I slutet av januari släpps anbudshandlingarna för Dalarna.
Det kommer att bli många intressenter gissar jag.
Vad jag förstår kommer ALL trafik att upphandlas. Dvs även skolskjuts, färdtjänst osv...
Besked väntas i juni. Spännande...
Det nya avtalet träder i kraft 2014 - 07, tror jag...
Citat från: Wetjo skrivet 12 januari 2013, 08:04:28 AM
I slutet av januari släpps anbudshandlingarna för Dalarna.
Det kommer att bli många intressenter gissar jag.
Vad jag förstår kommer ALL trafik att upphandlas. Dvs även skolskjuts, färdtjänst osv...
Besked väntas i juni. Spännande...
Det nya avtalet träder i kraft 2014 - 07, tror jag...
Japp
Det stämmer att dom har för avsikt att upphandla all trafik och att anbudet kommer ut snart, för att teckna kontrakt med operatör skiftet juni/juli 13 med trafikstart 1-07/14
Det jag har hör är att dom vill blanda in taxi för att komplitera resa från större linjerna på kvällar, som exempel 70 Falun-Mora kvällstur så kommer du inte vidare om du ska till Furudal på kvällen. Det dom vill få till är att en taxi möter på kvällen och kör kompletteringstrafiks med den resenären, sen hur dom ska få det att fungera i verkligheten återstår att se.
Citat från: Wetjo skrivet 12 januari 2013, 08:04:28 AM
I slutet av januari släpps anbudshandlingarna för Dalarna.
Det kommer att bli många intressenter gissar jag.
Vad jag förstår kommer ALL trafik att upphandlas. Dvs även skolskjuts, färdtjänst osv...
Besked väntas i juni. Spännande...
Det nya avtalet träder i kraft 2014 - 07, tror jag...
vad menar du ?? ;)
Med tanke på att man lyckas "tajma" tre närliggande län samtidigt så är det frågan om hur många intressenter det blir i verkligheten, de flesta har inte vare sig tid eller personal att hänga med på alla.
Det är väl förutom Dalarna även Västernorrland och sannolikt även Hälsingland som kommer att konkurrera om intresset.
Nu är det i tidningen också...
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.5520539-dalatrafik-i-jatteupphandling-om-hundratals-nya-fordon
Är man återigen ute efter en enda stor operatör för all trafik?
Citat från: Ersa skrivet 26 januari 2013, 18:21:42 PM
Är man återigen ute efter en enda stor operatör för all trafik?
delat i 6 områden
100% nytt från sommaren 2014...
Jobbigt, har Västerdalarna kvar att fota...
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Ersa skrivet 26 januari 2013, 18:21:42 PM
Är man återigen ute efter en enda stor operatör för all trafik?
Nej.
http://www.bussmagasinet.se/2013/01/all-busstrafik-i-dalarna-nu-ute-pa-anbud/
Citat från: Bussmicke skrivet 27 januari 2013, 11:55:11 AM
100% nytt från sommaren 2014...
Jobbigt, har Västerdalarna kvar att fota...
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Om infon i länkade artiklen stämmer så är det ju maxålder 14år och snittålder 7år på fordonen så det blir nog mest begagnat i Dalarna. Att någon skulle satsa på 100% nytt är nog ganska osannolikt då man efter 7år för börja byta ut fordonen trots att de bara har uppnått halva maxåldern.
Citat från: Jo skrivet 27 januari 2013, 18:34:15 PM
Om infon i länkade artiklen stämmer så är det ju maxålder 14år och snittålder 7år på fordonen så det blir nog mest begagnat i Dalarna. Att någon skulle satsa på 100% nytt är nog ganska osannolikt då man efter 7år för börja byta ut fordonen trots att de bara har uppnått halva maxåldern.
Ålderskraven stämmer, har läst lite av anbudet.
Blir spännande se vem som får det, risken är väll tyvärr nån av dom större för dom har lite halv nya bussar å sätta in och kan få ner kostnaderna på de viset
Dalarna ligger tillräckligt nära Mälardalen för att de stora ska vara intresserade, men även KR Trafik var under förra upphandlingen intresserade, och kom väl tvåa efter Nobina om jag minns rätt.
Citat från: Ersa skrivet 27 januari 2013, 22:30:12 PM
Dalarna ligger tillräckligt nära Mälardalen för att de stora ska vara intresserade, men även KR Trafik var under förra upphandlingen intresserade, och kom väl tvåa efter Nobina om jag minns rätt.
Och det är högst troligt att man kommer att vara med i leken igen. Geografiskt ligger Dalarna bra till. Men det är klart- två stora upphandlingar samtidigt (Hälsingland + Dalarna) kräver också mycket jobb. Vi får spekulera några månader till helt enkelt! ;D
/MrH
Jag hoppas på Keolis
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 27 januari 2013, 22:51:04 PM
Jag hoppas på Keolis
Jag hoppas på flera olika trafikutövare.
Man ska inte glömma bort Sambuss, då blir det delat på 3 aktörer i huvudsak
Sen ska man ju komma ihåg att det gäller all trafik, det dom kallar cervistrafik är ren färdtjänst sjukresor
Citat från: Bussmicke skrivet 27 januari 2013, 22:51:04 PM
Jag hoppas på Keolis
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Jag hoppas på att Västanhede Trafik fortsätter i Avesta och Hedemora/Säter.
Har hört det finns förare som tänker sluta om det blir Nobina igen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2013, 12:05:15 PM
Nej.
http://www.bussmagasinet.se/2013/01/all-busstrafik-i-dalarna-nu-ute-pa-anbud/
"Prov kan förekomma under avtalstiden, på Dalatrafiks initiativ och bekostnad", undrar om man har för avsikt att prova bussar med släp, för att få bort toppar i rusningstrafik, man har ju sneglat lite på länder som tillämpar denna lösning ?
Drivmedel och dubbeldäckare är väl några av tankarna, släpbussar är lite svårare att hantera som prov.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 mars 2013, 22:48:12 PM
Drivmedel och dubbeldäckare är väl några av tankarna, släpbussar är lite svårare att hantera som prov.
Vilken linje i Dalarna skulle vara aktuell för Dubbeldäckare ? Falun - Borlänge ? Där går ju redan 10 minuters trafik, räcker inte det ? ???
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 mars 2013, 22:36:18 PM
Vilken linje i Dalarna skulle vara aktuell för Dubbeldäckare ? Falun - Borlänge ? Där går ju redan 10 minuters trafik, räcker inte det ? ???
Är väl inget sagt om vad för prov utan att prov "kan" bli aktuellt.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 mars 2013, 22:36:18 PM
Vilken linje i Dalarna skulle vara aktuell för Dubbeldäckare ? Falun - Borlänge ? Där går ju redan 10 minuters trafik, räcker inte det ? ???
Skulle kunna tänka mig Mora-Falun och Borlänge-Avesta.
Sen kanske dom vill pröva Mora-Sälen vintertid
Skulle det vara så att Dalatrafik tar av Nobina trafiken i denna upphandling, då har Dalatrafik inte fattat något av vad jag sa åt dom inför förra upphandlingen, och då lyssnade man, så isf har jag bara att börja om från början igen.
Fast jag kände mig väldigt utnyttjad efter förra upphandlingen, så det kanske är lika bra att inte bry sig. 8)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 april 2013, 11:18:17 AM
Skulle det vara så att Dalatrafik tar av Nobina trafiken i denna upphandling, då har Dalatrafik inte fattat något av vad jag sa åt dom inför förra upphandlingen, och då lyssnade man, så isf har jag bara att börja om från början igen.
Fast jag kände mig väldigt utnyttjad efter förra upphandlingen, så det kanske är lika bra att inte bry sig. 8)
? ???
