Inte konstigt att olyckor händer.

Startat av Susanne, 28 september 2010, 12:47:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik Palmqvist

Citat från: Susanne skrivet 28 september 2010, 15:20:12 PM
Om det ska vara det resonemanget här så kan ni gärna ta bort tråden.
Det enda jag ville var att visa en buss som låg extremt nära och påpeka att jag tycker inte detta är ok, och att det är inte underligt att det händer olyckor. Och om du Henrik tycker att det är okej att hålla en sådan körstil så får det stå för dig.

Inte underligt att det händer olyckor? 

Statestiken visar att vid olyckor där tung trafik och personbil är inblandade, så är den tunga trafiken endast i 20% av fallen vållande. I 80% är personbilen vållande. Livet vore mkt lättare utan massa j***a privatbilister som försöker leka poliser utmed vägarna.

/ Henrik

Jan

Susanne du är den ända som var med om händelsen, så du vet vad som har hänt eller inte. Jag tycker och håller med ditt resonomang. Henrik, jag vet också att det kostar pengar att köra utanför arbetsreglerna. Men fundera på vad påföljden är för att ligga för nära framförvande fordon. Ta reda på detta ni som inte vet betydligt värre än 3000 kronor.
I branschen 37 år

Susanne

Alla tycker vi olika, men jag tycker iallafall att det är otäckt att ha flera ton så nära. Min man ska inte behöva öka hastigheten till olaglig, eller lägga sig i en väggren.
Håll avstånd, anpassa farten efter väglaget och situationen, håll hastighetsbestämmelserna, vad är problemet med att följa det? Om man inte klarar det så kanske man inte ska vara ute på vägarna och köra. Jag har bara en åsikt, jag är inte polis....

Jan

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 28 september 2010, 15:26:47 PM
Inte underligt att det händer olyckor?  

Statestiken visar att vid olyckor där tung trafik och personbil är inblandade, så är den tunga trafiken endast i 20% av fallen vållande. I 80% är personbilen vållande. Livet vore mkt lättare utan massa j***a privatbilister som försöker leka poliser utmed vägarna.

/ Henrik

I en utredning som kom för några veckor sedan, visar det sig att hastigheten i landet gått ner. Det är fordon som körs av privata trafikanter som står för nedgången. Tyvärr så har yrkestrafiken inte gått åt samma håll utan tvärtom ökat sin hastighet.
I branschen 37 år

New_options

Nu är det ju förstås så här... Läs detta NOGA henrik

Som yrkeschaufför är det lätt att tro att du äger vägen - att alla därmed ska visa särskild hänsyn till dig och dina arbetsregler. Men faktum är att du, precis som jag, susanne, bussmicke, harald svensson och gamla agda på moped, har ett ansvar för trafiksituationen. Att sitta på ett forum och vara kaxig är bara ett skrämmande bevis på att du är helt olämplig i trafiken - förutsatt att du har samma attityd där!

Det är just aggreesiv attid, slentrian och bristande respekt som skapar olyckor - tänk på det!

a32

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 28 september 2010, 15:26:47 PM
Inte underligt att det händer olyckor? 

Statestiken visar att vid olyckor där tung trafik och personbil är inblandade, så är den tunga trafiken endast i 20% av fallen vållande. I 80% är personbilen vållande. Livet vore mkt lättare utan massa j***a privatbilister som försöker leka poliser utmed vägarna.

/ Henrik

Då är du välkommen Henrik till 08:a träsket där iaf lastbilschaffisarna är annat än änglar som du vill måla upp dom att vara, här får man vara glad varje dag om man ska klara sig utan att riskera livet på vägarna eller när man ska gå på trottoaren eller över gatan.
Man kanske istället borde säga att livet vore bra mycket säkrare utmed vägarna om man slapp en massa j-vla livsfarliga amatörchaffisar, eller?

/a32  ;)

Hans Fredriksson

Det var då märkligt. Varje gång ska det bli irritation och anklagelser vilka idioter finns när det diskuteras trafik.
På något sätt är det alla utom en själv som betraktas som idiot i trafiken.
Det jag vill har sagt är: ngn som i det här fallet en trafikant "ligger nära och trycker" så tycker jag att alla ska hjälpas åt att ingen olycka sker. Det vill säga håll till höger och låt denne köra om så är faran avvärjd.
Att man har rätten på sina sida är föga värt om resten av livet ska tillbringas, i bästa fall i rullstol.

Ersa

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 28 september 2010, 20:03:47 PM
Att man har rätten på sina sida är föga värt om resten av livet ska tillbringas, i bästa fall i rullstol.

Precis det var det första jag fick lära mig innan jag började övningsköra vid 16 års ålder.
"Jag hade iaf rätt" är ingen vidare text på en gravsten...

KG

Om en buss ligger för nära betyder det att du kör för långsamt. Var vänlig släpp fram bussen!

Staffan Sävenfjord

Citat från: KG skrivet 28 september 2010, 20:14:05 PM
Om en buss ligger för nära betyder det att du kör för långsamt. Var vänlig släpp fram bussen!

Om jag har fem bilar framför mig som bestämmer min fart och bussen ligger för nära finns det inte ett dugg jag kan göra. Det är faktiskt upp till den bakomvarande att hålla avståndet.

Man undrar hur vissa människor kunnat få sina körkort. Yrkesförare dessutom. 

Om en buss ligger för nära betyder det att bussföraren är en dålig yrkesman. Punkt och slut.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

mil

du kan ju fortfarande läsa regplåten då är det ju ej så nära som vissa personbilar lägger sig du ser inte ens framljusen på personbilen för de liger så nära och trycker i arslet.


Sedaqn en fråga även om nålen i din bil visar 90 km/h kan det faktiskt diffa ett antal km/H så att du kan köra 85 km/h elelr tom saktare men bussens mätare som är kalibrerad visar 90 km/h då den kör det vilket då innebär att du hindrar o stör trafik samtidigt som du klagar på den som ligger nära i laglig hastighet att felet kan bero på dig själv

Staffan Sävenfjord

Citat från: mil skrivet 28 september 2010, 20:44:32 PM
du kan ju fortfarande läsa regplåten då är det ju ej så nära som vissa personbilar lägger sig du ser inte ens framljusen på personbilen för de liger så nära och trycker i arslet.


Sedaqn en fråga även om nålen i din bil visar 90 km/h kan det faktiskt diffa ett antal km/H så att du kan köra 85 km/h elelr tom saktare men bussens mätare som är kalibrerad visar 90 km/h då den kör det vilket då innebär att du hindrar o stör trafik samtidigt som du klagar på den som ligger nära i laglig hastighet att felet kan bero på dig själv

Man har faktiskt ingen skyldighet att hålla den högsta tillåtna hastigheten på platsen utan man avgör själv sin hastighet efter omständigheterna. Men man har skyldighet att hålla avstånd till framförvarande fordon.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 september 2010, 18:35:19 PM
Men och ett mkt stort MEN de flesta buss och lastbilsförare har upplevt situationen som Henrik nämner, alltför många gånger.
Du ligger i dina 80-90 km/h och kommer ikapp en personbil som ligger 8-10 km/h under hastighetsgränsen, när du försöker köra om så ökar bilen hastigheten lite grann så att du inte kommer om, km efter km, här önskar man att bilisten hade GPS som kunde visa aktuell hastighet och då gå åt sidan för att släppa förbi snabbare trafik.

Det här med att aktivt försvåra en omkörning genom att öka hastigheten när en buss eller lastbil påbörjat en omkörning har jag lite svårt att förstå. Då utför man ju ett aktivt val där man själv väljer att även fortsättningsvis ha det tunga fordonet bakom sig. En ständigt varierande hastighet är rätt irriterande för en bakomvarande förare som försöker ha farthållaren inkopplad på en laglig hastighet.

Jag har haft gott om gamla skruttbilar genom åren som trivts bäst i 80-90 km/t på långfärder, och ändå har jag aldrig haft problem att släppa förbi bakomvarande trafik som verkar ha mer bråttom. Den riktiga prövningen kom nu i somras med alla långsamma stora (ibland högerstyrda) bussar som Spårvägssällskapet äger, men även med dessa kan man placera åt sidan och släppa förbi 25,25-meters ekipage.

Susanne

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 september 2010, 18:35:19 PM
Jag tror att Henrik mer än väl förstår, jag förstår också honom och Susanne.

I det här fallet vet vi ju hur hon upplevde det hela och det kan vi ju konstatera att med den bakgrunden är det inte snyggt.

Men och ett mkt stort MEN de flesta buss och lastbilsförare har upplevt situationen som Henrik nämner, alltför många gånger.
Du ligger i dina 80-90 km/h och kommer ikapp en personbil som ligger 8-10 km/h under hastighetsgränsen, när du försöker köra om så ökar bilen hastigheten lite grann så att du inte kommer om, km efter km, här önskar man att bilisten hade GPS som kunde visa aktuell hastighet och då gå åt sidan för att släppa förbi snabbare trafik.

Sen har vi dom här som svänger ut nära ett tungt fordon och inte får uppfarten så att bussen/lastbilen tvingas bromsa och tappa sin hastighet, när han/hon sedan fått upp den igen så inträffar alltför ofta alternativ 1....

Min sambo höll hastigheten som gällde på vägen varken mer eller mindre. Efter att har varit sambo i 20 år med en yrkeschaufför så lär man sig ett och annat och får höra ett och annat, just det te x som Lars beskriver om att slänga sig framför och inte komma upp i rätt hastighet utan blir en bromskloss. En sak som många glömmer är att tunga fordon har längre bromsträcka.
Jag vill absoult inte dra alla yrkeschauffören över en kam för jag vet att det finns bra sådana också. Min man är en av dom, och det får han ofta höra.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 september 2010, 20:50:42 PM
Man har faktiskt ingen skyldighet att hålla den högsta tillåtna hastigheten på platsen utan man avgör själv sin hastighet efter omständigheterna. Men man har skyldighet att hålla avstånd till framförvarande fordon.

Helt rätt. Men samtidigt får man inte blockera och/eller försvåra för bakomvarande som ändå vill om en. Och det är något som många verkar ha glömt bort idag, eventuellt samtidigt som de glömde bort att blinkers fanns samt att det fanns något som hette "grundplacering höger".