Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?

Startat av Stefan K, 27 januari 2009, 18:10:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 mars 2009, 22:11:48 PM
Det finns nog inget länsbolag som vill ta bort kontanthanteringen ombord på bussarna. Men efter föreläggande från Arbetsmiljöverket blir de så illa tvungna. Skånetrafiken kan ju knappast vara något undantag därvidlag.


Arbetsmiljöverket är jute och cyklar. Likaså Kommunal. Hoten mot chaufförerna blir inte mindre för det.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Trafikar´n

Kundkontakten ligger inte i att få en hundring uppslängt på myntbordet, ev med ett kort att ladda. Kundkontakten ligger ju hur man hanterar de som "bara" kliver ombord o registrerar sitt kort, så väl som hur man bemöter frågor. Anser man att just byta pengar mot växel o biljett är villkoret för kundkontakt så kanske man borde se över sin yrkesuppfattning.
Att sälja en biljett till en frågvis sällanåkare är visserligen kundkontakt, men den lätta delen av den.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Svemicke

Citat från: Trafikar´n skrivet 06 mars 2009, 00:56:47 AM
Anser man att just byta pengar mot växel o biljett är villkoret för kundkontakt så kanske man borde se över sin yrkesuppfattning.


Villkoret är det ju inte, men en del av yrket. Det är en del av den service som yrket innebär. Det är busschaufförerna som bäst kan taxor och priser. Vet inte hur många gånger jag fått hjälpa flickorna i Södra Torgkiosken (nej, inte felskrivet, den heter så) med frågor gällande kortförsäljning, giltighet och dylikt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Jag gillar kundkontakt, men hävdar ändå bestämt och envist att 80-90% av köpen och betalningen bör ske utanför fordonet.

Svemicke

Citat från: Verspieder skrivet 07 mars 2009, 00:09:23 AM
Jag gillar kundkontakt, men hävdar ändå bestämt och envist att 80-90% av köpen och betalningen bör ske utanför fordonet.
Kan Du motivera varför?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

#95
Citat från: Svemicke skrivet 07 mars 2009, 00:34:07 AM
Kan Du motivera varför?

För att det ska gå snabbt. Kom till Umeå tätort och åk buss så får du se. Eller snarare "stå vid hållplatserna" längre tid än den tid som bussen faktiskt rör sig framåt. Passagerare blir arga för att de missar sina anslutningar pga att bussarna står stilla så länge vid hållplatserna, och många tar då bilen istället.
Även utanför stan, på linje 118 Sävar-Täfteå-Umeå tar bussen t.ex lika lång tid på sig att samla upp folk inne i Sävar by (25 min) som körtiden är in till Umeå är (även det 25 min), vilket resulterar i en total körtid på c:a 50 minuter för en knappt 22 km lång förort/landsbygdslinje. Även här åker de flesta bil istället för att sitta i en buss som står stilla för länge på hållplatserna.

Därefter åker du till Stockholms län där 100% av köpen och betalningarna sker utanför fordonen. Sedan jämför du effektiviteten och lastningstiderna. Om du inte vill resa runt kan jag redan här berätta att man lätt lastar in 45 pers i en SL-buss på 1 minut, medan du kanske får in 5 Umebor i en Ultrabuss på samma tid...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 07 mars 2009, 10:57:29 AM
För att det ska gå snabbt. Kom till Umeå tätort och åk buss så får du se. Eller snarare "stå vid hållplatserna" längre tid än den tid som bussen faktiskt rör sig framåt. Passagerare blir arga för att de missar sina anslutningar pga att bussarna står stilla så länge vid hållplatserna, och många tar då bilen istället.

Även i Borås kan man ofta vara med om att en enda biljettransaktion kan ta upp till två minuter. Främst när det gäller att fylla på värdekort. Det brukar då gå till så att vederbörande sticker ned kortet, upptäcker att pengarna inte räcker och börjar leta i myntfacket efter 100 kronor. När vederbörande då finner att det bara rymmer 34:50 så kommer en femhundrakronorssedel fram.
Dock är boråsarna mer disciplinerade än umeborna tycks det. De flesta brukar faktiskt ha pengarna framme. Undantag naturligtvis för den som kommer efter bussens avgångstid, knackar på dörren och när den snälle föraren då stannar och släpper in dem visar det sig att pengarna liggeri botten på en megastor handväska.
Tar man bort kontanthanteringen ombord så kommer bussarna att gå snabbare och det kommer att bli lättare att hålla tidtabellen eftersom den tid biljettförsäljning tar är det som är svårast att på förhand beräkna. Det ger mindre stress åt förarna och han får mer tid till de verkliga kundkontakterna, t ex hjälpa en resenär som undrar hur han skall komma vidare till Nya Zeeland och kanske rentav ta reda på när nästa buss dit går.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjalle

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2009, 11:11:45 AM
Det ger mindre stress åt förarna och han får mer tid till de verkliga kundkontakterna, t ex hjälpa en resenär som undrar hur han skall komma vidare till Nya Zeeland och kanske rentav ta reda på när nästa buss dit går.


Då tror jag inte tidtabellen räcker på långa vägar ändå ;D ;D´
Förresten har alla bussarna datorer med internetuppkoppling med länkar till resor så långt...det lär behövas ;D ;D
S

Bernt Talbrant

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 07 mars 2009, 11:16:47 AM
Då tror jag inte tidtabellen räcker på långa vägar ändå ;D ;D´
Förresten har alla bussarna datorer med internetuppkoppling med länkar till resor så långt...det lär behövas ;D ;D
S

Tja, det bästa är väl att byta vid Södra torget eller Resecentrum i Borås om man ska till Nya Zeeland. Linje 404 går ju dit.  ;)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2009, 11:11:45 AM
Även i Borås kan man ofta vara med om att en enda biljettransaktion kan ta upp till två minuter. Främst när det gäller att fylla på värdekort. Det brukar då gå till så att vederbörande sticker ned kortet, upptäcker att pengarna inte räcker och börjar leta i myntfacket efter 100 kronor. När vederbörande då finner att det bara rymmer 34:50 så kommer en femhundrakronorssedel fram.
Dock är boråsarna mer disciplinerade än umeborna tycks det. De flesta brukar faktiskt ha pengarna framme. Undantag naturligtvis för den som kommer efter bussens avgångstid, knackar på dörren och när den snälle föraren då stannar och släpper in dem visar det sig att pengarna liggeri botten på en megastor handväska.
Då får föraren skylla sig själv. Har man stängt dörren så är det bara att åka. Just den konsekvensen Du nämner här är ju enkel att räkna ut och medan den som knackat på dörren har kommit in i bussen och står och letar efter pengar så har det kommit 30 nya som gör samma sak.


Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2009, 11:11:45 AM
Tar man bort kontanthanteringen ombord så kommer bussarna att gå snabbare och det kommer att bli lättare att hålla tidtabellen eftersom den tid biljettförsäljning tar är det som är svårast att på förhand beräkna. Det ger mindre stress åt förarna och han får mer tid till de verkliga kundkontakterna, t ex hjälpa en resenär som undrar hur han skall komma vidare till Nya Zeeland och kanske rentav ta reda på när nästa buss dit går.


Det kostar 14 000 kr att åka enkel resa till Nya Zeeland. Min kusin har pojkvän där, så det vet jag. :D

Tror Du inte att det blir mer hot ombord på bussarna då man tvingas neka folk att åka med trots att de har pengar bara för att man inte tar betalt på bussarna?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Trafikar´n

Hot o våld riskerar det bli bara för de har för lite pengar med sig... Det är en del av förarnas mörka vardag. Men finns inga pengar finns inget att råna. Mänsklig rättighet att betala med gällande kontanter tycker en del, mer mänskligt att inte behöva bära omkring på pengar nog att hålla en pundare lycklig en dag eller två, att slippe den gnagande känslan många förare bär med sig samtidigt som kassan.

 
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Svemicke

Citat från: Trafikar´n skrivet 10 mars 2009, 00:25:29 AM
Hot o våld riskerar det bli bara för de har för lite pengar med sig... Det är en del av förarnas mörka vardag. Men finns inga pengar finns inget att råna. Mänsklig rättighet att betala med gällande kontanter tycker en del, mer mänskligt att inte behöva bära omkring på pengar nog att hålla en pundare lycklig en dag eller två, att slippe den gnagande känslan många förare bär med sig samtidigt som kassan.

 

Det är klart att de kan känna en press när de tvingas gå runt med kontanterna över torg och dylikt. Det förstår jag.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 10 mars 2009, 00:09:42 AM
Tror Du inte att det blir mer hot ombord på bussarna då man tvingas neka folk att åka med trots att de har pengar bara för att man inte tar betalt på bussarna?

Knappast. Det har ju fungerat bra i hela Stockholms län med sina 2 miljoner invånare länge nu. Även i Göteborgs stad, Sundsvall (och Malmö?) har man kontantstopp, utan att förare överfalls av arga myntbetalare. Bara man inför många försäljningsställen finns det all anledning att kontantstoppet kommer att fungera perfekt även på andra håll.

Min åsikt är dock att behålla enkelbiljetter i mellanstora städer, men döpa om dem till "turistbiljetter" och låta dem kosta 40-50 kr per person oavsett ålder, medan ett vanligt rabattkort går på c:a 5-10 kr/resa. Då lär pendlarna och andra bosatta på orten äntligen överge enkelbiljetterna.

På en arbetspendlarlinje som linje 100 Borås-Göteborg är det viktigt att det ska gå undan på hållplatserna. Varför ska alla förberedda resenärer med kort drabbas av onödigt långt stillastående på hållplatserna bara för att en minoritet resenärer vägrar köpa kort? På en linje som går mellan så stora orter som Borås och Göteborg kan man ju inte kräva att lösa biljett på bussen, när det faktiskt finns försäljningsställen i de båda städerna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 10 mars 2009, 05:33:23 AM
På en arbetspendlarlinje som linje 100 Borås-Göteborg är det viktigt att det ska gå undan på hållplatserna. Varför ska alla förberedda resenärer med kort drabbas av onödigt långt stillastående på hållplatserna bara för att en minoritet resenärer vägrar köpa kort? På en linje som går mellan så stora orter som Borås och Göteborg kan man ju inte kräva att lösa biljett på bussen, när det faktiskt finns försäljningsställen i de båda städerna.

Kontantförsäljningen på linje 100 är mycket liten, i synnerhet vid de tider då arbetspendlingen är som störst. På linje 100 är det tågbiljett som gäller om man vill ha biljett för enstaka resa och sådan kan bara köpas på järnvägsstationerna i Borås och Göteborg. Antingen i bemannad butik eller i automat. I Borås är butiken bara bemannad från cirka 09.00 till cirka 18.00 måndag-fredag.
På övriga hållplatser där linje 100 stannar finns ingen möjlighet att köpa biljett i närheten innan man stiger på bussen. Det gäller t ex Ulricehamn, Sjukhuset och Södra torget i Borås samt Bollebygd.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)