/MrH
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 april 2013, 11:18:17 AM
Skulle det vara så att Dalatrafik tar av Nobina trafiken i denna upphandling, då har Dalatrafik inte fattat något av vad jag sa åt dom inför förra upphandlingen, och då lyssnade man, så isf har jag bara att börja om från början igen.
Fast jag kände mig väldigt utnyttjad efter förra upphandlingen, så det kanske är lika bra att inte bry sig. 8)
Tyvärr för Nobinas del ja :-) den trafiken hade man helt klart velat slippa, många 100 tals miljoner i sjön.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 april 2013, 11:18:17 AM
Skulle det vara så att Dalatrafik tar av Nobina trafiken i denna upphandling, då har Dalatrafik inte fattat något av vad jag sa åt dom inför förra upphandlingen, och då lyssnade man, så isf har jag bara att börja om från början igen.
"Tar av Nobina trafiken"? Som Lars-Håkan skriver vill Nobina idag säkerligen gärna slippa dagens avtal. Sen återstår det att se vem som vinner. Förhoppningsvis tar Dalatrafik ett bra bud, som inte nödvändigtvis är det lägsta. KR Trafik+Together, Nettbuss och Centrala Buss Jämtland Härjedalen är tre tänkbara företag som kan vara nyfikna på Dalarna. Givetvis kan huvudmannen inte välja Nobina enbart pga av gamla traditioner till GDG och Wasatrafik.
Hur som helst har en operatör som trafikhuvudmannen inte varit helt nöjd med, ofta rätt svårt att stanna kvar genom att åter vinna ett anbud. Jämför med Keolis i Norrtälje och Veolia i Kronoberg. Det kan vara så att denna historia upprepas för Nobina i Dalarna.
Enligt byskvaller är det ett nytt datum satt för inlämning av anbud...
Omkring den 10/5 påstås det. Någon med insyn som vet?
Orsaken ska vara att nya förutsättningar kommit in i underlaget för Falun-Borlängekontraktet.
Citat från: MrH skrivet 07 april 2013, 22:30:18 PM
? ???
/MrH
The power of Kung Vasa. 8)
Citat från: Wetjo skrivet 08 april 2013, 13:31:27 PM
Enligt byskvaller är det ett nytt datum satt för inlämning av anbud...
Omkring den 10/5 påstås det. Någon med insyn som vet?
Orsaken ska vara att nya förutsättningar kommit in i underlaget för Falun-Borlängekontraktet.
Enligt Dalatrafiks hemsida vill man ha ett anbudsalternativ med biogas, inlämningsdatum är nu satt till den 7 Maj, min födelsedag. ;D
"Bussbranschens Riksförbund, BR, är kritisk till den upphandling av busstrafik som Dalatrafik just nu håller på att genomföra. BR kritiserar Dalatrafik för att strunta i branschens gemensamma avtalsrekommendationer. Det riskerar att göra trafiken onödigt dyr, hävdar BR."
http://www.bussmagasinet.se/2013/04/bussbranschen-kritisk-mot-dalatrafik/
Ja att förbehålla sig rätten att minska antalet dim fordon utan vidare ersättning kan ju innebära i värsta fall konkurs för en mindre entreprenör utan möjlighet att omplacera till andra län/avtal.
Den risken måste man då prissätta och den påverkar priset, eller så chansar man vilket kan få förödande resultat.
Jag gillar inte BR, om det är åt det andra hållet då, att man vill utöka trafiken och entreprenör får fler fordon ? Om man är positiv så är det åt det hållet man ska blicka, och det är väl målet med fördubblat resande antar jag. Tycker BR är negativa och självgoda. :P
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 april 2013, 11:29:19 AM
The power of Kung Vasa. 8)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 17 april 2013, 14:44:34 PM
Jag gillar inte BR, om det är åt det andra hållet då, att man vill utöka trafiken och entreprenör får fler fordon ? Om man är positiv så är det åt det hållet man ska blicka, och det är väl målet med fördubblat resande antar jag. Tycker BR är negativa och självgoda. :P
Haha!
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 17 april 2013, 14:44:34 PM
Jag gillar inte BR, om det är åt det andra hållet då, att man vill utöka trafiken och entreprenör får fler fordon ? Om man är positiv så är det åt det hållet man ska blicka, och det är väl målet med fördubblat resande antar jag. Tycker BR är negativa och självgoda. :P
Dock är BR som leds främst av de fyra-fem största operatörerna där b.la din favorit ingår av helt motsatt uppfattning.
En utökning av antalet dim fordon är inte heller det smärtfritt men betydligt enklare.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 april 2013, 16:44:02 PM
Dock är BR som leds främst av de fyra-fem största operatörerna där b.la din favorit ingår av helt motsatt uppfattning.
En utökning av antalet dim fordon är inte heller det smärtfritt men betydligt enklare.
För att vara en Bransch organisation, tycker jag att man är väldigt mycket för privatiseringar och höger politik, ska man ta ett helhetsgrepp på kollektivtrafiken i ett sådant sammanhang, ska man vara neutral.
Hur många av dom kvarvarande kommunala bolagen är medlemmar ? ???
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 17 april 2013, 18:27:58 PM
För att vara en Bransch organisation, tycker jag att man är väldigt mycket för privatiseringar och höger politik, ska man ta ett helhetsgrepp på kollektivtrafiken i ett sådant sammanhang, ska man vara neutral.
Hur många av dom kvarvarande kommunala bolagen är medlemmar ? ???
Det är inte BR som skall ta ett helhetsgrepp på kollektivtrafiken utan Svensk Kollektivtrafik. BR skall företräda bussägarnas intressen gentemot bland annat beställarna.
Samtliga kommunalt ägda bussbolag är medlemmar i BR.
Etanolbussarrna försvinner från Falun, vad jag hört.
Samtliga bussar i Dalarna ska gå på RME.
Ingen av de nuvarande bussarna håller måttet för nästa avtal, med undantag för Borlänges stadsscanior enligt samma källa.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 april 2013, 18:59:33 PM
Det är inte BR som skall ta ett helhetsgrepp på kollektivtrafiken utan Svensk Kollektivtrafik. BR skall företräda bussägarnas intressen gentemot bland annat beställarna.
Samtliga kommunalt ägda bussbolag är medlemmar i BR.
Om man ska vara noga ska BR i första hand företräda medlemmarnas intressen.
Låt oss anta att Nobina får behålla trafiken, och låt oss anta att samtliga bussar ska köras med RME, blir det då billigare att bygga om bussarna som anskaffades till förra trafikstarten -06, (63xx o 64xx vagnar) eller blir det billigare att köpa nytt ? ???
Citat från: BSB101 skrivet 18 april 2013, 12:35:53 PM
Om man ska vara noga ska BR i första hand företräda medlemmarnas intressen.
Ja, det är väl samma sak. BR:s medlemmar är huvudsakligen bussägare.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 18 april 2013, 18:34:57 PM
Låt oss anta att Nobina får behålla trafiken, och låt oss anta att samtliga bussar ska köras med RME, blir det då billigare att bygga om bussarna som anskaffades till förra trafikstarten -06, (63xx o 64xx vagnar) eller blir det billigare att köpa nytt ? ???
Eftersom bussarna högst sannolikt är för gamla så är ju ombyggnad knappast aktuell
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 april 2013, 20:15:00 PM
Eftersom bussarna högst sannolikt är för gamla så är ju ombyggnad knappast aktuell
Med största sannolikhet är det nog så, ja. Så om Nobina skulle vinna alla paket i Dalarna blir det ändå SL-trafik för ett mindre antal äldre lågentrébussar, samt export/skrot av majoriteten av normalgolvarna. Dvs nästan precis det som hände Nobina i Uppsala län vid byte från gammalt till nytt UL-avtal.
Så det verkar som att nuvarande operatör och alla utmanarna har ungefär samma förutsättningar.
Citat från: Wetjo skrivet 18 april 2013, 04:25:14 AM
Etanolbussarrna försvinner från Falun, vad jag hört.
Samtliga bussar i Dalarna ska gå på RME.
Ingen av de nuvarande bussarna håller måttet för nästa avtal, med undantag för Borlänges stadsscanior enligt samma källa.
Betyder det, med enstaka undantag, att hela Dalarnas vagnpark byts ut nästa år?
Halva vagnparken är ju -06:or, och dessa är ju endast 8 år gamla när nya avtalet träder i kraft, så att dessa ska bytas ut direkt, låter otroligt. :)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 april 2013, 14:57:02 PM
Halva vagnparken är ju -06:or, och dessa är ju endast 8 år gamla när nya avtalet träder i kraft, så att dessa ska bytas ut direkt, låter otroligt. :)
Ja men det beror ju på huvudmannens krav för den nya avtalsperioden om man kan använda befintliga bussar eller ej. Det finns väl inget övertagandekrav på bussar som används i nuvarande avtal heller, så rent teoretiskt skulle en anbudsvinnare kunna använda egna överblivna bussar som uppfyller kraven istället för att ta över Nobinas bussar om nu de inte får avtalet.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 april 2013, 14:57:02 PM
Halva vagnparken är ju -06:or, och dessa är ju endast 8 år gamla när nya avtalet träder i kraft, så att dessa ska bytas ut direkt, låter otroligt. :)
Som sagt: Påminner starkt om Uppsala län.
Där är väl många bussar som är äldre än 8 år förbjudna i miljözonen?
Så även 6753-54, 7037-39, 7450-52 m.fl. som ändå är relativt nya kommer få nya hem?
Citat från: Ersa skrivet 19 april 2013, 16:31:47 PM
Som sagt: Påminner starkt om Uppsala län.
Där är väl många bussar som är äldre än 8 år förbjudna i miljözonen?
Enligt bussmagasinet:
http://www.bussmagasinet.se/2013/01/all-busstrafik-i-dalarna-nu-ute-pa-anbud/
– Under avtalstiden kan teknisk utveckling och prov komma att bedrivas på Dalatrafiks initiativ och bekostnad. Det kan exempelvis gälla ombyggnad till en miljövänligare driftsform eller prov av nya fordonskoncept, står det i upphandlingsunderlaget.
Högsta tillåtna ålder på bussarna i linjetrafiken blir fjorton år och högsta genomsnittsålder sju år.Sen är väl frågan hur man beräknar medelålder? Är det någon som läst underlaget och vet om det är sju år vid varje enskilt tillfälle eller som ett genomsnitt över hela avtalsperioden som gäller.
Ifall det är så att genomsnittsåldern aldrig får överstiga 7 år vid något tillfälle så vore det ju dumt att bara gå in med nya bussar eftersom man då kommer att få börja byta ut 7år gamla bussar mot nyare för att lyckas hålla medelåldern över 7 år de tre sista åren.
Citat från: Jo skrivet 19 april 2013, 19:33:39 PM
Enligt bussmagasinet:
http://www.bussmagasinet.se/2013/01/all-busstrafik-i-dalarna-nu-ute-pa-anbud/
– Under avtalstiden kan teknisk utveckling och prov komma att bedrivas på Dalatrafiks initiativ och bekostnad. Det kan exempelvis gälla ombyggnad till en miljövänligare driftsform eller prov av nya fordonskoncept, står det i upphandlingsunderlaget.
Högsta tillåtna ålder på bussarna i linjetrafiken blir fjorton år och högsta genomsnittsålder sju år.
Sen är väl frågan hur man beräknar medelålder? Är det någon som läst underlaget och vet om det är sju år vid varje enskilt tillfälle eller som ett genomsnitt över hela avtalsperioden som gäller.
Ifall det är så att genomsnittsåldern aldrig får överstiga 7 år vid något tillfälle så vore det ju dumt att bara gå in med nya bussar eftersom man då kommer att få börja byta ut 7år gamla bussar mot nyare för att lyckas hålla medelåldern över 7 år de tre sista åren.
Normalt så är det vid varje tillfälle annars skulle det bli väldigt svårhanterligt.
Om man går inte med bara nya bussar beror ju till stor del vem eller vilka som får uppdragen.
Citat från: Ersa skrivet 19 april 2013, 16:31:47 PM
Som sagt: Påminner starkt om Uppsala län.
Där är väl många bussar som är äldre än 8 år förbjudna i miljözonen?
Finns väl ingen miljözon i Dalarna ? Det är ju isf om Dalatrafik kräver miljöbränsle för hela fordonsflottan, men då målar man ju in sig själv i ett hörn samtidigt, och det har jag svårt att tro att man gör.
Bussbytet beror på att alla bussarna ska vara låggolv rakt igenom, enligt vad jag hört.
Alltså inga trappsteg i bakre delen av bussarna.
Det utesluter inte äldre bussar, men de som finns ska bytas.
Om Västerdalsbussarna och 7038-7039 ska bytas, vet jag inte.
Sen finns det krav på trådlöst internet i alla regionalbussar.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 april 2013, 15:11:18 PM
Finns väl ingen miljözon i Dalarna ? Det är ju isf om Dalatrafik kräver miljöbränsle för hela fordonsflottan, men då målar man ju in sig själv i ett hörn samtidigt, och det har jag svårt att tro att man gör.
Jag har aldrig påstått att det finns miljözoner i Dalarna idag. Men nog kan sådana införas inom de kommande tio åren.
Krav på någon form av biobränsle (t.ex RME) kan mycket väl införas för 100% av fordonsflottan, eller iaf alla fordon av 2002 års modell och därefter.
Citat från: Wetjo skrivet 22 april 2013, 09:00:41 AM
Bussbytet beror på att alla bussarna ska vara låggolv rakt igenom, enligt vad jag hört.
Alltså inga trappsteg i bakre delen av bussarna.
Det utesluter inte äldre bussar, men de som finns ska bytas.
Om Västerdalsbussarna och 7038-7039 ska bytas, vet jag inte.
Sen finns det krav på trådlöst internet i alla regionalbussar.
Alla bussar ska inte vara av låggolvsmodell, men oavsett så måste man ju börja byta bussar år 2 om man ska klara av att hålla snittet på 7 år, sen är det upp till dalatrafik att godkänna bussarna som ska rulla, alltså är man aldrig säker på att begagnande från annat område blir godkända rakt av.
Det kommer bli ett dyrt avtal säger dom flesta man pratat med.
Citat från: Fikman skrivet 23 april 2013, 07:31:25 AM
Alla bussar ska inte vara av låggolvsmodell, men oavsett så måste man ju börja byta bussar år 2 om man ska klara av att hålla snittet på 7 år, sen är det upp till dalatrafik att godkänna bussarna som ska rulla, alltså är man aldrig säker på att begagnande från annat område blir godkända rakt av.
Det kommer bli ett dyrt avtal säger dom flesta man pratat med.
Som du säger kommer detta att bli mycket dyrt. Det är inte säkert att alla "stora drakar" lägger bud på grund av detta och en del annat...
Citat från: Wetjo skrivet 23 april 2013, 15:41:20 PM
Som du säger kommer detta att bli mycket dyrt. Det är inte säkert att alla "stora drakar" lägger bud på grund av detta och en del annat...
Alla stora drakar är väll inte intresserad av att driva taxi verksamhet med.
Citat från: Fikman skrivet 23 april 2013, 18:25:37 PM
Alla stora drakar är väll inte intresserad av att driva taxi verksamhet med.
Hört talas om underentreprenörer??? ;)
Citat från: Wetjo skrivet 23 april 2013, 18:40:35 PM
Hört talas om underentreprenörer??? ;)
Det gäller då att förhandla med tänkbara underentreprenörer i god tid, samt ge dem bra villkor och trafik som ger lönsamhet.
Citat från: Ersa skrivet 23 april 2013, 18:56:54 PM
Det gäller då att förhandla med tänkbara underentreprenörer i god tid, samt ge dem bra villkor och trafik som ger lönsamhet.
Så sant så, annars kanske det blir svårt för den som får anbudet att finna sjaufförer
Nobina har dragit sig ur upphandlingen i hela Dalarna.
Citat från: Euforia skrivet 03 maj 2013, 10:00:55 AM
Nobina har dragit sig ur upphandlingen i hela Dalarna.
Källa? Skäl? Den sista frågan kanske besvaras av den kritik som tidigt framhållits mot upphandlingens utformande.
http://www.bussmagasinet.se/2013/05/nobina-hoppar-av-upphandling-i-dalarna/ (http://www.bussmagasinet.se/2013/05/nobina-hoppar-av-upphandling-i-dalarna/)
Det verkar vara fler än Nobina som inte lägger anbud. Själv har jag hört att både Nettbuss och Keolis hoppar över.
PS. Vad glad "Nicklas Vasa" ska bli nu då :) DS.
Skulle inte bli förvånad om nobina ändå lägger ett bud.
Verkar ju mest vara ett skrämskott dom går ut med såhär precis innan anbuden ska vara inne, allt för att förvirra å skapa osäkerhet hos andra.
Att anbudet blir "dyrt" för dalatrafik kan ju alla konstatera. Sen får man se om den som van leken gissa kostnader klarar upp det eller inte.
Citat från: Fikman skrivet 03 maj 2013, 20:14:34 PM
Skulle inte bli förvånad om nobina ändå lägger ett bud.
Verkar ju mest vara ett skrämskott dom går ut med såhär precis innan anbuden ska vara inne, allt för att förvirra å skapa osäkerhet hos andra.
Att anbudet blir "dyrt" för dalatrafik kan ju alla konstatera. Sen får man se om den som van leken gissa kostnader klarar upp det eller inte.
Så du tror på allvar att de går ut med ett pressmeddelande och kritiserar hela upphandlingen för att sen lägga ett bud???? Även om man kan tro det ibland med snurriga upphandlingar så är det inte dagisungar vi pratar om!
Citat från: CR skrivet 03 maj 2013, 12:37:27 PM
http://www.bussmagasinet.se/2013/05/nobina-hoppar-av-upphandling-i-dalarna/ (http://www.bussmagasinet.se/2013/05/nobina-hoppar-av-upphandling-i-dalarna/)
Det verkar vara fler än Nobina som inte lägger anbud. Själv har jag hört att både Nettbuss och Keolis hoppar över.
PS. Vad glad "Nicklas Vasa" ska bli nu då :) DS.
Det påminner lite om Kronoberg, där ju både Veolia och Keolis beslöt sig för att inte lägga anbud pga huvudmannens upplägg.
Spontan fråga: När kommer huvudmännen/kollektivtrafikmyndigheterna att börja följa branschrekommendationerna till punkt och pricka, för att då kunna genomföra ett slags "riksstandardiserade" upphandlingar med samma slags upplägg? Och därmed kanske även kunna få ner kostnaderna?
Det känns nästan som att vi (skattebetalare) är på väg åt fel håll nu, då våra kollektivtrafikmyndigheter snarare höjer sina utgifter med sina speciella upphandlingskrav och trafikupplägg, vilket leder till högre skatter och biljettkostnader för folket.
Citat från: virtual1 skrivet 03 maj 2013, 20:30:12 PM
Så du tror på allvar att de går ut med ett pressmeddelande och kritiserar hela upphandlingen för att sen lägga ett bud???? Även om man kan tro det ibland med snurriga upphandlingar så är det inte dagisungar vi pratar om!
Inget skulle förvåna mig, för det är ju som sagt inga dagisungar, allt för att skapa förvirring i leden, ju färre som lägger desto större sangs att man förhoppningsvis gissat rätt å får det
"Att Nobina har bestämt sig för att överge Dalarna är allvarligt för människorna där och genant för såväl Dalatrafiks som Svensk Kollektivtrafiks ledning. När Dalatrafik struntar i att på punkt efter punkt följa branschens gemensamma rekommendationer riskerar miljoner och miljarder att rulla, utan att komma kollektivtrafiken eller dess resenärer till nytta".
http://www.bussmagasinet.se/2013/05/ledare-genant-dalatrafik-och-svensk-kollektivtrafik/
Citat från: Fikman skrivet 04 maj 2013, 07:42:02 AM
Inget skulle förvåna mig, för det är ju som sagt inga dagisungar, allt för att skapa förvirring i leden, ju färre som lägger desto större sangs att man förhoppningsvis gissat rätt å får det
Att man går ut med det är väl inte för att skrämmas - man räknar nog inte med att Dalatrafik kommer göra om upphandlingen på grund av detta, då hade man nog gått ut och kritiserat det hela mycket tidigare. Ser det nog snarare som en signal till trafikhuvudmännen att de bör följa de krav som deras egna samarbetsorganisation (Svensk kollektivtrafik) kommit överens med branschen om, i annat fall får det relativt stora ekonomiska konsekvenser.
Att man inte lägger är ju nog också snarast för att man faktiskt inte är intresserad eller kan ta den risk det skulle innebära. Man räknar nog med att någon/några kommer chansa och alltså inte ta full kostnadstäckning för risken. Därmed blir det ointressant att lägga anbud helt enkelt, eftersom man ändå inte skulle vinna med de förutsättningarna.
"Varför vill inte upphandlare följa de avtalsrekommendationer som branschen har enats om för att få en kostnadseffektiv kollektivtrafik och använda pengarna till att få fler att ta bussen?
Och varför kör de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och de tidigare länstrafikbolagen gång på gång över sin egen branschorganisation Svensk Kollektivtrafik som tillhör dem som står bakom modellavtalen?"
http://www.bussmagasinet.se/2013/04/ledare-myndigheter-har-hittat-regnbagens-fot/
Nu finns det ju två synpunkter på Dalatrafiks upplägg.
Det ena som gäller behandlingen av Frivolymen är väl de flesta överens om den kritik som kommit upp, skulle Dalatrafik på liknande sätt som t.ex Jämtland besluta att dra ner på produktionen får operatören ta den största smällen med obehövliga obetalda fordon, det blir givetvis en risk som man måste prissätta vilket driver upp priset bara för att detta scenario "kan" inträffa.
Däremot vad gäller fordonskraven är det nog bara Nobina som reagerat, på liknande sätt som i Kronoberg.
Dalatrafik har såvitt man kan tänka sig velat behandla alla budgivare lika och öppna för en större konkurrens och då blir det inte längre en fördel för några få operatörer som har överblivna bussar från förlorade kontrakt och som även i samband med reinvesteringar på befintliga kontrakt kan flytta äldre ersatta bussar till ett nytt uppdrag.
Stora flertalet av små och medelstora budgivare kalkylerar med att köpa nytt och i slutänden är det väldigt osäkert om det verkligen blir billigare att reparera gammalt jmf med att amortera på nytt.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 maj 2013, 11:40:48 AM
Nu finns det ju två synpunkter på Dalatrafiks upplägg.
Det ena som gäller behandlingen av Frivolymen är väl de flesta överens om den kritik som kommit upp, skulle Dalatrafik på liknande sätt som t.ex Jämtland besluta att dra ner på produktionen får operatören ta den största smällen med obehövliga obetalda fordon, det blir givetvis en risk som man måste prissätta vilket driver upp priset bara för att detta scenario "kan" inträffa.
Däremot vad gäller fordonskraven är det nog bara Nobina som reagerat, på liknande sätt som i Kronoberg.
Dalatrafik har såvitt man kan tänka sig velat behandla alla budgivare lika och öppna för en större konkurrens och då blir det inte längre en fördel för några få operatörer som har överblivna bussar från förlorade kontrakt och som även i samband med reinvesteringar på befintliga kontrakt kan flytta äldre ersatta bussar till ett nytt uppdrag.
