Gävle stad - entreprenörsbyte

Startat av julle, 27 oktober 2009, 15:05:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Ja helt rätt!

Alltså....alla ni som börjar ojja er nu om det ena och det andra.

Den här upphandlingen fungerar precis på samma sätt som alla andra upphandlingar som gjorts i Sverige i år och andra år.

Ett företag förvsinner från en plats, ett nytt tar över, förarna får jobb i den utsträckning som behövs för att klara trafiken, bussar köps in och beställs och börjar trafikera, nya uniformer kommer så småningom tillsammans med tjänster, tidtabeller, omlopp, företagsledning etc etc etc i all evighet.

Jag fattar inte varför alla måste börja undra alla konstiga saker om sånt som i varje upphandlingsresultat är fullständigt självklart och händer varenda gång.

"Och hur ska dom klara det eller det, varför har dom inte beställt bussar? Varför redovisar dom inte depå femton månader i förväg? Varför kan inte det nya företaget ta över även de förare som inte passar in o köra buss egentligen?" osv i all evighet

Det kommer att vara olika uppfattningar och vissa inkörningsproblem här liksom hos alla andra överallt annars - men efter en tids trafikerande så brukar ju allt ordna till sig - eller hur?

*suck* - ibland är det faktiskt lite tröttande....

Cero

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 27 oktober 2009, 20:25:22 PM

*suck* - ibland är det faktiskt lite tröttande....

Visst är det tröttande och du har helt rätt i det du skriver, men vi måste komma ihåg att svensken i gemen är en orolig själ, som vill att någon tar hand om dem och som vill veta allt utstakat i förväg. Överraskningar undanbedes. Istället för att fråga sig hur man kan göra sig attraktiv i en sådan här situation (som med lite variation på temat även inträffar i andra branscher) och själv staka ut en tänkbar väg framåt, inklusive alternativ, tycker många att någon annan (denna speciella svensk) ska ta hand om allt och mer eller mindre ålägga företag och andra aktörer att "ta hand" om folk, kosta vad det kosta vill. Så tyvärr tror jag vi alla får leva med den här typen av frågeställningar ända tills vi svenskar åter lärt oss att ta hand om oss själva och ta ansvar för vår egen utveckling och framtid.

Samtidigt är ju detta ett diskussionsforum så lite frågor och spekulationer får vi nog stå ut med. :)

virtual1

Citat från: julle skrivet 27 oktober 2009, 15:05:47 PM
Stadsbussarna i Östersund har vunnit upphandlingen av stadstrafiken i Gävle enligt tildelningsbeslut från X-trafik.

Jahapp, hade antingen hoppats på Busslink som vinnare eller Swebus (eller i sista fall Veolia), nu blev det bara trist :-P - inget annat än KR (och inte ens 'riktiga' KR) i Gävleborg :-( -  nåväl, en stad man inte behöver rusa ärslet till sig IAF den dag det blir entrepenörsbyte för att fota...

Ersa

Citat från: Bengt Almgren skrivet 27 oktober 2009, 15:50:09 PM
Kan det bli Stadsbussarna i Gävle ?

Citat från: RoggaBoy skrivet 27 oktober 2009, 15:56:47 PM
Det måste ju bli Stadsbussarna Gävle som det kommer heta i Gävle.

Angående namnfrågan:
Företaget som vann upphandlingen heter Stadsbussarna i Östersund AB, och det är företaget som vinner upphandlingen som får köra. Vill man byta namn för att få det "rätt" i Gävle får man nog byta namn på hela företaget, inkl verksamheten i Östersund. Det var även Stadsbussarna i Östersund AB som lade bud på Umeås stadstrafik senast, men där kom man tvåa efter Swebus.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 oktober 2009, 19:51:54 PM
Ena tidningen säger att 250 friställs, nästa 150 :-)

Bättre upp! Samma tidning säger både att 150 sägs upp samt att 250 friställs:
http://gd.se/nyheter/1.1474726
http://gd.se/nyheter/1.1475765

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 28 oktober 2009, 01:14:05 AM
Angående namnfrågan:
Företaget som vann upphandlingen heter Stadsbussarna i Östersund AB, och det är företaget som vinner upphandlingen som får köra. Vill man byta namn för att få det "rätt" i Gävle får man nog byta namn på hela företaget, inkl verksamheten i Östersund. Det var även Stadsbussarna i Östersund AB som lade bud på Umeås stadstrafik senast, men där kom man tvåa efter Swebus.

Det är riktigt men man kan naturligtvis använda ett annan namn i marknadsföringen om man vill. Får jag gissa så kommer bussarna att stå reggade på Stadsbussarna i Östersund men vara märkta t ex Stadsbussarna i Gävle.
Fast Buss i Väst kör ju även på ostkusten... Och Orusttrafiken kör så långt från Orust som i Östergötland.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2009, 08:39:09 AM
Det är riktigt men man kan naturligtvis använda ett annan namn i marknadsföringen om man vill. Får jag gissa så kommer bussarna att stå reggade på Stadsbussarna i Östersund men vara märkta t ex Stadsbussarna i Gävle.

I den mån man tycker att det är någon mening att marknadsföra sig mot slutkund. Jag vet inte hur entreprenörerna ser på den här frågan men den nuvarande entreprenören Swebus har i alla fall fått rätt mycket skit från gemene man för taxehöjningar, linjedragningar och turtätheter - sådant som X-Trafik, kommunen resp. kommunen är ansvarig för.

Anders

Fredde

#22
Närmaste anbud efter var "Sambus AB" på 42,6 milj.

stora mellösa

Citat från: Fredde skrivet 28 oktober 2009, 11:34:24 AM
Närmaste anbud efter var "Sambus AB" på 42,6 milj. Någon som vet vad detta är för bolag?

Har sitt säte i Hallstahammar vd heter Björck i efternam ; björksbuss
sedan sitter företraädare förhöbergsbuss där, bollnäs busstrafik, forsbergs buss, västanhede trafik, siljan buss samt kristian larssons busstrafik.


de som sitter i styrelsen i sambus ab sitter även i styrelsen på ovannämnda bolag

RoggaBoy

Citat från: Fredde skrivet 28 oktober 2009, 11:34:24 AM
Närmaste anbud efter var "Sambus AB" på 42,6 milj.

Kom då Swebus trea och Veolia fyra?

Edit: Läste nu att Swebus var 9% dyrare. http://gd.se/nyheter/1.1475765

RoggaBoy

Citat från: Verspieder skrivet 28 oktober 2009, 01:14:05 AM
Angående namnfrågan:
Företaget som vann upphandlingen heter Stadsbussarna i Östersund AB, och det är företaget som vinner upphandlingen som får köra. Vill man byta namn för att få det "rätt" i Gävle får man nog byta namn på hela företaget, inkl verksamheten i Östersund. Det var även Stadsbussarna i Östersund AB som lade bud på Umeås stadstrafik senast, men där kom man tvåa efter Swebus.

Helt rätt, Swebus vann i Umeå, Stadsbussarna i Östersund AB tvåa och Veolia trea.

RoggaBoy

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 oktober 2009, 10:22:48 AM
Stadsbussarna torde räcka, det är ju bara "på papperet" som hela namnet används, inte i marknadsföring eller på fordonen.

På bussarna som Swebus kör står det ju Swebus på, men de skulle se kul ut om de står "Stadsbussarna i Östersund AB" på bussarna i Gävle, fast man kan göra en namnändring hos PRV med, tex Stadsbussarna i Sverige AB.

RoggaBoy

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 oktober 2009, 12:03:06 PM
Varför skulle man skriva ut hela namnet för?

Kika hur man gör i östersund först :-)

Jo, i Östersund står de bara Stadsbussarna, de vet jag. :-)

Muk

Citat från: RoggaBoy skrivet 28 oktober 2009, 11:59:51 AM
På bussarna som Swebus kör står det ju Swebus på, men de skulle se kul ut om de står "Stadsbussarna i Östersund AB" på bussarna i Gävle, fast man kan göra en namnändring hos PRV med, tex Stadsbussarna i Sverige AB.

Eller hos Bolagsverket som har hand om de frågorna sedan 2004. ;)


Jo

Är det GD som har missförstått något och felciterar Lennart Skoog eller är Gävle upphandlat som nettoavtal?

Från artikeln:
"Enligt honom förlorade Swebus enbart för att de lagt ett nio procent högre pris än den vinnande konkurrenten.

– Vi skulle ha klarat miljökraven och kravet på luftkonditionering.

Han menar att ett lägre anbud medfört höjda biljettpriser eller färre anställda
."

Den sista meningen kan ju annars inte tolkas som att Swebus hade höjt taxan om de lagt anbudet lägre. Är det inget nettoavtal så borde ju trafikhuvudmannen inte behövt höja priset för att Swebus lägger lågt anbud :)

Sedan har jag inte fått intrycket att Swebus är ett bolag som har fler anställda än som behövs för att klara trafiken så utalandet tyder även att  bolaget har ganska stor möjlighet att påverka utbudet.