gör inte ett skvatt, så varför skulle någon bry sig?

Men det är lite tjusningen med att köra där, det är ytterst sällan man blir förvånad av någonting.

Igår skrek en p-bilsförare på mig och pekade finger och skrek högerregel när han ignorerade väjningsplikten Nedre Slotts/Munkgatan. Den är ny (sedan i våras) och markerad med tecken i gatan (i god tid innan korsningen), skylt och krokodiltänder.

Jag var lite sugen på att inte bromsa utan köra på honom (lite grann) men pappersarbetet tar tid och evighet.

Martin Maltkvist

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 28 september 2010, 14:45:11 PM
Tycker det är fel att hänga ut en kollega på ett forum såhär, utan att denna kan försvara sig.

Klipp klipp

Jag tycker att tråden borde tas bort, eller iaf fotot redigerat så att inte firmanamnet och registreringsnummeret syns. Sen kan man diskutera vad som är fel!, om  det nu är nåt fel, och isåfall, vems felet är... och vad det beror på

/ Henrik
Likaså kan det ju faktiskt vara precis i det ögonblick en 2+1väg övergår i två körfält och då brukar en ju lägga sig lite närmre.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Nico


Citat från: JDS skrivet 29 september 2010, 17:55:26 PMJag har hört flera som resonerar så, men jag tycker ändå att det låter lite konstigt. Hur vet ni att "rakt fram" är rätt håll då? Det borde vara minst lika stor risk för att den som ligger i mittfilen plötsligt inser att vanudå, här ska jag ju av. Jag kan på rak arm bara komma på två ställen på hela E4 genom Stockholm där högerfilen blir avfart, Alby och Rosersberg och i båda fallen börjar skyltningen två kilometer i förväg.

Nja, ämnet har ju varit uppe ett par gånger tidigare men nog finns det bra många fler ställen än de du räknar upp då vi väl har flera större vägar än E4:an i stan. T.ex. avfarten E18 norrgående, vid Danderyds K:a, E4 norrgående vid Väsby (om det är den du menar med Rosersberg som ju inte ens har några avfarter), avfarten E4/E20 norrut där man kan hamna mot City eller Västerort, väg 73 norrgående före Farsta respektive södergående innan Handen, E4/E20 norrgående i höjd med Tomteboda där man helt plötsligt kan landa på Norra stationsgatan. Sen har vi även sådant som Centralbron södergående där högerfilen blir avfart mot Stadsgården/Söder Mälarstrand, avfarten från Essingeleden ned på Södra länken, Södra länkensystemet i sig på flera ställen, E4 före Haga norra södergående osv.

Däremot håller jag med om att det känns konstigt att vissa ändå verkar känna sig tryggast i mitten. Detta då det oftast är ganska bra skyltat. Kan kanske bero på att många som sagt snarare åker bil (även om de sitter bakom ratten) än att de aktivt kör den. Hela tanken bakom att bygga väg på detta vis känns dock fel i sig. Kör man sedan bil är det kanske en sak, men ett flertal gånger har man sett tunga fordon med utlandsregg som lagt sig enligt gängse regler för att helt plötsligt inse (med akut filbyte som följd) att de ligger fel. Nä, högerfil ska vara huvudkörbana och sedan får man fixa riktiga avfarter... om man nu inte vill ha detta med mittfilstryckandet kvar. Tycker även att detta byggnadstänk rimmar väldigt illa med tanken (utopin) om nollvision.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 03 oktober 2010, 12:36:07 PM
Nja, ämnet har ju varit uppe ett par gånger tidigare men nog finns det bra många fler ställen än de du räknar upp då vi väl har flera större vägar än E4:an i stan. T.ex. avfarten E18 norrgående, vid Danderyds K:a, E4 norrgående vid Väsby (om det är den du menar med Rosersberg som ju inte ens har några avfarter), avfarten E4/E20 norrut där man kan hamna mot City eller Västerort, väg 73 norrgående före Farsta respektive södergående innan Handen, E4/E20 norrgående i höjd med Tomteboda där man helt plötsligt kan landa på Norra stationsgatan. Sen har vi även sådant som Centralbron södergående där högerfilen blir avfart mot Stadsgården/Söder Mälarstrand, avfarten från Essingeleden ned på Södra länken, Södra länkensystemet i sig på flera ställen, E4 före Haga norra södergående osv.

Däremot håller jag med om att det känns konstigt att vissa ändå verkar känna sig tryggast i mitten. Detta då det oftast är ganska bra skyltat. Kan kanske bero på att många som sagt snarare åker bil (även om de sitter bakom ratten) än att de aktivt kör den. Hela tanken bakom att bygga väg på detta vis känns dock fel i sig. Kör man sedan bil är det kanske en sak, men ett flertal gånger har man sett tunga fordon med utlandsregg som lagt sig enligt gängse regler för att helt plötsligt inse (med akut filbyte som följd) att de ligger fel. Nä, högerfil ska vara huvudkörbana och sedan får man fixa riktiga avfarter... om man nu inte vill ha detta med mittfilstryckandet kvar. Tycker även att detta byggnadstänk rimmar väldigt illa med tanken (utopin) om nollvision.

Lägger till E18 norrgående mot Norrtälje, och då "avfarten" mot Sollentuna.En annan fördel med att ligga i mittenfil är att man inte behöver ha koll på dom som kommer på motorvägen och dom behöver inte bry sig om den som kör där redan. Förra veckan blev jag utputtad i vägrenen för att den som låg i högerfil såg till att hålla samma fart som mig och en bil bakom mig gjorde att jag inte kunde bromsa när jag skulle ut på E18. Nu är det förvisso 2-filigt där, men ytterfilen var tom och ändå vägrade bilisten släppa ut mig.

Jonas

Citat från: Nico skrivet 03 oktober 2010, 12:36:07 PM
Däremot håller jag med om att det känns konstigt att vissa ändå verkar känna sig tryggast i mitten. Detta då det oftast är ganska bra skyltat. Kan kanske bero på att många som sagt snarare åker bil (även om de sitter bakom ratten) än att de aktivt kör den. Hela tanken bakom att bygga väg på detta vis känns dock fel i sig. Kör man sedan bil är det kanske en sak, men ett flertal gånger har man sett tunga fordon med utlandsregg som lagt sig enligt gängse regler för att helt plötsligt inse (med akut filbyte som följd) att de ligger fel. Nä, högerfil ska vara huvudkörbana och sedan får man fixa riktiga avfarter... om man nu inte vill ha detta med mittfilstryckandet kvar. Tycker även att detta byggnadstänk rimmar väldigt illa med tanken (utopin) om nollvision.

Själv brukar jag göra följande(hastigheterna ska kanske tas med en nypa salt):
Kör jag -90km/h(dvs när man kör "tungt" eller med släp) ligger jag i högra fältet så mycket det går.
Kör jag 100-110km/h ligger jag i mitten.
kör jag 110- så ligger jag i det vänstra(om ingen vill köra om)

Det brukar alltid fungera bra så länge man är beredd att flytta sig från det vänstra fältet om någon kör fortare än man själv!

JDS

Citat från: Nico skrivet 03 oktober 2010, 12:36:07 PM
E4/E20 norrgående i höjd med Tomteboda där man helt plötsligt kan landa på Norra stationsgatan.

Nej, det körfältet kan man inte hamna i utan att byta körfält, och det är vita skyltar "S:t Eriksplan" hela vägen från Hornsberg.

JDS

Citat från: buskörare skrivet 03 oktober 2010, 18:51:06 PM
Förra veckan blev jag utputtad i vägrenen för att den som låg i högerfil såg till att hålla samma fart som mig och en bil bakom mig gjorde att jag inte kunde bromsa när jag skulle ut på E18.

Det vore väl ändå en världssensation om man inte skulle kunna bromsa för att man har en bil bakom sig! Vad menar du egentligen?

MartinMartin

Ja, eller varför inte gasa ?!

Och du kan ju inte säga att du blivit utprejad, det är ju du som ska lämna företräde.