Stora flertalet av små och medelstora budgivare kalkylerar med att köpa nytt och i slutänden är det väldigt osäkert om det verkligen blir billigare att reparera gammalt jmf med att amortera på nytt.
Jo men när det gäller fordonen är det ju lite märkligt att man på ett 10års kontrakt kräver en maxålder på 14 år men snitt ålder på 7, kommer ju innebära att går man in med nya bussar lär man börja byta ut bussar år 2 redan.
Citat från: Fikman skrivet 05 maj 2013, 17:36:52 PM
Jo men när det gäller fordonen är det ju lite märkligt att man på ett 10års kontrakt kräver en maxålder på 14 år men snitt ålder på 7, kommer ju innebära att går man in med nya bussar lär man börja byta ut bussar år 2 redan.
Varför ska du byta ut bussar andra året?
Om du har en snittålder på sju år så innebär det att du måste reinvestera senast sjunde året för att bibehålla snittet, antingen ett litet antal helt nya bussar eller fler "yngre" bussar.
Sannolikt kan man skifta ut de bussar som rullat mest under de första sju åren.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 maj 2013, 11:40:48 AM
Däremot vad gäller fordonskraven är det nog bara Nobina som reagerat, på liknande sätt som i Kronoberg.
Dalatrafik har såvitt man kan tänka sig velat behandla alla budgivare lika och öppna för en större konkurrens och då blir det inte längre en fördel för några få operatörer som har överblivna bussar från förlorade kontrakt och som även i samband med reinvesteringar på befintliga kontrakt kan flytta äldre ersatta bussar till ett nytt uppdrag.
Stora flertalet av små och medelstora budgivare kalkylerar med att köpa nytt och i slutänden är det väldigt osäkert om det verkligen blir billigare att reparera gammalt jmf med att amortera på nytt.
Finns det något hinder att gå in med äldre bussar vid trafikstart? Hela tiden har ju annars medelålder 7år samt maxålder 14 år nämnts. Fast nu gick ju Nobina ut med att de var tvungna att ersätta bussar från 2012 så vad stämmer egentligen?
Citat från: Jo skrivet 05 maj 2013, 23:39:23 PM
Finns det något hinder att gå in med äldre bussar vid trafikstart? Hela tiden har ju annars medelålder 7år samt maxålder 14 år nämnts. Fast nu gick ju Nobina ut med att de var tvungna att ersätta bussar från 2012 så vad stämmer egentligen?
Det kan ju inte heller vara ett totalt lågentrékrav som uttalandet helt beror på, då det ju redan nu finns gott om lågentrébussar i Dalarna, varav flera av dem som åtminstone är omkring sju år och yngre vid trafikstarten, borde ha kunnat köras vidare olika långa tider in på nästa avtal.
Citat från: Ersa skrivet 05 maj 2013, 23:49:36 PM
Det kan ju inte heller vara ett totalt lågentrékrav som uttalandet helt beror på, då det ju redan nu finns gott om lågentrébussar i Dalarna, varav flera av dem som åtminstone är omkring sju år och yngre vid trafikstarten, borde ha kunnat köras vidare olika långa tider in på nästa avtal.
Nu är det väl heller inte helt krav på lågentré. Frågan är om det ens blir mer lågentré på landsbygden än idag? I vissa av paketen som Vansbro-Sälen är det ju fler normalgolvade bussar (inräknat "komfortbussarna") än lågentréfordon.
Sen är det kanske taxitrafiken vissa bolag säkert kan vara skeptiska till att gå in och driva. Med tanke på den ännu hårdare konkurrensen i den branchen kan man ju undra ifall inte Dalatrafik hade fått bättre pris att upphandla denna separat.
Citat från: Ersa skrivet 05 maj 2013, 09:59:29 AM
"Att Nobina har bestämt sig för att överge Dalarna är allvarligt för människorna där och genant för såväl Dalatrafiks som Svensk Kollektivtrafiks ledning. När Dalatrafik struntar i att på punkt efter punkt följa branschens gemensamma rekommendationer riskerar miljoner och miljarder att rulla, utan att komma kollektivtrafiken eller dess resenärer till nytta".
http://www.bussmagasinet.se/2013/05/ledare-genant-dalatrafik-och-svensk-kollektivtrafik/
Är det någon som drabbats av hybris, eller?
Tror nog att människorna i Dalarna klarar sig utan Nobina och hur prisbilden blir är det väl ingen som vet än. Kanske lite högre än idag, men kanske blir kvaliten högre också, eller så går något annat storbolag in och lägger "ett konkurrenskraftigt bud".
Idag är sista dag för inlämning av anbud. Om ca två veckor blir det väl offentligt, eller är det hemligt till i sommar?
Spännande är det i alla fall.
Spekulationer kring Arriva, Sambus och Stadsbussarna förekommer.
Sen finns det dom som tror att Nobina lägger ett bud i alla fall...
Räkna heller inte bort KR/Together sant Centrala Buss J/H.
Läste ett Internt meddelande hos Nobina att de inte skulle lägga in anbud i Dalarna. Som jag förstod så har huvudmannen många synpunkter på bussar, årsmodeller med mera. Mer information kommer från någon mera insatt i Nobina.
// Christer K
Anbudsöppning på Dalatrafik idag... Undrar hur många kuvert som sprättades... ::)
Citat från: Christer K skrivet 08 maj 2013, 18:43:02 PM
Mer information kommer från någon mera insatt i Nobina.
// Christer K
Eller här:
http://www.bussmagasinet.se/2013/05/nobina-hoppar-av-upphandling-i-dalarna/
Citat från: Wetjo skrivet 07 maj 2013, 14:18:24 PM
Idag är sista dag för inlämning av anbud. Om ca två veckor blir det väl offentligt, eller är det hemligt till i sommar?
Spännande är det i alla fall.
Spekulationer kring Arriva, Sambus och Stadsbussarna förekommer.
Sen finns det dom som tror att Nobina lägger ett bud i alla fall...
Först när tilldelningsbeslutet har kommit, är det offentligt vilka som lämnat (och hur många). Innan dess gäller absolut sekretess. Sedan är det väl så att det inom branchen inte alltid hålls lika hemligt efter anbudstidens utgång (från operatörernas sida om man lämnat eller ej). Men då är det ju just skvaller som inte behöver vara sig vara heltäckande, eller ens sant.
Tilldelningsbeslutet kommer 12/6 för att sen kunna avtalsteckna tidigast 25/6
Borde väll vara anbudsöppning den 13/5
Nu börjar det riktiga kriget mellan Dalatrafik/Region Dalarna och Nobina...
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.5878458-bussbolag-anklagas-for-lagbrott
Det är väl inte olagligt att begära ett möte.
Med god vilja hade det kunna lösas genom ett "stormöte" med t ex de som lämnat in anbud eller så...
Nobina försvarar sig...
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.5880085-nobina-inte-fel-begara-ett-mote-mitt-under-upphandlingen-
CitatRent allmänt kan jag säga att jobb för bussförare finns alltid, säger Claes Annerstedt.
Är de så enkelt i Dalarna att få jobb?
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.5843439-vd-dalatrafik-arbete-for-bussforare-finns-alltid-
Citat från: homer skrivet 15 maj 2013, 20:48:02 PM
Är de så enkelt i Dalarna att få jobb?
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.5843439-vd-dalatrafik-arbete-for-bussforare-finns-alltid-
Claes - Kalas, var ju VD för Wasatrafik när jag körde, och så lät det definitivt inte då -93 när min anställning upphörde. :(
Citat från: Fikman skrivet 11 maj 2013, 18:21:42 PM
Tilldelningsbeslutet kommer 12/6 för att sen kunna avtalsteckna tidigast 25/6
Borde väll vara anbudsöppning den 13/5
Inget tilldelningsbeslut idag ? ???
