Västerbotten: Höjd straffavgift för biljettfusk

Startat av Ersa, 09 mars 2010, 13:26:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

En debattartikel i dagens VK, där det bl.a. står följande om betalningssystemet:

"Det finns en tydlig ovilja i Umeå mot att satsa på den lokala busstrafiken. Betalningssystemet är hopplöst krångligt. /.../ Det är gjort för att fungera långsamt och bristfälligt. Dels är det fusket med sms-biljetterna, som visat sig vara en akilleshäl av sådan tyngd att till och med tyngre politiker luftar sina privata funderingar om saken. Dels är det den fullkomligt hopplösa och tidsödande hanteringen av betalkort. Man får inte ha bråttom när resenärerna börjar plocka fram plånboken och betalkortet för att fylla på det elektroniska busskortet. Det hela kan snabbas upp, och restiden förkortas, om busskortet fylls på i förväg. Det kan göras hemma vid datorn, eller på något av de få försäljningsställena.
Men det är inte lönt att göra sig det besväret. Det har man inget för. Faktum är att det inte finns en spänn att tjäna. Priset är detsamma oavsett var biljetten köps! Därför fyller jag och många andra på busskortet sedan vi stigit på bussen. Det tar sin rundliga tid. Restiden förlängs. Helt i onödan! En bonus på två gratisresor för varje inköp av tio resor gjorda på annat håll än på bussen skulle säkert göra att många valde den metoden. Då förkortas restiderna, och busstrafiken blir attraktivare."
http://www.vk.se/Article.jsp?article=337390

En ganska bra poäng...

/Jessika

Ersa

#46
Citat från: Jessika skrivet 15 mars 2010, 13:17:08 PM
Idag säger Tor Eriksson att SMS-biljetterna i Umeå fungerar precis lika bra som i övriga städer. Vidare avslöjas det att man nu har kommit överens om att ha 4-5 biljettautomater i centrum, en diskussion som man länge har fört men först nu enats om... ::) Dessutom ska Länstrafiken samarbeta med Luftfartsverket för att kunna sälja flygbussbiljetter i en p-automat ute vid flygplatsen.

Tja, om det tar flera år att ens kunna enas om ifall man ska ha biljettautomater eller inte - hur lång tid ska det då inte ta innan de väl uppförs? ::) Och varför ska de bara finnas i centrum? Där kan man ju ändå köpa sina biljetter på Pressbyrån eller infon. Varför inte NUS, universitetet, Ålidhem, Marieham etc.? Ja, varför inte göra som i Uppsala och fixa till existerande p-automater? Då behövs ju bara mjukvaran.

Hur har man tänkt att man i efterhand ska kunna få resenärerna att gå till automaterna, efter decennier där allt handlat om att all försäljning kan ske ombord, till samma pris som på de 2-3 försäljningsställena? Umebon behöver idag inte planera sin vardag när det gäller köp av bussresor i förväg, och gör det inte heller. Som det står i artikeln du länkade till: Varför ska man göra besväret att köpa sin resa i förväg, då man inte får en krona i rabatt för denna ansträngning?

Ända sedan början 2007 (om inte tidigare) har förarkåren försökt få de ansvariga att ta bort nattaxan, helt avskaffa barn- och ungdomstaxan på enkelbiljetter ombord på bussarna samt sätta upp biljettmaskiner ute på gatan långt innan kontantstoppet skulle ske. Men med ett fackförbund som inte alls förstod vitsen med att aktivt jobba för sådana saker begränsades förarkårens ansträngningar till olika kreativa förslag och enstaka insändare i tidningarna, som aldrig besvarades av de ansvariga. Och folk undrar varför missnöjet är så utbrett i Umeå?

En äldre förare skrev följande rad på VK.se för ett tag sedan: "Nonchalansen och arrogansen mot befolkningen är djupt rotad i Länstrafiken Västerbottens styrelse och ledning". Dagens ansvariga upplevs sakna visioner och verkar samtidigt inte alls förstå att folk faktiskt är rejält missnöjda. Att gå ut med förnekelse i form av uttalanden att det fungerar lika bra i Umeå som i andra städer skapar knappast större förtroende, utan får bara folk att tro att de ansvariga själva aldrig lämnat länet de senaste åren. Dessutom vet inte de missnöjda resenärerna hur de ska hantera situationen, då de inte ens vet vilka som ansvarar för vad.

Jessika

Det man skulle ha gjort är ju att ha biljettautomater, försäljningsställen och annat klart redan när kontantstoppet infördes, då man ändå var tvungen att ändra sina vanor. Nu har man ju redan skapat nya vanor och då blir det svårt att få folk att ändra sig utan tvång. Jag har bott i Umeå 1994 och med undantag för en handfull gånger har jag alltid köpt nya busskort resp. laddat mitt busskort ombord på bussen. Det är ju liksom "så man gör" här i stan. Hur många laddar egentligen sitt busskort på t.ex. ICA Kvantum (dit man åker med bil om man inte bor precis intill)? I Stockholm däremot har man ju alltid köpt "remsa" på Pressbyrån eller dylikt.

I VK-artikeln igår, där bl.a. Umeås kommunalråd Lennart Holmlund intervjuades (finns ej på webben), är Holmlund mycket tydlig med att Nobina bara är utförare och inte bär skulden alls för detta. Citat: "Det är Länstrafiken som ska se till att betalningssystemen fungerar. Inte Nobina." Han poängterar att det med SMS-fusket är en sak mellan Umeå kommun (som går miste om intäkter) och Länstrafiken. Dessutom klargörs avtalet: Kommunen beställer önskad trafik av Länstrafiken; Länstrafiken upphandlar utifrån kommunens önskemål; Länstrafiken betalar Nobina och återbetalar biljettintäkterna till kommunen. Här önskar man bara att VK hade pressat Länstrafiken ännu hårdare... Nu nöjer man sig med att Länstrafiken säger att Umeå är lika bra som andra städer och sedan avslutas det med att Länstrafiken avslöjar nyheten att Umeå kanske snart kan få biljettautomater...

Jag tycker det är jättebra att man kan betala med Visa-kort ombord på bussen, men det tar längre tid än om man har busskort. Och visst kan det vara smidigt att förköpa resor på nätet som sedan laddas upp på busskortet av föraren ombord, men även det tar ju tid. Häromdagen läste jag dessutom en läsarkommentar där en förälder skrev att hans son flera gånger råkat ut för att förarna inte kunde eller ville ladda upp busskortet med internetkoden, varpå han fick köra iväg själv till ett "försäljningsställe" och ladda kortet.

/Jessika

Muk

Att betala med visa-kort i Umeå tycker jag ändå går snabbt och smidigt. När jag besökte Borås i höstas hade de ett annat system och köpet tog nog 4-5 gånger längre tid än i Umeå.

Jessika

Citat från: Muk skrivet 16 mars 2010, 12:08:19 PM
Att betala med visa-kort i Umeå tycker jag ändå går snabbt och smidigt. När jag besökte Borås i höstas hade de ett annat system och köpet tog nog 4-5 gånger längre tid än i Umeå.

Fast det går snabbare med busskort...

För någon månad sedan var jag på en fest långt västerut längs linje 1. Vi var ett tiotal som skulle ta samma nattbuss hem. När vi står vid hållplatsen så ser jag hur alla har plockat fram sitt busskort... ::) Det blir då en snabb genomgång i hur man betalar ombord på nattbussen - med SMS eller Visakort. Vissa blir lite småirriterade över detta (milt sagt) och jag känner att jag gör en stor insats 8) när jag får ta emot denna irritation istället för chaffisen (och jag lyckas också få folk att lova att inte säga något till chaffisen om detta...). Det konstateras också snabbt att eftersom SMS-biljetten är dyrare så finns det ingen anledning att använda sig av den (om man inte väldigt gärna vill visa upp sin nya iPhone  8)). När bussen väl kommer så blir det uppehåll på säkert 5 minuter medan alla ska betala, eftersom folk inte har en aning om hur de ska dra sitt Visakort och läsaren dessutom bråkar lite och det ska skrivas ut biljetter etc. Och några började dessutom tjafsa om ungdomsbiljett, vilket jag hade glömt att nämna.

Ja, jag led med chaffisen när jag inser vad det måste tjafsas ombord på nattbussarna om busskort och ungdomstaxa och allt vad det är... Tänk så mycket snabbare och smidigare det hade varit om man hade kunnat använda sitt busskort...

/Jessika

Ersa

Hur det borde fungera år 2010 är väldigt enkelt egentligen. Här är en utopi:
Resenären kliver på, stämplar sitt kort, noterar saldot och sätter sig sedan på ett säte. Kortet är ju redan påfyllt i en automat innan resenären kliver på, och på dessa automater kan man även kontrollera saldot genom att bara visa upp kortet framför den. Måste man i ett nödläge köpa en enkelbiljett med sitt Visakort, absolut! Men den ska kosta mer än en vanlig vuxenbiljett gör idag, gärna 30 kr, och självklart blir det ingen barn- eller ungdomsrabatt på denna "nödbiljett", för den är ju inte till för annat än enstaka nödlägen. Turister och bofasta kan i automater samt i över 50-60 butiker och kiosker kunna köpa dygnsbiljetter som gäller 1, 2 eller 3 dygn. En annan grej är att man när man parkerar sin bil i parkeringshusen får två biljetter för tiden bilen står där. En att placera i rutan på bilen, och den andra gäller som en gratis bussbiljett för en person. Allt för samma pris som för enbart parkeringsbiljetten. Nattaxan är helt avskaffad.

Föreställ er om man skulle ha Umeås system i Stockholm. Ingen köper något i butiker, utan folk stå på kö för att att kunna köpa/ladda busskort och nya SL-remsor ombord på bussen vid varenda hållplats. Samma resenärer skulle dessutom aldrig förstå varför bussarna alltid är försenade, och därför skylla alla förseningar på föraren som säljer biljetter halva arbetstiden och framför bussen den andra hälften av tiden.

Ersa

#51
Citat från: Jessika skrivet 16 mars 2010, 12:22:10 PM
Ja, jag led med chaffisen när jag inser vad det måste tjafsas ombord på nattbussarna om busskort och ungdomstaxa och allt vad det är... Tänk så mycket snabbare och smidigare det hade varit om man hade kunnat använda sitt busskort...

Inför kontantstoppet sa man halvt på skoj, halvt på allvar i fikarummet:
"Tur att vi har c:a en timmes rast innan första nattbussturen. Det blir att köra fram på Vasaplan en halvtimme innan avgång så kanske avgången bara blir så lite som en kvart försenad".

Citat från: Jessika skrivet 16 mars 2010, 11:57:44 AM
Här önskar man bara att VK hade pressat Länstrafiken ännu hårdare... Nu nöjer man sig med att Länstrafiken säger att Umeå är lika bra som andra städer och sedan avslutas det med att Länstrafiken avslöjar nyheten att Umeå kanske snart kan få biljettautomater.

VK? Bedriva hård journalistik i folkets tjänst och pressa fram svar?
Jo, det hade varit bra. Vem vet? En dag om många år kanske de börjar arbeta så. ::)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Muk skrivet 16 mars 2010, 12:08:19 PM
Att betala med visa-kort i Umeå tycker jag ändå går snabbt och smidigt. När jag besökte Borås i höstas hade de ett annat system och köpet tog nog 4-5 gånger längre tid än i Umeå.

Eftersom jag var med vid samma tillfälle i Borås kan jag bara verifiera vad Muk skriver. Det tog över en minut att sälja biljetten och detta trots att kunden inte var särskilt långsam. Dessutom fick kunden ett flera decimeter långt kvitto. Häromdagen såg jag en biljettransaktion i Borås och från det jag började klocka den tills det var färdigt hade det gått två minuter. Då hade minst en minut gått innan jag började klocka, så hela transaktionen tog minst tre minuter. För en enda kund!


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 mars 2010, 16:28:47 PM
Eftersom jag var med vid samma tillfälle i Borås kan jag bara verifiera vad Muk skriver. Det tog över en minut att sälja biljetten och detta trots att kunden inte var särskilt långsam. Dessutom fick kunden ett flera decimeter långt kvitto. Häromdagen såg jag en biljettransaktion i Borås och från det jag började klocka den tills det var färdigt hade det gått två minuter. Då hade minst en minut gått innan jag började klocka, så hela transaktionen tog minst tre minuter. För en enda kund!

Även med dåliga kunskaper i matematik kan man ju räkna ut vad som händer när 15-20 personer ska lösa en enkelbiljett vardera vid en och samma hållplats under morgonrusningen. Detta gärna då vid en av hållplatserna i Umeå där man byggt refuger så att bakomvarande bilar inte kan köra om bussen alls. Välkomna till stadsbussförarnas vardag i Umeå. ::)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 16 mars 2010, 17:06:10 PM
Även med dåliga kunskaper i matematik kan man ju räkna ut vad som händer när 15-20 personer ska lösa en enkelbiljett vardera vid en och samma hållplats under morgonrusningen. Detta gärna då vid en av hållplatserna i Umeå där man byggt refuger så att bakomvarande bilar inte kan köra om bussen alls. Välkomna till stadsbussförarnas vardag i Umeå. ::)

Skillnaden mellan Umeå och Borås är att inte så många i Borås köper enkelbiljett med kort. Men 15-20 personer skulle alltså innebär 15-20 minuters försening i Borås. I Umeå får jag det till 4-5 minuters försening om Muk:s uträkning om tidsåtgången stämmer. Men det är naturligtvis alldeles för mycket redan det.
Hållplatser där man inte kan köra om bussen finns i Borås också. De flesta boråsbilister tar faktiskt detta med jämnmod, men det är klart att om det stannat sex bilar bakom bussen för att det är olämpligt att köra om så kommer den sjunde och sveper förbi hela kön i 70 knyck och undviker en frontalkollision bara genom den mötande bilistens sinnesnärvaro. Jag kan livligt föreställer mig att detta är ett stressmoment för bussföraren.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 mars 2010, 16:28:47 PM
Eftersom jag var med vid samma tillfälle i Borås kan jag bara verifiera vad Muk skriver. Det tog över en minut att sälja biljetten och detta trots att kunden inte var särskilt långsam. Dessutom fick kunden ett flera decimeter långt kvitto. Häromdagen såg jag en biljettransaktion i Borås och från det jag började klocka den tills det var färdigt hade det gått två minuter. Då hade minst en minut gått innan jag började klocka, så hela transaktionen tog minst tre minuter. För en enda kund!

En del saker borde gå att snabba upp i den där lösningen känner jag spontant, men generellt sett börjar det bli så strikta krav kring bankkortsbetalningar så att det kan bli svårt att ändra något på grund av det. Jag håller precis på med en liknande lösning och jag har säkert skickat exempelkvitton för godkännande minst 20 ggr och fått tillbaka krav på kompletteringar och förändringar från bankerna. Det är också svårt att trycka ihop all information som ska vara med på kvittot särskilt mycket mer, det blir i alla fall någon decimeter om det ska stå något begripligt på det.

Det gäller dels att ha snabb kvittoskrivare i maskinen och att slipa på sin egen programkod så mycket som möjligt för att spara tid överallt där det kan gå att snabba upp så att åtminstone inte den försenar transaktionen i onödan.

Dessutom skärps kraven från bankerna och kreditkortsutgivarna hela tiden så sådana här integrerade lösningar kommer bara att bli mer och mer komplicerade i framtiden. Det var skillnad tidigare då det var tillåtet med så enkla lösningar så man bara drog kortet i en läsare och så var transaktionen klar på 3-5 sekunder.

Men för att återgå till Borås. Jag tycker det är lite väl överambitiöst att ha bankkortsterminaler på bussar som går i stadstrafik i Borås. Det borde vara fullt rimligt att sätta upp biljettautomater på några strategiska platser i staden och se till att få fler närbutiker att bli återförsäljare. Nu upplever jag iofs inte problemet med bankkortsbetalningar som särskilt stort eftersom det händer så sällan, men jag tycker ändå principen är fel att ha något så tidsödande i en stadsbuss.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

RoggaBoy

Citat från: lil-sis skrivet 14 mars 2010, 20:48:06 PM
Äh det är ju svårt att veta när bussen kommer annars också  ::)

Jo, fast är nu bussen sen så ändras det på skylten också. :)

RoggaBoy

Anklagad för fusk på bussen.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=337689

Hämtad bland kommentarerna, från kände TC:
CitatKontantstoppet måste NU avskaffas o inbrottssäkra kontanthanteringautomater installeras som enbart tar emot jämna pengar i form av 5 o 10 kronor plus 20 sedlar, o enkelbiljettpriset alltså vara 20 kronor.

Jessika

Citat från: Ersa skrivet 14 mars 2010, 18:28:48 PM
Först skulle man ju trycka på den blå knappen på maskinen samtidigt som man höll kortet intill den. Ingen information gick ut, och folk visste då självklart inte hur de skulle göra. Efter en tid ändrade man plötsligt programvaran så att resan drogs från kortet utan att kunden behövde trycka. Inte heller nu gick någon information ut, så kunderna tryckte gladeligen så hårt att hela kortläsaren böjdes snett. En dekal på kortläsaren med texten "Håll kortet mot maskinen för att dra en resa. Håll kvar kortet för att se saldot" hade hjälpt oerhört mycket, då folk än idag inte vet hur det fungerar med saldot på displayen... efter tre år.

Har nu åkt ett par resor efter att jag har läst detta. Visst måste man trycka för att det ska dras en resa? Håller man bara upp kortet så händer ju ingenting förutom att man ser hur många resor man har kvar?

/Jessika

RoggaBoy

Citat från: Jessika skrivet 17 mars 2010, 14:34:57 PM
Har nu åkt ett par resor efter att jag har läst detta. Visst måste man trycka för att det ska dras en resa? Håller man bara upp kortet så händer ju ingenting förutom att man ser hur många resor man har kvar?

/Jessika

Du måste trycka på den blåa knappen när det gäller lokalbussarna, och på landsortsbussarna är de ju en annan färg.