Upphandling Östergötland 2010

Startat av julle, 04 mars 2010, 19:38:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Jan

Citat från: julle skrivet 28 maj 2010, 18:11:39 PM
Busslink vinner 8 boggibussar i Finspång samt 4 stadsdelsbussar i Norrköping. Busslink hade nog önskat sig mer än dessa smulor.

Rent organisationsmässigt kommer Finspång/Norrköping tillhöra Odensbacken? Eller är detta en för vågad gissning? Placering av stadsdelsbussarna hos Nobina på Rälsgatan om det blir gas alternativt hos Veolia i stan.
I branschen 37 år

Jan

Citat från: virtual1 skrivet 28 maj 2010, 22:17:50 PM
Tror man e glad att ha fått in foten igen!

Tror inte det, Busslink ville ha det paket som Nobina vann också. 4 stadsdelsbussar blir svårt att finns lycka i. Avståndet till till Finspång gör att man inte kan samköra mer än att ha vikarier som hoppar in då ordinarie är sjuk. Personligen så tror jag att chansen till underentreprenörer är stor.
I branschen 37 år

blubb

Finns det några övertagande krav av fordon i upphandlingen av regionbussar och stadsbussar?

virtual1

Citat från: Jan skrivet 29 maj 2010, 10:46:54 AM
Tror inte det, Busslink ville ha det paket som Nobina vann också. 4 stadsdelsbussar blir svårt att finns lycka i. Avståndet till till Finspång gör att man inte kan samköra mer än att ha vikarier som hoppar in då ordinarie är sjuk. Personligen så tror jag att chansen till underentreprenörer är stor.

Kan IOFS tänka mig att man väljer att leja ut just stadsdelsbussarna på underentrepenad då.

Jan

Citat från: blubb skrivet 29 maj 2010, 16:25:27 PM
Finns det några övertagande krav av fordon i upphandlingen av regionbussar och stadsbussar?

En del av bussarna ska övertas av ny entreprenör.
I branschen 37 år

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 maj 2010, 17:17:11 PM
Det gäller väl expressbussarna och inte Region/tätort

Nobina måste ta över 4 MAN gasdrivna från Veolia år 2. Nobina måste även placera bussarna på depån Rälsgatan.
I branschen 37 år

Ville

Citat från: julle skrivet 28 maj 2010, 18:22:06 PM
På det stora paketet i Norrköping med 34 gasbussar som Nobina vunnit finns följande anbudslämnare:

Nobina 346,4 milj/år
Busslink 373,5 milj/år (+ 7%)
Orust 396,0 milj/år (+ 12% mot vinnaren)
Veolia 433,3 milj/år (+ 20% mot vinnaren)

Alltså, rätt stora prisskillnader!

Vart kan man hittta siffrorna för resten av upphandlingen? Är lite nyfiken på anbuden på de övriga depåerna.

Marcus Li

Citat från: julle skrivet 28 maj 2010, 19:56:31 PM
Nobina verkar å andra sidan ha lagt sig väldigt, väldigt lågt. Jag skulle tro att ett sunt avtal borde ha hamnat i mitten av Busslinks och Orusts priser...

Hmm.. vad får dig att tro att ett "sunt avtal" borde hamna i mellan Busslinks och Orusttrafikens priser?

Förövrigt är procentangivelserna fel. Veolia är 25,1 % dyrare än än Nobina. (Busslink 7,8% Orusttrafiken 14,3 %)

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 28 maj 2010, 18:06:39 PM
"Även Busslink har vunnit trafik i Östergötland." står det i slutet på artikeln.

HURRA
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

Citat från: Bussmicke skrivet 02 juni 2010, 10:47:08 AM
HURRA

Det stämmer men överklagan kan ske och än vet vi inte heller om Busslink tänker köra det själva, det rör sig om endast 12 bussar varav 4 mindre stadsdelsbussar
I branschen 37 år

julle

Citat från: Jan skrivet 02 juni 2010, 13:07:39 PM
Det stämmer men överklagan kan ske och än vet vi inte heller om Busslink tänker köra det själva, det rör sig om endast 12 bussar varav 4 mindre stadsdelsbussar
Sannolikt blir det ingen överklagan då det endast är prisutvärdering i denna upphandling (bortsett från rena skallkrav förstås).

julle

#57
Citat från: Marcus Li skrivet 01 juni 2010, 09:50:36 AM
Hmm.. vad får dig att tro att ett "sunt avtal" borde hamna i mellan Busslinks och Orusttrafikens priser?

Förövrigt är procentangivelserna fel. Veolia är 25,1 % dyrare än än Nobina. (Busslink 7,8% Orusttrafiken 14,3 %)
Sant om procentsatserna, ber om ursäkt för detta!

Erfarenheten säger mig att det är så med priserna, för tro mig, det är ingen vetenskap á la kärnfysik eller något annat avancerat, att räkna anbud på busstrafik, även om det från bussentreprenörerna låter så ibland  :).

Men jag ska absolut erkänna att jag ger mig in på ett visst mått av spekulation i frågan, fast jag till 99 procents säkerhet hävdar att Nobina kommer att förlora pengar i Norrköping och Veolia har lagt sig alldeles för högt i pris.

Men bortsett från ekonomin, så tycker jag ändå att det är väldigt kul att Nobina kommer tillbaka till Norrköping, det var ju en gång i tiden en av SJ:s största bussregioner! Skulle vara kul om Nobina märkte bussarna med inventarienummer och ett "NR" under detta likt forna tider  :)

AnnaK

Vem vann upphandlingen Mellersta?

Jan

Stureforsbuss, med underentreprenörer - Om du menar kring Linköping så var det inte ute på anbud.
I branschen 37 år