Uppländsk upphandling avbryts – UL medger läcka

Startat av Knallhatt, 16 augusti 2010, 14:12:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GDG

http://www.busstidningen.se/2010/10/11/ul-skandalen-kr-trafik-kan-ha-fatt-hemlig-information/

Konstaterar i all enkelhet att sanningen äntligen närmar sig verkligheten. Har insinuerat olika saker under resans gång, har på intet sätt haft insider information, utan hanterat mina funderingar, affärsmässigt. Det är ingen idyll i ett lummigt vackert Sverige. Det är hårt, det är kallt, det är korrumperat.

Att det äntligen läckte ut, det sätt som upphandlingen har hanterats och även tidigare kan ha hanterats, är välgörande för branschen. Det är dock en katastrof för UL och en personlig tragedi för den verkställande ledningen i UL.

Omnilasse

Citat från: GDG skrivet 11 oktober 2010, 20:11:37 PM
http://www.busstidningen.se/2010/10/11/ul-skandalen-kr-trafik-kan-ha-fatt-hemlig-information/

Konstaterar i all enkelhet att sanningen äntligen närmar sig verkligheten. Har insinuerat olika saker under resans gång, har på intet sätt haft insider information, utan hanterat mina funderingar, affärsmässigt. Det är ingen idyll i ett lummigt vackert Sverige. Det är hårt, det är kallt, det är korrumperat.

Att det äntligen läckte ut, det sätt som upphandlingen har hanterats och även tidigare kan ha hanterats, är välgörande för branschen. Det är dock en katastrof för UL och en personlig tragedi för den verkställande ledningen i UL.
"Kan ha fått" skriver UL och det tycker jag är viktigt att vi håller oss ännu till den reservationen. Vi får väl se - kanske har du rätt - jag tror helt enkelt att UL skriver så mer av försiktighet än att ny information tillkommit. Eller rättare sagt det vet vi inte ännu. Men det ligger nog också i den strategi UL nu valt - att man helst vill göra om upphandlingen - då är det bara en fördel för dem att påvisa att det hela inte gått rätt till. I annat fall kan de ju hamna i en situation där rätten ger endera Busslink eller KR trafiken. Helt klart skulle UL egentligen föredra det sistnämnda, men jag tror inte UL vill att KR ska vinna ett anbud där det är så mycket tvivel kring turerna. Alltså vill helst UL nu ha till en ny upphandling och därför finns det ingen anledning för dem att försvara upphandlingen. Sedan kan det väl vara svårt även för UL:s ledning om en av de centrala personerna i upphandlingen läckt på detta sätt. Jag skulle då inte som VD skriva under och garantera att inga fler brott har skett.

GDG

Det sista ynka halmstrået får gälla intill sanningen helt vedimerats. Det obehagliga för den verkställande ledningen är någon annan än den som läckte till Nobina läckt till andra anbudslämnare...

Den personen har ju redan berättat den del som den "ansvarade" för och är därmed nu förbrukad...


Frågan är då vem det kan va..... 2 av 3 återstår, fortsättning KAN följa... :-)

Stinsen

Citat från: GDG skrivet 11 oktober 2010, 21:53:31 PM
Det sista ynka halmstrået får gälla intill sanningen helt vedimerats. Det obehagliga för den verkställande ledningen är någon annan än den som läckte till Nobina läckt till andra anbudslämnare...

Den personen har ju redan berättat den del som den "ansvarade" för och är därmed nu förbrukad...


Frågan är då vem det kan va..... 2 av 3 återstår, fortsättning KAN följa... :-)

Hur kan du dra den slutsatsen och antyda att fler skulle vara "läckor"? Den kan väl lika väl var den som tidigare erkänt som först inte berättat allt och sedan berättat mer.

Hetsjakten på UL från vissa håll verkar inte veta några gränser.