Upphandling Östergötland 2010

Startat av julle, 04 mars 2010, 19:38:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AnnaK

Jag tänker på dom där 3 bussarna i Åtvidaberg - trodde det var en egen upphandling som hette "Mellersta". Att det totalt var fyra stycken upphandlingar: "Mellersta", "allmän" (den som stureforsbuss vann), "västra" (lingmerths som vann) och "östra" (där flera olika vann).

Ville

Åtvidabergs upphandlingen blev avbruten då endast Veolia la anbud...

Jan

Citat från: Ville skrivet 13 juni 2010, 18:01:03 PM
Åtvidabergs upphandlingen blev avbruten då endast Veolia la anbud...

Kommer Ötraf lägga ut dessa igen, eller hur gör man?
I branschen 37 år

Ersa

Citat från: Jan skrivet 13 juni 2010, 18:18:51 PM
Kommer Ötraf lägga ut dessa igen, eller hur gör man?

Och hur gör man om enbart Veolia, eller ingen alls lägger anbud nästa gång?
Huvudmännens mardröm?

Ville

Citat från: julle skrivet 05 juni 2010, 15:11:41 PM
Sant om procentsatserna, ber om ursäkt för detta!

Erfarenheten säger mig att det är så med priserna, för tro mig, det är ingen vetenskap á la kärnfysik eller något annat avancerat, att räkna anbud på busstrafik, även om det från bussentreprenörerna låter så ibland  :).

Men jag ska absolut erkänna att jag ger mig in på ett visst mått av spekulation i frågan, fast jag till 99 procents säkerhet hävdar att Nobina kommer att förlora pengar i Norrköping och Veolia har lagt sig alldeles för högt i pris.

Men bortsett från ekonomin, så tycker jag ändå att det är väldigt kul att Nobina kommer tillbaka till Norrköping, det var ju en gång i tiden en av SJ:s största bussregioner! Skulle vara kul om Nobina märkte bussarna med inventarienummer och ett "NR" under detta likt forna tider  :)

Förklaring till att Nobina låg så långt under de andra är att de ska använda gasbussar som är 2-3 år gamla... Antar att de andra räknat på nyinköpta bussar med en avskrivningstid på 5 år...
Bussarna som ska användas finns tydligen på depåer i Kalmar och på någon annan depå i närheten...


Magnus

Citat från: Jan skrivet 13 juni 2010, 18:18:51 PM
Kommer Ötraf lägga ut dessa igen, eller hur gör man?

Nu ligger det ute en ny upphandling.
"Upphandlingen avser särskild kollektivtrafik, skolskjutsar och tätortstrafik inom Åtvidabergs kommun."

Så det verkar som man la ut den igen, hur man gör om det blir samma sak igen vet jag inte.

Ville

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 juni 2010, 20:50:35 PM
Nobina har knappast några övertaliga gasbussar i Kalmar län, de gasbussar som används i tätortstrafiken kan ju inte hux flux försvinna utan att ersättas med nya gasbussar varför kostnaden för nyinvesteringen måste drabba något av kontrakten, sedan är det knappast tätortstrafik man ska köra i Norrköping heller ;D
Övertaliga skåningar? kanske

Ok. Har inte en aning om vad Nobina driver för trafik i Kalmar osv. Jag hörde bara på presentationsmötet de hade på depån i Norrköping att de skulle använda begagnade bussar som var 2-3 år och de fanns bl.a. i Kalmar.

Walter

Citat från: Ville skrivet 27 juni 2010, 02:09:07 AM
Ok. Har inte en aning om vad Nobina driver för trafik i Kalmar osv. Jag hörde bara på presentationsmötet de hade på depån i Norrköping att de skulle använda begagnade bussar som var 2-3 år och de fanns bl.a. i Kalmar.

Som Lars skriver så är det i så fall gamla Skåningar i form av MAN A26 man avser, men de tillhör kontraktet i Skåne och ska över till ny entreprenör, så dessa flyttar man inte utan tillstånd från Skånetrafiken. Och då behövs ju nya bussar i Skåne.
Övriga gasbussar Nobina har är ju stadstrafik, MAN A21, bland annat i Kalmar, men dessa lär inte passa trafiken annat i ett enstaka ex som reserv.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ville

Citat från: Walter skrivet 28 juni 2010, 12:52:09 PM
Som Lars skriver så är det i så fall gamla Skåningar i form av MAN A26 man avser, men de tillhör kontraktet i Skåne och ska över till ny entreprenör, så dessa flyttar man inte utan tillstånd från Skånetrafiken. Och då behövs ju nya bussar i Skåne.
Övriga gasbussar Nobina har är ju stadstrafik, MAN A21, bland annat i Kalmar, men dessa lär inte passa trafiken annat i ett enstaka ex som reserv.
Ok!
Då blir det spännande att se vad de hittar för bussar vi ska köra då  :-\

KultLg

Det är väl i princip klart att det kommer att flyttas MAN ;D bussar från Malmö-Lund till Östergötland (har t.o.m med varit provlackerade i östgöta färger för ett par dagar sen)
Den Östgötska trafiken är snällare än motorvägstrafiken där dessa bussar går idag.
Nya bussar troligen Solaris kommer att placeras i skåne istället.Som har en bättre motor än MAN
(lär inte brinna så lätt vid överhättning)

Jan

Nackdelen, det finns bara 1 för Solaris jmf mot MAN. Antal sittplatser 47 mot 53.
I branschen 37 år

Stefan P

Hej

När kommer tilldelningbeslut från länshuvudmannen och hur många bussar är det i Åtidabergspaktet?

mvh Stefan P

Walter

Citat från: KultLg skrivet 30 juni 2010, 15:24:28 PM
Det är väl i princip klart att det kommer att flyttas MAN ;D bussar från Malmö-Lund till Östergötland (har t.o.m med varit provlackerade i östgöta färger för ett par dagar sen)

Då får ju Malmö-Lund kontraktet bära högre kostnader för nyinvestering. Du skriver att de har varit provlackade? Har man lackat tillbaka de nu då eller stripade man bara provbussar? Låter lite tidigt att lacka om bussar som först nästa sommar ska flyttas.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

KultLg

Jodå Den blev omlackerad och uppvisade med en del säten utbyttade måndagen den 21
Torsdagen den 24 Var den gul med pilar igen :D och i trafik den 25.

Walter

Citat från: KultLg skrivet 01 juli 2010, 09:19:34 AM
Jodå Den blev omlackerad och uppvisade med en del säten utbyttade måndagen den 21
Torsdagen den 24 Var den gul med pilar igen :D och i trafik den 25.

Hade man inte bara kunnat titta på Veolias vagnar av samma typ som redan rullar i Östergötland?

Får se vilken vagn som är nylackad gult nu då.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!