E4-trafiken Sundsvall - Haparanda

Startat av RoggaBoy, 03 december 2009, 17:22:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 04 december 2009, 17:04:15 PM
Alltså Volvo slutat med 9700 med? Vem tror ni kommer få tillverka de nya bussarna, dvs vad finns de för alternativ?

9700 finns, men bara med bakmotor. Det är tveksamt om det ens går att göra godsbussar av dem. Godsledbussar är nog rätt omöjligt iaf.

Jan

#16
Citat från: Ersa skrivet 04 december 2009, 17:06:20 PM
9700 finns, men bara med bakmotor. Det är tveksamt om det ens går att göra godsbussar av dem. Godsledbussar är nog rätt omöjligt iaf.

Det borde kunna göra godsbussar på 9700 med bakmotor. Scania har detta se Helmarkarna till Harads.
I branschen 37 år

RoggaBoy

Citat från: Jan skrivet 05 december 2009, 17:31:12 PM
Det borde kunna göra godsbussar på 9700 med bakmotor. Scania har detta se Helmarkarna till Hardas.

Finns de nån bild på dessa Helmarkar?

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoggaBoy

Nä, ingen sån som Nobina har på Blå Vägen. Jättekall å tar lång tid att få dom varma på övre planet å sedan sliten, fast dom är ju 10år gamla...

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 december 2009, 17:48:14 PM
En sådan här till exempel.

nej ingen DD utan vanlig 1 planare. Bilder finns på Helmarks hemsida bygge 616 eller 617
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 05 december 2009, 22:03:23 PM
nej ingen DD utan vanlig 1 planare. Bilder finns på Helmarks hemsida bygge 616 eller 617

Jaså, en sådan här:


Bussägaren Sune Larsson i Harads syns i egen hög person till höger i bilden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoggaBoy

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 december 2009, 22:10:25 PM
Jaså, en sådan här:


Bussägaren Sune Larsson i Harads syns i egen hög person till höger i bilden.

Den var snygg, hur många sittplatser?

Fredde

Citat från: RoggaBoy skrivet 05 december 2009, 22:23:07 PM
Den var snygg, hur många sittplatser?

Kan bara hålla med! Den tar 47 glada resande... /Fredde


Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredde_J skrivet 05 december 2009, 22:27:02 PM
Kan bara hålla med! Den tar 47 glada resande... /Fredde



Som dessutom kan ta med sig en rejäl packning vilken får plats under golvet utan att inkräkta på godsutrymmet. Men så är det ju inte låggolv precis...

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 december 2009, 22:55:08 PM
Som dessutom kan ta med sig en rejäl packning vilken får plats under golvet utan att inkräkta på godsutrymmet. Men så är det ju inte låggolv precis...



Dessa fordon är perfekta till linjerna 12, 20, 21
I branschen 37 år

RoggaBoy


Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 05 december 2009, 22:27:02 PM
Kan bara hålla med! Den tar 47 glada resande... /Fredde

Citat från: Jan skrivet 06 december 2009, 18:19:37 PM
Dessa fordon är perfekta till linjerna 12, 20, 21

Perfekta? Tja, vi får väl se om huvudmannen får för sig att kräva lågentré, godsrum samt uppåt 50 sittande för linjerna 12, 20 och 21...

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 06 december 2009, 21:09:27 PM
Perfekta? Tja, vi får väl se om huvudmannen får för sig att kräva lågentré, godsrum samt uppåt 50 sittande för linjerna 12, 20 och 21...

47 passagerarplatser och 3 pallplatser är föga användbart i E4-trafiken men på många inlandslinjer kan det säkert fungera.

/GL

Nicklas K

Eller varför inte t.ex. en vanlig 9700/9900 med tillkopplad släpvagn, 2-3 axlig, som på den gamla hederliga diligenstiden ? Då får man med både mycket passagerare och gods. Fartskillnaden 80km/h mot dagens 90 km/h bör ju inte ha någon betydelse i sammanhanget.  ::)

Spekulerar Nicklas K