Tvingad av bussen i - 20

Startat av Wetjo, 07 januari 2009, 19:07:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas

Hörde för längesedan att de någonstans i europa(kommer inte ihåg vilket land det var) var så att om man betalade kontant på bussen så fick man ingen växel(ett minimipris fanns förstås), utan hade man bara en 100-lapp kostade biljetten 100 osv.
Kanske något vi borde införa så att passagerarna kommer med jämna pengar  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Z skrivet 08 januari 2009, 14:20:35 PM
Hörde för längesedan att de någonstans i europa(kommer inte ihåg vilket land det var) var så att om man betalade kontant på bussen så fick man ingen växel(ett minimipris fanns förstås), utan hade man bara en 100-lapp kostade biljetten 100 osv.
Kanske något vi borde införa så att passagerarna kommer med jämna pengar  ;)

Detta har provats i t ex Trondheim men med mindre bra resultat. Det blev bara bråk som den stackars bussföraren fick ta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Richard1250

Jag har skrivit en fråga till länstrafikbolaget om just deras regel om att föraren växlar max 100 kronor och kommer man med en 500 kronors sedel så blir man nekad.

Jag la fram frågan så att om man betalar med en 500 kronors sedel som i Sverige är ett fullt lagligt betalningsmedel och ska gälla överallt där man erbjuder tjänster mot betalning om länstrafiken och bussförarare  på sin arbetsgivares order gör ett lagbrott när man nekar någon att åka när dom har ett fullt lagligt betalningsmedel i Sverige.

Jag återkommer med svar från länstrafiken så snart jag kan.

Ersa

Citat från: Richard skrivet 08 januari 2009, 18:23:22 PM
Jag har skrivit en fråga till länstrafikbolaget om just deras regel om att föraren växlar max 100 kronor och kommer man med en 500 kronors sedel så blir man nekad.

Vilket Länstrafiksbolag skrev du till? Om det var min bild så satt den lappen i den X-trafiklackade vikariebussen 5252, så den gula lappen är X-trafiks regler. Bussen vikarierade i Umeå, men där har Länstrafiken i Västerbotten inte något "500-lappsförbud". Borde nog ha förtydligat det redan i bildinlägget... :-\

Richard1250

#34
Citat från: Verspieder skrivet 08 januari 2009, 18:27:47 PM
Vilket Länstrafiksbolag skrev du till? Om det var min bild så satt den lappen i den X-trafiklackade vikariebussen 5252, så den gula lappen är X-trafiks regler. Bussen vikarierade i Umeå, men där har Länstrafiken i Västerbotten inte något "500-lappsförbud". Borde nog ha förtydligat det redan i bildinlägget... :-\

Nej jag skrev till Hallandstrafiken jag tror att alla länstrafikbolag har samma regel så det borde väl gälla allihop.

Tilläg tror att dom flesta länstrafikbolag har en sådan regel.
Men nu ställer jag frågan som gäller dom länstrafikbolag som har regeln.

Kan ju vara kul att reda ut hur det egentligen förhåller sig och hur regeln fungerar.

Björn Ax

Citat från: Richard skrivet 08 januari 2009, 18:23:22 PM
Jag har skrivit en fråga till länstrafikbolaget om just deras regel om att föraren växlar max 100 kronor och kommer man med en 500 kronors sedel så blir man nekad.

Jag la fram frågan så att om man betalar med en 500 kronors sedel som i Sverige är ett fullt lagligt betalningsmedel och ska gälla överallt där man erbjuder tjänster mot betalning om länstrafiken och bussförarare  på sin arbetsgivares order gör ett lagbrott när man nekar någon att åka när dom har ett fullt lagligt betalningsmedel i Sverige.

Jag återkommer med svar från länstrafiken så snart jag kan.

Varför skulle detta vara olagligt att neka nån att åka pga för stor sedel??

Har sett några affärer som inte tar kontanter alls. Om detta skulle vara olagligt skulle dessa äffärer inte ha detta och bussbolag skulle inte neka folk heller då.

Wetjo

Citat från: Richard skrivet 08 januari 2009, 18:30:34 PM
Nej jag skrev till Hallandstrafiken jag tror att alla länstrafikbolag har samma regel så det borde väl gälla allihop.

Tilläg tror att dom flesta länstrafikbolag har en sådan regel.
Men nu ställer jag frågan som gäller dom länstrafikbolag som har regeln.

Kan ju vara kul att reda ut hur det egentligen förhåller sig och hur regeln fungerar.

Minns jag inte alldeles galet vill Dalatrafik att vi ska växla upp till närmsta hundralapp.
Alltså om du köper ett tvåzonerskort för 740 kronor, ska jag kunna ge växel på 800... Ganska logiskt.
Har jag inte redovisat alldeles innan turen, tror jag att jag kan knäcka två femhundringar i detta fall.  ;)

Ersa

Citat från: Richard skrivet 08 januari 2009, 18:23:22 PM
Jag la fram frågan så att om man betalar med en 500 kronors sedel som i Sverige är ett fullt lagligt betalningsmedel och ska gälla överallt där man erbjuder tjänster mot betalning om länstrafiken och bussförarare  på sin arbetsgivares order gör ett lagbrott när man nekar någon att åka när dom har ett fullt lagligt betalningsmedel i Sverige.

Men de kontantfria länen då? Hela Stockholms län, samt delar av Skåne och Västra Götaland. Samt Umeå tätort fr.o.m juni 2009. Då inga mynt eller sedlar godtas på dessa ställen, begås då ett stort lagbrott även där?

Peter Rost

#38
Citat från: ch skrivet 07 januari 2009, 21:15:02 PM
Undantag gör väl förare hela tiden, tidtabellen säger att du ska åka 14.30, du ser en person 10 meter bort på väg mot bussen. Åker du eller öppnar du dörren igen? Du har precis rullat fram 2 meter från hållplatsen och står för rött ljus när en person kommer springande och knackar på dörren - öppnar du medans det är rött ljus i trafiken eller blänger du bara på personen och åker vidare? Det finns regler för allt, och det finns undantag för allt. Det viktiga är dock att man har sunt förnuft och servicekänsla.

För ett år sedan bevittnade jag en händelse vid Danderyds Sjukhus, en kvinna kommer springades i "full sula", med kassar mot en 624:a, föraren hade precis stängt dörren den springade kvinnan halkade och slog sig, visserligen lindrigt, föraren ser detta, men öppnar inte dörren, utan kör bara där i från, till mångas stora förvåning, hon klarade sig med en ordentligt stukad fot.

Jonas

Ni tror händelsevis inte att någon skulle ha reagerat för länge sedan om det vore ett lagbrott att tabort kontanterna på bussarna då det har diskuterats på rixnivå ganska länge nu?

Att kontanterna försvinner är ju pga ett beslut fattat av AMV, dvs en statlig myndighet, och då begår ju trafikbolagen ett brott om man INTE tar bort kontanterna!

Som sagt tidigare så kan man inte räkna med att kunna betala med de större sedlarna överallt, det skulle vara en omöjlighet att ha växelkassor för detta!
Trenden är ju snarare tvärtom att fler och fler inte tar emot kontanter. I framtiden kommer det säkert inte ens att finnas kontanter överhuvudtaget utan allt kommer att betalas med kort etc.

Ulf Rådeström

#40
Citat från: Björn Ax skrivet 08 januari 2009, 00:27:17 AM
Nu förstår inte jag hur du kan skriva nåt sånt här. Nu vet inte jag vad du jobbar med men ska jag komma till ditt jobb och be dig missköta det?

Bjuder jag passagerare på resan bara för att den personen har "fel" valör på sedeln så missköter jag mitt jobb. Visst är det mitt fel att man inte kan betala pga jag har glömt min biljettmaskinnyckel eller kortläsaren är trasig så självklart kommer alla få åka med tills detta blivit åtgärdat.

Var har det stått att vi inte ska bry oss alls om passagerarna?? Detta handlade om att vi inte vill ta emot 500-lappar pga vi inte har växel för detta.

Jag svarar jättegärna på frågor och pratar med passagerarna.

Varför ska vi chaufförer behöva drabbas av ökad rånrisk pga resenären inte läst att vi inte tar emot sedlar högre än 100 kr.

Du motsäger dig själv i slutet också. Om det är svårt att växla en 500-lapp i en affär varför ska vi då göra det?

Jag ber om ursäkt om detta inlägg låter otrevligt men jag börjar bli lite irriterad på folk som bara kastar galla på oss chaufförer hela tiden.

Jag skulle tro att dom som ombeds att missköta sitt jobb mest är vi busschaufförer.
Men det kanske bara e jag som inte skulle vilja be nån missköta sitt jobb bara för att jag ska tjäna på det.

Oerhört bra skrivet - och faktiskt ett av de bästa inläggen i hela debatten!!
Regler är till för att följas - visst - man kan göra undantag. Men ingen ska komma o inbilla mig att en 14-åring eller dennes föräldrar aldrig åkt buss förut - och därmed INTE vet att föraren inte kan växla större sedlar alltid.

Att springa av och lämna något i pant är något av det dummaste jag hört.
Lämna vad? Mobiltelefonen? nyckeln till hemmet? ett tuggumi?

Ok..hon springer iväg - det är 6 personer i kö framför henne som ska dividera med tipset etc. Hon har väl ingen som helst aning om hur länge bussföraren skall stå o vänta. Vad gör bussföraren om han måste åka? Tar med sig hennes mobil eller hennes hemnyckel?

Alltså...ibland tar man sig för pannan! Som sagt - INGEN skall inbilla mig att en person i 14-15-årsålder och upp till man är 100+ att det skulle vara någon nyhet att föraren inte kan växla större sedlar.
Enkelt! Ta ut 400+100 ur bankomaten i stället för en 500-lapp.

Att folk skulle handla i god tro o springa o växla utan pant är något som förekom på 30-talet i Sverige...det funkar (tyvärr) inte så längre i största allmänheten utan bussföraren sitter där med lång näsa o väntar istället. Visst...skitsak kan man tycka..men var blev intäkten av för länstrafikbolaget? "oj oj..dom överlever nog ändå" tycker säkert någon - men 10 sådana...eller 20 eller 100 på en dag/vecka/månad...det ger kostnader.

Det är ju precis som att handla något men..."oj..jag glömde ta ut pengar" - "ja, men ta med dig boken du ska köpa till bankomaten sålänge - jag litar på dig - du kan ju lägga din jacka i pant sålänge annars"....
Eller "du slipper betala boken för du ska inte behöva frysa i bankomatkön när det är -10 ute"

Varför ska ALLTID bussen vara någon gratisåkande instans när man skall tyckas synd om?? Alla är väl uppväxta med att betala det man köper - så även bussresor.

alltså..hör ni inte hur det låter??

Jag håller med Björn fullständigt - det handlar inte om att ge dålig service - och även jag blir så himla trött....

Jonas

Citat från: Richard skrivet 08 januari 2009, 18:23:22 PM
Jag har skrivit en fråga till länstrafikbolaget om just deras regel om att föraren växlar max 100 kronor och kommer man med en 500 kronors sedel så blir man nekad.

Jag la fram frågan så att om man betalar med en 500 kronors sedel som i Sverige är ett fullt lagligt betalningsmedel och ska gälla överallt där man erbjuder tjänster mot betalning om länstrafiken och bussförarare  på sin arbetsgivares order gör ett lagbrott när man nekar någon att åka när dom har ett fullt lagligt betalningsmedel i Sverige.

Jag återkommer med svar från länstrafiken så snart jag kan.

Så här säger rixbanken som nog får anses vare den som bestämmer hur pengar kan användas(hoppas det är ok med ett sitat från en blogg):

CitatEn affär kan också göra klart för sina kunder att den inte accepterar kontant betalning genom exempelvis ett anslag vid ingången. Kunderna får då redan innan köpet anses ha accepterat att sedlar och mynt inte kan användas som betalningsmedel.

En affär kan alltså i och för sig ha som policy att inte ta emot kontanter under förutsättning att denna policy är tillräckligt bra kommunicerad till kunderna, något som är en bedömningsfråga från fall till fall. Följaktligen kan affären därmed även neka att ta emot lagliga betalningsmedel i vissa fall. Affären skulle kunna klargöra att den godtar kontanter endast i vissa angivna valörer (t.ex alla sedlar utom 1000-lappar, och/eller aldrig några mynt)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 januari 2009, 21:11:05 PM
Att springa av och lämna något i pant är något av det dummaste jag hört.
Lämna vad? Mobiltelefonen? nyckeln till hemmet? ett tuggumi?

Ok..hon springer iväg - det är 6 personer i kö framför henne som ska dividera med tipset etc. Hon har väl ingen som helst aning om hur länge bussföraren skall stå o vänta. Vad gör bussföraren om han måste åka? Tar med sig hennes mobil eller hennes hemnyckel?

Jag håller med Björn fullständigt - det handlar inte om att ge dålig service - och även jag blir så himla trött....

Jag är också helt överens med Björn - och därmed också Ulf.
Att ta pant är inte att rekommendera. Om vi säger att en mobiltelefon lämnats i pant: Vad skall bussföraren göra om kunden sedan påstår att han skadat den, t ex tappat den i golvet? Eller för den delen, om han nu verkligen råkar tappa den och skada den. Och hur skall han kunna värdera pantföremålet? Mobiltelefonen kan ju vara trasig och värdelös. Eller om det nu lämnas ett guldarmband. Det kan vara en billig imitiation, i princip värdelös.
Panter skall hanteras av auktoriserade pantbanker. Inte bussförare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

robbes

Ulf nu är det så at ti bland kan man ej ta ut mindre än just 500 i automaten för att det är slut på 100 lappar så att da 4+1 är ej jämt det går

Nico


Visst är det så ibland, men inte alltid. Kruxet är väl att många av ren slentrian tar ut 500 eller 1000 kronor rakt av istället för att kanske tänka med lite framförhållning. I vissa fall menar man även på att det inte är deras ensak om t.ex. jag som förare kan växla eller inte utan kräver bara att jag ska göra det... vilket jag tycker känns aningen taskigt rent ut sagt då man i alla samhällen måste ha en viss praktisk samverkan som numera ofta verkar ha satts ur spel.

Sen är väl inte heller svenska uttagsautomater alltid så användarvänliga vilket bara är att beklaga. Utomlands har jag däremot ibland stött automater där man i samband med uttag även kan välja valör vilket ju inte borde vara fel. Orsaken till att vi sedan har så mycket 500-lappar i de svenska automaterna är troligen för att det blir billigare för de som ska fylla på dessa.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman