Sms under körning

Startat av Björn Ax, 07 oktober 2009, 16:36:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Vet inte om det varit uppe tidigare men ännu en film av en busschaufför på nätet.

Visst inge bra att sms'a när man kör men det verkar blivit en hobby att filma bussförare eller??

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article5919056.ab

homer

Larvigt.

jag hoppas de blev ett givande samtal mellan Ted S och föraren.

snart kommer väl tidningarna ta in filmer när vi petar oss i näsan också istället för att ha båda händerna på ratten

Ersa

#2
Det är inte att rekommendera att pilla på telefonen under körning. Det kan man faktiskt låta bli det även om det nu kanske ännu är lagligt i Sverige (och Albanien) än så länge. Överdrivet tycker många här på forumet, men det är bara att inse att många bussresenärer tycker att allt som har med lösa små mobiltelefoner att göra är jättefarligt. Och idag säger folk inte till föraren eller ens företaget/huvudmannen, utan man filmar ihop en film som går direkt till skvallerpressen.
Märkligt nog är det ingen som reagerar om föraren knappar på biljettmaskinen eller pratar i bussens fasta telefon/komradio i 70 km/t. Jag ifrågasatte faktiskt en dam som kom fram och beklagade sig över att jag ringt ett samtal med min privata mobil under färd, varvid jag svarade som det var: Att bussens telefon var trasig och det var min trafikledning jag ringde. Därefter frågade jag om hon kommit fram om jag ringt samma samtal med bussens "fasta" mobil där en mycket större lur sitter fast i en sladd. Svaret på frågan uteblev, men det gjorde även klagomålet till högre ort...

Att samma bussresenärer inte märker att vissa bilister och lastbilsförare (även med farligt gods) beter sig ännu sämre när de t.ex läser tidningen, sms:ar och har fötterna på instrumentbrädan i 90 km/t är en annan sak, för det påverkar ju inte bussresenärens säkerhet alls... eller?

Uffe D

Citat från: Verspieder skrivet 07 oktober 2009, 23:21:59 PM
Det är inte att rekommendera att pilla på telefonen under körning. Det kan man faktiskt låta bli det även om det nu kanske ännu är lagligt i Sverige (och Albanien) än så länge. Överdrivet tycker många här på forumet, men det är bara att inse att många bussresenärer tycker att allt som har med lösa små mobiltelefoner att göra är jättefarligt. Och idag säger folk inte till föraren eller ens företaget/huvudmannen, utan man filmar ihop en film som går direkt till skvallerpressen.
Märkligt nog är det ingen som reagerar om föraren knappar på biljettmaskinen eller pratar i bussens fasta telefon/komradio i 70 km/t. Jag ifrågasatte faktiskt en dam som kom fram och beklagade sig över att jag ringt ett samtal med min privata mobil under färd, varvid jag svarade som det var: Att bussens telefon var trasig och det var min trafikledning jag ringde. Därefter frågade jag om hon kommit fram om jag ringt samma samtal med bussens "fasta" mobil där en mycket större lur sitter fast i en sladd. Svaret på frågan uteblev, men det gjorde även klagomålet till högre ort...

Att samma bussresenärer inte märker att vissa bilister och lastbilsförare (även med farligt gods) beter sig ännu sämre när de t.ex läser tidningen, sms:ar och har fötterna på instrumentbrädan i 90 km/t är en annan sak, för det påverkar ju inte bussresenärens säkerhet alls... eller?

Så j***a barnsligt av folk att klaga över en sådan sak. Undrar om tanten hade klagat om du hade pratat i handsfree istället?

Sedan en liten reflektion på det sista du skrev, det finns en anledning till att man väljer att köra gods som inte kan prata med en ;)

Ersa

Citat från: Uffe D skrivet 07 oktober 2009, 23:31:57 PM
Så j***a barnsligt av folk att klaga över en sådan sak. Undrar om tanten hade klagat om du hade pratat i handsfree istället?

Det hade hon inte gjort, sa hon. Alltså har vi lärt oss följande av Aftonbladet och tanten:
1: SMS är aldrig tillåtet.
2: Med handsfree är alla privatsamtal okej.
3: Finns det en sladd från luren till instrumentbrädan är kortare samtal tydligen okej, även utan handsfree. ::)

Om vi åsidosätter regler och företagens policys för en stund, kan jag personligen tycka att jag blir mycket piggare och därmed mer uppmärksam om jag får prata med någon i en handsfree, än om jag tvingas sitta tyst och stirrar rakt fram i värmen på en rak motorväg under 2-3 timmar i sträck. Däremot gillar jag inte att prata i telefon (dvs handsfree) i tätortstrafik, vilket enligt sambon beror på att jag börjar bli gammal. 8)

Mr G

http://www.dn.se/sthlm/skrackresa-nar-bussforare-smsade-under-fard-1.969910

Pendlare fångade skräckresan på film. "Högst troligt att detta kan bidra till olyckor", säger trafiksäkerhetsexperten Anne Bolling.
吉先生

Ingwar Åfeldt

Helt otroligt! Hur kan man vara så korkad att man gör en sådan sak? Den föraren borde syssla med något annat, inte köra buss.


M v h
Ingwar

yngrot

Du skulle bara se vad vissa gör när de kör....  smsa  läsa tidning  raka sig ..  inte underligt det smäller då och då... 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

"SL skärper sms-förbud. Sedan en bussförare som sms:at under en resa mellan Stockholm och Norrtälje avslöjats på film av en passagerare skärper nu SL förbudet mot mobiltelefoni under körning".
http://www.dn.se/sthlm/sl-sms-forbud-buss-smsa-1.970059


Ersa

#9
Citat från: yngrot skrivet 08 oktober 2009, 11:30:05 AM
Du skulle bara se vad vissa gör när de kör....  smsa  läsa tidning  raka sig ..  inte underligt det smäller då och då...  

Jag passerade en en svenskregistrerad långtradare på E20 igår där en vanlig bärbar dator uppe på instrumentbrädan såg ut att visa en DVD-film för föraren i 80 km/t. Lagom kul att ligga framför en sådan när man kan tvingas bromsa med bussen? Tyvärr nämns sådant aldrig i media. :(

Ersa

#10
Citat från: Mr G skrivet 08 oktober 2009, 11:01:41 AM
http://www.dn.se/sthlm/skrackresa-nar-bussforare-smsade-under-fard-1.969910

Även i DN genererar ämnet bussar många kommentarer. 54 st just nu, som man gott kan ta sig tid att läsa igenom.
Konstigt att detta forum inte ha fler skribenter då bussar är så kul att diskutera i skrift? ;)

Citat från: DN.seProblemet ligger delvis i att kreti och pleti kan bli busschauffeurer. Inga psykolog- och lämplighetstester så som krävs för exempelvis tunneltåg- och lokförare. Visst, det finns dåliga tågförare, men förhållandet är nog närmast det omvända. Busschauffeurer är en branch där 90% av styrkan ger resten dåligt rykte.

Citat från: DN.seDe som rest i stockolm med buss har nog ett flertal gånger sett förare som både skickat sms och pratat i mobiltelefon. Det har i alla fall jag. Om jag var arbetsgivare skulle de få gå omedelbart. Det är inte ens okej med en varning. Rör de en telefon under färd ska förarna bort på en gång!

Citat från: DN.seMobilprat med trafikledningen händer. Notera att den ordinarie kommunikationsradion också kräver en hand för att hålla mikrofonen.

Citat från: DN.seJag kör SL-buss för ett annat bolag än Busslink. Naturligtvis SMS:ar jag inte medan jag kör, men när man står still vid hållplatser och väntar in avgångstiden kan det hända om jag inte har några påstigande passagerare just då. Inga problem, tycker jag. Jag pratar heller inte i telefon privat vid ratten. Blivit anmäld ett par gånger för mobilprat av nitiska passagerare, men de gångerna har det varit trafikledningen som kontaktat mig och enligt våra riktlinjer är "kortare samtal med trafikledning tillåtna under färd". Svårt för passagerare att avgöra kanske, men surt ändå att bli anmäld när man bara gör sitt jobb.

Nico


För det första bör handsfree vara ett krav och inte heller jag begriper varför svenska myndigheter inte agerar för införandet av ett krav på handsfree, men en gissning är att det numera handlar om prestige. Man kan inte vika ned sig och erkänna att man har fel trots att i princip hela övriga Europa har ett krav på handsfree medan Sveriges hållning är i princip unik. Visst kanske samtalet i sig stör, men det handikapp i form av en upptagen hand och skygglapp på ena sidan som en handhållen nalle ger måste givetvis vara en betydande riskfaktor som svenska beslutsfattare nu helt negligerar.

För det andra måste man kunna ta emot ett kort samtal för att få en chans att förhöra sig om vad det är frågan om och sedan om möjligt be att få återkomma. Det kan vara ett besked från dagis, läkare, tandläkare eller liknande viktigt alternativt ett kortare tjänstebesked. Den typen av samtal måste man kunna få hantera snabbt. Vad som däremot absolut bör stävjas är beteendet hos de förare som oavbrutet sitter och bubblar om ingenting och implicit då utför sin arbetsuppgift på ett både otillfredsställande och i många fall otryggt vis då föraren inte har den koncentration som krävs.

Det är detta idiotbeteende (för att inte tala om detta med att skicka/ta emot SMS under körning) som bidrar till att solka ned anseendet för yrkesförare. Förbud utan sanktioner fungerar dock sällan eller aldrig. Om man dock på något vis kunde hota med någon form av löneavdrag för förare som frekvent blir upptäckta så skulle möjligen detta kanske ha en avskräckande effekt då det onekligen skulle ge arbetsgivaren ett visst mandat att agera. Tyvärr så kan man nog med en viss säkerhet räkna med att detta skulle stöta på patrull hos vissa andra instanser på den svenska arbetsmarknaden.

På samma gång är tyvärr många passagerare rädda att säga till och det finns tyvärr även en mentalitet om att inte bry sig då man kanske själv inte drabbas direkt. Det är även svårt för passagerarna att veta var de ska vända sig samt att vägen från en anmälan till handling i fallet är för lång och svåröverskådlig. Att det sedan förekommer idiotgrejer på andra håll, t.ex. då yrkesförare som tittar på DVD under körning osv. är sådant som polisen måste beivra, men sådant är svårt att bevisa (medan hastighetsöverträdelser är lätt) så det kan man nog tyvärr glömma.



»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Citat från: Nico skrivet 08 oktober 2009, 13:39:44 PM
Man kan inte vika ned sig och erkänna att man har fel trots att i princip hela övriga Europa har ett krav på handsfree medan Sveriges hållning är i princip unik. Visst kanske samtalet i sig stör, men det handikapp i form av en upptagen hand och skygglapp på ena sidan som en handhållen nalle ger måste givetvis vara en betydande riskfaktor som svenska beslutsfattare nu helt negligerar.


Om man inte får hålla sin telefon i handen, vad ska då folk ha för ursäkt att inte blinka? ;)

Håller med i det du skriver. Jag har genom åren arbetat med många som inte kan sitta i bilen utan att ringa en massa samtal. Visst har många arbetssituationer där bilresan blir den enda tiden över för sådant, men istället för att använda bilen som telefonkiosk tycker jag man bör se över sitt liv och sin arbetssituation istället. Det är något som är fel när man inte får tid över bakom sitt eget skrivbord (eller var man nu sitter) till att ringa de samtal man förväntas göra i tjänsten. Själv brukar jag endast telefon i bilen i undantagsfall för det är faktiskt rätt skönt att få en stund för sig själv.

Olof Lagerkvist

Citat från: Nico skrivet 08 oktober 2009, 13:39:44 PM
För det första bör handsfree vara ett krav och inte heller jag begriper varför svenska myndigheter inte agerar för införandet av ett krav på handsfree, men en gissning är att det numera handlar om prestige. Man kan inte vika ned sig och erkänna att man har fel trots att i princip hela övriga Europa har ett krav på handsfree medan Sveriges hållning är i princip unik. Visst kanske samtalet i sig stör, men det handikapp i form av en upptagen hand och skygglapp på ena sidan som en handhållen nalle ger måste givetvis vara en betydande riskfaktor som svenska beslutsfattare nu helt negligerar.

Jag håller med ditt inlägg fullständigt förutom just det jag citerar här ovan. De flesta länder i Europa var snabba med att införa krav på handsfree. Det gjordes till och med långt innan det fanns några vetenskapliga undersökningar som kunde ge något svar på om handsfree verkligen hjälpte. I Sverige ville man vänta på resultat av sådana undersökningar med motivering att det kan ge förare falsk känsla av trygghet att använda handsfree om det skulle vara så att det inte hjälper. I Sverige ville man hellre kunna döma för vårdslöshet i trafik om föraren t ex pratat i telefon eller något annat, med eller utan handsfree, och orsakat olycka på grund av bristande uppmärksamhet. Vilket som är mest logiskt och vettigt kan väl naturligtvis diskuteras, men att det skulle vara prestige bakom Sveriges hållning tror jag inte riktigt på, snarare talades det om att man inte ville linda in lagtext i krångliga definitioner utan vetenskaplig grund.

Så började det då komma sådana här rapporter för några år sedan:
http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/handsfree-mobile-kits-just-as-dangerous-for-driving-483090.html

Det kommer också fortfarande sådana här nyheter:
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/2201008/Driver-using-hands-free-phone-caused-fatal-crash.html

I dag kan man med större säkerhet säga att handsfree knappast hjälper. Verkligheten stämmer alltså inte med vad "sunda förnuftet" eller "känslan" säger oss. Det har visat sig att det är själva samtalet som är det farliga och det som alltså försämrar koncentrationen på körningen. Det är just därför några länder i Europa nu på börjar allvar börjar diskutera totalförbud mot mobilprat i trafiken, även med handsfree. Så vitt jag vet har inget land ännu infört det, men det verkar vara på gång.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Martin Maltkvist

Citat från: Dn.seMobilen får endast användas för tjänstesamtal – när bussen står still!
Felet med många svenskar är att de alltför ofta anser sig veta vad som är rätt och fel, som att t.ex handhavande av radio kräver en hand. Vad anser passagerarna är värst, ett längre samtal i en fast telefon eller kortis med mobil?
Citat från: Dn.seJag vill inte åka med en chaufför som babblar i telefonen eller sms-ar. Han/hon ska koncentrera sig på körningen och passagerernas säkerhet.
Hur skulle rubriken se ut om föraren stannade mitt på E4:an för att trafikledningen ringer?
En förare skulle nog kunna liknas vid en bit hamburgarkött klämd både åt ena och andra hållet. Om denne besvarar ett samtal kommer någon passagerare och gnäller om mobilen men om han/hon undlåter att svara kanske ett viktigt tjänsteärende inte kommer fram.
Ungefär som då en snackare här ombads att stänga av radion varpå tarfiknyheterna missades och likaså även en genväg via Södra Länken.
Citat från: Dn.seNu går det att förstå varför du inte vågade säga till och fick färdas med fara för ditt liv.
Citat från: Dn.seFlera gånger har förarna kört över på fel sida vägen, kört mot rött, prejat cyklister och liknande.
Hur vore det om man ringde upp avsändaren av sms:et lite snabbt eftersom att svara via sms ger rubriker?
Då besparar man ju allmänheten åsynen av telefonknappande.

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin