Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?

Startat av Stefan K, 27 januari 2009, 18:10:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 februari 2009, 20:56:42 PM
Nej, jag har inte sett några färska uppgifter. Mellan Landvetter och Göteborg har naturligtvis inget hänt sedan förut - och därmed är beläggningen god - men mellan Stenungsund och Göteborg kan det ju vara så att tåget har tagit en del resande. Röd Express har dock minskat turutbudet på den delsträckan så en eventuell nedgång torde inte innebära färre resande på de bussar som går.


Minskat turutbudet hur?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 21:00:00 PM
Minskat turutbudet hur?

Färre  avgångar. Hur trafiken Stenungsund-Göteborg numera är upplagd har jag beskrivit tidigare i den här tråden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 februari 2009, 21:25:10 PM
Färre  avgångar. Hur trafiken Stenungsund-Göteborg numera är upplagd har jag beskrivit tidigare i den här tråden.
Ja just det! Röd gick väl i kvarten innan på vissa tider? Mindre jobb för Orustförarna nu då, med andra ord.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Johan B

Citat från: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 21:33:38 PM
Ja just det! Röd gick väl i kvarten innan på vissa tider? Mindre jobb för Orustförarna nu då, med andra ord.

Njae, man kör ju mer på Orange istället fast det är en annan historia.

Ogge

HEJ!! som förare av just nämda Röd Express så är den linjen helt oförändrad för tillfället så kvartstrafiken både på morgonen och eftermiddagen och extraturerna går som vanligt.
Västtrafik och Orusttrafiken hade flera förslag om att göra om Röd men de kom inte överens om hur det skulle bli så Röd fick vara kvar i sin nuvarande form.
Kan även tillägga att Röd gått med förlust det senaste året 

Svemicke

Citat från: Johan B skrivet 22 februari 2009, 21:36:09 PM
Njae, man kör ju mer på Orange istället fast det är en annan historia.
Orange är väl inte samma depå som Röd?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Ogge skrivet 23 februari 2009, 19:16:20 PM
HEJ!! som förare av just nämda Röd Express så är den linjen helt oförändrad för tillfället så kvartstrafiken både på morgonen och eftermiddagen och extraturerna går som vanligt.
Västtrafik och Orusttrafiken hade flera förslag om att göra om Röd men de kom inte överens om hur det skulle bli så Röd fick vara kvar i sin nuvarande form.
Kan även tillägga att Röd gått med förlust det senaste året 
Jaså? Vad beror den förlusten möjligen på? Annars har vi ett kul ordspråk här i Borås. Västtrafik förlorar på 153:an till Vralen det de tar in på Röd Express.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Trafikar´n

Ordspråk i all "ära" men kommunfinansierade trafikplaner är ju en icke oväsentlig del.  Har tråden berört förutsättningar mellan SJ, SJ upphandlade "riktiga tågbussar" kontra linje 100?

   Frågan blir ju extra intressant om man lägger till en förmodat kommande upphandling av det första ställt mot VTs målsättning att renodla, upphandla och förbättra linje 100 själva.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trafikar´n skrivet 23 februari 2009, 21:59:45 PM
Ordspråk i all "ära" men kommunfinansierade trafikplaner är ju en icke oväsentlig del.  Har tråden berört förutsättningar mellan SJ, SJ upphandlade "riktiga tågbussar" kontra linje 100?

   Frågan blir ju extra intressant om man lägger till en förmodat kommande upphandling av det första ställt mot VTs målsättning att renodla, upphandla och förbättra linje 100 själva.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, men det olämpliga att linje 100 hittills har ingått i tågupphandlingen har berörts i Bussnack ett stort antal gånger. Jag förstår inte heller vad du menar med "SJ upphandlade 'riktiga tågbussar' kontra linje 100". Alla bussar som går på linje 100 upphandlas via SJ. Sedan är det ju en annan sak att Västtrafik ger SJ pengar för detta. Pengar som sedan förs över direkt till Veolia, som i sin tur skickar lite till Hallgrens för det de kör.
Det är redan bestämt att busstrafiken på linje 100 inte upphandlas samtidigt som tågtrafiken utan kommer att upphandlas separat och direkt från bussbolagen utan mellanhand. Detta är naturligtvis det enda rimliga.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Trafikar´n

Du förstod precis vad jag menade, men det intressanta är om tågoperatören själv börjar upphandla busstrafik för tåglägen som inte utnyttjas, såsom väl "tågbuss" en gång uppkom? Den historien kan ju du och jag vill gärna veta mer, utöver det vanliga om att busslinjer en gång inte fick konkurrera med rälstrafik.

I vilket läge hamnar man då? SJ upphandlar buss på tågs plats och VT upphandlar linje 100/200?

PS Staffan, stämmer sägnen att SJ långt efter rälsen  försvunnit ägde trafikeringsrätten Borås - Ulricehamn?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Johan B

Citat från: Svemicke skrivet 23 februari 2009, 21:43:55 PM
Orange är väl inte samma depå som Röd?

Det får jag erkänna att jag inte vet helt säkert. Har inte koll på vad som egentligen utgår från Ringön numera. Däremot borde det inte spela Orusttrafiken någon roll ifall man får färre avgångar på en linje om det kompenseras med fler på en annan så länge man får samma eller mer i ersättning och det var det jag ville ha sagt med mitt förra inlägg.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trafikar´n skrivet 23 februari 2009, 22:18:26 PM
Du förstod precis vad jag menade, men det intressanta är om tågoperatören själv börjar upphandla busstrafik för tåglägen som inte utnyttjas, såsom väl "tågbuss" en gång uppkom? Den historien kan ju du och jag vill gärna veta mer, utöver det vanliga om att busslinjer en gång inte fick konkurrera med rälstrafik.

I vilket läge hamnar man då? SJ upphandlar buss på tågs plats och VT upphandlar linje 100/200?

PS Staffan, stämmer sägnen att SJ långt efter rälsen  försvunnit ägde trafikeringsrätten Borås - Ulricehamn?


Nej, jag förstod ärligt inte vad du menade. Men efter förtydligandet förstår jag och det är förstås en berättigad fråga. Nu tror jag dock risken att tågoperatören kör bussar som komplement till tågen är minimal. Frånsett naturligtvis ersättningsbussar vid banarbeten, fordonshaverier, personalbrist etc. Antalet tåg som skall köras är noga angivet i upphandlingsunderlaget och det är inte möjligt att ersätta något av dem med buss permanent. Sedan är det naturligtvis så att Ulf Lundins utredning kan öppna för fri konkurrens på busslinjen Borås-Göteborg, och då kan ju busstrafik startas på kommersiell grund. Men att något tågbolag skulle ägna sig åt sådant är knappast troligt. Det finns många bussbolag som gör det så mycket bättre.
SJ är för övrigt helt ute är leken när det gäller Borås-Göteborg och upphandlad trafik från december 2010. De har inte lagt något bud på tågtrafiken. Och buss linje 100 skall upphandlas direkt av ett bussbolag. Eller samarbetorgansiation typ Buss i Väst.
Tågbussarna Borås-Göteborg började köras i mitten av 1980-talet och det var SJ som körde dem i egen regi. Busstrafiken var då organiserad under SJ Persontrafik och det var kanske inte så konstigt att man ville utnyttja synergi-effekten i bussarna. Det gick redan fyra dubbelturer om dagen med buss Borås-Göteborg (expressbuss linje 330, sedan 830) och dessa blev grunden i utbudet. Men detta förtätades högst rejält. Som mest var det en förbindelse i princip varje halvtimme. Snart minskade dock antalet bussar.
Att SJ skulle ha kvar rättigheten till busstrafiken Borås-Ulricehamn sedan persontrafiken på järnväg nedlades skulle i så fall sammanhänga med att de hade koncession på linjen. Men järnvägen lades ned 1985 och då var i alla fall det på väg att länsbolagen skulle ta över och koncessionerna skulle upphöra. Jag vet inte om det rentav hunnit genomföras 1985, men jag tror det var senare. I annat fall var det inget märkligt med detta.
År 1981 gick det för övrigt två tåg om dagen i varje riktning Borås-Ulricehamn. Dessutom sex bussar, varav  fyra var expressbussar på linje 330. Det är något fler i dag...


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 februari 2009, 22:12:23 PM
Det är redan bestämt att busstrafiken på linje 100 inte upphandlas samtidigt som tågtrafiken utan kommer att upphandlas separat och direkt från bussbolagen utan mellanhand. Detta är naturligtvis det enda rimliga.


Det gör det tämligen intressant att spekulera i framtida biljetter till Göteborg. Om det rentav äntligen blir en helintegrerad Västtrafiktaxa i HELA länet.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 25 februari 2009, 00:32:28 AM
Det gör det tämligen intressant att spekulera i framtida biljetter till Göteborg. Om det rentav äntligen blir en helintegrerad Västtrafiktaxa i HELA länet.

Ja, det är ju tanken att alla Västtrafiks kort - även värdekort - skall gälla på såväl alla bussar som tåg i Västra Sverige på den trafik som är upphandlad av Västtrafik. Så det är inget man behöver spekulera i egentligen. Problemet är bara att man inte lyckas få det nya biljettsystemet att fungera.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Trafikar´n

Förvisso kommer samma kort att gälla på alla VTs linjer när och om ERG systemet kommer att fungera, men helintegrerat taxa finns det ingen garanti för. Länet har ju sin kommunfinansiering som lämnar stort utrymme för lokala taxebestämelser. Vilket är för mig en självklarhet, sånt ska beslutas lokalt, och mycket mer borde göra det, inte av tjänstemannapolitiker i Skövde. "Vad som är sant i Ljungsarp är en lögn i Tynnered"
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då