Västerbotten: Höjd straffavgift för biljettfusk

Startat av Ersa, 09 mars 2010, 13:26:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

Vi slutade få tidtabellen gratis i brevlådan när vi flyttade in till centrum, ungefär som att man då inte behöver åka buss... ::) Men då gick det enkelt att slänga iväg ett mail, så fick man den hem med post. Det har inte funkat de senaste åren. Nu bor vi Väst på stan och får den fortfarande inte i brevlådan. "Förr i tiden" såldes den ombord på bussen, men det gör den inte mer. Många frågar ju efter busstidtabellen ombord. Några gånger har folk fått låna chaffisens ex. för att snabbt kolla ev. anslutningar eller returresor.

/Jessika

RoggaBoy

Citat från: Jessika skrivet 14 mars 2010, 17:03:43 PM
Vi slutade få tidtabellen gratis i brevlådan när vi flyttade in till centrum, ungefär som att man då inte behöver åka buss... ::) Men då gick det enkelt att slänga iväg ett mail, så fick man den hem med post. Det har inte funkat de senaste åren. Nu bor vi Väst på stan och får den fortfarande inte i brevlådan. "Förr i tiden" såldes den ombord på bussen, men det gör den inte mer. Många frågar ju efter busstidtabellen ombord. Några gånger har folk fått låna chaffisens ex. för att snabbt kolla ev. anslutningar eller returresor.

/Jessika

Vissa delar av stan, som tex Teg och Röbäck vet jag att det är förarna som skall dela ut den, som ett sätt att tjäna extrapengar, men vissa delar av stan är det Posten. Även vi som bor i centrala delarna kan ju behöva åka buss ibland, men så långt tänker dom tydligen inte. Tur man har tidtabellen i mobilen numera.

lil-sis


RoggaBoy

Citat från: lil-sis skrivet 14 mars 2010, 18:05:50 PM
Tidtabellen i brevlådan? Shit vilken lyx!

Jo, den stora som är för hela länet delar Posten ut till alla brevlådor i hela länet också, men snart är väl den tiden förbi.

Muk

Citat från: RoggaBoy skrivet 14 mars 2010, 18:07:28 PM
Jo, den stora som är för hela länet delar Posten ut till alla brevlådor i hela länet också, men snart är väl den tiden förbi.

Knappast till alla brevlådor. Jag har bara sett till tidtabellen för stadsbussarna i min brevlåda, sedan jag flyttade till Umeå 2008. Jag visste inte ens att det fanns en övergripande tabell för hela länet tillgänglig.

Ersa

#35
Tydliga instruktioner med stora bilder om hur man ska och inte ska göra när man som kund använder biljettmaskinen på Umeås tätortsbussar finns. Det är flera anställda hos de senaste två trafikutövarna som författat, formulerat och fotat bilder så nog skulle man kunna få till en fin broschyr, eller lägga in denna information i tidtabellen. Allt detta är inlämnat till ansvariga instanser för 2-3 år sedan, så har vi tur kan de nog dyka upp i tidtabellerna vilket decennium som helst nu.
Att det inte är lätt för kunderna att klara av kortläsaren är fullt förståeligt. Först skulle man ju trycka på den blå knappen på maskinen samtidigt som man höll kortet intill den. Ingen information gick ut, och folk visste då självklart inte hur de skulle göra. Efter en tid ändrade man plötsligt programvaran så att resan drogs från kortet utan att kunden behövde trycka. Inte heller nu gick någon information ut, så kunderna tryckte gladeligen så hårt att hela kortläsaren böjdes snett. En dekal på kortläsaren med texten "Håll kortet mot maskinen för att dra en resa. Håll kvar kortet för att se saldot" hade hjälpt oerhört mycket, då folk än idag inte vet hur det fungerar med saldot på displayen... efter tre år.
Att folk måste fråga chauffören för att klara av maskinen rimmar illa med Länstrafikens löfte till bussförarna i feb-mars 2007 att inga förare skulle behöva utbilda resenärerna i hur kortläsaren fungerar. All information skulle Länstrafiken stå för. Och jag antar att detta löfte gäller än idag. Jag har då inte hört något annat.

Jaså man har slutat att sälja tidtabellen ombord? Denna indragning måste ha skett på order uppifrån i samband med kontantstoppet sommaren 2009. Jag skulle liksom Jessika också gissa att det bara är på informationen på Vasaplan (samt kanske Busstationen & NUS) som man kan få tag i tidtabellen numera, och då enbart under kontorstid. Vilka fina signaler det ger till resenärerna i form av bra service...

Det stämmer bra att det är förarnas personalförening som delar ut tidtabellerna. Områdena som en förare tilldelas är stora, och det tar flera timmar att bli klar, och som tack får man en enda biobiljett. Ska man ha med sig en person (t.ex respektive) får denna betala själv.

Ersa

Citat från: Muk skrivet 14 mars 2010, 18:28:07 PM
Jag visste inte ens att det fanns en övergripande tabell för hela länet tillgänglig.

En enda tidtabell för alla landsbygdslinjer i hela Västerbottens län har inte funnits de senaste 20 åren. Är det nåt nytt för 2010?

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 14 mars 2010, 18:30:13 PM
En enda tidtabell för alla landsbygdslinjer i hela Västerbottens län har inte funnits de senaste 20 åren. Är det nåt nytt för 2010?

Nja, knske inte direkt alla men många linjer i länet finns i BUSS Västerbotten, från Linje 10 - Ringbilarna finns i den.

RoggaBoy

Citat från: Muk skrivet 14 mars 2010, 18:28:07 PM
Knappast till alla brevlådor. Jag har bara sett till tidtabellen för stadsbussarna i min brevlåda, sedan jag flyttade till Umeå 2008. Jag visste inte ens att det fanns en övergripande tabell för hela länet tillgänglig.

Du har aldrig fått Buss Västerbotten som kommer i Juni varje år? Jag har fått den sen jag flyttade till Umeå 2004.

Jessika

Citat från: lil-sis skrivet 14 mars 2010, 18:05:50 PM
Tidtabellen i brevlådan? Shit vilken lyx!

Ja, det kan man ju tycka, men det har länge varit det enda sättet att få tag på tidtabellen om man inte kan ta sig in till infon i stan under kontorstid... Nu finns ju hela tidtabellen att ladda ner på nätet, men det är ganska nytt. Och den är hur som helst inte särskilt smidig att att släppa med som utskrift i A4 i väskan... (Jag ska hur som helst inte klaga mer över utdelningen nu när jag vet att det är chaffisarna som delar ut...)

Det stora problemet med tidtabellerna för Umeås stadsbussar är ju annars att det bara existerar avgångstider för ändhållplatser och Vasaplan (i tidtabellen och på hållplatserna). Det innebär att om man står vi en busshållplats mitt på linjen så har man absolut ingen aning om när bussen går... Ett bra exempel är hpl Universum där man kan åka med linje 1, 5, 6, 8 och 9 in till stan - och det sitter uppe fem olika tidtabeller med avgångstider från fem olika ändhållplatser. Men hur lång tid tar de från resp. ändhållplats till Universum? Ja, det kan man ju stå och fundera på medan man väntar... ::) Om man har tidtabellen i väskan kan man i alla fall försöka räkna ut det själv med hjälp av linjekartan. Jag vet att detta diskuterades i VK för flera år sedan och att det då lovades att alla linjekartor skulle sättas upp på hållplatserna så att man kunde se när bussen går. Men dessa lyser ännu med sin frånvaro. Varför funkar det i alla andra städer att man har ungefärliga avgångstider från mellanliggande hållplatser både i tidtabellen och på hållplatserna (t.ex. SL-land och Uppsala)? Det finns ju monitorer på universitetet och NUS så tiderna finns ju!

Citat från: Ersa skrivet 14 mars 2010, 18:30:13 PM
En enda tidtabell för alla landsbygdslinjer i hela Västerbottens län har inte funnits de senaste 20 åren. Är det nåt nytt för 2010?

Även detta behov har ju minskat något i och med internet för nu kan man nästan klara sig själv, men innan dess var det ju jättesvårt att ta sig från Umeå till inlandet och resa vidare med någon landsbygdslinje i en annan kommun.

/Jessika

Ersa

#40
Citat från: RoggaBoy skrivet 14 mars 2010, 18:44:09 PM
Nja, knske inte direkt alla men många linjer i länet finns i BUSS Västerbotten, från Linje 10 - Ringbilarna finns i den.

Nej, verkligen inte alla linjer. Länet har 15 kommuner om jag räknat rätt, och varje busstidtabell med namn "Buss Västerbotten" innehåller enbart lokala linjer från 2-4 olika angränsande kommuner. Skulle kunna vara t.ex enbart Umeå, Robertsfors och Vännäs i ett häfte, medan Skellefteå och Norsjö har en annan tidtabell. Dorotea, Åsele och Vilhelmina i en tredje tabell samt Bjurholm och Fredrika i en fjärde. Linjekartorna över småkommunerna där alla lokala linjer finns med går dessutom inte att hitta på hemsidan.

Jämför med Jämtland där varenda två- och tresiffriga landsbygdslinjer från 26 till 639 finns i samma häfte.
Dvs alla dessa "stora" linjer: http://www.ltr.se/tidtabeller/
samt alla mindre lokala busslinjer: http://www.ltr.se/tidtabeller/194.tidtabeller_lokala_linjer_i_lanet.html
Bara att alla dessa finns uppradade i nummerordning på hemsidan är ju en prestation i sig.

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 14 mars 2010, 18:57:11 PM
Jag vet att detta diskuterades i VK för flera år sedan och att det då lovades att alla linjekartor skulle sättas upp på hållplatserna så att man kunde se när bussen går. Men dessa lyser ännu med sin frånvaro. Varför funkar det i alla andra städer att man har ungefärliga avgångstider från mellanliggande hållplatser både i tidtabellen och på hållplatserna (t.ex. SL-land och Uppsala)? Det finns ju monitorer på universitetet och NUS så tiderna finns ju!

Beslut har tagits att informationstavlor som du beskriver ska sättas upp vid "stora" hållplatser som t.ex NUS (även inne i vänthallen) samt på hpl Universum. Det borde bli realtid på dessa, dvs att de plingar till och blinkar varnande (kanske rentav med ett utrop för synskadade) när en buss faktiskt rent fysiskt är på ingång. Alltså inte när den i teorin skulle ha varit på ingång enligt tidtabellen. ;)

RoggaBoy

Citat från: Jessika skrivet 14 mars 2010, 18:57:11 PM
Ja, det kan man ju tycka, men det har länge varit det enda sättet att få tag på tidtabellen om man inte kan ta sig in till infon i stan under kontorstid... Nu finns ju hela tidtabellen att ladda ner på nätet, men det är ganska nytt. Och den är hur som helst inte särskilt smidig att att släppa med som utskrift i A4 i väskan... (Jag ska hur som helst inte klaga mer över utdelningen nu när jag vet att det är chaffisarna som delar ut...)

Det stora problemet med tidtabellerna för Umeås stadsbussar är ju annars att det bara existerar avgångstider för ändhållplatser och Vasaplan (i tidtabellen och på hållplatserna). Det innebär att om man står vi en busshållplats mitt på linjen så har man absolut ingen aning om när bussen går... Ett bra exempel är hpl Universum där man kan åka med linje 1, 5, 6, 8 och 9 in till stan - och det sitter uppe fem olika tidtabeller med avgångstider från fem olika ändhållplatser. Men hur lång tid tar de från resp. ändhållplats till Universum? Ja, det kan man ju stå och fundera på medan man väntar... ::) Om man har tidtabellen i väskan kan man i alla fall försöka räkna ut det själv med hjälp av linjekartan. Jag vet att detta diskuterades i VK för flera år sedan och att det då lovades att alla linjekartor skulle sättas upp på hållplatserna så att man kunde se när bussen går. Men dessa lyser ännu med sin frånvaro. Varför funkar det i alla andra städer att man har ungefärliga avgångstider från mellanliggande hållplatser både i tidtabellen och på hållplatserna (t.ex. SL-land och Uppsala)? Det finns ju monitorer på universitetet och NUS så tiderna finns ju!

Även detta behov har ju minskat något i och med internet för nu kan man nästan klara sig själv, men innan dess var det ju jättesvårt att ta sig från Umeå till inlandet och resa vidare med någon landsbygdslinje i en annan kommun.

/Jessika

Men Universeum och många andra stora viktiga hållplatser i stan håller ju på att få det nya realtidssystemet nu. Håller med om att det är svårt att riktigt veta när bussen kommer.

lil-sis

Citat från: RoggaBoy skrivet 14 mars 2010, 19:18:08 PM
Men Universeum och många andra stora viktiga hållplatser i stan håller ju på att få det nya realtidssystemet nu. Håller med om att det är svårt att riktigt veta när bussen kommer.

Äh det är ju svårt att veta när bussen kommer annars också  ::)

Jessika

Idag säger Tor Eriksson att SMS-biljetterna i Umeå fungerar precis lika bra som i övriga städer. Vidare avslöjas det att man nu har kommit överens om att ha 4-5 biljettautomater i centrum, en diskussion som man länge har fört men först nu enats om... ::) Dessutom ska Länstrafiken samarbeta med Luftfartsverket för att kunna sälja flygbussbiljetter i en p-automat ute vid flygplatsen.

Tja, om det tar flera år att ens kunna enas om ifall man ska ha biljettautomater eller inte - hur lång tid ska det då inte ta innan de väl uppförs? ::) Och varför ska de bara finnas i centrum? Där kan man ju ändå köpa sina biljetter på Pressbyrån eller infon. Varför inte NUS, universitetet, Ålidhem, Marieham etc.? Ja, varför inte göra som i Uppsala och fixa till existerande p-automater? Då behövs ju bara mjukvaran.

/Jessika