Upphandling Östergötland 2010

Startat av julle, 04 mars 2010, 19:38:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

julle

Upphandlingsunderlag för Östergötland har kommit. Trafikstart juni 2011, vissa paket har en andra start juni 2012. Paketen ser ut som följer:

Expressbussar (10 år utan option):

Stationering    År 1                  År 2
                   Boggi-  Dubbel-   Boggi    Dubbel-
                   bussar  däckare   bussar  däckare

Motala             3           3            3        3
Linköping          1         13            6       17        
Kisa                 1           3            1        3
Åtvidaberg        1           2            1        2
Norrköping        0          4             4        9
Valdemarsvik     2          4             2        4

Tot ant fordon   8         29           17      38

Övriga, i huvudsak landsbygdstrafik  (5 år utan option):

Stationering/    Antal fordon
anbudspaket    

Finspång            8 boggi
Rejmyre             1 boggi
Norrköping        27 boggi med biogasdrift. År 2 ökas dessa till 34 st.
Söderköping        4 boggi
Valdemarsvik       2 boggi
Norrköping          4 stadsdelsbussar med biogas alternativt RME.

Åtvidaberg          2 boggi, 1 servicebuss. Tätorts- och landsbygdstrafik.

Motala 1            10 Normal, 11 boggi, alla med biogasdrift. Tätorts- och landsbygdstrafik.
Motala 2             2 servicebussar med biogasdrift. Anropsstyrd tätortstrafik.
Vadstena            2 boggi
Mjölby                7 boggi, 1 servicebuss
Ödeshög             4 boggi

CD

Inga ledbussar på regiontrafiken?

julle

Nej, det är nog så att ledbussar är på väg ut inom Östgötatrafiken. I kommande upphandlingar av stadstrafiken i Norrköping respektive Linköping kommer det, som jag har förstått det, inte heller bli några ledbussar utan dessa ska ersättas med boggibussar.

Ersa

#3
Det finns ju inga normalgolvade ledvagnar att köpa sedan B12M försvann från Volvo. Att köra B9S, OmniLink eller några andra ledvagnar med lågentré på långa landsbygdslinjer är ju något som landstingen inte är speciellt sugna på utanför Stockholms län.

Då 15-meters boggivagnar med lågentré ersätter 18-meters ledvagnar med normalgolv sänks ju passagerarantalet väsentligt, men det kan ju leda till utökad trafik och ett större behov av förare. Först får vi se hur Östgötatrafiken hanterar det, och därefter blir det ledvagnstäta UL-trafiken som måste genomföra samma förändring.

Fredde

Ingår övertagande av befintliga dubbeldäckare eller blir det nyinköp för en ev. ny enteprenör?


julle

I Expressbusspaketet ska från befintlig entreprenör 6 dubbeldäckare övertas år 1 (Veolias), 9 st dubbeldäckare år 2 (Stångå och Orust).

I pkt Norrköping ska Veolias 4 MAN-boggibussar övertas år 2012.

Fredde

Citat från: julle skrivet 04 mars 2010, 22:01:59 PM
I Expressbusspaketet ska från befintlig entreprenör 6 dubbeldäckare övertas år 1 (Veolias), 9 st dubbeldäckare år 2 (Stångå och Orust).

I pkt Norrköping ska Veolias 4 MAN-boggibussar övertas år 2012.

Tack för svaret!


1896

Är detta allt Östgötatrafiken upphandlar ? Verkar ju inte vara någon stor upphandling....

julle

Citat från: 1896 skrivet 05 mars 2010, 10:21:26 AM
Är detta allt Östgötatrafiken upphandlar ? Verkar ju inte vara någon stor upphandling....

148 bussar, man kanske kan tycka att det är lite....?

1896

Landsbygdstrafik Linköping verkar saknas....

julle

Citat från: 1896 skrivet 05 mars 2010, 15:25:02 PM
Landsbygdstrafik Linköping verkar saknas....
Det är sant, jag hade faktiskt räknat med att Ljungbro skulle komma med denna gång, vilket inte verkar vara fallet....

Dock är det nog så att Linköping landsbygd i huvudsak ligger i Expresspaketet med 23 bussar. Fast helt klart verkar det fattas något här!

1896

Vinnare av paket MOT 1 måste hyra depån i Motala av Östgötatrafiken står att läsa på hemsidan.

När presenteras resultatet av denna upphandling ?

Ted Selander

Citat från: julle skrivet 04 mars 2010, 21:16:20 PM
Nej, det är nog så att ledbussar är på väg ut inom Östgötatrafiken. I kommande upphandlingar av stadstrafiken i Norrköping respektive Linköping kommer det, som jag har förstått det, inte heller bli några ledbussar utan dessa ska ersättas med boggibussar.

Skönt att slippa oväsendet i B9S på 664/665:an Ödeshög - Mjölby. Boggi går det redan idag på linje 77 (Ödeshög - Linköping) och 670 (ödeshög - Tranås). Till Gränna åker man med litet mindre, 2-axliga ekipage på linje 671.

/Ted

julle

Citat från: 1896 skrivet 10 maj 2010, 15:58:12 PM
Vinnare av paket MOT 1 måste hyra depån i Motala av Östgötatrafiken står att läsa på hemsidan.

När presenteras resultatet av denna upphandling ?
Tilldelningsbeslut meddelas i slutet av maj.

Vinnare av paketet med 34 gasdrivna boggibussar i Norrköping måste hyra depån på Rälsgatan (Veolias nuvarande för regiontrafiken).

1896

Tack, då är spänningen snart över....  :)