Det börjar hetta till uppe i Umeå - Slipstvång

Startat av Bussnissen, 25 februari 2010, 13:05:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Citat från: Stinsen skrivet 01 mars 2010, 20:08:07 PM
Är inte hela norrland ett stort kylrum?  ;)

Skämt åsido, jag tror i och för sig inte Nobina Umeå utmärker sig speciellt på den punken enligt vad som framkommit här på forumet under vintern, man kan ju konstatera att kylan är ett arbetsmiljöproblem i en del fall, med bussar som är smällkalla pga dålig/trasig rampvärme etc. Och då bör rimligen den utrustning (t.ex. uniformskläder) som ställs till arbetarens förfogande ha funktionalitet som prio 1, "snygghet" eller vad vi ska kalla slipsen borde ha vesäntligt lägre prio.

Om kläderna är konstruerade så att man inte kan dra blixtlåset ända upp till halsen med slipsen under om man fryser så anser i alla fall jag att man antingen inte kontruerat ändamålsenliga uniformspersedlar med funktion som prio 1 eller konsturerat ett uniformsreglemente utan funktion som prio 1.




Eller så får man köpa in underställ till allihopa?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stinsen skrivet 01 mars 2010, 20:08:07 PM
Är inte hela norrland ett stort kylrum?  ;)

Skämt åsido, jag tror i och för sig inte Nobina Umeå utmärker sig speciellt på den punken enligt vad som framkommit här på forumet under vintern, man kan ju konstatera att kylan är ett arbetsmiljöproblem i en del fall, med bussar som är smällkalla pga dålig/trasig rampvärme etc. Och då bör rimligen den utrustning (t.ex. uniformskläder) som ställs till arbetarens förfogande ha funktionalitet som prio 1, "snygghet" eller vad vi ska kalla slipsen borde ha vesäntligt lägre prio.


Om bussarna håller max 8 plusgrader vid förarplatsen är det ett betydligt större problem att ta itu med än om föraren använder föreskriven slips eller inte. Men rör vi inte ihop två saker. Ingen har väl har sagt att föraren inte får ha jacka om det behövs för kylans skull. Men man kan väl fördenskull ha en slips under jackan.
I de affärer där det krävs att personal har slips sitter den på även under arbetet i kylrummet. Dock har personalen förstås då en värmande jacka och/eller tröja också.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoggaBoy

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 mars 2010, 20:14:18 PM
Om bussarna håller max 8 plusgrader vid förarplatsen är det ett betydligt större problem att ta itu med än om föraren använder föreskriven slips eller inte. Men rör vi inte ihop två saker. Ingen har väl har sagt att föraren inte får ha jacka om det behövs för kylans skull. Men man kan väl fördenskull ha en slips under jackan.
I de affärer där det krävs att personal har slips sitter den på även under arbetet i kylrummet. Dock har personalen förstås då en värmande jacka och/eller tröja också.


Helt rätt! Åker med Nobina Umeå varje morgon (ej lokalbuss) där föraren ofta kör med jackan på men slipsen är med. :)

Mittlinje

Med vissa kontakter hos ICA-anställd kan jag påpeka att den tröja som nämns ovan inte finns hos "kylpersonal" på ICA i min hemort.

RoggaBoy

Citat från: Mittlinje skrivet 01 mars 2010, 20:26:47 PM
Med vissa kontakter hos ICA-anställd kan jag påpeka att den tröja som nämns ovan inte finns hos "kylpersonal" på ICA i min hemort.

Det är upp till arbetsgivaren att köpa in den. Jobbade i butik (ej ICA) för en tio år sen snart och redan då hade vi fleeceväst utanpå som vi hade fått från mejeriet så klart.


Rolle

Att ta upp en gammal trafik-olyka för att förstärka slips bråket är väll olagligt.

Rolle

du får inte älta samma sak flera gånger   du får inte lägga ihop gammla syndertyp
1+1+1+1+1+1+1+1+ det ska vara punkt mellan fadäserna. en sak itaget.

Mattias Andersson

Ja,kort och gott är det en ganska enkel nöt.

Trafikföretagen upprättar sin egen uniformspolicy,och då har man
skyldigheter och följa den.

Vill man inte acceptera..Nehe,då är det bara till och söka sig till ett annat jobb.

Rolle

om man läser innlägg  73 tror jag det var västerbotten nytt en skriftlig varning med tillägg om en olyka jag tolkar det som ofint

Rolle

Ja varje krock är en enskilld händelse även om du smäller flera gånger om dagen
man får inte slåihop flera händelser för att förstärka ett "straff"
visst smäller du ofta får väll utbildningsavdelningen åka med en tur

Jessika

I VK står det idag om detta, och det verkar inte bara handla om slips utan även om skjorta. Nu har chaffisen efter en diskussion med arbetsgivare, fackombud etc gått med på att ta på sig skjorta och slips, men han tänker fortsätta ta på sig tjocktröja utanpå, precis som tidigare. Det poängteras också att uniformspolicyn säger att "skjorta och slips ska bäras synligt i alla väder". Det står också om krocken som tydligen ägde rum under ett kraftigt snöoväder, då bussen ifråga touckade en annan buss om kört fast i snön. Varningen har bestridits.

/Jessika

Jessika

Hittade dagens artikel på webben: http://www.vk.se/Article.jsp?article=334457

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 mars 2010, 09:36:29 AM
Tyvärr är det nog bara en tidsfråga innan det kommer ett nytt fall i media, kanske en chaufför med rosa skor eller så ;D
Grundproblemet är ju ett helt annat och så länge inte bägge parter kan kasta alla förutfattade åsikter om motparten så tror jag inte på en snabb lösning, tyvärr.

Ja, kanske det. I denna artikel verkar ju fokus i alla fall ligga just på klädseln (typ får man ha tjocktröja över skjortan eller inte?) och ett sådant problem borde ju kunna lösas genom en tydlig "dresscode" för olika väder.

/Jessika


Nico


Verkar ju som att det mesta, vilket ju Lasse Ö även påpekat ett flertal gånger, är ett uttryck för annat. Att sätta sig ned och tala igenom det hela, först inom facket och sedan förhoppningsvis samtliga parter emellan, är nog en mera konstruktiv lösning. I alla fall är det nog smartare än att, som det framstår nu, slåss mot väderkvarnar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman