Tvingad av bussen i - 20

Startat av Wetjo, 07 januari 2009, 19:07:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Citat från: ch skrivet 07 januari 2009, 21:13:12 PM
Skönt att läsa här i tråden att det finns många ansvarstagande serviceminded yrkesmänniskor som brinner för att ge god service. ;) Nä, här ska folk straffas för att de inte har rätt valör på pengen. Helst ska föraren inte behöva ta betalt, svara på frågor eller bry sig alls om passagerarna. Passagerarna är ju trots allt ett j***a pack som inte har existensberättigande i bussen, de får ju bara vara där om jag som förare tycker det är okej för stunden.

Ni har aldrig funderat på att ge bra service? Okej, människan råkar ha sedel som du kanske inte har växel på. Bjud på resan men säg vänligt varför. Dels får ni en resenär som uppskattar att den har fått ett bra bemötande och dels så mår ni säkert lite bättre av det än att råka i luven och munhuggas med folk.

Dessutom så är det faktiskt så att sedlar är en gångbar valuta i Sverige, varför ska kunden behöva drabbas för att företag inte vill befatta sig med vissa typer av valörer på sedlarna?

Så sent som nu i kväll så behövde jag inte betala på en Veoliabuss i Storgöteborg pga att föraren inte hade pengar på sitt förarkort och därigenom inte kunde ta betalt och ge kvitto. Å andra sidan var det första på länge som jag inte hade mitt vanliga kort med mig så jag skulle behöva betala för en gångs skull. Skulle han ha tvingat av mig ur bussen för att han inte har fyllt på sitt förarkort och därigenom inte kan sälja biljett till mig? ;) Med er logik skulle han nog ha gjort det va? ;)

Den som säger till en resenär: "du får gå nånstans och växla" kan väl själv ställa bussen och springa in i närmsta affär med en 500-hundring för att växla den och se hur lätt det är. ;)


Nu förstår inte jag hur du kan skriva nåt sånt här. Nu vet inte jag vad du jobbar med men ska jag komma till ditt jobb och be dig missköta det?

Bjuder jag passagerare på resan bara för att den personen har "fel" valör på sedeln så missköter jag mitt jobb. Visst är det mitt fel att man inte kan betala pga jag har glömt min biljettmaskinnyckel eller kortläsaren är trasig så självklart kommer alla få åka med tills detta blivit åtgärdat.

Var har det stått att vi inte ska bry oss alls om passagerarna?? Detta handlade om att vi inte vill ta emot 500-lappar pga vi inte har växel för detta.

Jag svarar jättegärna på frågor och pratar med passagerarna.

Varför ska vi chaufförer behöva drabbas av ökad rånrisk pga resenären inte läst att vi inte tar emot sedlar högre än 100 kr.

Du motsäger dig själv i slutet också. Om det är svårt att växla en 500-lapp i en affär varför ska vi då göra det?

Jag ber om ursäkt om detta inlägg låter otrevligt men jag börjar bli lite irriterad på folk som bara kastar galla på oss chaufförer hela tiden.

Jag skulle tro att dom som ombeds att missköta sitt jobb mest är vi busschaufförer.
Men det kanske bara e jag som inte skulle vilja be nån missköta sitt jobb bara för att jag ska tjäna på det.

robbes

det står tom i artikeln att hon blev FÖRBANNAD och sade att så kunde han inte göra.


bara en sådan attityd för föraren inte kunde/ville växla mer än max beloppet samt att hon undrar varför ingen av de två passagerarna i bussen INGREP ingrep mot vad?


Står ingenstans att hon hade frågat om det gick bra att åka med o betala vid framkomst elelr ta springnota

JDS

Det blir alltid problem när folk envisas med att betrakta kollektivtrafikens funktionärer som människor, i stället för som de maskiner de faktiskt är anställda som...

Peter Rost

Vilket löjl! Vad som är än märkligt är att ingen av de två andra passagerarna inte ingrep, typiskt svensk mentalitet.

/Peter

JDS

Citat från: Peter Rost skrivet 08 januari 2009, 01:33:52 AM
Vilket löjl! Vad som är än märkligt är att ingen av de två andra passagerarna inte ingrep, typiskt svensk mentalitet.

Efteråt kommer man alltid på precis vad man skulle ha gjort, men när situationen utspelar sig så fungerar det ju lite annorlunda. Den som är "skådespelare" backar sällan, och som "åskådare" kommer man liksom av sig (lättare ju fler åskådare det finns). Det är förresten lika bra, för om man som förare har flera personer att kämpa emot samtidigt, så befinner man sig under kraftig stress och då går det lätt käpprätt åt skogen. Sådana situationer inträffar då och då, även med turinställelse som följd. Man kan tycka att det är lite löjligt, men samtidigt kan det inte få vara så att någon lynchmobb ska säga åt föraren vad han får och inte får göra. Man kan tycka vad man vill om bestämmelserna, men man kan inte ta ifrån någon rätten att följa dem!

Peter Rost

Citat från: JDS skrivet 08 januari 2009, 02:00:40 AM
Efteråt kommer man alltid på precis vad man skulle ha gjort, men när  Man kan tycka vad man vill om bestämmelserna, men man kan inte ta ifrån någon rätten att följa dem!

Det är sant, regler är regler, och dessa ska naturligtvis följas, men med tanke på att det var -20 ute, och att tjejen i fråga är såpass ung kunde föraren kanske agerat lite mer flexibelt. ;)

/Peter

Jonas

Citat från: Peter Rost skrivet 08 januari 2009, 02:14:16 AM
Det är sant, regler är regler, och dessa ska naturligtvis följas, men med tanke på att det var -20 ute, och att tjejen i fråga är såpass ung kunde föraren kanske agerat lite mer flexibelt. ;)

/Peter

Som sagt var, tjejen kanske inte direkt bidrog till att få ett bättre bemötande...

Peter Rost

Citat från: Z skrivet 08 januari 2009, 02:54:34 AM
Som sagt var, tjejen kanske inte direkt bidrog till att få ett bättre bemötande...

....tjejen är fjorton år, tycker fortfarande inte att man låter en 14 årig flicka bli nekad inträde i bussen på det sättet, tre mil hemifrån, tycker att detta kunde ha skötts något bättre.

Jonas

Citat från: Peter Rost skrivet 08 januari 2009, 03:38:00 AM
....tjejen är fjorton år, tycker fortfarande inte att man låter en 14 årig flicka bli nekad inträde i bussen på det sättet, tre mil hemifrån, tycker att detta kunde ha skötts något bättre.

Tror du att föraren visste att hon var 14 år och att hon hade 3 mil hem?
Det är ju sådan som kommit fram efteråt.
Och tonårstjejer kan vara väldigt svåra att åldersbestämma, hon kan ha sett ut både som en 12åring eller en 18åring...

Ersa

Citat från: Richard skrivet 07 januari 2009, 23:02:35 PM
Det som du räknar upp i din lista är ju ingenting som vi som passagerare ska behöva bli beskyllda för.
Om ni har det stressigt ont om tid mycket kontanthantering med mera med mera elände som det är att köra buss, lasta inte passagerarna för det rikta kritiken mot er arbetsgivare, det är ju trots allt dom som bestämmer och är ni missnöjda med er situation  klaga inte på att ni måste ge service åt oss som åker .

Läs om vad jag skrev en gång till. Bussförarna klagar inte på detta, då de upplever att de ansvariga ändå slutat lyssna för länge sedan. Det är förarna samt vår arbetsgivare som får stora klagomål på sig från passagerarna för att bussarna alltid är sena. Detta beror nästan enbart pga all extraservice nämnd ovan som huvudmannen kräver. Extraarbete som det idag inte finns tid för. Bussförarnas raster på ändhållplatserna försvinner pga förseningar. Hela turer ställs in pga förseningar. I slutändan får vi bussresenärer (som fortfarande inte vet vad en länshuvudman är) som skyller alla problem på trafikutövaren, samt bussförare som har noll förtroende för huvudmanen som inte tar sitt ansvar.

Eller så inför vi klara regler, ordning och reda, och effektivare busstrafik med SL som förebild. En busstrafik som kan konkurrera med privatbilismen. Det är bara att välja.

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 08 januari 2009, 02:00:40 AM
Efteråt kommer man alltid på precis vad man skulle ha gjort, men när situationen utspelar sig så fungerar det ju lite annorlunda. Den som är "skådespelare" backar sällan, och som "åskådare" kommer man liksom av sig (lättare ju fler åskådare det finns). Det är förresten lika bra, för om man som förare har flera personer att kämpa emot samtidigt, så befinner man sig under kraftig stress och då går det lätt käpprätt åt skogen. Sådana situationer inträffar då och då, även med turinställelse som följd. Man kan tycka att det är lite löjligt, men samtidigt kan det inte få vara så att någon lynchmobb ska säga åt föraren vad han får och inte får göra. Man kan tycka vad man vill om bestämmelserna, men man kan inte ta ifrån någon rätten att följa dem!

Håller med. Av de båda andra passagerarna vet jag inte vad man skulle kräva. Att de hjälpte föraren att förklara att reglerna var sådana att 500-kronorssedel inte tas emot? Att de skulle hjälpa tjejen att framhärda fast hon egentligen hade fel? Att bjuda tjejen på resan?
Dessutom kan det ju ha varit så att den som satt längst bak inte hörde något och att den som satt längst fram inte förstod svenska, var hörselskadad eller något. Det kanske inte hade varit farligt att fråga någon av de andra resenärerna om de kunde hjälpa henne genom att låna ut pengar.
Själv hjälpte jag en medresenär ur knipan för ett tag sedan på ett Öresundståg, då han var nära att få ett spel när han fick höra att serveringsvagnen inte tog emot betalkort (åt h-e i och för sig men nu var det så). Jag erbjöd mig att låna honom pengar. Men ännu har jag inte fått tillbaka dem och lär aldrig få heller. Det rörde sig om runt 50 kronor så det är inget större belopp. Och det irriterar mig mer att jag knappt fick ett tack för min insats.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

michael k

det finns ju folk som sätter detta i system
naturligtvis är man ju serviceminded och laddar upp med enkronor i växel till dom  ;)


Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 08 januari 2009, 10:58:01 AM
Kanske dags att göra som man funderar på i Norge och helt slopa de stora sedlarna:

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2009%5c01%5c08%5c318502&SectionId=Ettan&menusection=Startsidan;Huvudnyheter&o=sp4

Sådana idéer har man också haft i Sverige. Det vill säga att ta bort tusenlappen. Med den allt vanligare förekomsten av betalkort vid högre belopp och sedan Svensk Kasssaservice nu lagt ned finns det väl knappast något behov av tusenlappar längre.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

#29

Även 500-hundringen har varit på tapeten då handeln gärna sett en 200-lapp istället. Överlag gäller sedan att man sällan eller aldrig kan vara säker på att en större sedel tas emot, oavsett då om man sitter i en taxi i New York och försöker spräcka en 100 dollarsedel eller på badstranden i Grekland med en 50 eurosedel. Hade en gång en föreläsare som exemplifierade begreppet dialektik (som mycket grovt uttryck kan sägas vara något som indelar världen i motsättningar) genom att tala om just sedlar och i det här fallet då bakom Järnridån.

Översiktligt gick det då ut på att ifall en sedel inte godkänns av mottagaren så är den inte giltig utan bara ett papper, vilket som helst. I det här fallet handlade det då om D-mark i det forna Öst där det var viktigt att sedlarna var fräscha och oskadade. Smutsiga, skrynklade och skadade D-marksedlar däremot ratades ofta (eller gavs en sämre kurs) trots att de var giltiga per se. Det gick dock inte att tvinga en ovillig mottagare att acceptera dem... och därmed var dessa sedlar i praktiken ogiltiga även om man som västerlänning inte kunde förstå varför.

Lite handlar det om att man måste tänka själv för bara för att något är teoretiskt giltigt i teorin så är det inte alltid samma sak som att det är praktiskt gångbart (giltigt) i verkligheten. Dvs. ska man bara använda mindre belopp kan det ju ibland vara smart (när så är möjligt) att kanske ta ut 400 kronor från bankomaten istället för 500 kronor. Tyvärr är det väldigt vanligt i Sverige att man tycker att alla ska kunna spräcka en större sedel utan att inse att det inte alltid är så lätt. I synnerhet inte i ett fordon som till skillnad från affärer inte har säkerhetsskåp för växling utan normalt är hänvisade till en begränsad växelkassa.

Det var även lite det som sänkte kontantbetalningen med 10-kronor i SL-land då man ibland fick springa och växla 5-6 ggr. per pass bara för att växeln tog slut stup i kvarten... och inte fan var man populär bland handlarna vid ändhållplatserna utan det inträffade att de vägrade och växla i sin tur då inte heller de var intresserade av att hålla på med alltför mycket kontanthantering. Ska det envisas med kontant betalning ombord så är det enligt min mening en fråga för trafikhuvudmannen att ordna så att sådant fungerar rent praktiskt. I annat fall så bör det vara till dem som alla klagomål bör riktas. De flesta förare gör nog så gott det går, men man kan ju tyvärr inte göra guld av hönsskit även om en del på de högre byråkratiska pinnarna ibland tror det. 

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman