Busslink vinner stort i Göteborg

Startat av Ulf Rådeström, 25 juni 2009, 14:00:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Partille kör ju Tågbussen 100 Göteborg - Borås - Ulricehamn.
Tas den över också?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

kurre

Linje 100 kommer ut på egen upphandlingen vilken dag som helst

Bernt Talbrant

Citat från: Bussmicke skrivet 26 juni 2009, 09:26:47 AM
Partille kör ju Tågbussen 100 Göteborg - Borås - Ulricehamn.
Tas den över också?

Nej, nuvarande avtal på linje 100 hänger ju ihop med tågtrafiken och detta varar fram till december 2010.

Erling.L

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 26 juni 2009, 17:55:49 PM
Nej, nuvarande avtal på linje 100 hänger ju ihop med tågtrafiken och detta varar fram till december 2010.

då borde det ju snart komma ut för räkning o besked i vinter nångång
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Jan

Citat från: BEL skrivet 26 juni 2009, 18:16:12 PM
då borde det ju snart komma ut för räkning o besked i vinter nångång

Den ligger för räkning redan. VT vill ha pris på bland annat Dubbeldäckare för trafik på linje 100.
I branschen 37 år

Ersa

Var det inte Partille som Veolia köpte B9SLFA till, dvs 3874-3882?
Sen när köper man nio nya bussar till ett område som ska ut på upphandling inom kort?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 26 juni 2009, 19:29:19 PM
Var det inte Partille som Veolia köpte B9SLFA till, dvs 3874-3882?
Sen när köper man nio nya bussar till ett område som ska ut på upphandling inom kort?

Något som man bruka göra - eller i varje fall bör göra - när de bussar som används i trafiken är så dåliga att det är mer lönsamt att byta ut dem än att behålla dem. Ett sådant inköp är förhoppningsvis garderat med en alternativ placering för bussarna. Visst det kostar en omlackering och eventuellt också omklädsel men det är ju ändå överkomliga summor.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mattias Andersson

Citat från: Knallhatt skrivet 25 juni 2009, 23:34:04 PM
Nej.
Förskjutningen beror på att Västrafik ville underlätta för anbudgivarna genom att ta fram och erbjuda en depå som skulle ägas av Västtrafik.
Detta arbete drog ut på tiden och därav förseningen.

För övrigt blev det inget med depålösningen utan det är upp till operatörerna att hitta depå

Jaha..Så va fallet.

Jag tar infon till mig :) Man tackar!

Jacob med C

Liten dum fråga. Vad har GS kvar av sin busstrafik efter denna upphandling?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Mattias Andersson

Citat från: Jacob med C skrivet 28 juni 2009, 16:33:27 PM
Liten dum fråga. Vad har GS kvar av sin busstrafik efter denna upphandling?

Tja,ca hälften av verksamheten i skrivande stund..

Västeravtalet (frölunda) kommer besked om en månad.

Bortser man från detta så har dem ju angered,centrum,hisingen.

Men dem närmsta 2 åren framåt så går dem flesta avtalen ut,så lär hända en hel del.

Jonas Gustafsson

#40
Citat från: Mattias Andersson skrivet 28 juni 2009, 16:44:52 PM
Tja,ca hälften av verksamheten i skrivande stund..

Västeravtalet (frölunda) kommer besked om en månad.

Bortser man från detta så har dem ju angered,centrum,hisingen.

Men dem närmsta 2 åren framåt så går dem flesta avtalen ut,så lär hända en hel del.

Förtydligande:
Den busstrafik som GS kör just nu är alltså Blå Express, Mölndalstrafiken och all stadstrafik i Göteborg utom ett fåtal perifera linjer som är utlagda på underentreprenad till Göteborgs Buss (22, 36, 57, 69, 78, 168 och vissa turer på 23). Även servicelinjerna i Mölndal körs av Göteborgs Buss, är osäker på om det är efter separat upphandling eller om det också är på underentreprenad på GS´kontrakt. Det var GS som körde även servicelinjerna förut.

Men Mölndalstrafiken och Blå Express är alltså förlorade fr. o. m. nästa sommar, och vi får snart se hur det blir med Västra Göteborg.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Erling.L

MMMM när besked om Väster kommer får man reda på om det e dags o byta uniform eller ej om man nu inte söker busslink ändå
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

IntresseTrafik

Hur många bussar är det på ett ungefär Busslink kommer att köra i Göteborg?

Jonas Gustafsson

Citat från: IntresseTrafik skrivet 28 juni 2009, 21:32:38 PM
Hur många bussar är det på ett ungefär Busslink kommer att köra i Göteborg?

Det finns att läsa på länken som signaturen ch bifogade på sidan 2 i denna tråd:

C:a 25 bussar för Partilletrafiken, c:a 60 bussar för Mölndalstrafiken och c:a 15 bussar för Blå Express, alltså sammanlagt c:a 100 bussar.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

IntresseTrafik

Ursäkt jag har inte ögonen med mig idag ;) Men tack för ett bra svar!