Citat från: Kung Vasa skrivet 12 juni 2013, 16:55:43 PM
Inget tilldelningsbeslut idag ? ???
Nä den 18 juni är väl sista budet
Beslut framflyttat till i juli
Citat från: CW66 skrivet 13 juni 2013, 21:42:45 PM
Beslut framflyttat till i juli
Källa?
Pratat med några som "borde" känna till detta. Ingen hade hört något...
Citat från: Wetjo skrivet 14 juni 2013, 05:36:29 AM
Källa?
Pratat med några som "borde" känna till detta. Ingen hade hört något...
Blir väll kontraktsskrivning i början på Juli pga att tilldelningsbeslutet kommer tisdag den 18, är ju enligt eu vist antal dagar det lär gå mellan tilldelning och kontraktsskrivning, tid för överklagan.
Citat från: Fikman skrivet 16 juni 2013, 21:03:09 PM
Blir väll kontraktsskrivning i början på Juli pga att tilldelningsbeslutet kommer tisdag den 18, är ju enligt eu vist antal dagar det lär gå mellan tilldelning och kontraktsskrivning, tid för överklagan.
Kontraktsskrivning 130629.
Citat från: Kung Vasa skrivet 17 juni 2013, 10:45:53 AM
En Lördag ? ???
Var ju 13 dagar mellan öppnande och skriva kontrakt så borde bli skriva kontrakt 1/7-13
Ett anbud per anbudsområde har inkommit till Dalatrafik!
Arriva tar över Falun - Borlänge, resten går till Sambus.
Citat från: CR skrivet 18 juni 2013, 15:05:17 PM
Ett anbud per anbudsområde har inkommit till Dalatrafik!
Arriva tar över Falun - Borlänge, resten går till Sambus.
Arriva med den ekonomin, man förvånas,
Citat från: Jan skrivet 18 juni 2013, 15:21:08 PM
Arriva med den ekonomin, man förvånas,
Du menar samma dåliga ekonomi som Nobina?
Jag tror inte man behöver bli så förvånad, de större företagen har säkerligen ungefär samma situation ekonomiskt i grunden.
Citat från: CW66 skrivet 18 juni 2013, 15:22:29 PM
Du menar samma dåliga ekonomi som Nobina?
Jag tror inte man behöver bli så förvånad, de större företagen har säkerligen ungefär samma situation ekonomiskt i grunden.
Inte vet jag var du har fått dina siffror.
Senaste kända siffror.
Anställda 1164 stycken resultat -113384 tkrför Arriva Sverige
Anställda 4584 stycken resultat + 120684 tkr Nobina Sverige
Avriva har de sista åren bara röda siffror medan Nobina har svarta.
Citat från: Jan skrivet 18 juni 2013, 15:36:15 PM
Inte vet jag var du har fått dina siffror.
Senaste kända siffror.
Anställda 1164 stycken resultat -113384 tkrför Arriva Sverige
Anställda 4584 stycken resultat + 120684 tkr Nobina Sverige
Avriva har de sista åren bara röda siffror medan Nobina har svarta.
Jisses, ytterligare en som inte har förstått....
Du måste titta på sista raden i resultaträkningen, dessutom inte i Nobina Sverige utan i Nobina AB som är moderbolag:
- 230 milj SEK 2012
När man pratar ekonomi i Dalarna, så ska man vara medveten om att priserna i och med det kommande trafikavtalet går upp med cirka 25% mot nuläget. Det ger sannolikt både Arriva och de olika Sambusbolagen avsevärt bättre möjligheter att tjäna pengar än vad Nobina har haft.
Apropå Sambus, vilka olika bolag kommer att köra vad i Dalarna?
KR- Trafik, Mora?
Siljan Buss, Orsa?
Västanhede, Avesta?
Citat från: CR skrivet 18 juni 2013, 15:43:48 PM
När man pratar ekonomi i Dalarna, så vara medvete om att priserna i och med det kommande trafikavtalet går upp med cirka 25% mot nuläget. Det ger sannolikt både Arriva och de olika Sambusbolagen avsevärt bättre möjligheter att tjäna pengar än vad Nobina har haft.
Mycket kretsar kring hur resandeutvecklingen blir. Man har möjlighet att både tjäna pengar likväl som att bli fattig.
Citat från: Jan skrivet 18 juni 2013, 15:53:39 PM
Mycket kretsar kring hur resandeutvecklingen blir. Man har möjlighet att både tjäna pengar likväl som att bli fattig.
Helt rätt.
Och inte att förglömma, de gigantiska riskerna som entreprenörerna tar med trafikvolymerna och om Dalatrafik vill förändra dessa. Ersättningen till entreprenörerna blir obefintlig om exempelvis Dalatrafik avbeställer hälften av normalbussarna i Falun och ersätter med ledbussar, säg 3 år in i avtalet. Det blir bara varsågod för entreprenören att köpa nytt, utan en krona i ersättning.
Det var väl den stora anledningen varför Nobina och i princip alla andra bolag hoppade över att lämna anbud.
Citat från: CR skrivet 18 juni 2013, 15:46:33 PM
Apropå Sambus, vilka olika bolag kommer att köra vad i Dalarna?
KR- Trafik, Mora?
Siljan Buss, Orsa?
Västanhede, Avesta?
KR Trafik är inte med i Sambus men de kan naturligtvis köra på deras uppdrag ändå. Av Sambus delägare i Dalarna torde väl även följande vara aktuella att köra en del av trafiken:
Anders Eriksson Busstrafik, Älvdalen
Hedmans Buss & Taxi, Svärdsjö
Sälen Buss
Det är väl inte heller otroligt att t ex Lars-Erik Larsson i Dala-Floda går med i Sambus nu.
http://www.sambus.se/bussbolag.htm
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juni 2013, 15:59:24 PM
KR Trafik är inte med i Sambus men de kan naturligtvis köra på deras uppdrag ändå. Av Sambus delägare i Dalarna torde väl även följande vara aktuella att köra en del av trafiken:
Anders Eriksson Busstrafik, Älvdalen
Hedmans Buss & Taxi, Svärdsjö
Sälen Buss
Det är väl inte heller otroligt att t ex Lars-Erik Larsson i Dala-Floda går med i Sambus nu.
http://www.sambus.se/bussbolag.htm
Frågan är hur uppdaterad listan med medlemmar är. Jag tänkte på att Byberg - Nordin och Björcks buss har köpt 25% av KR-Trafik och då sannolikt så hamnar KR också inom Sambus....
Citat från: CR skrivet 18 juni 2013, 16:04:49 PM
Frågan är hur uppdaterad listan med medlemmar är. Jag tänkte på att Byberg - Nordin och Björcks buss har köpt 25% av KR-Trafik och då sannolikt så hamnar KR också inom Sambus....
Tänkte inte på det... Helt klart har i alla fall KR Trafik fördel om något annat lämpligt placerat delägareföretag inte vill vara med.
En petimäterrättelse: Det skall vara Björks Buss (i Västerås). Björcks Buss finns i Nykvarn.
Sambus i hela dalarna förutom Falun och Borlänge. Där blir det Arriva..
Här finns lite att läsa
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.5995473-sambus-tar-over-dalarnas-busstrafik
Citat från: CR skrivet 18 juni 2013, 15:43:48 PM
När man pratar ekonomi i Dalarna, så ska man vara medveten om att priserna i och med det kommande trafikavtalet går upp med cirka 25% mot nuläget. Det ger sannolikt både Arriva och de olika Sambusbolagen avsevärt bättre möjligheter att tjäna pengar än vad Nobina har haft.
Läser man på Dalatrafiks hemsida och artikeln på dt.se så sägs att prisnivån blir oförändrad jämfört med dagens nivå.
Vidare sägs att Sambus kommer att köra på underentreprenad åt Arriva i Falun - Borlänge.
Biogas alternativet i Falun - Borlänge blev tydligen för dyrt, men från 2017 ska 50% av fordonsflottan ha fossilfritt bränsle, ska ju bli intressant att se hur man löser det.
Hade nog varit betydligt mer spännande att se till att Fln/Blg bussarna haft biogasbränsle...
Citat från: Kung Vasa skrivet 18 juni 2013, 21:40:13 PM
Biogas alternativet i Falun - Borlänge blev tydligen för dyrt, men från 2017 ska 50% av fordonsflottan ha fossilfritt bränsle, ska ju bli intressant att se hur man löser det.
Fossilfritt bränsle kan ju t ex vara RME. Däremot är naturgas inte fossilfritt och det är svårt i dag att få tag i fordonsgas där det kan garanteras att inte en del av den utgörs av naturgas.
Stackars bussförare i Dalarna! Det blir bara mer av små åkare som går ihop och lägger anbud som dom knappast vet hur man ska räkna på, i slutändan är det bussförarna som får tex. tanka, tvätta och städa bussarna utanför arbetstid UTAN betalning.... liknar fan i det här landet alltså. >:(
Citat från: jstern skrivet 18 juni 2013, 23:08:19 PM
Stackars bussförare i Dalarna! Det blir bara mer av små åkare som går ihop och lägger anbud som dom knappast vet hur man ska räkna på, i slutändan är det bussförarna som får tex. tanka, tvätta och städa bussarna utanför arbetstid UTAN betalning.... liknar fan i det här landet alltså. >:(
Vissa förare (t.ex i huvudstadsregionen) skulle nog mycket väl vilja påstå att även motsatsen existerar. Dvs att rejält stora trafikområden där bara de tre allra största bolagen kör med gamla utslitna dåligt städade bussar inte automatiskt betyder att arbetsmiljön för de anställda är bättre än hos de mindre åkarna.
Nej, det hela handlar nog främst om hur bra och starkt det lokala ledarskapet är. Oavsett om företaget är stort eller litet. Jag har gott om egna exempel på dåliga arbetsgivare, både stora som små lokala. Liksom att jag även har gott om egna exempel på riktigt bra arbetsgivare, både små som stora. Ibland kan kvaliteten på ledarskapet även skilja sig rejält inom samma företag, beroende på vilket trafikområde det rör sig om.
Jag har jobbat i storstan på stora bolag och dom skär ju till viss del ner på vissa saker men aldrig så att bussföraren ska behöva arbeta gratis och dom har ju dialog med facket dessutom, har även arbetat på landet i ett litet bolag 3 anställda som även ingick i bildandet av ett bolag med 12 mindre åkerier som tog över efter Nobina och allt blev sämre. Mindre bolag ser bussföraren som en börda medan större bolag ser oss som en tillgång. Vi fick tvätta och städa gratis efter att ha kört klart när jag tog strid för att få betalt så kunde jag till slut inte vara kvar dom fryser en ute så att man ska säga upp sig. Jag tycker att det är ett h*****e för oss som bussförare med dom här FAMILJE åkerierna.
Citat från: jstern skrivet 18 juni 2013, 23:51:13 PM
Jag har jobbat i storstan på stora bolag och dom skär ju till viss del ner på vissa saker men aldrig så att bussföraren ska behöva arbeta gratis och dom har ju dialog med facket dessutom, har även arbetat på landet i ett litet bolag 3 anställda som även ingick i bildandet av ett bolag med 12 mindre åkerier som tog över efter Nobina och allt blev sämre. Mindre bolag ser bussföraren som en börda medan större bolag ser oss som en tillgång. Vi fick tvätta och städa gratis efter att ha kört klart när jag tog strid för att få betalt så kunde jag till slut inte vara kvar dom fryser en ute så att man ska säga upp sig. Jag tycker att det är ett h*****e för oss som bussförare med dom här FAMILJE åkerierna.
Jag har varit med om nästan exakt samma sak, och det mindre företaget lämnade jag därför efter drygt fyra månader. Men idag är jag sedan många år anställd på två likvärdiga medelstora familjeföretag där jag alltid varit uppskattad och fått betalt för varenda minut av utfört arbete. Det finns inte en chans att jag skulle byta dagens anställningar mot en anställning på något av de två stora operatörerna i mitt närområde, där huvudmännens upplägg med stordrift snarare innebär begränsningar och stelbenthet i verksamheten.
Citat från: CR skrivet 18 juni 2013, 15:46:33 PM
Apropå Sambus, vilka olika bolag kommer att köra vad i Dalarna?
KR- Trafik, Mora?
Siljan Buss, Orsa?
Västanhede, Avesta?
Skulle tippa att det blir Siljan buss i norr sen Hedmans i mitten och Västanhede fortsätter i söder, som grund sen kanske man tar hjälp av dom mindre bolagen.
Citat från: Kung Vasa skrivet 18 juni 2013, 21:40:13 PM
Vidare sägs att Sambus kommer att köra på underentreprenad åt Arriva i Falun - Borlänge.
Ja då minskade ju mitt intresse IAF att ta mig dit till trafikstart sen...
Ingen brådska iaf, varför minskade ditt intresse?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Detta blir intressant att följa.
Det är ju helt klart något som är fel i underlaget då det bara fans ett enda anbud att öppna förutom stadstrafiken.
enligt artikeln i dt.se (http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.5995473-sambus-tar-over-dalarnas-busstrafik)
Det står även att Arriva koncentrerar sig på tätortstrafik så nu vet vi det.
Kan man verkligen gå vidare i en upphandling med så få som lämnar anbud eller ska det göras om?
Lars Nilsson ordf i Region Dalarna säger "– Nej, vi ställde höga anbudskrav och prislappen visar att trafiken inte blir fördyrad vilket förvånade oss"
Det förvånar mig med då Nobina(Swebus) vann nuvarande anbud så låg det betydligt under vad nästa anbudsgivare lämnade och detta låg till grund för spekulationer att det helt enkelt berodde på felräkning.
Jag har sedan erfarenhet av en sparkniv som gick genom alla trafikområden som delvis faktiskt internt skyldes på det låga anbudet i Dalarna.
Nu fortsätter detta låga pris in i Sambus och då tror i vartfall jag att de kommer att slita.
Citat från: Bussmicke skrivet 19 juni 2013, 11:35:04 AM
Ingen brådska iaf, varför minskade ditt intresse?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Tja, tycker det är roligare att plåta bolag som har en bussflotta landet över än lokala bolag som blir väldans oöverskådligt att 'samla' på. Också lättare att sortera bolag som använder inventarienummer än de som bara kör med regnummer...
Citat från: Lars skrivet 19 juni 2013, 14:23:27 PM
Det står även att Arriva koncentrerar sig på tätortstrafik så nu vet vi det.
Men Falun/Borlänge inkluderar väl framförallt Falun/Borlänge tätort? Är väl nästan fler tätortsbussar det gäller här i detta område än landsbygdsbussar????
Update: Fast såhär står det på Arrivas hemsida: "Arriva kommer att samarbeta med Sambus för utfördande av framförallt servicetrafik" - vilket man då kan tolka som att Arriva kommer köra en del själva!
I Värmland har alla privata nu i vart fall fått ett internnummer då Rakel kräver detta i sitt system, kanske även Dalarna får det eller blir det ett radionummer som flyttas över till en ny buss när den gamla tas ur trafik.
Citat från: virtual1 skrivet 19 juni 2013, 14:28:45 PM
Tja, tycker det är roligare att plåta bolag som har en bussflotta landet över än lokala bolag som blir väldans oöverskådligt att 'samla' på. Också lättare att sortera bolag som använder inventarienummer än de som bara kör med regnummer...
Dalatrafiks radionummer duger väl?
Och med smååkare får man ju en mycket mer varierande bussflotta än ett storföretags flotta av t.ex 50 st identiska Volvo 8900.
Citat från: Ersa skrivet 19 juni 2013, 17:08:32 PM
Dalatrafiks radionummer duger väl?
Och med smååkare får man ju en mycket mer varierande bussflotta än ett storföretags flotta av t.ex 50 st identiska Volvo 8900.
Skull tippa på att Radionummer blir fordons id, sen är det väll troligt att dom 3-4 bolagen som ska i huvudsak hålla i trafiken lägger en gemensam beställning på bussar, gör det lättare med service osv.
Citat från: Ersa skrivet 19 juni 2013, 17:08:32 PM
Dalatrafiks radionummer duger väl?
Och med smååkare får man ju en mycket mer varierande bussflotta än ett storföretags flotta av t.ex 50 st identiska Volvo 8900.
Mja. Kolla på Gotland, -en- buss numer som inte är scala. Klart att smååkarna försöker lägga gemensamma beställningar om de kan.Sen är det lilla trista också att en smååkare kanske håller en upphandlingsperiod, sen är de borta medans ett landstäckande företag kan förlora en ort men sen ha chansen att vinna en annan. Så för min personliga del så är jag inte så intresserad då smååkarna vinner ett anbud.
Hej!
Är det någon som vet antal bussar som upphandlades i trafikområde 3 Borlänge-Falun som Arriva vann?
Är det både stadsbussar och landsortsbussar eller är det även andra sorters bussar?
MVH
Bjorkm
Citat från: Bjorkm skrivet 19 juni 2013, 19:41:53 PM
Hej!
Är det någon som vet antal bussar som upphandlades i trafikområde 3 Borlänge-Falun som Arriva vann?
Är det både stadsbussar och landsortsbussar eller är det även andra sorters bussar?
MVH
Bjorkm
Om det inte ändrats borde det vara ungefär enligt nedan
2-axlig normalbuss hellåggolv 35
3-axlig ledbuss hellåggolv 13
2-axlig normalbuss 13
3-axlig lågentrébuss 37
3-axlig buss, komfortbuss 5
Minibuss 2
Multifordon (8platser) 46
MultifordonK (21platser) 7
Citat från: Jo skrivet 19 juni 2013, 20:57:07 PM
Om det inte ändrats borde det vara ungefär enligt nedan
2-axlig normalbuss hellåggolv 35
3-axlig ledbuss hellåggolv 13
2-axlig normalbuss 13
3-axlig lågentrébuss 37
3-axlig buss, komfortbuss 5
Minibuss 2
Multifordon (8platser) 46
MultifordonK (21platser) 7
Tack för utförligt svar!
Hur blir det med godsbussar i Dalarna?
Citat från: Jo skrivet 19 juni 2013, 20:57:07 PM
Om det inte ändrats borde det vara ungefär enligt nedan
2-axlig normalbuss hellåggolv 35
3-axlig ledbuss hellåggolv 13
2-axlig normalbuss 13
3-axlig lågentrébuss 37
3-axlig buss, komfortbuss 5
Minibuss 2
Multifordon (8platser) 46
MultifordonK (21platser) 7
Underentreprenaden i Falun - Borlänge som Arriva tänker leja till Björks Buss (rätt stavning hoppas jag Staffan :)) är Minibussarna , Multifordonen och eventuellt Komfortbussarna. Kanske även några 3-axliga lågentébussar på småstationeringarna Sågmyra och Enviken. Resten blir egen regi, alltså stadstrafiken i bägge städerna och regiontrafiken däremellan.
Vad ska hända med faluns scania omnicity led bussar och vanliga bussar kommer de ersättas eller
Citat från: allan 99 skrivet 23 juni 2013, 19:04:16 PM
Vad ska hända med faluns scania omnicity led bussar och vanliga bussar kommer de ersättas eller
Faluns stadsbussar lär nog ha gjort sitt, dom flesta är ju från -99, nyast är väl 6932, fd Umeå buss från -03.
Citat från: allan 99 skrivet 23 juni 2013, 19:04:16 PM
Vad ska hända med faluns scania omnicity led bussar och vanliga bussar kommer de ersättas eller
Alla Etanolbussar (Scaniorna) försvinner, liksom resten av Nobinas bussflotta...
En del faller för ålderskrav och andra för det kvalitetskrav som det nya avtalet kräver.
vad får alla faluns scania omnicity 1999 för ersättning är det bestämt eller
www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=167043
www.dt.se/nyheter/dalarna/1.6027841-nobina-overklagar-upphandling
Citat från: Kung Vasa skrivet 28 juni 2013, 19:02:47 PM
www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=167043
www.dt.se/nyheter/dalarna/1.6027841-nobina-overklagar-upphandling
Kan man överklaga en upphandling som man själv valt att stå utanför, genom att inte lägga ett anbud?
Citat från: Ersa skrivet 28 juni 2013, 20:12:48 PM
Kan man överklaga en upphandling som man själv valt att stå utanför, genom att inte lägga ett anbud?
Ja, det går bra. Alla leverantörer kan begära överprövning, även om man inte deltar i upphandlingen. Detta för att det skall vara möjligt att kunna just ifrågasätta delar som gör att det blir orimligt att lägga ett anbud (exempelvis konkurrenshämmande delar).
Edit: Har ändrat efter att ha upptäckt att jag talat i nattmössan (så blir det ibland när man inte tänker till) - det som är ovanligt här är väl att man gör det efter det att tilldelningsbeslut tilldelats (såsom leverantör som inte deltagit). Det rimliga vore ju i sådana fall att Nobina hade gjort det redan innan - men man ville väl inte stöta sig mer med Dalatrafik kan man tro.
Ja alla kan klaga, även de som inte lämnat anbud.
Citat från: Omnilasse skrivet 28 juni 2013, 20:38:21 PM
Ja, det går bra. Alla leverantörer kan begära överprövning, även om man inte deltar i upphandlingen. Detta för att det skall vara möjligt att kunna just ifrågasätta delar som gör att det blir orimligt att lägga ett anbud (exempelvis konkurrenshämmande delar).
Edit: Har ändrat efter att ha upptäckt att jag talat i nattmössan (så blir det ibland när man inte tänker till) - det som är ovanligt här är väl att man gör det efter det att tilldelningsbeslut tilldelats (såsom leverantör som inte deltagit). Det rimliga vore ju i sådana fall att Nobina hade gjort det redan innan - men man ville väl inte stöta sig mer med Dalatrafik kan man tro.
Jo först "tvingar" man Dalatrafik att acceptera ett dyrt anbud, för Dalatrafik ville ju inte ge nobina rätt, sen ser man helt plötsligt till den lilla individen som sak resa å därför överklagar, verkar som dom gör allt för att bara j***as
Citat från: Omnilasse skrivet 28 juni 2013, 20:38:21 PM
Ja, det går bra. Alla leverantörer kan begära överprövning, även om man inte deltar i upphandlingen. Detta för att det skall vara möjligt att kunna just ifrågasätta delar som gör att det blir orimligt att lägga ett anbud (exempelvis konkurrenshämmande delar).
Edit: Har ändrat efter att ha upptäckt att jag talat i nattmössan (så blir det ibland när man inte tänker till) - det som är ovanligt här är väl att man gör det efter det att tilldelningsbeslut tilldelats (såsom leverantör som inte deltagit). Det rimliga vore ju i sådana fall att Nobina hade gjort det redan innan - men man ville väl inte stöta sig mer med Dalatrafik kan man tro.
Dock är det ju så att om man anför något brott mot LOU etc så krävs det att man själv lidit eller riskerat att lida skada, har man inte deltagit i upphandlingen eller t.om deltagit men inte lämnat ett pris som inneburit att man fått tilldelning om vinnande bud förkastats brukar innebära att man inte får någon framgång i förvaltningsrätten.
Det finns flertal exempel på detta nyligen