Kommentarer till aktuella upphandlingar 2007-08

Startat av Jan, 27 maj 2007, 10:36:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Citat från: Cero skrivet 28 december 2009, 15:33:09 PM
Det 78 fordon som SL kräver att ny entreprenör ska hyra torde väl vara de Omnilink etanol av varierande längd som Söderort och Botkyrka idag använder och som SL äger. Övriga bussar tillhör ju respektive entreprenör och lär väl flyttas, säljas eller skrotas beroende på ägarens nya situation.
plus 46 ledvagnar och 20 etanolbussar som skall leveras till Botkyrka innan övergången, fast ledvagnarna är förstås mindre problematiska att lägga ut i omlopp.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 28 december 2009, 16:13:36 PM
Ingen fara. Bara det finns en förklaring så man själv kan lära sig den. :)
Blir det även nya depåförkortningar när depåer flyttas/slås ihop i SL-området?
Vet inte hur "formell den är", men de använder den i förfrågningsunderlaget.

Jan

Nu finns Norrtälje ute på anbud. Bud ska vara inne senaste 22 april 2010. trafiken omfattar 100 bussar och 10 000 000 km.
I branschen 37 år

Fredde

Citat från: Jan skrivet 01 april 2010, 16:59:51 PM
Nu finns Norrtälje ute på anbud. Bud ska vara inne senaste 22 april 2010. trafiken omfattar 100 bussar och 10 000 000 km.

Bud? Inte hela anbudet eller vad åsyftas...? Isf är det lite väl snabba puckar....


Ted Selander

Citat från: Fredde_J skrivet 01 april 2010, 21:02:17 PM
Bud? Inte hela anbudet eller vad åsyftas...? Isf är det lite väl snabba puckar....

En vanlig missuppfattning (på detta forum). Det vanliga är att anbudsgivare först ska lämna ett antal uppgifter för att bli godkänd att delta i upphandlingen, s.k. prekvalificering.

/Ted

Fredde

Citat från: Ted S skrivet 01 april 2010, 21:53:47 PM
En vanlig missuppfattning (på detta forum). Det vanliga är att anbudsgivare först ska lämna ett antal uppgifter för att bli godkänd att delta i upphandlingen, s.k. prekvalificering.

/Ted

Aha, ja prekval var för mig mer bekant!


Omnilasse

#546
Citat från: Ted S skrivet 01 april 2010, 21:53:47 PM
En vanlig missuppfattning (på detta forum). Det vanliga är att anbudsgivare först ska lämna ett antal uppgifter för att bli godkänd att delta i upphandlingen, s.k. prekvalificering.

/Ted

Men skulle nog skylla lite på Allego i detta fall. Tyvärr har man inte någon särskild rubrik för prekvalificering, vilket gör att det faktiskt inte framgår någonstans att det rör sig om detta. Sedan kan man förstås förstå om man ser på när dokumentet lagts ut att 3 veckor skulle vara lite väl kort tid för att kunna gå igenom ett förfrågningsunderlag på. Har man närmare specificerat datum för när förfrågningsunderlaget kommer ut? Tidigare har man ju sagt under sommaren.  

Ted Selander

Citat från: Omnilasse skrivet 03 april 2010, 10:38:33 AM
Men skulle nog skylla lite på Agresso i detta fall. ---

Du menar Allego? ;)
Det står Sista anbudsdag/ansökningsdag i listan, men visst, så värst tydligt är det inte.

/Ted

Omnilasse

Citat från: Ted S skrivet 03 april 2010, 13:48:14 PM
Du menar Allego? ;)
Det står Sista anbudsdag/ansökningsdag i listan, men visst, så värst tydligt är det inte.

/Ted
Jo givetvis (blandade ihop systemen...) jag undrade snarast om någon visste (eller om det ingår av inbjudan till prekval) när förfrågningsunderlaget ska kommma ut? Förut har de sagt något oklart under sommaren (vilket ju kan vara från maj till augusti), har de specificerat något mer?

Omnilasse

Citat från: Omnilasse skrivet 03 april 2010, 15:59:06 PM
Jo givetvis (blandade ihop systemen...) jag undrade snarast om någon visste (eller om det ingår av inbjudan till prekval) när förfrågningsunderlaget ska kommma ut? Förut har de sagt något oklart under sommaren (vilket ju kan vara från maj till augusti), har de specificerat något mer?
Får svara mig själv :) Nu är det sagt att förfrågningsunderlaget ska vara ute i slutet av maj och inlämning av anbud i slutet av augusti. Man vidhåller önskemålet från RFI:n om att ha en ganska stark prägel av incitament i avtalet med syfte att påtagligt "öka kollektivtrafikantandelen i avtalsområdet". Vet kanske inte riktigt hur det ska gå till - även om ambitionen är bra. Det stora problemet är ju främst den dåliga turtuätheten som ofrånkomligt blir i glesbygdstrafik. Möjligen kan man väl investera i nya lyxigare bussar på 676 som kanske kan öka resandemängden. I övrigt är det ju bara mer trafik som jag tror kan öka resandet och det är ju samtidigt det som kostar. Nåväl det återstår väl att se och det blir i alla fall spännande att se vad detta resulterar i.

