Boås Lokaltrafik förlorade

Startat av yngrot, 18 juni 2009, 19:02:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 06 juli 2009, 02:12:19 AM
Jag förstår inte syftet. Ge dem en bil istället så att de kan ambulera bland bussarna. Rycka ut om det händer något (eftersom polisen inte har br¨åttom, vilket jag bevittnade igår), men de ska ha basen på garaget så att de har en överblick över vilka bussar som finns att byta med till exempel.

Men det är väl en uppgift för depåbasen att hålla reda på. Och en trafikledarbil har de ju just fått. Det är inte trafikledarna som skall ersätta polisen om det händer något. Däremot kan de naturligtvis vara till stöd om de är på plats före polisen. Här säger du väl lite mot dig själv. Om trafikledarna sitter i Strömsdal har de i regel längre att köra om de skall vara på plats när något hänt än om de sitter vid Södra torget.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 juli 2009, 22:22:30 PM
Men det är väl en uppgift för depåbasen att hålla reda på. Och en trafikledarbil har de ju just fått. Det är inte trafikledarna som skall ersätta polisen om det händer något. Däremot kan de naturligtvis vara till stöd om de är på plats före polisen. Här säger du väl lite mot dig själv. Om trafikledarna sitter i Strömsdal har de i regel längre att köra om de skall vara på plats när något hänt än om de sitter vid Södra torget.


Jag säger inte att trafikledarna skall sitta på Strömsdal. Jag säger att de ska ha utgångspunkt därifrån. De ska spendera sin tid i bilen och vara av assistans.

Sedan vore det väl nästan bättre för BL att ha egen polis för nu blev en förare hotad igen i lördags och det tog polisen 35 minuter att komma till Södra Torget och när de väl kom så var det som om de var ute på söndagsutflykt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nico


Citat från: Svemicke skrivet 07 juli 2009, 01:04:29 AMJag säger inte att trafikledarna skall sitta på Strömsdal. Jag säger att de ska ha utgångspunkt därifrån. De ska spendera sin tid i bilen och vara av assistans.

Ursäkta en utomstående som inte känner till området, men det känns lite som om rollerna (ansvarsfördelningen) mellan trafikledningen och driftfunktionerna verkar vara något diffus här. Undrar även t.ex. lite över varför trafikledarna främst skulle behöva sitta ute i en bil på stan för där gör de ganska begränsat nytta rent praktiskt skulle jag tro. Är det inte bättre att trafikledningen leder trafiken rent övergripande från en viss plats som inte alltid behöver ligga mitt i smeten och att man sedan t.ex. bara förmedlar t.ex. fordonstekniska frågor till den instans som bättre tar hand om dessa? I SL-land har ju Busslink sedan ett par år en centralt placerad trafikledning och Swebus är på G dit (kör enbart detta fullt ut på natten än) med en dito som dessutom ska ha driftansvar och på det stora hela så fungerar detta bra som jag förstått.

Att däremot bara sitta med en komradio i en bil på stan är inte att trafikleda i sig utan på något vis ska nog det mesta sedan dokumenteras och bokföras osv. och då behöver man nog snarare en fast trafikledning. Däremot inte sagt att en tl-bil är fel som komplement för att ta en trafikledare till platsen för en händelse för att på så vis direkt bistå en förare etc. vilket är vad jag uppfattar är det som avses med assistans. Däremot är det väl inte riktigt trafikledningens sak att hålla på med vagnbyten utan det torde mera vara en driftfråga. I övrigt är det annars trevligt för alla parter om man märker att man inte är ensam där ute, men det kan inte utgöra huvudsyftet till att ha en bil ute.


Citat från: Svemicke skrivet 07 juli 2009, 01:04:29 AMSedan vore det väl nästan bättre för BL att ha egen polis för nu blev en förare hotad igen i lördags och det tog polisen 35 minuter att komma till Södra Torget och när de väl kom så var det som om de var ute på söndagsutflykt.

Väntetiden överlag på polisen känns mera som ett allmänt systemfel, men jag vill inte förespråka medborgargarden mm. även om det nog känns lockande ibland. Mycket i dylika fall beror nog på polisens prioriteringar i förhållande till dess resurser samt övriga möjligheter som bussbolaget kan tillhandahålla. I SL-land är det knappt att besvära polisen om det rör sig om olaga hot eller så utan istället skickar man fram väktare. Skulle man vilja ha polis på plats så kan man oftast få vänta till dagen därpå eller så... om det ens finns tillgång att skicka någon patrull ens då. Har inte Borås Lokaltrafik kontrakt med något eget väktarbolag?

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Även jag har noll koll på ansvarsfördelningen i Borås, men desto bättre koll på verksamheten i Umeå. Där har det alltid varit skötselpersonalen som har haft ansvar för bussbyten. På Polarbuss/Veolias tid fanns det tre alternativ förarna att anropa: Trafikledningen, skötselhallen samt verkstaden. Alla med olika arbetsuppgifter. På Swebus försökte man ett tag att ha allt centraliserat via trafikledningen, men det verkade bli en för hög belastning när all kommunikation skulle gå via trafikledningen först, så man tog tillbaka vissa rutiner från Polarbuss/Veolia, därmed att skötselhallen fick tillbaka allt ansvar för bussbyten.
Dessutom har man länge utrett som man ska ha trafikledare ute på Vasaplan (Centrum), speciellt under eftermiddagsrusningen då många långa bussar på en begränsad yta lätt kan korka igen all genomfartstrafik för alla bussar om inte en behörig "myndighetsperson" klipper kön och skickar iväg en försenad ledvagn på linje 8 om det står ytterligare två 8:or bakom och inte tar sig fram. Tre st 18-meters ledvagnar på en 35 meter lång hpl är ingen vidare rolig situation. Speciellt när kön med resenärer vägrar ta bussen bakom den mest försenade, trots förarnas uppmaningar, och istället ska lösa över 40 st enkelbiljetter på den första 10-12 min sena bussen som blockerar allt.

Därmed säger jag inte att hela trafikledningen ska sitta i stadens centrum, men det är ett bra komplement under vissa tider. Å andra sidan borde ju även väktare klara av en dylik arbetsuppgift, om de är nog utbildade.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 07 juli 2009, 07:19:24 AM

Väntetiden överlag på polisen känns mera som ett allmänt systemfel, men jag vill inte förespråka medborgargarden mm. även om det nog känns lockande ibland. Mycket i dylika fall beror nog på polisens prioriteringar i förhållande till dess resurser samt övriga möjligheter som bussbolaget kan tillhandahålla. I SL-land är det knappt att besvära polisen om det rör sig om olaga hot eller så utan istället skickar man fram väktare. Skulle man vilja ha polis på plats så kan man oftast få vänta till dagen därpå eller så... om det ens finns tillgång att skicka någon patrull ens då. Har inte Borås Lokaltrafik kontrakt med något eget väktarbolag?



I Västa Götaland förvärras situationen ytterligare av att larmcentralen i Göteborg inte fungerar. Många där har t ex dålig lokalkännedom vilket naturligtvis fördröjer larmen. Det är inte bara bussförarna i Borås som klagar eller på något sätt är värst utsatta. Räddningstjäntens personal har exempelvis stora problem med att de måste börja med att stänga av trafiken för att överhuvudtaget kunna ta hand om skadade vid en trafikolycka. Detta kan ju i förlängningen kosta den drabbade livet. Men det kan ta upp till en halvtimme innan polisen kommer, räknat från den tid räddningstjänsten är på plats. I bästa fall kan räddningstjänsten få hjälp av bilbärgarna, som brukar vara där långt före polisen.
Tidigare har polisen fungerat utmärkt i Borås och varit synnerligen snabbt på plats. Nästan alltid var de där först. Så är det tyvärr inte nu längre.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johnny

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 10:08:46 AM
I Västa Götaland förvärras situationen ytterligare av att larmcentralen i Göteborg inte fungerar. Många där har t ex dålig lokalkännedom vilket naturligtvis fördröjer larmen. Det är inte bara bussförarna i Borås som klagar eller på något sätt är värst utsatta. Räddningstjäntens personal har exempelvis stora problem med att de måste börja med att stänga av trafiken för att överhuvudtaget kunna ta hand om skadade vid en trafikolycka. Detta kan ju i förlängningen kosta den drabbade livet. Men det kan ta upp till en halvtimme innan polisen kommer, räknat från den tid räddningstjänsten är på plats. I bästa fall kan räddningstjänsten få hjälp av bilbärgarna, som brukar vara där långt före polisen.
Tidigare har polisen fungerat utmärkt i Borås och varit synnerligen snabbt på plats. Nästan alltid var de där först. Så är det tyvärr inte nu längre.

Såg en buss smälla med en bil vid Valand för inte så länge sedan. Först kom ambulansen, därefter GS bil, därefter en pressfotograf, därefter en bärgningsbil, därefter ingenting, därefter ingenting, därefter kom polisen...
8)


Jonas

#51
Citat från: Verspieder skrivet 07 juli 2009, 08:26:24 AM
Även jag har noll koll på ansvarsfördelningen i Borås, men desto bättre koll på verksamheten i Umeå. Där har det alltid varit skötselpersonalen som har haft ansvar för bussbyten. På Polarbuss/Veolias tid fanns det tre alternativ förarna att anropa: Trafikledningen, skötselhallen samt verkstaden. Alla med olika arbetsuppgifter. På Swebus försökte man ett tag att ha allt centraliserat via trafikledningen, men det verkade bli en för hög belastning när all kommunikation skulle gå via trafikledningen först, så man tog tillbaka vissa rutiner från Polarbuss/Veolia, därmed att skötselhallen fick tillbaka allt ansvar för bussbyten.

Har ni många bussar att hålla redan på i Umeå för här i Uppsala är det trafikledningen som sköter all komunikation med bussarna(ca 120st).

TL skickar sedan polis/yttre TL/extrabuss eller bytesbuss beroende på vad som hänt.
TL personal gör ibland även vagnbyten men oftast är den någon reservförare som utför dessa.

TL sköter dessutom vagnutsättningen och tillsättning av tjänster som blivit vakanta pga sjukdom etc.

Svemicke

Citat från: Nico skrivet 07 juli 2009, 07:19:24 AM
Ursäkta en utomstående som inte känner till området, men det känns lite som om rollerna (ansvarsfördelningen) mellan trafikledningen och driftfunktionerna verkar vara något diffus här. Undrar även t.ex. lite över varför trafikledarna främst skulle behöva sitta ute i en bil på stan för där gör de ganska begränsat nytta rent praktiskt skulle jag tro. Är det inte bättre att trafikledningen leder trafiken rent övergripande från en viss plats som inte alltid behöver ligga mitt i smeten och att man sedan t.ex. bara förmedlar t.ex. fordonstekniska frågor till den instans som bättre tar hand om dessa? I SL-land har ju Busslink sedan ett par år en centralt placerad trafikledning och Swebus är på G dit (kör enbart detta fullt ut på natten än) med en dito som dessutom ska ha driftansvar och på det stora hela så fungerar detta bra som jag förstått.

Att däremot bara sitta med en komradio i en bil på stan är inte att trafikleda i sig utan på något vis ska nog det mesta sedan dokumenteras och bokföras osv. och då behöver man nog snarare en fast trafikledning. Däremot inte sagt att en tl-bil är fel som komplement för att ta en trafikledare till platsen för en händelse för att på så vis direkt bistå en förare etc. vilket är vad jag uppfattar är det som avses med assistans. Däremot är det väl inte riktigt trafikledningens sak att hålla på med vagnbyten utan det torde mera vara en driftfråga. I övrigt är det annars trevligt för alla parter om man märker att man inte är ensam där ute, men det kan inte utgöra huvudsyftet till att ha en bil ute.

Jag jämför med hur det var på trafikledningen på Arriva i Malmö för där åkte de just runt i en bil och där syntes det fungera. Där hade de ett kontor men det var sällan de satt där utan de var ute och åkte. Jag uppfattade det som att de fick en större överblick på trafiken i hela staden. På den tiden hade de bara stadstrafiken i Malmö. Om de gör så nu när de kör på Söderslätt vet jag inte.

I Borås är det så att om man till exempel vill byta buss så sker detta till 90 % på Södra Torget. - Alltså mitt i linjen och jag upplevde det som bökigt eftersom då skall man flytta över folk. Det hade gått mycket smidigare om dessa bussbyten hade skett på ändhållplatserna.

Jag gissar att dessa byten sker på torget av anledning att trafikledningen har större koll på vilka bussar de har i reserv på Kvarngatan, men jag upplevde det som väldigt bökigt.

På Linjebuss i Lund när jag var där som 16-årig praktikant för 100 år sedan så var det verkstadspersonalen som bytte bussar under dagtid. De hade förbindelse med verkstadschefen genom komradio och någon av de i verkstaden fick ge sig ut till ändhållplatserna med nya bussar. Hur man gjorde på kvälls- och nattetid vet jag dock inte, men kommer man med en buss i högtrafik i Borås är det inte så kul att behöva lämpa av folket för att, själva åka bort till Kvarngatan och hämta ny buss för det mesta sker just på Kvarngatan eftersom trafikledningen inte får lämna sitt rum.


Citat från: Nico skrivet 07 juli 2009, 07:19:24 AM
Väntetiden överlag på polisen känns mera som ett allmänt systemfel, men jag vill inte förespråka medborgargarden mm. även om det nog känns lockande ibland. Mycket i dylika fall beror nog på polisens prioriteringar i förhållande till dess resurser samt övriga möjligheter som bussbolaget kan tillhandahålla. I SL-land är det knappt att besvära polisen om det rör sig om olaga hot eller så utan istället skickar man fram väktare. Skulle man vilja ha polis på plats så kan man oftast få vänta till dagen därpå eller så... om det ens finns tillgång att skicka någon patrull ens då. Har inte Borås Lokaltrafik kontrakt med något eget väktarbolag?


Nej, sådan lyx har vi inte, men jag har för mig att Veolia i Malmö har detta. I Borås har vi har bussvärdar. Extraknäckande vanliga individer, främst studenter, utan några som helst väktarrättigheter. De bara åker med som stöd och skulle bråk uppstå så uppstår det utan att någon åtgärd görs. De bara fungerar som ett extra vittne. Då får man larma polisen och dess väntetid känner vi ju redan till.

Enligt min mening kunde vi lika gärna vara utan dessa bussvärdar för i några fall så bråkar de med busschaufförerna. Visserrligen är tanken god med att ha med någon på bussen men sen kan man ju titta lite närmare på vad för något folk det är som åker med i bussuniform och leker poliser.

Många av bussvärdarna är bra men får jag välja hade jag hellre kört utan dem och istället förlitat mig på en patrull om en sådan funnits.

Jag framlade förslaget att plocka ut de bästa bussvärdarna och istället ge dem en väktarutbildning och en partullbil så hade man fått ner antalet bussvärdar från 18 stycken till sex stycken. Man har fått ner antalet bussvärdar men tydligen har Västtrafik bestämt att det ska vara bussvärdar med på bussarna.

Hur fungerar väktarna i SL-land?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 07 juli 2009, 12:29:30 PM

Många av bussvärdarna är bra men får jag välja hade jag hellre kört utan dem och istället förlitat mig på en patrull om en sådan funnits.

Jag framlade förslaget att plocka ut de bästa bussvärdarna och istället ge dem en väktarutbildning och en partullbil så hade man fått ner antalet bussvärdar från 18 stycken till sex stycken. Man har fått ner antalet bussvärdar men tydligen har Västtrafik bestämt att det ska vara bussvärdar med på bussarna.

Innan bussvärdarna infördes användes väktare men det visade sig att detta upplevdes som provocerande av många bråkstakar. Sedan gick man över till att bemanna med två bussförare, men när man knappt hade förare så att det räckte till den ordinarie trafiken så var ju inte det någon bra lösning. Därför blev det bussvärdar.
Vad jag vet är det inte Västtrafik som kräver något utan de fackliga organisationerna. Men det är inte tu tal om att det känns tryggare för resenärerna med två man ombord och det är ju ändå resenärerna som Västtrafik har ansvar för. De förare jag pratat med upplever det på samma sätt och det har varit stora protester mot den indragningar av bussvärdar som gjorts.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Ja allting har ju 2 sidor som bekant,,,bussvärdar hade ju vi på tranemoturer men av ekonomiska skäl tog de bort...då skall man tänka på att vi har en dryg timmes körtid från Borås och poliser finns inte ute på landet överhuvudtaget...så oftast känndes det bra med bussvärd med på turen.. de kunde ju kolla så folk inte sommna vilket inte alltid är så lätt att se för oss som kör .. eller om folk spyr... Trafikledningen i Borås sköter ju om bussbyten de ringer verkstad för att höra om det finns nån att byta med vilket det inte alltid gör... Dock brukar jag ringa själv till verkstan direkt och tala med dem .. har man jobbat så länge som jag gjort vet dom vem jag är   ;D undrar hur det kommer sig???  har man tur kan de fixa en ny buss eller till och med laga den visserligen får man ta lite av rasten men det är det ofta värt då man inte gärna vill ha en trasig buss dag efter dag...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico


Citat från: Svemicke skrivet 07 juli 2009, 12:29:30 PMHur fungerar väktarna i SL-land?

Utan att gå in på detaljnivå kan man kort säga att det fungerar som så att råkar en förare (eller för den delen även kanske annan yttre personal) ut för något så kontaktas trafikledningen för respektive operatör. De i sin tur kontaktar den så kallade Trygghetscentralen som numera drivs av SL även om jag vill minnas att det initialt var ett Busslinkprojekt. TryggC disponerar sedan X antal ambulerande väktarpatruller (som visserligen kan komma från flera olika bolag, men som har en gemensam uniform för att kunna kännas igen) som de kan sätta in efter hur händelsen prioriteras. Vid t.ex. betalningsvägran så brukar det räcka med en patrull, vid hot och våld är det oftast flera. Sedan finns det ofta patruller på plats vid vissa större knutpunkter vid vissa tider, t.ex. vid Sergels torg och Centralen under helgkvällar osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 07 juli 2009, 14:34:48 PM
Ja allting har ju 2 sidor som bekant,,,bussvärdar hade ju vi på tranemoturer men av ekonomiska skäl tog de bort...då skall man tänka på att vi har en dryg timmes körtid från Borås och poliser finns inte ute på landet överhuvudtaget...så oftast känndes det bra med bussvärd med på turen.. de kunde ju kolla så folk inte sommna vilket inte alltid är så lätt att se för oss som kör .. eller om folk spyr... Trafikledningen i Borås sköter ju om bussbyten de ringer verkstad för att höra om det finns nån att byta med vilket det inte alltid gör... Dock brukar jag ringa själv till verkstan direkt och tala med dem .. har man jobbat så länge som jag gjort vet dom vem jag är   ;D undrar hur det kommer sig???  har man tur kan de fixa en ny buss eller till och med laga den visserligen får man ta lite av rasten men det är det ofta värt då man inte gärna vill ha en trasig buss dag efter dag...
Amazonsamlaren Ingvar i Hillared var ju åtminstone häftig! Honom saknar jag. Synd att han försvann. Jag tycker det finns mycket bättre alternativ av dem som jobbar kvar som bussvärdar som borde få ha sett BL iklädd bussuniform för sista gången.

Jag vill absolut inte klaga på trafikledarna och det jobb de lägger (undantaget några enstaka). Det är själva organiseringen av trafikledningen i Borås som jag är lite missnöjd med.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 12:53:48 PM
Innan bussvärdarna infördes användes väktare men det visade sig att detta upplevdes som provocerande av många bråkstakar. Sedan gick man över till att bemanna med två bussförare, men när man knappt hade förare så att det räckte till den ordinarie trafiken så var ju inte det någon bra lösning. Därför blev det bussvärdar.
Vad jag vet är det inte Västtrafik som kräver något utan de fackliga organisationerna. Men det är inte tu tal om att det känns tryggare för resenärerna med två man ombord och det är ju ändå resenärerna som Västtrafik har ansvar för. De förare jag pratat med upplever det på samma sätt och det har varit stora protester mot den indragningar av bussvärdar som gjorts.


Jag tror inte att alla säger sin hjärtas mening om bussvärdarna när en utomstående som Du kommer fram och frågar, men det finns flertalet förare som i lunchrummet på kvällarna har synpunkter på bussvärdarna.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Nico skrivet 07 juli 2009, 16:42:33 PM
Utan att gå in på detaljnivå kan man kort säga att det fungerar som så att råkar en förare (eller för den delen även kanske annan yttre personal) ut för något så kontaktas trafikledningen för respektive operatör. De i sin tur kontaktar den så kallade Trygghetscentralen som numera drivs av SL även om jag vill minnas att det initialt var ett Busslinkprojekt. TryggC disponerar sedan X antal ambulerande väktarpatruller (som visserligen kan komma från flera olika bolag, men som har en gemensam uniform för att kunna kännas igen) som de kan sätta in efter hur händelsen prioriteras. Vid t.ex. betalningsvägran så brukar det räcka med en patrull, vid hot och våld är det oftast flera. Sedan finns det ofta patruller på plats vid vissa större knutpunkter vid vissa tider, t.ex. vid Sergels torg och Centralen under helgkvällar osv.

Det låter som en bra idé. Anledningen till väktarmisslyckandet här i Borås var väl att väktarna var med på bussarna om jag fattat det rätt? Väktarna hade försvunnit innan jag kom till Borås.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 08 juli 2009, 00:21:43 AM
Jag tror inte att alla säger sin hjärtas mening om bussvärdarna när en utomstående som Du kommer fram och frågar, men det finns flertalet förare som i lunchrummet på kvällarna har synpunkter på bussvärdarna.

Hur ska åsikter som är begränsade till lunchrummet kunna förändra något?