E4-trafiken Sundsvall - Haparanda

Startat av RoggaBoy, 03 december 2009, 17:22:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Kommer i förfrågningsunderlaget från Länstrafiken Västerbotten gällande trafiken kallad "Norrlandskusten", och där står det att "Beslut om entreprenör kommer att tas senast under oktober 2009. Valet av entreprenör kommer att ske utifrån det ekonomiskt mest fördelaktiga förhandlingsresultatet med ett antal betygsatta utvärderingskriterier."

http://www.tabussen.nu/files/OmSOXB74.pdf

Med tanke på att trafikstart är om bara ett halvår ungefär, någon som vet när beslut kommer, även om nu alla säger att Veolia har fått förlängt 14 månader, vilket Nobina och Busspoolen säger.

Jan

Citat från: RoggaBoy skrivet 03 december 2009, 17:22:31 PM
Kommer i förfrågningsunderlaget från Länstrafiken Västerbotten gällande trafiken kallad "Norrlandskusten", och där står det att "Beslut om entreprenör kommer att tas senast under oktober 2009. Valet av entreprenör kommer att ske utifrån det ekonomiskt mest fördelaktiga förhandlingsresultatet med ett antal betygsatta utvärderingskriterier."

http://www.tabussen.nu/files/OmSOXB74.pdf

Med tanke på att trafikstart är om bara ett halvår ungefär, någon som vet när beslut kommer, även om nu alla säger att Veolia har fått förlängt 14 månader, vilket Nobina och Busspoolen säger.

Det är det gamla underlaget som du bifogat.
I branschen 37 år

RoggaBoy

Citat från: Jan skrivet 03 december 2009, 17:30:12 PM
Det är det gamla underlaget som du bifogat.

Det är det som fanns i tidningen med, hur ser det nya ut då?

Greger Larsson

Citat från: RoggaBoy skrivet 03 december 2009, 18:39:03 PM
Det är det som fanns i tidningen med, hur ser det nya ut då?

Söder om Umeå = Veolia förlängt till aug 2011
Norr om Umeå = trafikstart 13/12 2010, upphandling klar ~början av 2010

Anders Noren

Citat från: Greger Larsson skrivet 03 december 2009, 20:48:55 PM
Söder om Umeå = Veolia förlängt till aug 2011
Norr om Umeå = trafikstart 13/12 2010, upphandling klar ~början av 2010

Spontant ser det ut som att resenärerna skulle kunna tvingas att byta buss i Umeå, men man räknar väl med att Norrlandskusten söder om Umeå blir onödig när järnvägen öppnar?

Anders

Jan

Citat från: Anders Noren skrivet 03 december 2009, 21:37:16 PM
Spontant ser det ut som att resenärerna skulle kunna tvingas att byta buss i Umeå, men man räknar väl med att Norrlandskusten söder om Umeå blir onödig när järnvägen öppnar?

Anders

100 kommer inte att köra. hur det blir med 10 vet väl ingen just nu.
I branschen 37 år

Jan

Det som är mest spännande här är vilken vagntyp som kommer att rulla. Söder om Uå blir det väl Veolias DD. DD har varit ? när det gäller trafik i starka vindar. Sänkt hastighet med förseningar som följd
I branschen 37 år

Greger Larsson

Citat från: Jan skrivet 03 december 2009, 22:06:46 PM
100 kommer inte att köra. hur det blir med 10 vet väl ingen just nu.

Tror att Anders kanske menar åttamånadersperioden från 13/12 2010 då det ju kan bli en "avklippt" linje 100 i Umeå vid entreprenörsbyte på norra delen. Därefter lär väl långväga resenärer i alla fall välja tåget söder om Umeå fastän det medför byte där för genomgångsresenärer.

bm1113

Ja vi får då hoppas att de blir nå nya bussar för man börjar ju lessna på dom som är nu och hur många 100 000 mil har de gått :D

Anders Noren

Citat från: Greger Larsson skrivet 03 december 2009, 22:18:35 PM
Tror att Anders kanske menar åttamånadersperioden från 13/12 2010 då det ju kan bli en "avklippt" linje 100 i Umeå vid entreprenörsbyte på norra delen. Därefter lär väl långväga resenärer i alla fall välja tåget söder om Umeå fastän det medför byte där för genomgångsresenärer.


Ja, för många blir det väl i praktiken så att bytet mellan tåg och buss flyttas från Sundsvall till Umeå. Och skulle det oturligtvis bli så att det blir två byten så kommer restiden ändå att kortas rejält med tåget.

Anders

RoggaBoy

När tågen rullar Sundsvall - Umeå så ersätter det Linje 100 men Linje 10 kommer att rulla Sundsvall - Umeå, så då får man redan ungefär 9 månader tidigare vänja sig vid ett byte i Umeå. Har hört att de blir nya bussar, men inga dubbeldäckare och det logiska är väl att de dubbeldäckare som finns idag fortsätter de 14 månader som det behövs Umeå - Sundsvall.

Ersa

Citat från: Jan skrivet 03 december 2009, 22:10:02 PM
Det som är mest spännande här är vilken vagntyp som kommer att rulla. Söder om Uå blir det väl Veolias DD. DD har varit ? när det gäller trafik i starka vindar. Sänkt hastighet med förseningar som följd

Dubbeldäckarna har ju inte varit alltför populära bland förare och trafikutövare, särskilt i starka vindar. Men i Lycksele gillar man ju vagntypen så mycket att man även lyckats få in den på norra 45:an och 63:an. På södra 45:an samt linje 40 som Länstrafiken i Jämtland upphandlar finns ju inga dubbeldäckarkrav.

Var det inte en åkare hos Busspoolen som köpte en lågentrébuss med godssläp för att kunna uppfylla Länstrafiken Västerbottens krav på godsrum och lågentré, men ändå slippa köpa en dubbeldäckare? Så släp även på "kusten" kanske vore nåt? ;D

RoggaBoy

Swebus, eller Nobina körde ju ledbuss med stort godsutrymme tidigare på E4:an, så de borde dom kunna köra med nu också. Jo, herr och fru Eriksson i Lycksele älskar dubbeldäckare så mycket att man förmodligen tar bilen om man skall till Umeå.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 04 december 2009, 16:57:58 PM
Swebus, eller Nobina körde ju ledbuss med stort godsutrymme tidigare på E4:an, så de borde dom kunna köra med nu också.

Dessa tillverkas inte längre. Då Volvo dessutom helt slutat att tillverka mittmotorbussar kan du inte ens köpa en vanlig B12M och bygga till en led och ett "släp" på den.

RoggaBoy

Alltså Volvo slutat med 9700 med? Vem tror ni kommer få tillverka de nya bussarna, dvs vad finns de för alternativ?