Uppländsk upphandling avbryts – UL medger läcka

Startat av Knallhatt, 16 augusti 2010, 14:12:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Citat från: jocke skrivet 17 augusti 2010, 06:57:44 AM
Har du lust att utveckla de där lite. Lät högintressant.

Kan tolkas som när KR inte var billigast, då förhandlades det, och när KR var billigast, då blev de inga förhandlingar. Man ville alltså ha KR till vilket pris som helst typ?

GDG

...eller så kan man tolka det till det motsatta, entreprenören kan till vilket pris och sätt få avtalet.

jocke

Två roliga frågor så här i stridens hetta.

1. Undrar vad "mullvaden" fått betalt av KR-trafik. Vi snackar ändå ett avtal som är värt 3-4 miljarder på 10 år eller hur var de(har inte exakta siffrorna i huvudet)

2. Kommer Kr-trafik kunna vinna detta nu igen utan att riskera att bli stämplade som fiffel och båg.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

RoggaBoy


Peter L

Citat från: RoggaBoy skrivet 17 augusti 2010, 16:49:08 PM
Kommer KR få vara med i nästa upphandling?

Varför skulle de inte få vara det? Det har än så länge inte påvisats att någon av anbudsgivarna har gjort något fel.

Jan

Citat från: jocke skrivet 17 augusti 2010, 16:42:37 PM
Två roliga frågor så här i stridens hetta.

1. Undrar vad "mullvaden" fått betalt av KR-trafik. Vi snackar ändå ett avtal som är värt 3-4 miljarder på 10 år eller hur var de(har inte exakta siffrorna i huvudet)

2. Kommer Kr-trafik kunna vinna detta nu igen utan att riskera att bli stämplade som fiffel och båg.


1. Finns det några som helst bevis att pengar betalts från någon till någon?

2. Det finns inga bevis att KR gjort något olagligt, möjligtvis att man erhålligt info som alla inte erhållit. KR kan visst vara med i en ny rond.
I branschen 37 år

Ersa

Citat från: GDG skrivet 17 augusti 2010, 09:57:29 AM
http://www.busstidningen.se/2010/08/16/skandalen-i-uppland/

Citat från: busstidningen.seI flera hätska och mångordiga mail till busstidningen.se och tidningen Bussbranschen har Burwick gått till angrepp mot oss därför att vi avslöjade hela affären.
Det är således inte tack vare Malte Burwick eller den övriga UL-ledningen som skandalen nu har avslöjats och fifflet kring mångmiljardaffären i Uppland har stoppats. Det är trots Malte Burwick.
Nu vet vi att Burwick hade fel i sitt hätska angrepp på oss. Vi ser fram mot hans ursäkt och hans tack för att vi bidragit till att hindra att en affär på nästan fyra miljarder kronor inte genomfördes trots olagligheter från upphandlarsidan. Utan våra "oanständiga antydningar" hade fifflet inte avslöjats.

Det var ett tag sedan man läste en sån här artikel. En sak är säker. Ulo Maasing är en riktig journalist som inte backar undan för kritik, som tyvärr många andra mediafolk gör idag.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 17 augusti 2010, 18:46:59 PM
Det var ett tag sedan man läste en sån här artikel. En sak är säker. Ulo Maasing är en riktig journalist som inte backar undan för kritik, som tyvärr många andra mediafolk gör idag.

Ja, det här har Ulo gjort bra. Sedan han blev chefredaktör för Bussbranschen har han gått från klarhet till klarhet till skillnad från tiden då han var chefredaktör på Res- och Trafikforum. Men då var det säkert BR och SLTF som lade munkavle på honom. Det här hade han aldrig vågat skriva i Trafikforum.

Efter gårdagens något försiktiga artikel i ämnet läste jag någonstans mellan raderna att Ulo inte riktigt trodde på förklaringen på en syndabock. Och nu står det väl klart att signaturen GDG härovan hade rätt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

GDG

I ett spel om miljarder, i ett spel i en brytningstid mellan bruttoavtal till nettoavtal/tjänstekoncessioner, är risker och lockelser stora och kanske helt avgörande för ett företags framtida överlevnad. Detta är inte en anklagelse, det är ett konstaterande.

Sen är säkert inte en bransch som innehåller så mycket pengar, så mycket människor, kreativa, engagerade och måna om sitt värv, sina företag och utkomster, en söndagsskole idyll, det är naivt att tro. Det här är för många viktigare än så. Vad det betyder det för typer genvägar och fördelar man skaffar sig, det är osvuret. Men att det förekommer det är helt klart.

jocke

Jag håller med GDG och även mig själv i de jag tidigare sa. Vad finns de för anledning för någon anställd hos någon huvudman att skvallra om sådana uppgifter så den riskerar fängelsetraff till o med kanske? Utan att få en bra kaka i egen ficka. Jag ser liksom inte poängen i de.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

En buss brummar

Citat från: Ersa skrivet 17 augusti 2010, 18:46:59 PM

Citat från: busstidningen.se
I flera hätska och mångordiga mail till busstidningen.se och tidningen Bussbranschen har Burwick gått till angrepp mot oss därför att vi avslöjade hela affären.
Det är således inte tack vare Malte Burwick eller den övriga UL-ledningen som skandalen nu har avslöjats och fifflet kring mångmiljardaffären i Uppland har stoppats. Det är trots Malte Burwick.
Nu vet vi att Burwick hade fel i sitt hätska angrepp på oss. Vi ser fram mot hans ursäkt och hans tack för att vi bidragit till att hindra att en affär på nästan fyra miljarder kronor inte genomfördes trots olagligheter från upphandlarsidan. Utan våra "oanständiga antydningar" hade fifflet inte avslöjats.


Maken till självömkande ryggdunkande världsmästar hjältar har ialla fall jag aldrig tidigare stött på. Fy fean va äckligt. Att som journalist skriva om felaktigheter och att det sedan leder till någonting positivt är bra, riktigt bra men är inte det lite deras poäng? skriva om nyheter och forska i sanningshalten i saker och ting? att på detta sätt stå och indirekt tigga om beröm och "ursäkter" är så töntigt att det för mig säger en hel del om den "tidningen". Nej tack säger jag bara. Låt arbetet tala sitt tydliga språk, tigg inte om beröm eller sympatier, det avgör vi själva.

GDG

Om man går igenom hela kedjan i Ulos beskriving och avslöjande, faller det väl på sin egen orimlighet att någon enskild tjänsteman av misstag i okunskap och i förbigående råkat halka på tungan oavsiktligt.

Det är väl snarare så att man skall fråga vem som önskade att det skulle ske, på vems uppdrag det genomfördes och vems syfte det gynnade.

GDG

Man kanske i upphandlingsgruppen arbetade enligt det vanliga arbetssätet, men denna gång begicks ett misstag av enskild tjänsteman, kanske tjänstemannen var ny i sin roll, rollfördelningen vid upphandlingens mest intensiva skede gick snett. Oerfarenheten var förödande för den som önskade att det skulle ske.

Enligt en uppgift i radion har inte personen i fråga varit inblandad vid tidigare upphandlingar. Vilket skulle vara en trygghet för UL gällande tidigare upphandlingar, som gett samma resultat som sedermera denna upphandling lyckades uppnå.

Vad som hände, varför det hände, det kommer säkert fram, tror det finns fler som kommer att lätta sina hjärtan i detta och det skulle inte förvåna om det kommer mera, precis som jag sagt tidigare.

Intet ont som inte har nått gott med sig.

RoggaBoy

#28
Motivet: "Tyckte Nobinas upplägg var bäst och läckte då uppgifter till Nobina."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=3928653

Nobina konstaterar att dom kom sist: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=3927978

Ersa

Nu dras även den första mindre upphandlingen av lokala skolbusslinjer in i det hela:

Citat från: sverigesradio.seOch eftersom samma personer som gjorde den upphandlingen också gjorde en första upphandling om UL landsbygdstrafik - och den också vanns av KR Trafik - så kräver nu Håkan Larsson och andra mindre bolag som tidigare körde trafiken att den upphandlingen rivs upp.
– Vi kommer att gå vidare givetvis. Samma personer figurerade i den upphandlingen och det tycker jag räcker för att den ska rivas upp, säger Håkan Larsson på Kristian Larsson Busstrafik.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=3928653