Sms under körning

Startat av Björn Ax, 07 oktober 2009, 16:36:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Citat från: Richard skrivet 20 oktober 2009, 12:11:39 PM

Hahaha ja du den som ber en busschaufför att vänligt be honom sluta SMS:a
den passageraren åker nog ut med buller och bång.

Du vet att kritisera en bussförare under tjänstetid ajabaja så gör man bara inte det är Tabu, då blir man inte nådig i bussförarens ögon snarare en kommentar från förarens sida - du ska skita i hur jag sköter mitt jobb är nog vanligare svar än att föraren slutar sms:a.

Det finns ju förare som inte ens tål att man ställer en fråga till dom utan att dom tänder till och tycker att man är besvärlig  ;)

Men som sagt till slut, man ska inte dra alla förare över ett sträck bäst att skriva så  annars så får man väl en massa skäll av våra snälla och goa förare här på bussnack. :)


Det ligger nog en hel del i det. Det finns många som blir skogstokiga när någon ifrågasätter deras sätt att sköta sitt arbete och inte för en stund kan tänka sig att det är något olämpligt i det de gör. Detta är ju inget som är hänförligt till just bussförare och  även om jag träffat på bussförare som haft den attityden och läxar upp resenärer som på ett eller annat sätt ifrågasätter deras yrkesutövning. Har dock även stöt på det hos till exempel byggnadsarbetare och lärare. Även om vissa lärares elever underpresterar varje år jämfört med kollegornas har de inte en tanke på att ändra sin undervisningsstil då prestationerna alltid har ointresserade och stökiga elever som grund. Byggjobbare hör väl också till den yrkesgrupp som de flesta varit med blivit upprörda när beställaren påtalat uppenbara brister. 


buskörare

Citat från: sukkeri skrivet 20 oktober 2009, 20:34:31 PM
"De som rest i stockolm med buss har nog ett flertal gånger sett förare som både skickat sms och pratat i mobiltelefon. Det har i alla fall jag. Om jag var arbetsgivare skulle de få gå omedelbart. Det är inte ens okej med en varning. Rör de en telefon under färd ska förarna bort på en gång!"

Den personen kommer aldrig att bli arbetsgivare som tror att alla arbetstagare skall vara felfri. Skulle inte bli förvånad ifall skribenten betalar medlemsavgift till SSU.



Dessutom är det inte olagligt att prata i mobiltelefon i Sverige och jag tror knappast att man kan bli sparkad av en sån anledning utan flertalet varningar först.

Ersa

#47
Citat från: sukkeri skrivet 20 oktober 2009, 20:34:31 PM
"De som rest i stockolm med buss har nog ett flertal gånger sett förare som både skickat sms och pratat i mobiltelefon. Det har i alla fall jag. Om jag var arbetsgivare skulle de få gå omedelbart. Det är inte ens okej med en varning. Rör de en telefon under färd ska förarna bort på en gång!"

Den personen kommer aldrig att bli arbetsgivare som tror att alla arbetstagare skall vara felfri. Skulle inte bli förvånad ifall skribenten betalar medlemsavgift till SSU.

Även jag reagerade direkt på det där uttalandet. Helt klart skrivet av en person som inte har det minsta koll på hur transportbranschen fungerar. Att denne skulle driva någon form av företag som äger ett enda fordon känns helt otänkbart. Jag kan inte heller låta bli att fundera hur skribenten själv gör när mobilen ringer dennes mobil ringer i personbilen i 110 km/t på motorvägen. För jag förutsätter att skribenten aldrig någonsin rört en telefon under körning. För man föregår väl med gott exempel innan man skriver en mening som den ovan, och exakt samma telefonregler gäller väl för privata bilar, som bussar i linjetrafik? 8)

buskörare

Citat från: Verspieder skrivet 20 oktober 2009, 21:48:52 PM
Även jag reagerade direkt på det där uttalandet. Helt klart skrivet av en person som inte har det minsta koll på hur transportbranschen fungerar. Att denne skulle driva någon form av företag som äger ett enda fordon känns helt otänkbart. Jag kan inte heller låta bli att fundera hur skribenten själv gör när mobilen ringer dennes mobil ringer i personbilen i 110 km/t på motorvägen. För jag förutsätter att skribenten aldrig någonsin rört en telefon under körning. För man föregår väl med gott exempel innan man skriver en mening som den ovan, och exakt samma telefonregler gäller väl för privata bilar, som bussar i linjetrafik? 8)

Det där brukar jag fundera på när folk gnäller på att nån sitter och pratar med en under körning. Sitter dom knäpptysta i bilen om dom har nån med sig/åker med nån?

