Inte konstigt att olyckor händer.

Startat av Susanne, 28 september 2010, 12:47:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

Denna bild tog jag någonstans runt Piteå i somras. I baken hade vi en rövslickade tyskreggad buss som inte låg många meter efter oss på E4:an. Han körde väldigt ryckigt och kom till slut till samma hotell som vi i Umeå. Om han kom hela vägen till Tyskland utan att ha orsakat en olycka, det vet jag inte.

Henrik Palmqvist

Om du nu upplevde att det var obehagligt att bussen låg så nära, varför körde du inte åt sidan vid lämpligt tillfälle och släppte om bussen?

/ Henrik

Ersa

Schemmer-Reisen GdbR.
Am Gangsteig 3
84329 Wurmannsquick
Landkreis Rottal-Inn
Niederbayern
http://www.schemmer-reisen.de

Du kan ju alltid ta bort ditt eget personnamn från bilden och sända den till info@schemmer-reisen.de

Jan

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 28 september 2010, 13:06:12 PM
Om du nu upplevde att det var obehagligt att bussen låg så nära, varför körde du inte åt sidan vid lämpligt tillfälle och släppte om bussen?

/ Henrik


Visst det kan man ju göra, men det är dåligt av en yrkesförare att göra så här.
I branschen 37 år

Susanne

Jag tycker att sådana chaufförer som denna är en skam för hela yrkeskåren.

Det finns hastighetsbestämmelser även för tyskar, så varför ska (min sambo körde) han slänga sig åt sidan för att tysken inte han hålla hastighetsbestämmelserna.
Min sambo är yrkeschaufför och håller alltid hastigheten, det är hans lapp och hans inkomst, fram kommer man endå, men på ett säkrare sätt.

Det känns lockande att maila bilden till dom, kanske gör det, tack för informationen Ersa.


Henrik Palmqvist

Busschauffören kanske tyckte att personbilen höll för låg hastighet,  inte försvarbart att ligga för nära för det, men bussens hastighetsmätare visar troligen mera exakt hastighet än personbilens.

Personligen om jag utsattes för liknade situation, så skulle jag släppa förbi bussen, istället för att ha den bakom mig.

En enkel anledning till detta, om det nu är så illa som Susanne påstår, bilden kan ju ljuga lite med...  kan mkt väl vara våra kör/vilotidsregler.

Lite kö vid några vägarbeten längs vägen, och hela tidsplanen spricker. Föraren kan få böta 3000:- vid en kontroll för så lite som 1 minut för mkt körtid. Hade regelverket varit lite mer flexibelt, så hade åtminstånde jag lättat lite på gasen , istället för att ligga på max, och komma fram itid.

Vid en eventuell revision, så tittar polisen bara efter kör/vilotider, hastigheten bryr de sig inte om, mkt svårt att bevisa att man kört för fort. Men varje sekund du kör över tiden ser de mkt väl, det lyser rött på skärmen.

Kanske man borde se över regelverket och arbetsmiljön kring detta.

/ Henrik

buskörare

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 28 september 2010, 13:49:36 PM
Busschauffören kanske tyckte att personbilen höll för låg hastighet,  inte försvarbart att ligga för nära för det, men bussens hastighetsmätare visar troligen mera exakt hastighet än personbilens.

Personligen om jag utsattes för liknade situation, så skulle jag släppa förbi bussen, istället för att ha den bakom mig.

En enkel anledning till detta, om det nu är så illa som Susanne påstår, bilden kan ju ljuga lite med...  kan mkt väl vara våra kör/vilotidsregler.

Lite kö vid några vägarbeten längs vägen, och hela tidsplanen spricker. Föraren kan få böta 3000:- vid en kontroll för så lite som 1 minut för mkt körtid. Hade regelverket varit lite mer flexibelt, så hade åtminstånde jag lättat lite på gasen , istället för att ligga på max, och komma fram itid.

Vid en eventuell revision, så tittar polisen bara efter kör/vilotider, hastigheten bryr de sig inte om, mkt svårt att bevisa att man kört för fort. Men varje sekund du kör över tiden ser de mkt väl, det lyser rött på skärmen.

Kanske man borde se över regelverket och arbetsmiljön kring detta.

/ Henrik

Vad blir bötesbeloppet för vårdslöshet i trafik samt kanske vållande till annans död om man kör på bilisten i ett sånt här läge då? Troligen mer än dom 3000. Denna buss ligger inte på max, h*n har ju överskridit skalan genom att bryta mot lagen. Aldrig okej.

Susanne

Det här var tydligen rutten för denna buss.
http://www.schemmer-reisen.de/reise24.htm
De var inne på dag 11 en resa mellan Rovaniemi-Umeå, 52 mil.


Ersa

Citat från: buskörare skrivet 28 september 2010, 13:54:21 PM
Vad blir bötesbeloppet för vårdslöshet i trafik samt kanske vållande till annans död om man kör på bilisten i ett sånt här läge då? Troligen mer än dom 3000. Denna buss ligger inte på max, h*n har ju överskridit skalan genom att bryta mot lagen. Aldrig okej.

Det är frågan det. Jag tror att beloppen för kör- och vilotider är högre än för vårdslöshet i trafik. Det är iaf lättare att åka fast för brott mot kör- och vilotider vid en kontroll upp till flera år efter brottet begick, än vårdslös körning ute i skogen. Tyvärr innebär denna snedfördelning att tunga fordon körs mer aggressivt.
Även i ren linjetrafik kan ju i princip en kö eller ett hinder innebära att bussen måste stanna och stå stilla i 45 minuter 5-6 km från staden som är slutdestination. På Swebus har man ofta fått skicka ut förare i personbil som avlöser på Herrbeta rastplats innan Linköping, då körtiden inte räckt till för Linköpingsföraren som kört från Uppsala via Stockholm. Det ironiska är att bussföraren som kört i 4 timmar och 20 minuter sedan direkt får köra personbil i flera timmar till utan begränsningar.

Regelverket borde vara lite mer flexibelt, ja... samtidigt som man tar i hårdare mot vårdslös körning. Det är heller inte kul att ha en stressad Polack i en långtradare bakom sig som sedan zickzackar mellan körfälten i 70 km/t genom centrala Örnsköldsvik. >:(

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 28 september 2010, 14:19:37 PM
Det är frågan det. Jag tror att beloppen för kör- och vilotider är högre än för vårdslöshet i trafik. Det är iaf lättare att åka fast för brott mot kör- och vilotider vid en kontroll upp till flera år efter brottet begick, än vårdslös körning ute i skogen. Tyvärr innebär denna snedfördelning att tunga fordon körs mer aggressivt.
Även i ren linjetrafik kan ju i princip en kö eller ett hinder innebära att bussen måste stanna och stå stilla i 45 minuter 5-6 km från staden som är slutdestination. På Swebus har man ofta fått skicka ut förare i personbil som avlöser på Herrbeta rastplats innan Linköping, då körtiden inte räckt till för Linköpingsföraren som kört från Uppsala via Stockholm. Det ironiska är att bussföraren som kört i 4 timmar och 20 minuter sedan direkt får köra personbil i flera timmar till utan begränsningar.

Regelverket borde vara lite mer flexibelt, ja... samtidigt som man tar i hårdare mot vårdslös körning. Det är heller inte kul att ha en stressad Polack i en långtradare bakom sig som sedan zickzackar mellan körfälten i 70 km/t genom centrala Örnsköldsvik. >:(

Tror inte 3000 räcker om man kör på en bil och orsakar personskador faktiskt.

Henrik Palmqvist

Tycker det är fel att hänga ut en kollega på ett forum såhär, utan att denna kan försvara sig.

Vi har inte hört busschaufförens version ...

T.ex skulle det kunna låta såhär:

"Personbilen körde om mig på 2+1 väg i ca 110 km/h, hastighetsbegränsningen var 100km/h, vilket jag höll (visserligen för fort för en buss).
Det blev sedan vanlig väg med 90km/h. Personbilen körde ryckigt, låg på ca 83-85 km/h. Föraren tittade mer i backspeglen än på vägen, hade mer beskymmer om mig än om sin egen bil. Jag upplevde avståndet som säkert, antagligen från hans synvinkel så uppfattade han det som närmare än det var. "

Jag tycker att tråden borde tas bort, eller iaf fotot redigerat så att inte firmanamnet och registreringsnummeret syns. Sen kan man diskutera vad som är fel!, om  det nu är nåt fel, och isåfall, vems felet är... och vad det beror på

/ Henrik

Hans Fredriksson

Citat från: Jan skrivet 28 september 2010, 13:26:45 PM
Visst det kan man ju göra, men det är dåligt av en yrkesförare att göra så här.

"Kan man ju göra".
Vad är det för lustigt resonemang?
Trots att du tycker att du är en felfri bilist och även har en felfri yrkesman bredvid dig så ska du du för att undvika olycka låta bakomvarande köra om för att undvika ev olycka.

Jan

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 28 september 2010, 15:01:21 PM
"Kan man ju göra".
Vad är det för lustigt resonemang?
Trots att du tycker att du är en felfri bilist och även har en felfri yrkesman bredvid dig så ska du du för att undvika olycka låta bakomvarande köra om för att undvika ev olycka.

Ursäkta Hans kanske skrev jag lite fel formulerat, men i vilket fall som helst, det kvittar vilken hastighetsmätare som visar korrekt, eller om någon är stressade p g a arbetstidsregler. Det är fb dåligt att ligga så här nära och dessutom inte heller tillåtet. Visst har man tillräckligt god sikt så hjälp till genom att köra ut i vägrenen. Men att ligga kloss i röven på ett annat fordon skitar bara ner för yrkeskåren.
I branschen 37 år

Henrik Palmqvist

Citat från: Jan skrivet 28 september 2010, 15:11:39 PM
Ursäkta Hans kanske skrev jag lite fel formulerat, men i vilket fall som helst, det kvittar vilken hastighetsmätare som visar korrekt, eller om någon är stressade p g a arbetstidsregler. Det är fb dåligt att ligga så här nära och dessutom inte heller tillåtet. Visst har man tillräckligt god sikt så hjälp till genom att köra ut i vägrenen. Men att ligga kloss i röven på ett annat fordon skitar bara ner för yrkeskåren.

Vi har fortfarande inte hört båda förarnas versioner...

Kan det vara så att personbilsföraren av ren j***lskap sänkt hastigheten för att markera, samt kört ännu saktare för att denna situation ska uppstå, så att frun kan ta en lämplig bild och lägga upp på forumet.....

/ Henrik

Susanne

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 28 september 2010, 15:17:06 PM
Vi har fortfarande inte hört båda förarnas versioner...

Kan det vara så att personbilsföraren av ren j***lskap sänkt hastigheten för att markera, samt kört ännu saktare för att denna situation ska uppstå, så att frun kan ta en lämplig bild och lägga upp på forumet.....

/ Henrik

Om det ska vara det resonemanget här så kan ni gärna ta bort tråden.
Det enda jag ville var att visa en buss som låg extremt nära och påpeka att jag tycker inte detta är ok, och att det är inte underligt att det händer olyckor. Och om du Henrik tycker att det är okej att hålla en sådan körstil så får det stå för dig.