Västerbotten: Höjd straffavgift för biljettfusk

Startat av Ersa, 09 mars 2010, 13:26:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Muk

Tidigare kunde man delbetala nattbussen med månadskortet och då betala halva biljetten kontant. Nu tjänar man ingenting på att vara ärad kund till länstrafiken och innehavare av månadskort. Nattaxa är helt klart ett beslut av människor som aldrig själv åker buss.

RoggaBoy

Citat från: Muk skrivet 20 mars 2010, 18:42:05 PM
Tidigare kunde man delbetala nattbussen med månadskortet och då betala halva biljetten kontant. Nu tjänar man ingenting på att vara ärad kund till länstrafiken och innehavare av månadskort. Nattaxa är helt klart ett beslut av människor som aldrig själv åker buss.

På landsortsbussarna kan man väl ännu delbetala?

Ersa

Landsbygen:
"NATTAXA Är dubbelt enkelpris vuxen oavsett ålder, två avdrag på rabattkort för din ålder eller ett enkelpris vuxen mot uppvisande av giltigt Busskort, Länskort, Skolkort med utökad giltighet. Nattaxa gäller för tur som påbörjas mellan 00.00 - 04.00"
http://tabussen.nu/default.asp?ML=2895

Umeå tätort:
"Nattbussbiljett, 1 tim övergång, Nattaxa 30:-. Samma pris oavsett ålder. Period- och rabattkort gäller ej på turer som avgår efter kl 00.00"
http://tabussen.nu/default.asp?ML=8360

Jessika

Är det inte så att det är ett politiskt beslut att nattbuss och flygbuss ska vara till "självkostnadspris", dvs inte subventioneras? Jag har för mig att jag har hört det. (Därmed inte sagt att jag tycker det är rätt.)

Flygbussen kostar för övrigt numera hela 40 kr erfor jag häromdagen när jag gjorde det stora misstaget att ta flygbussen hem från Alvik (bussen kom 45 minuter efter det att planet hade landat och en handfull personer hade ringt Nobina ett flertal gånger vardera...)

/Jessika

RoggaBoy

Citat från: Jessika skrivet 20 mars 2010, 23:02:59 PM
Är det inte så att det är ett politiskt beslut att nattbuss och flygbuss ska vara till "självkostnadspris", dvs inte subventioneras? Jag har för mig att jag har hört det. (Därmed inte sagt att jag tycker det är rätt.)

Flygbussen kostar för övrigt numera hela 40 kr erfor jag häromdagen när jag gjorde det stora misstaget att ta flygbussen hem från Alvik (bussen kom 45 minuter efter det att planet hade landat och en handfull personer hade ringt Nobina ett flertal gånger vardera...)

/Jessika

Stannar inte Obbolabussen i närheten? För många år sedan, typ 7år sen så åkte man till Posten Alvik med Obbolabussen, men det kanske bara går att åka flygbuss nu? Har sett att Länstrafiken ibland är väldigt sen med tidtabellen till flygbussen på deras hemsida, typ dagen efter den börjar gälla har det varit flera gånger, kanske får Nobina den sent också?

Jessika

Obbolabussen går ju numera bara via Holmsund, med undantag för ett fåtal turer under rusningstrafik. Så det är flygbussen som gäller (eller taxi eller egen bil). Den icke-fungerande flygbussen i Umeå är väl det som jag stör mig på allra mest när det gäller busstrafiken i Umeå, framför allt nu sedan jag har börjat veckopendla till Uppsala. Det finns väl ett flertal trådar här på Buss Snack, här är en:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18502.0

Och det är precis lika illa fortfarande... :P

Det är Nobina som planerar flygbusslinjen. Länstrafiken svarar överhuvudtaget inte på några frågor om flygbussen, utan hänvisar bara till Nobina. Numera finns det ingen flygbusstidtabell alls, utan man måste ringa trafikupplysningen eller leta i reseplaneraren: "Nya flygbusstider gäller från och med den 6:e februari 2010. Se resplaneraren för tider alternativt ring vår trafikupplysning 0771-100 110."

/Jessika

RoggaBoy

Citat från: Jessika skrivet 20 mars 2010, 23:36:03 PM
Obbolabussen går ju numera bara via Holmsund, med undantag för ett fåtal turer under rusningstrafik. Så det är flygbussen som gäller (eller taxi eller egen bil). Den icke-fungerande flygbussen i Umeå är väl det som jag stör mig på allra mest när det gäller busstrafiken i Umeå, framför allt nu sedan jag har börjat veckopendla till Uppsala. Det finns väl ett flertal trådar här på Buss Snack, här är en:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18502.0

Och det är precis lika illa fortfarande... :P

Det är Nobina som planerar flygbusslinjen. Länstrafiken svarar överhuvudtaget inte på några frågor om flygbussen, utan hänvisar bara till Nobina. Numera finns det ingen flygbusstidtabell alls, utan man måste ringa trafikupplysningen eller leta i reseplaneraren: "Nya flygbusstider gäller från och med den 6:e februari 2010. Se resplaneraren för tider alternativt ring vår trafikupplysning 0771-100 110 begin_of_the_skype_highlighting              0771-100 110      end_of_the_skype_highlighting."

/Jessika

Just de ja, så är de och därför Obbolafolket inte är så glad. Men på Länstrafiken hemsida så står de ju att man skall kontakta Länstrafiken vid frågor om flygbussen. Mysko.

Ersa

Linje 125 i västlig riktning Obbola-Alvik-Umeå avgår 06:15, 07:15, 08:15 och 13:00.
Linje 125 i östlig riktning Umeå-Alvik-Obbola avgår 07:45, 12:15, 15:30, 16:30 och 17:30.
Detta enbart vardagar.
http://tabussen.nu/fprw/tidtabeller/1851.pdf

Historiskt är linje 125 gamla Ultralinje 5 som Polarbuss körde Obbola-Umeå-Ersmark innan man 1989 invigde bron mellan Obbola och Holmsund. Postens diligenstrafik körde trafiken på dåvarande E79 på norra delen av älven Umeå-Holmsund.

Holmsundstrafiken är bra tråkig och snedfördelad med de allra flesta turerna på gamla E79/E12 på norra sidan älven. Det vore ju lite roligare att lägga upp trafiken på ett nytt sätt: Inför pendeltåg som avgår direkt från Holmsunds stadion in till Umeå C via Umeå Ö. De båda busslinjerna kommer från Umeå från båda sidor av älven, lämnar av alla som ska till Umeå på järnvägsstationen, låter tåget åka, och därefter kör de tillbaka till Umeå igen, men via byarna, och kanske även en Holmsundsbuss via Yttertavle en gång i timmen i båda riktningar, jämfört med dagens två turer/skoldag.
Dessutom kan man ju skapa en ringlinje så att de bussar som kör till Holmsund på norra sidan älven alltid kör på dagen E12 södra sidan på väg tillbaka till Umeå, och tvärtom. Då kan man ju bebygga båda älvstränderna, och inte bara låta allt ske på den norra, som ju dessutom redan har järnvägen.

Jessika

Citat från: RoggaBoy skrivet 21 mars 2010, 00:25:19 AM
Men på Länstrafiken hemsida så står de ju att man skall kontakta Länstrafiken vid frågor om flygbussen. Mysko.

Visst, kontakta dem kan man ju alltid göra, men man ska inte räkna med något svar... ::) Jag har fortfarande inte fått något svar på mitt mail som jag skickade i torsdags trots att det var tre ytterst konkreta frågor: Varför flygbussen inte inväntade ett försenat plan i 10 min. (den ska vänta i 30 min.), varför det inte heller gick någon flygbuss i anslutning till planet som ankom efter (det ska det göra) och varför alla passagerare som stått och väntat i 45 minuter måste betala fullt pris ombord trots att resegarantin infaller efter 20 minuter. Det kan inte ta särskilt många minuter att svara på de frågorna och att dessutom skriva lite floskler om hur man ska undvika att detta upprepas i framtiden.

/Jessika

Ersa

Citat från: tabussen.nuOm du missar bussen: Har vi gett dig fel avgångstid i tidtabell eller via trafikupplysningen, eller har bussen avgått för tidigt, eller om du missar en av oss utlovad anslutning, då har du rätt till taxi. Bussföretaget eller Länstrafiken ansvarar för beställningen. Och betalningen.
Vid försening: Kommer du fram mer än 20 minuter för sent, har du rätt till ersättning motsvarande bussbiljettens värde. Kontakta bussföretaget eller Länstrafiken.
Vid en dålig dag: Om du känner dig allmänt missnöjd över resan, kontakta gärna bussföretaget eller Länstrafiken så får vi se vad vi kan göra. Välkommen!
http://tabussen.nu/default.asp?ML=2906

RoggaBoy

Citat från: Jessika skrivet 24 mars 2010, 14:12:56 PM
Visst, kontakta dem kan man ju alltid göra, men man ska inte räkna med något svar... ::) Jag har fortfarande inte fått något svar på mitt mail som jag skickade i torsdags trots att det var tre ytterst konkreta frågor: Varför flygbussen inte inväntade ett försenat plan i 10 min. (den ska vänta i 30 min.), varför det inte heller gick någon flygbuss i anslutning till planet som ankom efter (det ska det göra) och varför alla passagerare som stått och väntat i 45 minuter måste betala fullt pris ombord trots att resegarantin infaller efter 20 minuter. Det kan inte ta särskilt många minuter att svara på de frågorna och att dessutom skriva lite floskler om hur man ska undvika att detta upprepas i framtiden.

/Jessika

Kan bara säga så här. Ingen svarar på mina mail sedan i höstas, men helt plötsligt så svarar Jonas och tog tag i problemen, så prova med han. Han är väldig snabb å svara å fixa. Du hittar han på hemsidan.