Scorpio

Har nu suttit o läst alla era komentarer o kan bara konstatera att dom flesta av er inte har en aning om vad som egentligen hände ni spekulerar i hörsägen rykten o tidningsrubriker en sanning är att vi blev av med en mycket duglig o trevlig chaufför att smygfilma utan att säga ngt till förararen o sen publicera det är sååå lågt man kan komma i mänsklighet jag tycker man ska säga till föraren att man inte är bekväm med hans sätt att hålla på med telen när han kör o om man då får snäsigt o elakt svar är det ok att anmäla förare som inte fattar att vi har ett serviceyrke o är skyldiga att vara trevliga mot betalande kunder sådana tycker jag borde bort från detta yrke för dom förstör för oss andra som är som är serviceminded Tack för ordet SCORPIO

Ersa

Citat från: Scorpio skrivet 22 oktober 2009, 14:38:00 PM
Har nu suttit o läst alla era komentarer o kan bara konstatera att dom flesta av er inte har en aning om vad som egentligen hände. ni spekulerar i hörsägen rykten o tidningsrubriker. en sanning är att vi blev av med en mycket duglig o trevlig chaufför. att smygfilma utan att säga ngt till förararen o sen publicera det är sååå lågt man kan komma i mänsklighet. jag tycker man ska säga till föraren att man inte är bekväm med hans sätt att hålla på med telen när han kör o om man då får snäsigt o elakt svar är det ok att anmäla förare som inte fattar att vi har ett serviceyrke o är skyldiga att vara trevliga mot betalande kunder. sådana tycker jag borde bort från detta yrke för dom förstör för oss andra som är som är serviceminded. Tack för ordet SCORPIO

Ingen här har påstått att fenomenet att smygfilma förare är rätt, eller ens okej. Ingen här har heller betvivlat förarens körkompetens. Det stod i DN att denne hade kört lastbil med släp tidigare, vilket stämmer bra med Roslagen där många förare har mångårig vana från tunga timmerbilsekipage på smala grusvägar innan de börjar ratta ledbussar.
Det som de flesta här i forumet kritiserat är hur passagerarna upplever ett liknande beteende. Robert Brink sammanfattade det hela väldigt bra (se nedan). Medelsvensson har oftast ingen aning om att väldigt många bilister och lastbilsförare ofta handskas med t.ex mobiler under körning, och får därför panik när de ser en bussförare göra något sådant. Det är oerhört svårt för oss som förare och kollegor att tänka oss in i resenärernas perspektiv. T.ex åkte en av mina föräldrar buss med en av mina f.d. kollegor för flera år sedan, och det visade sig märkligt nog att vi hade helt olika bilder av föraren i fråga. Min bild var den mer positiva, så att säga.

Citat från: Robert Brink skrivet 10 oktober 2009, 00:20:45 AM
Och det handlar inte om att bussen skulle kunna köra i diket pga hans sms, för den risken är liten på motorvägen! Utan hur våra kunder upplever det hela!
Alla som kör buss, vet att det är lugnt att köra med en hand på ratten, tom släppa ratten, och även köra med armbågarna...  Men det har inte många kunder någon kunskap om! Dom sitter i en buss som åker i 90km/h på en motorväg, föraren sitter och sms:ar med armbågarna på ratten! Klart dom blir rädda!

lil-sis

Citat från: Scorpio skrivet 22 oktober 2009, 14:38:00 PM
Har nu suttit o läst alla era komentarer o kan bara konstatera att dom flesta av er inte har en aning om vad som egentligen hände

Uppenbarligen så användes mobilen på ett sätt som passagerarna inte upplevde som tryggt. Och som knappast är förenligt med bolagets policy. Iaf inte sådan som den var när jag var anställd där (visserligen ingen längre tid men ändå). Det är den stora skillnaden mellan att köra levande och död last. Den levande har åsikter, även innan det händer saker.

Självklart är det trist att bli av med en duktig förare. Men det skulle även föraren ha tänkt på innan.

Simon Bertilsson

Citat från: Scorpio skrivet 22 oktober 2009, 14:38:00 PM
Har nu suttit o läst alla era komentarer o kan bara konstatera att dom flesta av er inte har en aning om vad som egentligen hände ni spekulerar i hörsägen rykten o tidningsrubriker en sanning är att vi blev av med en mycket duglig o trevlig chaufför att smygfilma utan att säga ngt till förararen o sen publicera det är sååå lågt man kan komma i mänsklighet jag tycker man ska säga till föraren att man inte är bekväm med hans sätt att hålla på med telen när han kör o om man då får snäsigt o elakt svar är det ok att anmäla förare som inte fattar att vi har ett serviceyrke o är skyldiga att vara trevliga mot betalande kunder sådana tycker jag borde bort från detta yrke för dom förstör för oss andra som är som är serviceminded Tack för ordet SCORPIO

Jag vet att det här är emot reglerna, men jag säger det ändå. Det är alltså inte alls för att vara elak!
Snälla! Använd punkt. Du har så rätt i det du skriver, men det är riktigt jobbigt att läsa det. Just eftersom skiljetecken saknas.

Fredde

#53
Xtrafik som trafikköpare har mobiltelefonförbud under körning för entreprenörens anställda, det enda som är OK är korta samtal med trafikledningen dvs till/från arbetsgivaren eller Xtrafik under körning... Ringde in till Xtrafik när föraren snackat "utlänskt" i ca 5 min under en resa, det vart bra fart på upplysningen, hon ville snabbt avsluta samtalet & ringa arbetsgivarens tjänstgörande arbetsledare, hon sa detta är absolut förbjudet under körning, vet inte hur Xtrafik agerar gentemot entreprenören vid dessa tillfällen, men jag antar det blir vite samt arbetsgivaren (entreprenören) måste ta in vederbörande på "samtal" vid tillfälle...

Kan tillägga det att så fort föraren "lagt på luren" ef ca 10 min så ringde det igen nästan omgående, det samtalet var avklarat på ca 15sec... Jag undar vem som ringde?


Varför kan inte förare sköta privata samtal eller SMS överhuvudtaget under tidsregleringstiderna eller raster? Jag kan bara säga det att få drar ner hela yrkesgruppen bussförare! Ska tillägga det att dom flesta sköter sig faktiskt! Men "rötäggen" utmärker sig ofta...
Här är vi åter till att flera bolag "tar vem som helst från AF" ist för att kosta på dom som verkligen är rätt för jobbet en utbildning & klarar en riktig urvalsintervju...

Jag hade kunnat kosta på mig en kör utb själv & bytt arbete, men kräva den lönen jag har idag (över 40000kr/mån) på ett nytt arbete är nog inte ett bra läge, så jag fortsätter nog som Tekniker/Drift OP.

Ska man ha rätt folk för jobbet så ska företagen nog skippa AF och ist utbilda själva för dom som är rätt för jobbet.. Där jag arbetar så kommer nästan inga via AF utan företaget annonserar själva & väljer dom som verkligen passar för jobbet dvs då slipper man problem nästan till 99.9%..  Dvs status på bussföraryrket måste UPP!!!

Men som extra arbete skulle jag gärna köra buss fast skattmasen skulle ta 50-55% i skatt... Tycker man något är roligt så gör pengar lite när man ändå klarar sig, jag har bara 33 tim arbvecka, så tid finns att köra men att ha "bös" som arbetskamrater det är inte roligt så i dagsläget kan det kvitta fram till branschen har hittat rätt när det gäller rekrytering..

Ingwar Åfeldt

Citat från: Scorpio skrivet 22 oktober 2009, 14:38:00 PM
Har nu suttit o läst alla era komentarer o kan bara konstatera att dom flesta av er inte har en aning om vad som egentligen hände ni spekulerar i hörsägen rykten o tidningsrubriker en sanning är att vi blev av med en mycket duglig o trevlig chaufför att smygfilma utan att säga ngt till förararen o sen publicera det är sååå lågt man kan komma i mänsklighet jag tycker man ska säga till föraren att man inte är bekväm med hans sätt att hålla på med telen när han kör o om man då får snäsigt o elakt svar är det ok att anmäla förare som inte fattar att vi har ett serviceyrke o är skyldiga att vara trevliga mot betalande kunder sådana tycker jag borde bort från detta yrke för dom förstör för oss andra som är som är serviceminded Tack för ordet SCORPIO

Efter att ha sett filmen så tycker jag inte det är någon tvekan alls om vad som hände. Föraren satt och textade på sin mobil samtidigt som han körde. Livsfarligt! Att kalla honom duglig som förare stämmer alltså inte alls med verkligheten. Han visade inga som helst hänsyn till säkerheten för passagerarna han hade med i bussen eller andra trafikanter som fanns runt hans buss. Forskning och försök visar mycket klart att man är betydligt farligare i trafiken om man textar när man kör än om man är rattfull i lagens mening.

M v h
Ingwar

Simon Bertilsson

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 22 oktober 2009, 23:56:46 PM
Efter att ha sett filmen så tycker jag inte det är någon tvekan alls om vad som hände. Föraren satt och textade på sin mobil samtidigt som han körde. Livsfarligt! Att kalla honom duglig som förare stämmer alltså inte alls med verkligheten. Han visade inga som helst hänsyn till säkerheten för passagerarna han hade med i bussen eller andra trafikanter som fanns runt hans buss. Forskning och försök visar mycket klart att man är betydligt farligare i trafiken om man textar när man kör än om man är rattfull i lagens mening.

M v h
Ingwar

Helt klart, men alla förtjänar väl ändå en andra chans? Att sparka någon för ett sms känns som att sila mygg och svälja kameler.

Fredde

#56
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 oktober 2009, 00:05:59 AM
Helt klart, men alla förtjänar väl ändå en andra chans? Att sparka någon för ett sms känns som att sila mygg och svälja kameler.

Ja helt rätt, garagetjänst samt köra ut vagnar vid fel... Men ett fel till så finns bara ett alternativ!!! Även bör arbetsgivaren vara tydlig om vad som gäller från början.. Många gånger kan det vara den "lokala chefen" som felat och även han bör ha en knäpp på näsan vid dessa tillfällen...

AL

Citat från: Fredde skrivet 22 oktober 2009, 23:12:16 PM
Xtrafik som trafikköpare har mobiltelefonförbud under körning för entreprenörens anställda, det enda som är OK är korta samtal med trafikledningen dvs till/från arbetsgivaren eller Xtrafik under körning...

Sedan när kan en trafikhuvudman diktera den här sortens villkor för en entreprenörs anställda?  Möjligen att entreprenören själv har infört vissa begränsningar när det gäller de anställdas möjligheter att använda mobiltelefon under tjänsteutövning.


Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 oktober 2009, 00:05:59 AM
Helt klart, men alla förtjänar väl ändå en andra chans? Att sparka någon för ett sms känns som att sila mygg och svälja kameler.

Om det inte hade varit för att personen ifråga dels ägnat sig åt något så klart olämpligt som att texta under pågående körning, och dels mot bakgrund av att personen ifråga faktiskt innehade en provanställning.

Detta kan mycket väl jämföras med den förare på Swebus Express (?) som ägnade sig åt pappersarbete eller liknande under pågående körning.  Han blev väl dessutom åtalad?

Ersa

#58
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 oktober 2009, 00:05:59 AM
Helt klart, men alla förtjänar väl ändå en andra chans? Att sparka någon för ett sms känns som att sila mygg och svälja kameler.

Det är en viss skillnad på avsked och att inte förlänga en provanställning. Rent juridiskt behöver en arbetsgivare inte ens ge ett skäl till varför man väljer att inte göra om den 6 månader långa provanställningen till en tillsvidareanställning. Men i det här fallet har man nog kunnat ange ett skäl.

Kvarne

Som bussförare och tillika Yrkesförare bör och ska du ha insikt i att det är olämpligt att prata i telefonen under körning. Att sitta och knappa på mobilen ska du ha vett nog att inse att man inte gör under körning. En Yrkesförare ska liksom kunna tänka ett steg längre. Även om du själv VET att du klarar av att knappa på mobilen och köra samtidigt så skall du ha vett nog som Yrkesförare att förstå att man inte ska göra det. Du ska kunna förstå att även om DU VET att du klarar det så vet inte resenärerna det.

En Yrkesförare ska kunna förstå att man inte sitter å styr med armbågarna/handlederna. Hade det varit så att föraren suttit å pratat i telefonen så skulle jag tyckt att det var lite väl hårt med avslutad anställning. Men just det faktum att han sitter å styr på det sättet han gör...det är oförsvarligt. Du ska liksom kunna förstå som Yrkesförare att man inte gör så...hur bra du än vet att du kör så SER det inte bra ut för resenärerna. Det inger inte trygghet å säkerhet. Det ser bara nonchallant(stavning?) ut.

Contenta; Helt rätt av Busslink att avsluta provanställningen. Man sitter bara inte å styr på det sättet som vederbörande gjorde. Hur bra kontroll han än anser sig haft.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep