Gävle stad - entreprenörsbyte

Startat av julle, 27 oktober 2009, 15:05:47 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 05 december 2009, 22:18:10 PM
På så sätt är det väl i hela Sverige utanför Stockholms länsgräns? Hur hårt jobbar facket för att se till att förarna automatiskt får jobb hos den nye entreprenören? Hade man det som krav vid den senaste strejken? För det är väl ändå fackets uppgift att se till att så sker? Om nu Kommunalarbetarförbundet hela tiden missar en massa viktiga krav, varför gör inte medlemmarna något åt det?

Håller med, SEKO jobbar väldigt mycket med att personalen skall få följa med när de gäller spårväg, men kommunal verkar inte tycka det är ett viktigt krav, eller orkar jobba med detta.

RoTe

Citat från: RoggaBoy skrivet 05 december 2009, 22:22:37 PM
Håller med, SEKO jobbar väldigt mycket med att personalen skall få följa med när de gäller spårväg, men kommunal verkar inte tycka det är ett viktigt krav, eller orkar jobba med detta.

Därför jag inte är med i Kommunal... Eller så var det för att dom har Socialistiska värderingar som jag inte delar...  ;D

Fråga:

Är Nobina i Gävle ett eget företag eller varför drabbas landsortstrafiken av stadstrafikens misslyckade upphandling? Hur sätts gränserna? Fanns inga gränser kunde dom ju sparka de senast anställda i hela landet och omplacera...

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoTe skrivet 05 december 2009, 23:21:00 PM
Är Nobina i Gävle ett eget företag eller varför drabbas landsortstrafiken av stadstrafikens misslyckade upphandling? Hur sätts gränserna? Fanns inga gränser kunde dom ju sparka de senast anställda i hela landet och omplacera...

Turordningskretsar fastställs i samråd med facket. Normalt omfattar de ett garage eller en ort. Jag vet inte hur det är i Gävle om det är särskilda förare som kör landsortstrafiken och andra som kör tätortstrafiken men är det som hos t ex Borås Lokaltrafik att detta är blandat så blir det de sist anställda som får gå. Oftast får de dock anställning hos den nye entreprenören.
En turordningskrets kan dock sättas hur snävt som helst. I princip kan den omfatta en enda person.
Det går inte att tvinga någon att byta tjänstgöringsort . Men finns det lediga platser på annat håll i landet så brukar de som blir övertaliga på en ort erbjudas att frivilligt flytta dit.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

AO

Chaufförerna behöver troligtvis inte oroa sig så mycket för sin framtid visade det sig på ett informationsmöte Stadsbussarna hade i början av veckan. Där framkom det att företaget anställer minst 100 förare plus ett antal timanställda. Anledningen till att man anställer så pass många förare är bl.a. att kommunen utökar beställningen med fem bussar.
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1592352
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1592351
http://gd.se/nyheter/jobbpengar/1.1592116

Ersa

Går det att jämföra Östersund med Gävle då? Det har väl att göra med på vilken nivå som kommunen och huvudmannen väljer att lägga sig i och detaljstyra varenda liten del av verksamheten. Eller låta bli att lägga sig i. I Östersund har man i och med nettoavtalet efter 2001-01-01 låtit operatören få ta ett större ansvar över trafikplanering vilket ju inte skadat. Plötsligt fick norra hälften av stadsdelen Körfältet kollektivtrafik då linje 1 och 9 bands ihop, vilket saknades när kommunen körde själva.

I Umeå ingick det t.ex i kraven att omloppen var låsta. Linjerna 2 och 7 skulle köras med samma bussar, så bussen på linje 7 Marieberg-Vasaplan skulle ner till Operan och vända för att därefter avgå som en konstant försenad linje 2. Det spelade ingen roll om det var Polarbuss, Veolia eller Swebus som körde när körorden och tidtabellen såg exakt likadan ut varje år, så förseningarna fortsatte. Det var först nu nyligen som någon nytänkande planerare (jag tror jag vet vem) verkar ha brutit upp de gamla låsta omloppen och planera nya egna omlopp vilket ledde till genomgående 7:or Marieberg-Västerslätt samt 2:or som gick i tid.

Så huruvida det blir bättre i Gävle (eller inte) är nog mycket upp till kommunens goda vilja. Det spelar ju ingen roll om trafikföretaget har en massa bra idéer om kommun och huvudman vägrar att lyssna. Jämför med den krångliga nattaxan i Umeå som Swebus, bussförarna och passagerarna gärna vill slippa. Kommun och huvudman vill ha kvar den, vilket innebär att Swebus får ta skiten för de dyra biljetterna.

Ersa

Citat från: Fredde skrivet 14 december 2009, 02:36:23 AM
I Gävle är inte problemet linjer och tidtabeller dessa är mer än perfekta (han som gjort dom har gjort ett j***a bra jobb) problemet är att AF har varit med å anställt folk, där är det problemt ligger...

Att Arbetsmarknadsverket är inblandat i rekryteringsprocessen av nya förare är ju långt ifrån unikt i Gävle, utan förekommer i ett flertal städer. På vilket sätt är arbetsförmedlingen skurken i dramat, och hur leder det framtida operatörsbyte till att alla rekryteringsproblem löses över en natt? Gävle har väl precis som andra mindre städer ett begränsat antal bussförare? Gallrar man för hårt bland Gävleförarna lär det bli en viss förarbrist.

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 05 december 2009, 23:21:00 PM
Är Nobina i Gävle ett eget företag eller varför drabbas landsortstrafiken av stadstrafikens misslyckade upphandling? Hur sätts gränserna? Fanns inga gränser kunde dom ju sparka de senast anställda i hela landet och omplacera...

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2009, 08:40:38 AM
Turordningskretsar fastställs i samråd med facket. Normalt omfattar de ett garage eller en ort. Jag vet inte hur det är i Gävle om det är särskilda förare som kör landsortstrafiken och andra som kör tätortstrafiken men är det som hos t ex Borås Lokaltrafik att detta är blandat så blir det de sist anställda som får gå. Oftast får de dock anställning hos den nye entreprenören.

(spekulation börjar)
Jag skulle gissa på Staffans svar. Att Nobina är indelade i olika trafikområden i sin tur med ett antal placeringsorter, och att Gävle är ett enda trafikområde som just nu innefattar både tätorts- och landsbygdstrafik. Det borde vara så att det är de senaste anställda med placeringsort Gävle som får gå, oavsett om tjänsterna är blandade eller inte.
(spekulation avlutad)

Ersa

#82
Citat från: Fredde skrivet 14 december 2009, 02:36:23 AM
"Vilka krav ställer ni?
– Att man kan köra buss och är servicevänlig"
Detta missade nuvarnde entreprenör som KRAV

Att "samhället" och styrande instanser snabbutbildat bussförare istället för att försöka höja statusen på bussföraryrket är en sak som man gott kan ha åsikter om. Men till steget att skylla detta samhällsproblem på Swebus/Nobina tycker jag verkar väldigt främmande. Städer som Östersund, Umeå, Sundsvall och Gävle har ju sina bussförare, oftast en mindre grupp människor som jobbat på samma ställe i flera år, och som får nya uniformer efter nya upphandlingar. Men omsättningen brukar vara låg, så att hävda att allt alltid är operatörens fel låter lite avlägsen.
Det påminner mig om insändarna i Umeåtidningarna förra vintern som gnällde på att Umeåförarna (pga att Swebus var operatör) helt plötsligt började köra så dåligt på vinterväg. Detta trots att staden i stort sett har samma förarkår idag som för 5-10 år sedan, samt över 20 st bussar man övertagit från tidigare operatörer. Underligt att de blev så dåliga över en natt. ::)

Citat från: Fredde skrivet 14 december 2009, 02:56:39 AM
Jag tror garanterat att "Stadsbussarna Östersund AB" kommer ställa högre krav än nuvarande då alla intäkter kommer gå till dom i trafiken, sedan ha massa LÖJL folk anställda som inte kan göra resnärerna nöjda har INGET i bolaget att göra....  Detta är det bästa som hänt Gävle... Äntligen kommer trafiken att fungera och det blir fler som väljer bussen....  Bara läsa insändarna som det fungerar nu å se på betyget så ÄR DET INTE BRA!

Det är ju omöjligt att avgöra nu, men nog ska det bli ett intressant experiment att se om alla insändare försvinner som genom ett trollslag.

Staffan Sävenfjord

Den här tråden börjar nu upprepa gamla argument och har mest utmynnat i utfall mot den personal som nu kör stadsbussarna i Gävle. Den låses därför.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)