Jan

Citat från: Omnilasse skrivet 06 april 2010, 12:31:15 PM
Får svara mig själv :) Nu är det sagt att förfrågningsunderlaget ska vara ute i slutet av maj och inlämning av anbud i slutet av augusti. Man vidhåller önskemålet från RFI:n om att ha en ganska stark prägel av incitament i avtalet med syfte att påtagligt "öka kollektivtrafikantandelen i avtalsområdet". Vet kanske inte riktigt hur det ska gå till - även om ambitionen är bra. Det stora problemet är ju främst den dåliga turtuätheten som ofrånkomligt blir i glesbygdstrafik. Möjligen kan man väl investera i nya lyxigare bussar på 676 som kanske kan öka resandemängden. I övrigt är det ju bara mer trafik som jag tror kan öka resandet och det är ju samtidigt det som kostar. Nåväl det återstår väl att se och det blir i alla fall spännande att se vad detta resulterar i.

676 med normalgolv och lift för en bättre komfort, ja tack
I branschen 37 år

Omnilasse

Citat från: Jan skrivet 07 april 2010, 12:50:42 PM
676 med normalgolv och lift för en bättre komfort, ja tack
Det lär nog SL inte gå med på - tänkte nog snarare på bättre stolar och fri internetuppkoppling och allt man brukar tala om. Men nu hårddrog jag det också, naturligtvis kan en operatör som är lite offensiv med förslag förbättra en hel del. Mer regelbunden tidtabell på landsbygdslinjerna tror jag exempelvis skulle vara uppskattat av många (om än det är lite bökigt att ordna med alla båtanslutningar etc), och tjänar man x antal miljoner på fler resenärer finns det förstås ett värde i att använda effektivare omlopp och istället utöka trafiken. Att tidtabellslägga extraturer (där så är lämpligt) mellan ordinarie avgångar är en annan. Det finns ju exempelvis större intresse i att istället för att ha tomköringar, låta passagerare åka med - även om man inte får betalt för turen. Här ser jag ändå ett litet problem och det är förstås när nästa upphandling kommer om det finns en massa turer som körs utan ersättning och som är tidtabellslagda som då riskerar att försvinna....men den dagen den sorgen...

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 april 2010, 16:56:51 PM
Att från operatörens sida tidtabellslägga tomturer utan ersättning tror jag absolut inte på, en tomtur kan ändras med kort varsel och vem ska ta ansvaret när bussen helt plötsligt inte går? och resegarantin lär knappast gälla för turer som inte är beställda.

Vill man förbättra trafiken i motrusningen får man vackert sälja in det upplägget till SL först.
Det var väl det sistnämnda jag antydde i svaret och som jag inledde med tror jag just det handlar om att "sälja in saker till SL" för att förbättra trafiken ur olika aspekter. Tror också att det är en olycklig utveckling om incitamenten leder till att det börjar bedrivas ordinarie trafik som inte är beställd.  Att jag föreslog tomturer här i mitt spånande var nog snarast för att Norrtälje som avtalsområde med många glesbygdslinjer har en betydligt mer stel struktur än i trafikområden mer centralt. Om än Busslink i och med att man haft Norrort och innerstaden, kunnat variera betydligt bättre än vad som kommer att vara möjligt om man inte har andra trafikområden i närheten att växla med. Man kan väl förvisso variera tomkörningar från de olika satelitdepåerna till Tekniska (som exempel) - men så mycket mer går ju inte att göra och jag tror man verkligen försöker undvika att köra tomturer i onödan mellan ex.vis Norrtälje och Stockholm. Men oavsett måste det förstås göras i samråd med SL. Däremot kan man väl konstatera att om incitamentet inte innebär att man kan köra med fler turer - ja då blir det nog svårt att påverka resandeantalet mer än den hjälp man får av en naturlig ökning.   

Jan

Citat från: Omnilasse skrivet 07 april 2010, 16:33:25 PM
Det lär nog SL inte gå med på - tänkte nog snarare på bättre stolar och fri internetuppkoppling och allt man brukar tala om. Men nu hårddrog jag det också, naturligtvis kan en operatör som är lite offensiv med förslag förbättra en hel del. Mer regelbunden tidtabell på landsbygdslinjerna tror jag exempelvis skulle vara uppskattat av många (om än det är lite bökigt att ordna med alla båtanslutningar etc), och tjänar man x antal miljoner på fler resenärer finns det förstås ett värde i att använda effektivare omlopp och istället utöka trafiken. Att tidtabellslägga extraturer (där så är lämpligt) mellan ordinarie avgångar är en annan. Det finns ju exempelvis större intresse i att istället för att ha tomköringar, låta passagerare åka med - även om man inte får betalt för turen. Här ser jag ändå ett litet problem och det är förstås när nästa upphandling kommer om det finns en massa turer som körs utan ersättning och som är tidtabellslagda som då riskerar att försvinna....men den dagen den sorgen...

Säg inte det, en dal huvudmän väljer att göra expressbussar med normalgolv, så varför inte SL på den lämpliga linje.
I branschen 37 år

Omnilasse

Citat från: Jan skrivet 07 april 2010, 17:22:31 PM
Säg inte det, en dal huvudmän väljer att göra expressbussar med normalgolv, så varför inte SL på den lämpliga linje.
Kraven på funktionshindrade helt enkelt. 676 var ju den första bussen tror jag i Stockholm som fick krav på lågentré och det är klart lågentré kommer man väl acceptera -men det är ju ändå inte normalgolv. Med tanke på de få stoppen linjen har, skulle man väl rent teoretiskt kunna bygga upp plattformar och göra riktiga "stationer". I RFI:n talade man ju om en möjlig BRT-lösning för Norrtälje, och att ett sådant projekt möjligen kan komma under avtalsperioden, så det kan ju förstås finnas sådana möjligheter - men det ligger ju i sådana fall lite längre tid framåt i tiden.