Nico

Citat från: JDS skrivet 04 oktober 2010, 00:55:42 AM
Nej, det körfältet kan man inte hamna i utan att byta körfält, och det är vita skyltar "S:t Eriksplan" hela vägen från Hornsberg.

Visst, det stämmer men ändå är det många som byter över till höger då det under en viss sträcka ändå är fråga om en högerfil (dvs. en huvudkörbana) och inte en konkret avfart. Däremot blir det som sagt filen en avfart i sig efter ett tag istället för att filen får en avfart vilket borde varit mer korrekt. Det senare hade väl kostat en slant.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 04 oktober 2010, 08:38:18 AM
Visst, det stämmer men ändå är det många som byter över till höger då det under en viss sträcka ändå är fråga om en högerfil (dvs. en huvudkörbana) och inte en konkret avfart. Däremot blir det som sagt filen en avfart i sig efter ett tag istället för att filen får en avfart vilket borde varit mer korrekt. Det senare hade väl kostat en slant.

Jag letar förtvivlat efter begreppet "huvudkörbana" i alla möjliga förordningar, men jag kan inte hitta det!  :P

När vägen flera gånger i rad har en grön skylt "E4 E20" över två av körfälten, en vit "Sankt Eriksplan" och en blå "Solna" så är det ganska uppenbart var man ska köra, om man då envisas med att byta körfält och därvid hamnar i fel fil så får man skylla sig sjudubbelt själv! Så går det om man kör med en massa "jag brukar..." och "för säkerhets skull..." och "bilskolläraren sade att..." i stället för att följa trafikregler, skyltar och vägmarkeringar.

buskörare

Citat från: MartinMartin skrivet 04 oktober 2010, 01:04:47 AM
Ja, eller varför inte gasa ?!

Och du kan ju inte säga att du blivit utprejad, det är ju du som ska lämna företräde.


Jag gasade så mycket jag kunde. Jag har fått lära mig att man ska visa hänsyn vid påfarter.

buskörare

Citat från: JDS skrivet 04 oktober 2010, 00:57:35 AM
Det vore väl ändå en världssensation om man inte skulle kunna bromsa för att man har en bil bakom sig! Vad menar du egentligen?

Att jag inte kunde bromsa för att jag då hade fått en bil i bakluckan. Världssensation att bilister ligger för nära? Då har du inte kört många meter i trafik.

JDS

Citat från: buskörare skrivet 04 oktober 2010, 14:48:31 PM
Att jag inte kunde bromsa för att jag då hade fått en bil i bakluckan. Världssensation att bilister ligger för nära? Då har du inte kört många meter i trafik.

Om du har kommit upp jämsides med en annan bil och den föraren gasar på ordentligt (vilket han uppenbarligen gjorde eftersom du gjorde det och inte blev insläppt) så behövs det inte någon hård bromsning för att tappa tillräckligt många meter för att kunna åka in bakom. Det är ju fordon i rörelse vi talar om, inte fickparkering!

Nico


Citat från: JDS skrivet 04 oktober 2010, 11:56:10 AM
Jag letar förtvivlat efter begreppet "huvudkörbana" i alla möjliga förordningar, men jag kan inte hitta det!  :P

När vägen flera gånger i rad har en grön skylt "E4 E20" över två av körfälten, en vit "Sankt Eriksplan" och en blå "Solna" så är det ganska uppenbart var man ska köra, om man då envisas med att byta körfält och därvid hamnar i fel fil så får man skylla sig sjudubbelt själv! Så går det om man kör med en massa "jag brukar..." och "för säkerhets skull..." och "bilskolläraren sade att..." i stället för att följa trafikregler, skyltar och vägmarkeringar.

Tror det främst är i körskoleböcker begreppet huvudkörbana används. Annars så vill jag minnas att det även nämns i de avsnitt som reglerar t.ex. hur vi ska ligga vid filkörning på vägar med 70 eller lägre hastighet och motsvarande.

Att något sedan är uppenbart i många fall gör det inte så mycket bättre och är man ovan vid att köra på en viss plats så händer det att man missar skyltning och kommer fel. Alltså, hellre standardlösningar med korrekta av/påfarter än lokala varianter.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman