Upphandlingar klara i västsverige

Startat av Knallhatt, 29 september 2008, 16:13:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HB

Citat från: Svemicke skrivet 14 oktober 2008, 19:31:55 PM
Nä, se på Volvo och deras underleverantörer.

Dock är väl BL ett av de få bussbolag som kan erbjuda sina anställda gemenskap bland arbetskamrater då väldigt många träffas rätt oftas. De flesta bussarbetsplatser är rätt ensamma och det är sällan som fler kollegor har rast samtidigt.

Hurvida man kan ha matrsat på samma ställe är knappast kopplat till vilket bolag som kör trafiken utan till trafikstrukturen. Har man ett linjenät med en gemensam knutpunkt så är det avsevärt mycket enklare att samla rasterna där. Är linjenätet vidsträckt och saknar gemensamma punkter så blir ofta merkostnaden avsevärd om man ska transportera alla förare tillbaka till en gemensam lunchlokal. Tror knappast det finns något bolag som inte försöker samla till så få olika platser som möjligt.

Jo

Citat från: virtual1 skrivet 13 oktober 2008, 22:35:27 PM
Handlar väl inte om att vara 'dålig förlorare' - utan att det är krav på avtalsupphandlingar som du inte på förhand kan veta om du får behålla ett avtal på eller ej, det handlar ju om överlevnad för företag/dess anställda i mångt o mycket! Kan ju knappast vara en dans på rosor att som bussförare behöva flyttas över till ett nytt bolag speciellt om du också trivts hos din före detta arbetsgivare! Tänk om staten skulle bestämma att din lokala ICA-butik måste läggas ner för att Konsum ska få chansen! - en haltande jämförelse, javisst, men ändock!

Det är väl så det till viss del fungerar mellan tex. ICA och konsum. Om den ena finns etablerad och den andra kommer som nyetablering kan det ju mycket väl bli så att ICA konkurrerar ut Konsum.

virtual1

Citat från: Jo skrivet 14 oktober 2008, 20:55:51 PM
Det är väl så det till viss del fungerar mellan tex. ICA och konsum. Om den ena finns etablerad och den andra kommer som nyetablering kan det ju mycket väl bli så att ICA konkurrerar ut Konsum.

Men skillnaden här är att i bussvärlden handlar det inte om konkurrens på samma sätt - det är inte så att två bussbolag kör samma linje, o den som "kör bäst" konkurrerar ut den andre! Här är det länshuvudmännen som via sina budgetar utser vem som får köra! - Då är det mer en auktion än ett konkurrensförfarande!

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 oktober 2008, 01:08:32 AM
Mja, i en auktion kan du ju bjuda fler gånger här kan du ju bara lämna ett bud, konkurrensen blir i det fallet om priset/kvalitén eller den kombination som upphandlaren vill väga tyngst

Nog finns det aktioner där man bara får lägga ett bud. Men hur som så skiljer sig ju bussbranschen mot flertalet andra branscher genom att den förlorande parten inte kan ta sitt pick och pack och utnyttja sina resurser (anställda, utrustning, etc) till andra affärer och att den nya kommer med sina resurser och tar över. Eftersom merparten av "inventarierna" är fasta eller halvfasta och knutna till trafikområdet övergår de ju till nästa entreprenör (om de inte slutar förstås) vilket innebär förnyad anställning. Detta utgör en stor skillnad gentemot andra branscher och är sannolikt en av orsakerna till att många förare "bara" kör buss och sk***r i hur de beter sig, med skador och kostnader som följd. Man känner ingen relation mot sin arbetsgivare eftersom det inte spelar någon roll vad denne tycker om sina anställda på längre sikt. Personalen tillhör trafikområdet, inte arbetsgivaren.

ch

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 oktober 2008, 08:53:48 AM
Detta med att automatiskt ta över personalen är något som i princip enbart sker i SL området och knappast en princip som har bidragit till att stärka bussföraryrkets status.

Men vänta lite nu, varför ska bussföretag ha speciella regler på arbetsmarknaden? Ingen annanstans är det väl tvingande att behöva få ta över annans personal. Om jag t.ex köper ett konkursbo så är jag inte tvingad att ta över personalen.

Det kan ju finnas sjuklingar, latmaskar, hypokondriker, motsträviga personer etc bland de anställda. Varför skulle man vilja ta över de?

Svemicke

Citat från: ch skrivet 20 oktober 2008, 10:53:47 AM
Men vänta lite nu, varför ska bussföretag ha speciella regler på arbetsmarknaden? Ingen annanstans är det väl tvingande att behöva få ta över annans personal. Om jag t.ex köper ett konkursbo så är jag inte tvingad att ta över personalen.

Det kan ju finnas sjuklingar, latmaskar, hypokondriker, motsträviga personer etc bland de anställda. Varför skulle man vilja ta över de?

När ICA Supermarket stängde i Arlöv den 31. augusti i år så fick jag höra att ingen ny butik kommer att etableras i lokalerna (om det blir en ny butik vill säga) förrän om ett halvår. Orsak: Den nya butiken vill inte ta över den gamla butikens personal, vilket de tydligen enligt lag är tvungna till.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan

Tiden för överklagande i Västsverige har väl gått ut? Nu väntar vi på svar från Sjuhärad, Örebro samt Gotland. För det finns väl inte fler ?
I branschen 37 år

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 oktober 2008, 16:12:24 PM
Ja i Västtrafiks upphandlingar var det bara Sjuhärad paket 1 o 2 som blev föremål för överprövning vad jag vet, dessutom Örebro tätort, Sörmland (Nyköping-Trosa-Vagnhärad), tätortstrafiken i Boden samt skoltrafiken på Gotland

Sörmland. vad har jag missat där förrutom att Busslink vann den trafiken?
I branschen 37 år

Jan

I branschen 37 år