Uppländsk upphandling avbryts – UL medger läcka

Startat av Knallhatt, 16 augusti 2010, 14:12:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knallhatt

CitatUpplands Lokaltrafik AB (UL) har beslutat att avbryta upphandlingen av regional busstrafik.
http://www.busstidningen.se/2010/08/16/upplandsk-upphandling-avbryts-%e2%80%93-ul-medger-lacka/

CitatUpphandling av regional busstrafik avbryts
Upplands Lokaltrafik AB (UL) har beslutat att avbryta upphandlingen av regional busstrafik. Beslutet är taget mot bakgrund av att en enskild medarbetare anställd av UL har medgivit att känslig information delgivits anbudsgivare. UL avser att snarast möjligt påbörja en ny upphandling.
http://www.ul.se/sv/Om-UL/Press/Pressmeddelande-2010-08-16/

Jan

Men så mycket lidande och glädje som nu är tillbaka på noll. UL måste nog förts se över hur man vill lägga upp det hela innan man kan komma igång på en ny upphandling. Trafikstart är väl möjlig först 1 jan 2012 troligast sommartidtabellen 2012.
I branschen 37 år

kimpan

Citat från: Jan skrivet 16 augusti 2010, 14:28:09 PM
Men så mycket lidande och glädje som nu är tillbaka på noll. UL måste nog förts se över hur man vill lägga upp det hela innan man kan komma igång på en ny upphandling. Trafikstart är väl möjlig först 1 jan 2012 troligast sommartidtabellen 2012.

Och 1 januari börjar den nya kollektivtrafiklagen gälla.... Undrar hur UL tänker här....

GDG

Dom ville säkert bara ha KR... Det var nog så man tänkte...

Jan

Citat från: GDG skrivet 16 augusti 2010, 16:35:25 PM
Dom ville säkert bara ha KR... Det var nog så man tänkte...

Nej, men bara ett företag som körde allt.
I branschen 37 år

KG

Hur goda är chanserna att trafikstart juni 2011 fortfarande gäller?

Ersa

#6
Citat från: KG skrivet 16 augusti 2010, 17:57:39 PM
Hur goda är chanserna att trafikstart juni 2011 fortfarande gäller?

Noll. Frågan är redan kommenterad ovan.
12 månader mellan tilldelningsbeslut och trafikstart torde vara ett minimum på detta avtal med tanke på att vilken operatör som än vinner måste köpa in en mängd nya bussar varav några ska vara dubbeldäckare.

Här ser man vad mycket elände en enda person i maktställning kan ställa till med. Frågan är nu hur UL ska hantera detta. Eller hur landstinget och kommunerna ska hantera UL. Hur grova misstag kan en länshuvudman göra utan att de får några påföljder från sina överordnade?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 16 augusti 2010, 18:05:26 PM

Här ser man vad mycket elände en enda person i maktställning kan ställa till med. Frågan är nu hur UL ska hantera detta. Eller hur landstinget och kommunerna ska hantera UL. Hur grova misstag kan en länshuvudman göra utan att de får några påföljder från sina överordnade?

Nu var det tydligen en UL-anställd med insyn i upphandlingen som glappat med käften. Om det var en person i maktställning har vad jag sett inte framgått. UL kan väl knappast bära mer ansvar för det inträffade än att se till att den anställde blir uppsagd. Vilket de tydligen har gjort. Att skydda sig för att anställda lämnar ut konfidentiella uppgifter kan knappast något länsbolag göra. Det hade ju varit annorlunda om det varit vd:n som lämnat dem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Gör geografiska områden typ 4 samt 1 område med DD. M a o 5 paket.
I branschen 37 år

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 augusti 2010, 18:26:55 PM
Nu var det tydligen en UL-anställd med insyn i upphandlingen som glappat med käften. Om det var en person i maktställning har vad jag sett inte framgått. UL kan väl knappast bära mer ansvar för det inträffade än att se till att den anställde blir uppsagd. Vilket de tydligen har gjort. Att skydda sig för att anställda lämnar ut konfidentiella uppgifter kan knappast något länsbolag göra. Det hade ju varit annorlunda om det varit vd:n som lämnat dem.

"Maktställning" var lite fel ordval. Jag menade bara att det här blir så tydligt att en enda oförsiktig person kan ställa till det så mycket för så många som arbetar inom UL-trafiken, samt UL:s rykte.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 16 augusti 2010, 18:53:13 PM
"Maktställning" var lite fel ordval. Jag menade bara att det här blir så tydligt att en enda oförsiktig person kan ställa till det så mycket för så många som arbetar inom UL-trafiken, samt UL:s rykte.

Visst är vi överens så långt. Oftast brukar det vara konsulter som glappar men i det här fallet var det tydligen en UL-tjänsteman. Till hans heder skall dock sägas att det var strongt att medge att det var han som sagt för mycket. Det låg nog många sömnlösa nätter bakom det beslutet.

Eftersom att räkna på ett anbud är rätt dyrt - 100 000-tals kronor - så är det väl fråga om inte anbudsgivarna kan begära skadestånd från UL. Anbuden måste ju räknas om i princip från scratch.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

GDG

"läckan" har en sådan position att det närmast är osannolikt att inte den absoluta toppen är ovetande, detta är nog bara början på en soppa som kommer att lukta och smaka sämre och sämre ju fler saker som flyter upp till ytan.

Utan att säga för mycket så finns det ett tydligt och lättanalyserat mönster i de upphandlingar som genomförts under senare år i de trakter där UL's högsta ledning varit verksam.

När en entreprenör varit billigast har det inte förhandlats, men om den entreprenören inte varit billigast har förhandling åtgärdat det problemet.

jocke

Citat från: GDG skrivet 16 augusti 2010, 19:57:10 PM
"läckan" har en sådan position att det närmast är osannolikt att inte den absoluta toppen är ovetande, detta är nog bara början på en soppa som kommer att lukta och smaka sämre och sämre ju fler saker som flyter upp till ytan.

Utan att säga för mycket så finns det ett tydligt och lättanalyserat mönster i de upphandlingar som genomförts under senare år i de trakter där UL's högsta ledning varit verksam.

När en entreprenör varit billigast har det inte förhandlats, men om den entreprenören inte varit billigast har förhandling åtgärdat det problemet.

Har du lust att utveckla de där lite. Lät högintressant.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Fattade aldrig UL själva några misstankar om att uppgifter kunde ha läckt ut, pga att ett av anbuden korrigerades mer än de andra? Många olika bussföretag, även flera som inte varit inblandade i detta anbud verkar ju tidigt ha misstänkt att allt inte stod helt rätt till.

GDG