Swebus kastar in handduken

Startat av homer, 30 oktober 2009, 17:11:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Vet inte hur officellt detta är och om de har skrivits något om de förut men Swebus kommer att byta namn till Nobina

Swebus Express kommer dock ha kvar sitt varumärke, men man kan väl gissa att de blir ny design. antagligen därför de nyaste vi har sett bilder på varit helt vita...



Min personliga åsikt då?   otroligt töntigt namn, ett varumärke som skulle kunna syssla med precis vad som helst, måste vara en nöjd konsult som lyckats lura företagsledningen att byta bort ett av Sveriges mest välkända varumärken :o

MrRep

Citat från: homer skrivet 30 oktober 2009, 17:11:27 PM
Vet inte hur officellt detta är och om de har skrivits något om de förut men Swebus kommer att byta namn till Nobina

Swebus Express kommer dock ha kvar sitt varumärke, men man kan väl gissa att de blir ny design. antagligen därför de nyaste vi har sett bilder på varit helt vita...



Min personliga åsikt då?   otroligt töntigt namn, ett varumärke som skulle kunna syssla med precis vad som helst, måste vara en nöjd konsult som lyckats lura företagsledningen att byta bort ett av Sveriges mest välkända varumärken :o

Skall börja gälla från December!

Anders Noren

Citat från: homer skrivet 30 oktober 2009, 17:11:27 PM
Vet inte hur officellt detta är och om de har skrivits något om de förut men Swebus kommer att byta namn till Nobina

Swebus Express kommer dock ha kvar sitt varumärke, men man kan väl gissa att de blir ny design. antagligen därför de nyaste vi har sett bilder på varit helt vita...

Min personliga åsikt då?   otroligt töntigt namn, ett varumärke som skulle kunna syssla med precis vad som helst, måste vara en nöjd konsult som lyckats lura företagsledningen att byta bort ett av Sveriges mest välkända varumärken :o

"Jodå, sen jag fick Nobina utskrivet i september mår jag mycket bättre."

:-)

MrRep

"Med Nobina dambindor så kommer du må mycket bättre samt öka ditt självförtroende så vad säger du? Första paketen gratis du betalar endast frakt och är du inte nöjd är det väldigt enkelt att säga upp prenumerationen!"

:P

RoTe

#4
Haha, vilket SKÄMT!!

Verkar stämma bra. www.nobina.se ägs av Concordia Bus AB.

Snacka om att totalförstöra ett varumärke, ungefär som NISCAYAH. Alla svarar "vad fan är det för något?".

Sven W

Hej

Och det betyder NOrsk Buss I NAbolandet, eller...?

Hälsningar
Sven

Danne B.

En snabb googling på "nobina" ger en massa träffar på indiska människor som verkar heta det och på dessa mystiska manicker...

http://lib5.store.yahoo.co.jp/lib/kaidokinet/nobina-05.jpg

:)

//Danne

OSkar000

är det bara jag som tänker på "nördspråkets" n00b? Det vill säga nybörjare/amatör

http://sv.wikipedia.org/wiki/N00b

a32

Kanske ännu ett bevis på att företagsledningar ÄR långt i från verkligheten, den verklighet som vi andra är i varje dag i våra liv.

Eller så har man kanske ett antal miljoner kronor att kasta i sjön på nytt brevpapper och att byta skyltar/dekaler landet runt.

/a32   ;)

Omnilasse

Och jag som just var kritisk mot Gobybus för deras namnbyte. Det är märkligt att företag inte förstår värdet av sitt namn. Jag skulle säga att den goodwill och det värde som namnet Swebus express skulle kunna uppskattas till motsvarar åtskilliga miljoner kronor - för att inte tala om de miljontals kronor som ligger i kostnaden att inpränta ett nytt varumärke. Särskilt inom ett område där många resenärer använder tjänsten rätt sällan och dessutom till ett varumärke som inte betyder något och som alltså tar ännu längre tid att lära sig... Testade mig själv och jag kommer inte ihåg vad namnet var (utan att kolla i tråden förstås), så skulle jag ha hört det några gånger och sedan försöka hitta hemsidan, skulle jag säkerligen bli tvungen att gå omvägen och googla på bussföretag och Swebusexpress för att hitta rätt.

Fredde

Citat från: homer skrivet 30 oktober 2009, 17:11:27 PM
Vet inte hur officellt detta är och om de har skrivits något om de förut men Swebus kommer att byta namn till Nobina

Det blev officiellt efter att du kom hem och öppnade din post. 8)

/Fredde


Citat från: Omnilasse skrivet 30 oktober 2009, 19:45:56 PM
Och jag som just var kritisk mot Gobybus för deras namnbyte. Det är märkligt att företag inte förstår värdet av sitt namn. Jag skulle säga att den goodwill och det värde som namnet Swebus express skulle kunna uppskattas till motsvarar åtskilliga miljoner kronor - för att inte tala om de miljontals kronor som ligger i kostnaden att inpränta ett nytt varumärke. Särskilt inom ett område där många resenärer använder tjänsten rätt sällan och dessutom till ett varumärke som inte betyder något och som alltså tar ännu längre tid att lära sig... Testade mig själv och jag kommer inte ihåg vad namnet var (utan att kolla i tråden förstås), så skulle jag ha hört det några gånger och sedan försöka hitta hemsidan, skulle jag säkerligen bli tvungen att gå omvägen och googla på bussföretag och Swebusexpress för att hitta rätt.

Swebus Express kommer att fortsätta heta just detta även i framtiden, som trådskaparen skrev.

/Fredde


Danne B.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 oktober 2009, 20:13:47 PM
Ja det finns ju en väldigt trolig orsak till att detta sker just nu.

Och det är?

//Danne

stora mellösa

det var ett köksvarumärke i storbritanien såg jag


Björn Forslund

Men jisses!

Inte kan man väl inleda ett förtagsnamn med en negation som "No".
Påminner om att jag jag hörde att LITA på sin tid tänkte sig namnet "Nolita" (Norrköping- Linköping Trafik  AB). Det skippades givetvis vid närmare eftertanke.
Swebus låter bra både här hemma o internationellt. Synd att det inte får fortsätta heta så.

/Björn

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 oktober 2009, 20:44:22 PM
Att man inom något år eller så kommer att sälja expressbussverksamheten (varumärket), det går ju inte så bra om man då hade kvar namnet Swebus på kärnverksamheten.

Visst en spekulation men jag satsar en bra slant på att detta är en förberedelse på en utförsäljning.


jag köper ditt resonemang helt, men undrar ändå...

Finns de verkligen någon köpare? någon måste ju ändå äga Swebus express, och varför skulle de inte kunna vara Concordia som nu, skulle Busslink eller Veolia köpa de? eller kanske Volvo? Concordias verksamhet är ju Bussar i Norden så varför inte äga ett  bussbolag också??? tycker de skulle vara helknäppt att sälja sig, själv, då kan dem ju lika gärna avveckla all verksamhet dem håller på med