Sms under körning

Startat av Björn Ax, 07 oktober 2009, 16:36:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 09 oktober 2009, 16:00:57 PM
Telefonsamtal är en del av jobbet. Kunder, säljare eller arbetsledare behöver snabbt kunna få tag i mig om det strular till sig eller om det krävs att jag ändrar på rutten. Innan det är för sent.

Säg till exempel att en kund har fått en felleverans som snabbt behöver åtgärdas. Om jag då satt mig i bilen för att köra en sträcka på några mil, så innebär ett senare samtal att jag har kört x antal mil i onödan, när jag egentligen kunde vänt tillbaks på studs.

Jag inser problemet. Men SÅ vanliga kan väl ändå inte felleveranser och plötsliga tilläggsbeställningar vara att detta leder till några större samtalsvolymer?

Peter Rost

Klart olämpligt att SMS:a så flagrant under körning, (såg inslaget i ABC), men borde det inte räckt med en "varning" än ett avskedande?

/Peter

Ersa

Citat från: Peter Rost skrivet 09 oktober 2009, 22:46:51 PM
Klart olämpligt att SMS:a så flagrant under körning, (såg inslaget i ABC), men borde det inte räckt med en "varning" än ett avskedande?

I en av länkarna till DN som jag nyligen lade upp står det att det bara hade blivit en varning om föraren inte haft provanställning.

Robert Brink


I detta fall, så tycker i alla fall jag att föraren naturligtvis har gjort sitt som bussförare! Det är år 2009, folk har mobiler på sig, vad förare gör under körning kommer fram mer och mer(vad vi sen tycker är en annan historia...)! Alltså så undviker man att göra dumheter numera eller? Tydligen inte, den här föraren uppvisar verkligen en sida som inte framställer bussförare på ett bra sätt! Och det handlar inte om att bussen skulle kunna köra i diket pga hans sms, för den risken är liten på motorvägen! Utan hur våra kunder upplever det hela!
Alla som kör buss, vet att det är lugnt att köra med en hand på ratten, tom släppa ratten, och även köra med armbågarna...  Men det har inte många kunder någon kunskap om! Dom sitter i en buss som åker i 90km/h på en motorväg, föraren sitter och sms:ar med armbågarna på ratten! Klart dom blir rädda!
Ska det vara så svårt att förstå? Mobil använder man med sunt förnuft, och mycket sparsamt, sms sysslar man alldrig med under körning, får vänta tills rastplats, eller rast tid på sluthållplats!

//R

Nico


Det där med olämpligheten med SMS under körning verkar alla hålla med om och hela ursäkten till att föraren skulle kommunicerat via SMS med t.ex. sin drift känns ganska långsökt då SMS rent generellt helt enkelt är för begränsat och långsamt för den typen av kommunikation som krävs i de allra flesta fall.



Citat från: Robert Brink skrivet 10 oktober 2009, 00:20:45 AMOch det handlar inte om att bussen skulle kunna köra i diket pga hans sms, för den risken är liten på motorvägen! Utan hur våra kunder upplever det hela!
Alla som kör buss, vet att det är lugnt att köra med en hand på ratten, tom släppa ratten, och även köra med armbågarna...  Men det har inte många kunder någon kunskap om! Dom sitter i en buss som åker i 90km/h på en motorväg, föraren sitter och sms:ar med armbågarna på ratten! Klart dom blir rädda!

Brukar nästan alltid hålla med dig Robert, men här är en punkt ovan som jag skulle vilja utveckla lite i största allmänhet då jag tror att det handlar om lite mera än bara en rädsla för att bussen ska gå i diket. Självklart finns det inget som t.ex. säger att man skulle vara en bättre förare för att man krampaktigt håller bägge händerna på ratten istället för att mera avslappnat styra med den ena och ha den andra vilande på rattkransen eller så. Det som det hela istället handlar om är uppmärksamhet och handlingsberedskap och sitter man och är koncentrerad på något helt annat än körningen så är man kanske inte alltid helt beredd på att det kanske blir snabba inbromsningar framför osv. Alltså, inte så mycket rädsla för att en förare skulle köra ned i diket i sig som en viss ängslan för att vederbörande inte är alert på det stora hela.

Visserligen stör även samtal i sig, men har man ändå ögon och händer fria så har man ändå ett visst övertag framför någon som inte har det, och i jämförelse med någon som skickar SMS eller t.o.m. tittar på DVD under färd så har man nog en klart gynnsam prognos. Sen finns det ju de som inte klarar ens samtal eller motsvarande. Enligt hörsägen var där en olycka på Autobahn förra året där en förare tydligen lyckades missa att det råkat bli tvärstopp framför. Föraren ifråga var tydligen så inne i en CD-bok att han tappade fokus på det utanför och det är väl det som egentligen är den springande punkten i hela denna debatt. Nämligen att oavsett om man kör på motorväg, landsväg eller på en stadsgata så är ju honnörsorden att man ska vara uppmärksam och beredd.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ingwar Åfeldt

Citat från: Robert Brink skrivet 10 oktober 2009, 00:20:45 AM
Och det handlar inte om att bussen skulle kunna köra i diket pga hans sms, för den risken är liten på motorvägen! Utan hur våra kunder upplever det hela!
Alla som kör buss, vet att det är lugnt att köra med en hand på ratten, tom släppa ratten, och även köra med armbågarna... 

//R

Det är inte frågan om att eventuellt köra i diket, det är den kraftigt ökade risken att hamna i/orsaka en olycka. Håller man på med textning är man alltså farligare än om man är berusad. Att köra med armbågarna är knappast att rekommendera om en situation skulle dyka upp som kräver en snabb undanmanöver.

Danne B.

Jag håller med om att det helt klart inte är en bra idé av chaffisen att sms:a medans han kör...!

Men... Om passageraren som filmat tycker att det är så pass hemskt att det måste basuneras ut i kvällspressen OCH kosta chauffören jobbet så kanske det hade varit på sin plats att säga till chauffören direkt istället för att låta honom fortsätta!?

Men icke... Troligen hade han/hon väl hört talas om att man kan "vinna" pengar från Aftonbladet om man skickar in en "bra"(?) nyhet...

Tycker att det hela tyder på sensationshunger från passagerarens sida snarare än säkerhetstänkande...

Och tyvärr kom en chaufför i kläm...

//Danne

Ingwar Åfeldt

Citat från: Danne B. skrivet 12 oktober 2009, 06:22:21 AM
Jag håller med om att det helt klart inte är en bra idé av chaffisen att sms:a medans han kör...!

Men... Om passageraren som filmat tycker att det är så pass hemskt att det måste basuneras ut i kvällspressen OCH kosta chauffören jobbet så kanske det hade varit på sin plats att säga till chauffören direkt istället för att låta honom fortsätta!?

Men icke... Troligen hade han/hon väl hört talas om att man kan "vinna" pengar från Aftonbladet om man skickar in en "bra"(?) nyhet...

Tycker att det hela tyder på sensationshunger från passagerarens sida snarare än säkerhetstänkande...

Och tyvärr kom en chaufför i kläm...

//Danne

Kom i kläm? Jag tycker det i allra högsta grad är självförvållat.

M v h
Ingwar

Danne B.

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 12 oktober 2009, 06:26:26 AM
Kom i kläm? Jag tycker det i allra högsta grad är självförvållat.

M v h
Ingwar

Absolut... Dåligt ordval från min sida!

Jag försvarar inte på något vis sms:andet, men vidhåller att den sensationslystnad som kan ha fått passageraren att filma och ge till kvällspressen istället för att bara vänligt be chaffisen sluta sms:a är en del av en tråkig utveckling...

//Danne

Ersa

Citat från: Danne B. skrivet 12 oktober 2009, 06:22:21 AM
Jag håller med om att det helt klart inte är en bra idé av chaffisen att sms:a medans han kör...!

Men... Om passageraren som filmat tycker att det är så pass hemskt att det måste basuneras ut i kvällspressen OCH kosta chauffören jobbet så kanske det hade varit på sin plats att säga till chauffören direkt istället för att låta honom fortsätta!?

Men icke... Troligen hade han/hon väl hört talas om att man kan "vinna" pengar från Aftonbladet om man skickar in en "bra"(?) nyhet...

Tycker att det hela tyder på sensationshunger från passagerarens sida snarare än säkerhetstänkande...

Homer lade ju upp en länk till SR tidigare. Jag citerar den även nedan för enkelhetens skull. Där svarar den kvinnliga passageraren på varför hon gjorde som hon gjorde. Eller tja.. hon svarar iaf på ledande frågor från journalisten:

Citat från: homer skrivet 08 oktober 2009, 19:15:59 PM
http://www.sr.se/webbradio/?Type=broadcast&Id=1989773&isBlock=0
ungefär 10 minuter in i klippet finns ett stycke värdelös journalistik från Radio Stockholm

Danne B.

Citat från: Verspieder skrivet 12 oktober 2009, 08:59:42 AM
Homer lade ju upp en länk till SR tidigare. Jag citerar den även nedan för enkelhetens skull. Där svarar den kvinnliga passageraren på varför hon gjorde som hon gjorde. Eller tja.. hon svarar iaf på ledande frågor från journalisten:

Ja... Har hört den! Och jag vidhåller att det känns som sensationslystnad från hennes sida eftersom hon minsann tänkte på att smygfilma chauffören men inte hade en tanke på att säga till honom...

Om ens första tanke, om man är så chockad som hon påstår sig varit, är att plocka upp mobilen och filma istället för att ingripa så är man bara ute efter att få sina 15 minuter i rampljuset...

En jämförelse skulle vara att man ser olycka hålla på att ske men istället för att försöka förhindra den, ta upp sin mobil och filma olyckan när den sker... Vettigt? Nej...

//Danne

AL

Personligen är jag helt överens med Busslink!  Det är illa nog att ägna sig åt ett vårdslöst beteende i trafiken alls, speciellt som yrkesförare där man åtminstone förväntar sig någon form av föredöme, men att dessutom inte ta en provanställning på större allvar än vad den här personen gjorde!  Och sedan undrar man förstås på vilken nivå hans ansvar satt med tanke på att han utan några som helst betänkligheter kunde ägna sig åt något så korkat som att sitta och "leka" med mobilen, samtidigt som han är ytterst ansvarig för inte bara sina egna passagerares trygghet och säkerhet, utan också sina medtrafikanters!!!

Man kan tycka vad man vill om "filmarens" avsikt, men till syvende och sist saknar det helt betydelse - åtminstone ur det perspektivet.  Betydelse har det dock genom att hon i sitt agerande medverkade till att få bort ett "rötägg" från en yrkesroll där föraren inte alls hörde hemma! Och det skall hon ha en eloge för!  Mer sådant om jag får bestämma! 

Får lätt intrycket av att vissa härinne tycker att förarens agerande skulle vara en petitess, men frågan är kanske hur många av er som nu tycker detta och samtidigt också är yrkesförare själva?  Jag är själv yrkesförare och skulle inte ha tvekat en sekund att rapportera ett sådant här vårdslöst beteende till arbetsgivaren!  I grund och botten handlar det trots allt ändå om min yrkesstolthet och yrkesstatus.  Att man sedan i sin yrkesroll behöver använda telefon, mobil eller kom.radio, är ju en helt annan sak, och som nämnts är det ju inte alltid säkert att passagerare förstår detta, utan man sitter kanske och tänker på att man läst något om "mobilförbud" i tidningen eller liknande, och väljer därför att reagera med exempelvis en anmälan.  Men i en sådan situation kan man ju dock alltid motivera sitt mobilanvändande eftersom arbetsgivaren själv varit inblandad.  Men därifrån till att sitta och sms:a under pågående körning, och därtill med ansvar för passagerares liv och lem... Att det ens skall behöva diskuteras...

::)

lil-sis

Citat från: Carl W skrivet 09 oktober 2009, 18:08:13 PM
Trevligt svar. Varför skriker du VAD (Ja, versaler innebär att man skriker)?

Det spelar egentligen ingen roll vad han gör. Men då alla, inklusive media, hela tiden skriver att han skickar SMS, så skrev jag bara att det finns annat han kan ha gjort.

Förlåt, nästa gång ska jag inte ha så bråttom och fetstila istället. Eftersom det nu var så känsligt  ??? Och så var det visst just SMS han skickade. Även om jag fortfarande inte tycker att det spelar någon roll vad som gjordes eftersom uppmärksamheten oavsett är riktad åt fel håll.

Ersa

"Distraherade förare ligger bakom nära hälften av alla trafikolyckor i USA. Nu går Volvo Cars of North America ut med sitt stöd för en lagstiftning som förbjuder förare att sms:a och tala i telefon medan de kör".
http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo/article5958590.ab

Richard

Citat från: Danne B. skrivet 12 oktober 2009, 06:31:09 AM

Jag försvarar inte på något vis sms:andet, men vidhåller att den sensationslystnad som kan ha fått passageraren att filma och ge till kvällspressen istället för att bara vänligt be chaffisen sluta sms:a är en del av en tråkig utveckling...

//Danne


Hahaha ja du den som ber en busschaufför att vänligt be honom sluta SMS:a
den passageraren åker nog ut med buller och bång.

Du vet att kritisera en bussförare under tjänstetid ajabaja så gör man bara inte det är Tabu, då blir man inte nådig i bussförarens ögon snarare en kommentar från förarens sida - du ska skita i hur jag sköter mitt jobb är nog vanligare svar än att föraren slutar sms:a.

Det finns ju förare som inte ens tål att man ställer en fråga till dom utan att dom tänder till och tycker att man är besvärlig  ;)

Men som sagt till slut, man ska inte dra alla förare över ett sträck bäst att skriva så  annars så får man väl en massa skäll av våra snälla och goa förare här på bussnack. :)