Tvingad av bussen i - 20

Startat av Wetjo, 07 januari 2009, 19:07:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richard1250

#45
Citat från: Björn Ax skrivet 08 januari 2009, 19:59:30 PM
Varför skulle detta vara olagligt att neka nån att åka pga för stor sedel??

Har sett några affärer som inte tar kontanter alls. Om detta skulle vara olagligt skulle dessa äffärer inte ha detta och bussbolag skulle inte neka folk heller då.


Jag säger inte att det är så.
Jag ställde en fråga som var så, om det inte är sant så kommer ju länstrafiken med en förklaring och då vet vi alla varför reglerna är som dom är.

Jag vill inte starta en diskussion om det är lagligt eller ej, jag ställde bara en fråga till länstrafiken om det är lagligt att göra så och jag får väl se hur dom svarar, det är mycket möjligt att det är tillåtet och då vet vi ju det med.

//Richard

Ulf Rådeström

#46
Citat från: Magnus skrivet 08 januari 2009, 23:41:57 PM
Där har du nog fel. Jag tror tvärtom. Att de flesta inte vet om detta. Varför skulle det vara en sån självklarhet? Jag själv har sett nån sån där lapp där det står det på, men det är väl inget som folk lägger på minnet direkt. Inte jag heller som åkt flera gånger på femhundringar utan problem.

Min personliga åsikt är att om det inte går att betala med kort på bussen, så borde alla valörer vara OK.

Klart jag inte alls har fel. Jag har hur rätt som helst!

Trafikföretagen har ofta tydligt uppsatta dekaler med taxeinformation, alternativt kan dessa läsas på hemsidor, i tidtabeller, i särskilda upptryckta taxeinformationshäften.

Du som resenär är skyldig att ta del av denna information, precis som du klickar i rutan för godkännande av betalning över internet, eller för godkännande av regler vid nerladdning av ett program, tecknande av abonnemang o allt vad det kan innebära i det moderna Sverige.

Din åsikt är ju rent löjlig faktiskt (att kräva att alla valörer skall accepteras)....det är lätt att bara komma och kräva en massa - men har du tänkt på varför kontanthanteringen begränsas på bussarna och varför växelkassorna inte är större än att du oftast inte kan växla mer än en eller ett par 500-lappar?
1932 på Scania-Vabis-tiden slog man inte bussföraren på skallen och tog pengarna - vilket ofta händer idag - där har du anledningen!

Läs även ovanstående inlägg i tråden angående företags möjlighet att begränsa eller helt ta bort kontanthantering. Har du gått in i affären (eller i det här fallet bussen) har du därmed accepterat de villkor som tydligt finns uppsatta eller på annat sätt påvisade....sedan spelar det inte nån roll hur gammal du är eller hur kallt det är ute.

Att den stora massan som du beskriver det inte har en aning om vad som gäller på bussen betecknar jag som ren lathet.

Richard1250

#47
Citat från: Magnus skrivet 08 januari 2009, 23:41:57 PM
Där har du nog fel. Jag tror tvärtom. Att de flesta inte vet om detta. Varför skulle det vara en sån självklarhet? Jag själv har sett nån sån där lapp där det står det på, men det är väl inget som folk lägger på minnet direkt. Inte jag heller som åkt flera gånger på femhundringar utan problem.

Min personliga åsikt är att om det inte går att betala med kort på bussen, så borde alla valörer vara OK.

Jag håller med Ulf här jag tror att dom flesta som åker buss vet om det, det sitter stora dekaler på förarens dörr på bussarna i Halland och det är nog en ganska liten chans att man missar dom.

Visst det går att missa om man åker buss mer sällan men dom som åker ofta kommer att se den dekalen förr eller senare.

Vad jag är nyfiken på om det är en regel från länstrafiken eller om det är en rekommendation.

//Richard

Ulf Rådeström

Citat från: robbes skrivet 08 januari 2009, 22:53:24 PM
Ulf nu är det så at ti bland kan man ej ta ut mindre än just 500 i automaten för att det är slut på 100 lappar så att da 4+1 är ej jämt det går

Det där är ju bara en dålig bortförklaring....visst...det händer ibland...men väldigt sällan. Och skulle det hända - gå till en annan av dom 78 uttagsautomaterna som finns i stan...eller släpp latheten och planera lite - bor man i Dalarnas urskog är nog det en förutsättning tror jag  :)

JDS

Citat från: Jo skrivet 08 januari 2009, 23:46:49 PM
Nu är ju av praktiska skäl pantlämnandet inte att föredra på en lokalbuss vilket redan utretts men det mest rimliga föremålet att lämna i "pant" vore väl annars en giltig fotolegitimation. Inget som har något bruksvärde för den som behåller tex. ett körkort en kort stund men väl för den som lämnar ut det. Och dessutom blir ju personen vid ett eventuellt försvinnande lättare att spåra.

Ja, fast å andra sidan får personen svårt att få tillbaka sitt körkort, eftersom han eller hon inte har något kvar att legitimera sig med. Ska det gå rätt till så är det nog bara polisen (eller möjligen Posten) som ska lämna ut upphittade körkort och då enligt samma regler som när ett nytt kort lämnas ut. Att ett trafikbolag lämnar ut legitimationskort som något slags hittegods utan ordentlig kontroll låter som en riktigt dålig idé! Möjligen kan föraren lämna ut det om han känner igen personen han fick det av men då är ju frågan vad det egentligen utgjort pant för...

ch

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 januari 2009, 23:53:35 PMTrafikföretagen har ofta tydligt uppsatta dekaler med taxeinformation, alternativt kan dessa läsas på hemsidor, i tidtabeller, i särskilda upptryckta taxeinformationshäften.

Du som resenär är skyldig att ta del av denna information, precis som du klickar i rutan för godkännande av betalning över internet, eller för godkännande av regler vid nerladdning av ett program, tecknande av abonnemang o allt vad det kan innebära i det moderna Sverige.

Då ska vi se. Senaste veckorna har jag tittat på alla Västtrafik-fordon jag har åkt i. Det har funnits säkert tre olika versioner av prisinformation i fordonet, där har det stått olika priser och villkor på de. På vissa står det att man kan betala kontant på bussen, på vissa inte. På vissa står det 800 kr, på vissa 1200 kr, om man åker fast för tjuvåkning.

På flertalet fordon fanns ingen prisinformation alls. Dessutom har det på flertalet fordon suttit prisinformation på väggen bakom föraren, vilket innebär att jag som resenär inte kan ta del av prisinformationen förrän EFTER jag har stigit på fordonet och betalat min resa.

På de flesta hållplatser finns ingen information om hur man köper SMS-biljett eller resevillkor anslagna. Ingen prisinformation heller. På de större knutpunkterna finns ingen information på engelska hur det fungerar och att man måste SMS:a osv. Västtrafiks villkor finns på deras sajt, men finns oftast inte i fordonen. Har endast sett ett fordon ha resevillkorsfoldern tillgänglig, och då var det en gammal folder. Enligt Västtrafiks resevillkor på nätet ska man som resenär knappa in SMS-koden i tid innan fordonet kommer så att man hinner få biljetten. Men informationen om var man ska SMS:a etc är inte anslagen på hållplatserna. Förarna vet inte, och på de varierande prisinformationer som finns i bussarna kan det stå olika prisinformation när det gäller vad en SMS-biljett kostar.

På Västtrafiks hemsida kan man inte tydligt se vad en resa kostar, om jag använder reseguiden för att hitta bästa resväg mellan A och B så får jag inte reda på priset. Det står inte heller vilka zoner det ingår i så att jag kan kolla zontabellen eller liknande.


Om du jämför med taxi så ska det finnas en tydligt angiven prisinformation som är synlig på minst 2 meters håll utifrån fordonet. Det ska också finnas tydligt angiven prisinformation på insidan av fordonet. Finns nog inte en taxiåkare som skulle våga chansa att köra runt med gamla prisinformationsskyltar med felaktiga priser, för minsta lilla fel innebär avskyltning av bilen samt rapport till Länsstyrelsen med övervägande om att dra in trafiktillståndet. ;)

Men bussresenärer ska tydligen anses veta priset innan de går på fordonet, och där kan det finnas gammal information. T.ex så kan man ta med 2 hundar för priset av 1 på Västtrafik, men det står inte i prisinformationen som är anslagen i fordonen. Det står i en av alla resevillkorsfoldrar som Västtrafik har.... Så det gäller att titta i rätt resevillkor för att upptäcka en sån sak. (Samtidigt säger resevillkoren att endast 1 hund får vistas per fordon. ;))

Så.... Nej, det är inte lätt för kunder/resenärer att veta vad en resa kostar, och veta om de kan betala kontant eller inte. Argument som att folk får vara förutseende och köpa i förväg är också dumt, hur gör man den dagen när en bilist inte får igång sin bil och tar bussen till jobbet istället? "Nä, du får inte betala kontant och får inte åka med. Du skulle ha köpt en biljett i förväg."... Tror ni att den potentiella resenären kommer vilja åka kollektivt i fortsättningen? ;)

Mycket i vårt samhälle bygger på att man inte har varit förutseende, bensinstationer säljer ju t.ex svindyr motorolja. Varför måste du köpa motorolja där, du kunde ju ha köpt en större dunk billigare på Biltema i god tid och haft med dig. Varför måste du köra dina däck tills de är helt nedslitna? Du kunde ju ha köpt fyra nya däck i god tid och haft med dig? Osv...

Man kan inte bygga en affärsidé på att misshandla kunder. Visst kan man ha regler och policys, men man måste också kunna vara medmänsklig och göra undantag. Sen är frågan: ska det vara smidigt för resenären eller för föraren? Jag fick mitt bankkort skimmat för 2 månader sedan och det spärrades, under några dagar var jag kortlös. Min mobil var trasig. Jag funderade just på detta, hur skulle det ha gått att överleva i en värld då där man inte kan betala kontant eller via telefonen.... Tänkvärt.

Jo

#51
Citat från: JDS skrivet 09 januari 2009, 02:33:58 AM
Ja, fast å andra sidan får personen svårt att få tillbaka sitt körkort, eftersom han eller hon inte har något kvar att legitimera sig med. Ska det gå rätt till så är det nog bara polisen (eller möjligen Posten) som ska lämna ut upphittade körkort och då enligt samma regler som när ett nytt kort lämnas ut. Att ett trafikbolag lämnar ut legitimationskort som något slags hittegods utan ordentlig kontroll låter som en riktigt dålig idé! Möjligen kan föraren lämna ut det om han känner igen personen han fick det av men då är ju frågan vad det egentligen utgjort pant för...

Nu är det ju inte att föredra av praktiska skäl på bussen men kanske på en taxi som en åtgärd vid "vänta medan jag springer upp i lägenheten och hämtar pengar" eller går till automaten och tar ut dem . Om personen inte återkommer lär det ju ändock bli anmält som bedrägeri och då kan ju personens körkort hjälpa till att höja uppklarningssannolikheten.


Tillägg: Det är möjligt att det inte är enligt lagens riktmärke att taxiförare lämnar tillbaks legitimationen utan att det ska ske av polisen. Dock kan nog föraren vara säker på att det är rätt person som kommer och få tillbaka id-handlingen. Problemet blir väl ifall någon annan person går ner och ska betala räkningen för kunden.

Jo

I en del län växlar ju föraren mer vid köp av kort. I Blekinge gäller tex "Föraren har endast skyldighet att växla 100 kr när du köper biljett. Vid köp eller laddning av periodkort och rabattkort är det 1 000 kr." I dalarna verkar det dock som att man bara lämnar max 100kr i växel: "Växel lämnas upp till närmaste 100-tal kronor." Hur som helst borde ju tjejen ha kunnat köpt ett värdekort för 400 kr som hon sedan kunnat använda för framtida bussresor och då både få rabbaterat pris och slippa omaket med att ha småpengar till bussen med sig. Nu kanske hon fick det erbjudandet men inte var intresserad men det hade hur som helst varit ett alternativ till att bli avkastad i -20 grader vilket hon tyckte var skäl nog att gå till tidningen med.

Björn Ax

Citat från: ch skrivet 09 januari 2009, 07:54:05 AM
MASSA TEXT

Jo där kan jag hålla med dig om det inte står tydligt kan det vara svårt att veta.
Men detta händer också här i Uppsala där jag tycker att prisinfon står väldigt tydligt.
Vi har info om SMS-betalning på varenda hpl på svenska och engelska. Hur mycket det kostar vad man skriver, vilket nummer man ska skicka till och bestämmelserna om att biljetten måste finnas i mobilen innan man kliver på bussen.

Nu går jag lite offT här men kan berätta om en händelse som hände mig för ett tag sen.
Jag kom fram till en hpl där det stod några personer som skulle med mig.
Kom då fram en ungdom som sa att "Jag ska bara skicka iväg ett sms". Kom då fram en chaufför som berättade att denna ungdom hade stått vid hpl i säkert 10-15 minuter innan jag kom. Men ändå väntade han till han gick på bussen innan han skickade sms'et. Bara för att ha några extra minuter på övergången.

Så jag hoppas du förstår att man börjar bli lite trött på att folk ska försöka utnyttja allt hela tiden. Om alla skulle uppföra sig och ha biljetter redo när bussen kommer och allt sånt så skulle vi chaufförer vara väldigt mycket snällare på att ge undantag när det väl händer att nån glömmer nåt eller kommer sent. Men som det är nu när "alla" försöker tjäna på att fuska så känns det som att man inte har lust att ge undantag och gå på reglerna helt.

jo att vara kortlös och mobillös i dagens samhälle är svårt. Men då kommer vi ju också till detta att dom som försöker luras via detta förstör för alla andra. Hur ska vi veta vilka vi kan lita på? Jag är säker på att den dagen då vi blir kontantlösa här i Uppsala så kommer jag säkert få många resenärer som inte vet om detta. För jag tror att även fast man gör "reklam" om detta så finns det vissa människor som rent ut sagt skiter i detta. vi blir överrösta med reklam och massa skit som gör att folk läser inget numera.

Detta kan ses i praktiken på centralstationen här i Uppsala. Finns en STOR skylt säkert 3 meter bred och STORA bokstäver där det står "Cykelparkering förbjuden". Men tro fan på att det står cyklar precis framför skylten också.

Så jag tror att även fast det skulle stå många skyltar med taxebestämmelser och sånt så skulle många inte läsa detta och vara lata och fråga chauffören för det är enklare.

Richard1250

#54
Citat från: Richard skrivet 08 januari 2009, 18:23:22 PM
Jag har skrivit en fråga till länstrafikbolaget om just deras regel om att föraren växlar max 100 kronor och kommer man med en 500 kronors sedel så blir man nekad.

Jag la fram frågan så att om man betalar med en 500 kronors sedel som i Sverige är ett fullt lagligt betalningsmedel och ska gälla överallt där man erbjuder tjänster mot betalning om länstrafiken och bussförarare  på sin arbetsgivares order gör ett lagbrott när man nekar någon att åka när dom har ett fullt lagligt betalningsmedel i Sverige.

Jag återkommer med svar från länstrafiken så snart jag kan.

---------------------------------------------------------------------------------------

Hej svaret från Hallandstrafiken har kommit och det lyder så här.


Självklart skall man undvika neka någon att åka med om man inte kan växla en 500-kronors sedel. Jag kommer att informera vår entreprenör om detta.

Sedan lite info om framtiden från halvårsskiftet 2010 från Hallandstrafiken

Halvårsskiftet 2010 har Hallandstrafikens entreprenörer som utför busstrafiken i Halland blivit belagda med kontantstopp av Arbetsmiljöverket. Detta innebär att ingen kontanthantering får ske ombord på bussarna. Detta med anledning av hot- och rånrisk.  Vi kommer bland annat under året att införa SMS-biljetter för att underlätta för resenären att kunna betala med annat medel än kontanter.


//Richard

Ulf Rådeström

Citat från: Richard skrivet 09 januari 2009, 11:32:42 AM
---------------------------------------------------------------------------------------

Hej svaret från Hallandstrafiken har kommit och det lyder så här.


Självklart skall man undvika neka någon att åka med om man inte kan växla en 500-kronors sedel. Jag kommer att informera vår entreprenör om detta.



//Richard

Japp. I svaret står det hur klart och tydligt som helst att föraren har rätt att neka någon när föraren inte kan växla. Det finns en regel om 100-kronorsväxling - föraren växlar såklart mer om han har möjlighet (och därmed undviker att neka) - men har FULL RÄTT att göra det.

Bra svar från länstrafiken tycker jag!

Ulf Rådeström

#56
Väljer att svara på inlägget från "ch" i egen form och inte citera.

Att det finns olika versioner av taxeinformationen är olyckligt i olika bussar såklart. Men genomgående kan jag GARANTERA att regeln om växling följer i ALLA versionerna. Jag har mycket mycket svårt att tänka mig att denna skulle utgå i någon plötligt.

Att kräva att informationen skall finnas på engelska? Nja hörru....åk till Tyskland, Italien, Spanien, Kina eller varsomhelst i världen - så får du minsann tillgodogöra sig hur du skall bete dig för att åka buss - varför skulle man inte behöva söka information i Sverige? (även om det naturligtvis är en fin service)

Att det skulle vara svårt eller nästan omöjligt att kolla vad en resa kostar på Västtrafiks hemsida är rent skitsnack. Tre klick och jag fick upp det här http://www.vasttrafik.se/sv/Priser--kort/Vad-kostar-resan/Goteborgsomradet-och-Bohuslan/ - hur tydligt som helst

Att jämföra med taxi är direkt okunnigt. Anledningen till att man skall kunna se prisinformation på långt avstånd är alla "pirater" som dom kallas i Stockholm åtminstone, skjörtar upp framförallt turister med mångdubbelt dyrare resor på flera hundra kronor utöver den egentliga kostnaden. Jag har aldrig sett en buss köra samma linje som ett länstrafikbolag och ta 126kr när resan kostar 48 på ordinarie.

Men jag förstår var du vill komma. Att allt skall visas tydligt framför näsan på dig så du slipper anstränga dig att söka lite information.
Dagens samhälle är tyvärr just ett informationssamhälle - som bygger på att du faktiskt måste tänka lite själv. Visst finns det de som har svårare att tillgodose sig information - men dom får oftast hjälp med det på ett eller annat sätt.

Vad gäller hur mycket information som visas tydligt och hur mycket som du måste söka själv tror jag att det skulle vara lite dumt med en hel sidoruta full med taxeregler i liten text för att hela broschyren skulle få plats och alla specialfall med hundar etc, istället för att acceptera raden som ganska ofta finns "fullständig taxeinformation finns på vår hemsida eller i broschyrer som kan hämtas på kundcentra" eller liknande.

Vad gäller att den borde visas INNAN du går på bussen (alltså på utsidan) - tja...ställ dig och läs allt det finstilta och jag tror du missar bussen  :)

Det är sammanfattningsvis sorgligt att se att du skjuter över allt på den du skall handla av, och helst vill sluta tänka själv helt. Hur gör du när du gör andra affärer där priset kanske inte alltid står utsatt direkt på första sidan framför näsan?

Kanske en av anldeningarna till att sms-lån gått överstyr och sen skylls på dåliga regler i tidningrna, när det egentligen är ens eget fel att man inte själv orkat läsa dom regler som gäller. Men det är en annan diskussion i ett annat forum  :)

Sen måste jag bara kommentera bilisten som fick punktering. Alltså...ibland överträffar skribenterna sig själva i dumhet.
Regler är till för att i grunden följas så långt det är möjligt, reglerna finns ju där av någon anledning - antingen för att skapa trivsel, eller för att visa tydlighet.
Vi är alla människor och regler får frångås i specialfall - så jag tror med all säkerhet att står bilisten ute på landet och bussen kommer o bilen har punka åker resenären säkert igen.
Står han i stan finns säkert ett försäljningsställe i närheten  :)

Trafikar´n

Därtill finns det väl regler som säger att man sas ingår ett avtal när man beträder fordonet, lite som du accepterar ytinnehavarens regler när du parkerar på en yta?
Gör du det, du accepterar du innehavarens regelverk?
Därmed faller massa argument ovan.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Danne B.

Det är ju ärligt talat helt uppåt väggarna att folk argumenterar för rätten att få stå över gällande regler...?!

Går man in på Ica så följer man dom reglerna och står i kö och betalar(!), köper man pizza eller en tröja gäller samma sak där... Man kräver inte att få sin mjölk eller sina makaroner gratis bara för att man är hungrig och har slut på pengar! Hur svårt kan det vara?

Egentligen är det hela mycket enkelt: Följ reglerna = åk med, följ inte reglerna = åk inte med!

//Danne

Buss-Anders

Är det inte så att vi är inte skyldiga att ta emot en 500-hundring men det är inget som hindrar att vi gör det. De flesta betalar ju som de ska med ganska jämna pengar.

Häromdagen hade jag 20 ungdomar som klev på på samma ställe och skulle till samma ställe.
Alla betalade med varsin hundralapp.
De hade ju betalmedel enligt gällande regler.Tror ni att det tog tid?
Jag som var sen blev ännu senare.

Vi har något som heter heter eller kallas kompisbiljett.
Två ungdomar kan t.ex betala 18 kr tillsammans i stället för 12 kronor var.
De slänger upp en tjuga och säger en kompisbiljett.
De går fortare och det är lätt att bara ge tillbaka 2 kr i stället för att båda ska ha 8 kr tillbaka var och en och två biljetter ska slås ut.

Vi har värde på 8000 kr + reserv på 5000 kr.

Jag tycker att en bra växelkassa t.ex kan bestå av:

4 st 100-lappar = 400 kr
15 st 50-lappar = 750 kr
30 st 20-lappar = 600 kr
50 st 10-kronor = 500 kr
50 st 5-kronor  = 250 kr
150 st 1-kronor = 150kr
summa 2650 kr

Då finns värde  att sälja för 5350 kr + ev reserv 5000 kr.
Visst man får köpa värde ganska ofta men kommer aldrig i problem med att inte kunna växla.

Naturligtvis beror det på hur lätt man kommer åt värde och vilken linje man kör m.m.
Skulle gärna se att vi hade lite mera värde i o m att trafiken i höst har ökat med 10 %.
Morgon och eftermiddagsresenärer har ju mest kort men på fredags- och lördagskvällar är det nästan uteslutande kontanter och ofta sedlar.

Lösningen måste vara att skillnaden mellan kort och kontanter ökar.
Det ska vara så att ungdomar mest använder kort helt enkelt i stället för att komma med sina 500-sedlar på festkvällarna.

Mvh
Buss-Anders