Personalpolitiska teorier inom Nobina

Startat av bilomnibussen, 05 december 2009, 14:32:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! Jag undrar mycket vilka personalpolitiska eller -psykologiska teorier som Nobina fd Swebus arbetar efter. Här i Örebro har man redan från rekryteringens första dag närmast bedrivit terror mot den tilltänkta personalen och nu den personal man har. Genom sitt agerande har företaget spridit oro och ängslan för framtiden hos ett stort antal anställda i stället för att backa upp dem i sin yrkesutövning. Det som nu sker är en sorts utrensning med stöd av de rådande provanställningarna av folk som företaget anser begått för stora fel. Såvitt jag förstått är tröskeln här mycket låg. Man har fått sparken för rena skitsaker. En förare fick gå efter en halv dags tjänstgöring och det är en person som tidigare jobbat i många år som extraförare hos ett annat bolag. Vad tänker sig Nobina vinna på detta? Jag tycker att det nya företagsnamnet borde ha varit Sabina (sabb-ina) när man sabbar så för de stackars anställda. Jag är glad att jag själv fått jobb inom ett gammalt seriöst bussföretag och slipper detta. Det jävliga är att de som jobbar hos Nobina inte har mycket annat val då det inte finns några andra bussjobb på orten.
Mvh Jan G

Knallhatt

Citat från: bilomnibussen skrivet 05 december 2009, 14:32:22 PM
Här i Örebro har man redan från rekryteringens första dag närmast bedrivit terror mot den tilltänkta personalen och nu den personal man har.
CitatGenom sitt agerande har företaget spridit oro och ängslan för framtiden hos ett stort antal anställda i stället för att backa upp dem i sin yrkesutövning. Det som nu sker är en sorts utrensning med stöd av de rådande provanställningarna av folk som företaget anser begått för stora fel.

Eehhh, va???
Kan Du precisera dig lite mer än att bara komma med svepande anklagelser?
Vad säger facket till att börja med?

Christer K

Citat från: Knallhatt skrivet 05 december 2009, 18:44:30 PM
Eehhh, va???
Kan Du precisera dig lite mer än att bara komma med svepande anklagelser?
Vad säger facket till att börja med?

Facket kan inte göra nått, provanställning.
Lagen skyddar i första hand tillsvidareanställda (fastanställda) arbetstagare. Tidsbegränsat anställda kan få anställningen avslutad utan turordningsregler och med kort uppsägningstid. Däremot fastställs (5 § LAS) att om en arbetstagare haft tidsbegränsade anställningar hos samma arbetsgivare totalt två år under en femårsperiod, så övergår anställningen till en tillsvidareanställning.

En provanställning får vara i högst 6 månader och endast en gång per arbetsgivare/arbetstagare. Arbetsgivaren kan säga upp provanställningen med två veckors uppsägningstid och utan motivering.

Uppsagd samma dag då är det något för Kommunal att ta upp. Problemet är väl att personen ifråga är med i A-kassa och inte är medlem i Kommunal.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

UglyJazz

Lagarna gäller vare sig man är med i facket eller inte.

Man har exakt samma rättigheter ändå, men är tvungen att driva sitt ärende via domstol, och eventuellt blir det då frågan om en stämning.
Det gäller att man vet vad man gör då Swebu... nej Nobina (sicket j-a namn) har massor av heltidsanställt folk vars enda arbetsuppgift är att j***as med misshagliga individer.

Detta är ganska vanligt, då man inte värdesätter sin personal i något penningbelopp, utan kan plocka in nya efter smak och tycke.
I en högkonjunktur ser det lite annorlunda ut, men den gamla mentaliteten sitter där oavsett namn på dörren.

Man ska alltid städa en trappa uppifrån, men på Sweb.. nej, Nobina har det nog aldrig städats. Någonsin...

Citat från: Knallhatt skrivet 05 december 2009, 18:44:30 PM
Eehhh, va???
Kan Du precisera dig lite mer än att bara komma med svepande anklagelser?
Vad säger facket till att börja med?


Det är inte så väldigt "bara" svepande anklagelser, det där...
Det är verkligheten för många som inte har tillräckligt brun tunga idag...

För att föregå eventuella kommande kommentarer så vill jag bara meddela att jag slutat på det där företaget för länge sedan och numera är både välmående och sysselsatt inom ett litet företag inom branschen som definitivt känner till vad personalvård är för något...

Om jag är bitter? Nääe, men jag tycker det är synd att dom inte gick i konken, när dom var på fallrepet för några år sen...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

bilomnibussen

Än så länge är alla provanställda, vilket enligt somliga bedömare är mot spelreglerna eftersom det i stor utsträckning rör sig om personer som har mångårig branschvana. Provanställning skall enbart komma i fråga för helt nya personer i branschen. Att skapa otrygghet bland sina anställda borde vara en styggelse för varje företag eftersom det på ett eller annat sätt alltid slår tillbaka mot företaget. Dessutom får de inte betalt för hela sin arbetstid vilket säkert facket jobbar med just nu. Jag tycker det är ochyst mot de seriösa bussföretagen när Swebus/Nobina gång på gång lägger för låga anbud som i det här fallet drabbar personalen och kanske också kvaliteten som helhet i utförandet. Företag som ska vara med och konkurrera tvingas sänka sin standard och så sjunker standarden i hela linjetrafikbranschen. Det är också en trafiksäkerhetsfråga eftersom en lugn och harmonisk förare kör bättre.

Jag kan inte frigöra mig från misstanken att Nobinas agerande är avsett att splittra, att underkuva och i syfte att bryta fackets eventuella makt. I det här läget är facket svagare än någonsin.
Mvh Jan G

Ersa

Citat från: bilomnibussen skrivet 05 december 2009, 20:37:52 PM
Företag som ska vara med och konkurrera tvingas sänka sin standard och så sjunker standarden i hela linjetrafikbranschen. Det är också en trafiksäkerhetsfråga eftersom en lugn och harmonisk förare kör bättre.

Oavsett vad man tycker så är anbudsförfarande den trafikpolitik vi har idag, och det är inget som trafikföretagen bestämt. Vill du ändra trafikpolitiken får du agera högre upp, i rikspolitiken.

Citat från: bilomnibussen skrivet 05 december 2009, 20:37:52 PM
Jag kan inte frigöra mig från misstanken att Nobinas agerande är avsett att splittra, att underkuva och i syfte att bryta fackets eventuella makt. I det här läget är facket svagare än någonsin.

Och det är enbart Nobina som jobbar på detta sätt? Tror du verkligen att det blivit nån skillnad om Veolia eller Arriva kammat hem trafiken? Alla arbetsgivare följer ju samma lagar och regler. Facket hade ju ett bra läge att diktera villkor under den senaste strejken... men vad åstadkom man egentligen innan strejken blåstes av?

buskörare

Citat från: Knallhatt skrivet 05 december 2009, 18:44:30 PM
Eehhh, va???
Kan Du precisera dig lite mer än att bara komma med svepande anklagelser?
Vad säger facket till att börja med?

Det handlar om en som fick gå för att han hade stukat foten och inte kunde köra. Han hade för mycket sjukdagar på Busslink och därför fick han gå direkt från Nobina. 2 st har fått gå för att dom pratat i telefon vid körning (kan vara befogat dock) och en för att han fick punktering på bussen och inte märkte det i tid.
Jag kan inget om Arriva eller dom andra, men jag är 99,9% säker på att Busslink inte hade betett sig på samma sätt.

Wetjo

Citat från: Ersa skrivet 05 december 2009, 22:44:24 PM
Oavsett vad man tycker så är anbudsförfarande den trafikpolitik vi har idag, och det är inget som trafikföretagen bestämt. Vill du ändra trafikpolitiken får du agera högre upp, i rikspolitiken.

Du får nog vända dig till EU-parlamentet...

bilomnibussen

Hej! Jag är intresserad att saker går rätt till. Normalt sett borde den tidigare personalen ha förtur till sina egna jobb i det nya företaget, sedan är det upp till det nya att följa utvecklingen och eventuellt vidta åtgärder. Här i staden har nuvarande Nobina skapat stor oro och ängslan i personalgruppen ända från första dagens rekrytering. Man vet inte fortfarande vilka kriterier som varit gällande i urvalet av anställda. Uppenbarligen har inte dessa fungerat eftersom man redan gjort sig av med ca 15 personer som inte fallit i smaken. Det är möjligt att de andra storföretagen med internationell bakgrund gjort likadant men det vet man inte. Vad som vore roligt att få reda på är hur man tänker inom Nobina. Man blir kanske av med några som inte håller måttet men övriga 80-90% av personalen far illa av dessa åtgärder och frånvaron av information runt dessa. Kanske rentav någon ansvarig läser detta och kan vägleda oss okunniga på utsidan?
Mvh Jan G

Cero

Citat från: bilomnibussen skrivet 05 december 2009, 20:37:52 PM
Jag kan inte frigöra mig från misstanken att Nobinas agerande är avsett att splittra, att underkuva och i syfte att bryta fackets eventuella makt. I det här läget är facket svagare än någonsin.
Mvh Jan G

Varför ska facket ha makten i ett företag? Vill de ha det får de väl starta ett eget. Däremot bör arbetstagarna ha makt över sin egen situation och relation med arbetsgivaren och föra en vettig dialog med sina chefer. Det är det man har chefer till. Cheferna ska föra en vettig dialog med sina medarbetare. Det är rollen som chef och den naturliga relationen man ska ha med sina medarbetare. Att prata genom facket finns ingen rimlig anledning att göra eftersom man då blandar in en tredje part med egna intressen.  Man bygger också murar och skapar motsättningar och det har aldrig visat sig särskilt fruktbart men det är å andra sidan tredjepartens syfte, oavsett om det rör facklig verksamhet, politisk verksamhet eller något så simpelt som fastighetsmäkleri.

Dessutom har medarbetarna i ett företag en otrolig makt. Passar inte upplägget så slutar man. När tillräckligt många har slutat får företaget dåligt rykte på marknaden och otroligt svårt att anställa kompetent personal. Utan kompetent personal ryggar kunderna tillbaka och då faller intäkter och vinst. Fungerar i de flesta andra branscher men uppenbarligen inte inom kollektivtrafiken där man förväntar sig livstids anställningar och inte har en vettig konkurrenssituation vare sig när det gäller arbetsmarknad eller slutkund av de tjänster man producerar.

Omnilasse

Citat från: bilomnibussen skrivet 06 december 2009, 12:35:59 PM
Hej! Jag är intresserad att saker går rätt till. Normalt sett borde den tidigare personalen ha förtur till sina egna jobb i det nya företaget, sedan är det upp till det nya att följa utvecklingen och eventuellt vidta åtgärder. Här i staden har nuvarande Nobina skapat stor oro och ängslan i personalgruppen ända från första dagens rekrytering. Man vet inte fortfarande vilka kriterier som varit gällande i urvalet av anställda. Uppenbarligen har inte dessa fungerat eftersom man redan gjort sig av med ca 15 personer som inte fallit i smaken. Det är möjligt att de andra storföretagen med internationell bakgrund gjort likadant men det vet man inte. Vad som vore roligt att få reda på är hur man tänker inom Nobina. Man blir kanske av med några som inte håller måttet men övriga 80-90% av personalen far illa av dessa åtgärder och frånvaron av information runt dessa. Kanske rentav någon ansvarig läser detta och kan vägleda oss okunniga på utsidan?
Mvh Jan G
Fast har du synpunkter på att man inte tagit över personalen så är det ju så man valt att göra det i Örebro kommun i upphandlingen. Så det är ju en politisk fråga. Hade gått utmärkt för kommunen att ställa kravet i upphandlingen att personalen skulle tas över av den nya entreprenören! MEN om detta krav inte ställs, samtidigt som det ställs krav på att att operatören skall leverera kvalité, ja då blir det så här. Detta är förstås kommunens politiker helt medvetna om- så se det lika gärna som en politisk viljeyttring. Sedan är det förstås inget trevligt när det blir en dålig stämning på arbetsplatsen och det bör förstås ligga i Nobinas intresse att kommunicera på ett bra sätt.  Är man arbetsgivare vill man väl sedan ganska naturligt prova den personal som anställs.

michael k

är det inte alltid en massa skandaler när den här firman tar över trafik?
dalarna någon?

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 december 2009, 07:53:13 AM
Ja det vet vi ju redan att det fungerar precis likadant där, Norrtälje t.ex, provanställd förare fick sluta efter sms:ande :-)

Ja, eller hur? För SMS:andet var det enda denna kille gjorde och Busslink sparkade honom enbart pga det? Eller nä, så var det ju inte nej...

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 06 december 2009, 16:15:01 PM
Ja, eller hur? För SMS:andet var det enda denna kille gjorde och Busslink sparkade honom enbart pga det? Eller nä, så var det ju inte nej...

Hur var det då?

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 06 december 2009, 18:22:50 PM
Hur var det då?

Inside information säger att han bl.a fått förlängd provanställningstid pga att andra saker har hänt som gjorde att dom inte ville ge honom fast anställning.