Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Carl Eric skrivet 20 januari 2012, 14:03:34 PM

Titel: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Carl Eric skrivet 20 januari 2012, 14:03:34 PM
...införande av reskassa även i SL-trafiken!

Igår var jag och åkte lite i Stockholm City och på en accessmaskin hittade jag tre knappar som jag inte sett tidigare!

(http://carlericericsson.se/wp-content/gallery/bussbilder/imag0336.jpg)

Vi får se när de tas i bruk och hur de används, men det verkar helt klart som att det är någonting på gång nu!

(Snäll, låt oss skippa gnället om att SL ligger efter i utvecklingen, vi vet det redan!)


MVH Carl Eric
Titel: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: J0han skrivet 20 januari 2012, 14:08:46 PM
Vi ligger inte efter, Vi har bara inte behövt använda det :)


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.689695,18.450054
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Tonniiie skrivet 20 januari 2012, 14:27:59 PM
Citat från: Johan Ek skrivet 20 januari 2012, 14:08:46 PM
Vi ligger inte efter, Vi har bara inte behövt använda det :)


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.689695,18.450054

Jooohooooo  ;D
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: J0han skrivet 20 januari 2012, 16:37:28 PM
Citat från: Tonnie skrivet 20 januari 2012, 14:27:59 PM
Jooohooooo  ;D

Vaddå så du tycker "skämsaremsan" inte uppfyller dina förväntningar ?  ;D
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Andy skrivet 20 januari 2012, 16:45:11 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 20 januari 2012, 14:03:34 PM
...införande av reskassa även i SL-trafiken!

Igår var jag och åkte lite i Stockholm City och på en accessmaskin hittade jag tre knappar som jag inte sett tidigare!

...

Vi får se när de tas i bruk och hur de används, men det verkar helt klart som att det är någonting på gång nu!

(Snäll, låt oss skippa gnället om att SL ligger efter i utvecklingen, vi vet det redan!)


MVH Carl Eric
Alla verkar vara så fantastiskt positiva till reskassan på Access-kort. På vilka sätt blir det en reell förbättring (alltså inte "modern känsla", och dyl.) jämfört med remsa och stämpel?

Visering i spärrar går fortare om man redan har sin biljett i Accesskortet. Har man inte det, måste man forfarande köpa den i en automat först, så om det inte är kö till spärrluckan går det fortare att låta expeditören stämpla, om det är resans första etapp.

Jag ser dock många klara nackdelar: Accesskortet klarar bara ett fåtal biljetter samtidigt, och jag tror inte att flera kan dela på ett kort, vilket man kan med en remsa. Med andra ord kan inte någon betala för någon annan, om man inte har flera kort på sig.

Man kan inte med blotta ögat se på kortet, varken hur länge biljetten gäller eller hur mycket pengar som finns kvar.

Krångligt med mängdrabatt, och om det inte finns någon minskar incitamentet att köpa många resor på en gång, ökar belastningen på betalsystemen och medför en stor förlust av likvida medel för SL.
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Tonniiie skrivet 20 januari 2012, 17:42:15 PM
Citat från: Johan Ek skrivet 20 januari 2012, 16:37:28 PM
Vaddå så du tycker "skämsaremsan" inte uppfyller dina förväntningar ?  ;D

Jojo är ju bara underbart! Fast jag tycker faktiskt mer om Stockholms system om jag ska vara ärlig. Det är smidigt och går fort tycker jag.
Det vara bara lite för att gå mot vinden :)
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: J0han skrivet 20 januari 2012, 18:32:08 PM
Citat från: Tonnie skrivet 20 januari 2012, 17:42:15 PM
Jojo är ju bara underbart! Fast jag tycker faktiskt mer om Stockholms system om jag ska vara ärlig. Det är smidigt och går fort tycker jag.
Det vara bara lite för att gå mot vinden :)

Ja, reskassa i skåne tyckte inte jag fungerade så bra, lite svårt att veta när man ska läsa kortet tex, får hoppas SL gör det bättre :)
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Carl Eric skrivet 20 januari 2012, 18:51:53 PM
Jag tycker att systemet med stämplar känns väldigt "förgånget" och nu när SL faktiskt har valt att satsa pengar på att utveckla ett system så tycker jag att det är bra att det kommer igång tillslut!
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Andy skrivet 22 januari 2012, 10:46:53 AM
Citat från: Carl Eric skrivet 20 januari 2012, 18:51:53 PM
Jag tycker att systemet med stämplar känns väldigt "förgånget" och nu när SL faktiskt har valt att satsa pengar på att utveckla ett system så tycker jag att det är bra att det kommer igång tillslut!
Så bara för att man plöjt ner otaliga miljoner i en lösning som inte innebär en förbättring jämfört med befintligt system, så ska man ändå använda den nya lösningen för att pengarna inte ska ha varit förgäves? Det är mycket irrationellt, men tyvärr alltför vanligt när det handlar om prestigefyllda projekt.

Om stämpel-systemet funkar bättre än det nya systemet tycker inte jag att man kan kalla stämpeln för "förgången".
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Carl Eric skrivet 22 januari 2012, 12:55:49 PM
Citat från: Andy skrivet 22 januari 2012, 10:46:53 AM
Så bara för att man plöjt ner otaliga miljoner i en lösning som inte innebär en förbättring jämfört med befintligt system, så ska man ändå använda den nya lösningen för att pengarna inte ska ha varit förgäves? Det är mycket irrationellt, men tyvärr alltför vanligt när det handlar om prestigefyllda projekt.

Om stämpel-systemet funkar bättre än det nya systemet tycker inte jag att man kan kalla stämpeln för "förgången".

Man kan inte vara överrens om allting, men tänk dig själv. I nästan alla län i Sverige kan man ladda på pengar på ett kort som smidigt ryms i plånboken. På samma kort kan man även köpa en biljett för en längre period om man vill det.

I Stockholm hugger vi ned skog för att kunna trycka upp pappersbitar som går sönder och som tappas och glöms bort. Till det måste alla som jobbar i kollektivtrafiken ha med sig klumpiga metallbitar med kladdigt bläck som måste ställas fram varje kvart. Oekonomiskt och omiljövänligt!
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Ersa skrivet 22 januari 2012, 14:04:17 PM
Citat från: Andy skrivet 20 januari 2012, 16:45:11 PM
Man kan inte med blotta ögat se på kortet, varken hur länge biljetten gäller eller hur mycket pengar som finns kvar.

Här har du helt klart en poäng. Jag har varit med om byten från gamla pappersbiljetter till plastkort i både Jämtland och Västerbottens landsbygd (januari 2001) samt Umeå tätort (april-juni 2007) och på alla dessa ställen har de största konflikterna och de största irritationerna handlat om just detta. Att folk inte har koll på saldot på kortet sitt, och blir arga när kortet visar sig vara tomt.

Detta "löser" man idag med ett enda sätt i norr: Med att köpa en billig och tidsödande enkelbiljett med bankkort ombord på bussen, vilket gör bussen rejält försenad. I Stockholms län blir det väl att knappa in en sms-biljett på mobilen medan man hejdar bussen från att komma iväg.

Trots att jag började köra i princip i samband med att chipkorten kom i norr, så måste jag erkänna att SL:s remsor och det gamla Prodatasystemet som fanns i norr innan chipkorten kom alltid har varit snabbare och effektivare rent tidsmässigt. Dessutom enkelt för alla resenärer att förstå. Det finns t.om. folk i Östersunds tätort som idag förespråkar att i nutid 2012 införa remsor och stämplar i stadens tätortstrafik istället för de "krångliga" chipkorten som leder till alla dagens enkelbiljetter och lokalmediadebatten om förseningar (som varit uppe i länkform här i forumet förr).
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Andy skrivet 22 januari 2012, 17:53:37 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 22 januari 2012, 12:55:49 PM
I Stockholm hugger vi ned skog för att kunna trycka upp pappersbitar som går sönder och som tappas och glöms bort. Till det måste alla som jobbar i kollektivtrafiken ha med sig klumpiga metallbitar med kladdigt bläck som måste ställas fram varje kvart. Oekonomiskt och omiljövänligt!
Jag tror att du silar mygg och sväljer kameler nu. Jag tror att miljöbelastningen av pappersremsorna, bläcket och stämplarna är betydligt mindre än plastkorten med inbyggd elektronik, biljettmaskiner, strömförsörjning, kablar, etc. Korten är gjorda av plast (olja) och innehåller elektroniska kretsar som när de slängs i soporna kan frigöra farliga metaller i naturen. Undrar hur lång medianlivslängd Accesskorten har? 4 månader? 6? Jag gissar. Lägg till strömmen alla biljettmaskiner drar.

Om nu reskassa på SL Access är mer ekonomiskt än remsor, undrar hur länge man måste ha det i drift för att ha tjänat in de enorma mängder pengar som investerats?

Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: buskörare skrivet 22 januari 2012, 18:12:07 PM
I Örebro hade vi ju Rabattkortet. Användes flitigt där och är hur smidigt som helst. Angående giltighetstid på kortet så lär man väl se det när man "aktiverar" biljetten.

Jag tycker sånt där är ett ganska uselt argument. Står det på bakkortet hur mycket pengar det finns på kontot? Nej, det får man ha koll på innan man handlar. Varför är det så lätt att hålla reda på ett bankkort och så svårt att hålla koll på ett busskort?
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Carl Eric skrivet 22 januari 2012, 20:15:37 PM
Citat från: Andy skrivet 22 januari 2012, 17:53:37 PM
Jag tror att du silar mygg och sväljer kameler nu. Jag tror att miljöbelastningen av pappersremsorna, bläcket och stämplarna är betydligt mindre än plastkorten med inbyggd elektronik, biljettmaskiner, strömförsörjning, kablar, etc. Korten är gjorda av plast (olja) och innehåller elektroniska kretsar som när de slängs i soporna kan frigöra farliga metaller i naturen. Undrar hur lång medianlivslängd Accesskorten har? 4 månader? 6? Jag gissar. Lägg till strömmen alla biljettmaskiner drar.

Om nu reskassa på SL Access är mer ekonomiskt än remsor, undrar hur länge man måste ha det i drift för att ha tjänat in de enorma mängder pengar som investerats?

Okej, jag kan hålla med om att det inte var några bra argument. Men jag hoppas att du läser vad buskörare skrev nedan:

Citat från: buskörare skrivet 22 januari 2012, 18:12:07 PM
I Örebro hade vi ju Rabattkortet. Användes flitigt där och är hur smidigt som helst. Angående giltighetstid på kortet så lär man väl se det när man "aktiverar" biljetten.

Jag tycker sånt där är ett ganska uselt argument. Står det på bakkortet hur mycket pengar det finns på kontot? Nej, det får man ha koll på innan man handlar. Varför är det så lätt att hålla reda på ett bankkort och så svårt att hålla koll på ett busskort?
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Ersa skrivet 22 januari 2012, 20:46:27 PM
Citat från: buskörare skrivet 22 januari 2012, 18:12:07 PM
I Örebro hade vi ju Rabattkortet. Användes flitigt där och är hur smidigt som helst. Angående giltighetstid på kortet så lär man väl se det när man "aktiverar" biljetten.

Jag tycker sånt där är ett ganska uselt argument. Står det på bakkortet hur mycket pengar det finns på kontot? Nej, det får man ha koll på innan man handlar. Varför är det så lätt att hålla reda på ett bankkort och så svårt att hålla koll på ett busskort?

På vissa ställen fungerar det rätt bra. Oftast är det förortspendlare som har bra koll på saldot på sitt chipkort. Det har alltid fungerat hyfsat på sträckor som Östersund - Brunflo, Umeå - Vännäs, Umeå - Sävar osv. Där skrev gamla tanter upp antal kvarvarande kr (Jämtland) och kvarvarande resor (Västerbotten) på lappar, i små anteckningsböcker osv. Men något händer uppenbarligen när det gäller ren stadstrafik där folk åker kors och tvärs. Inne i Östersunds och Umeås stadstrafik blir det genast krångligare, med flera sura diskussioner med föraren som följd. Därefter alltid ett köp av dessa tidsödande enkelbiljetter.
Jag tycker också att det är rätt enkelt att hålla koll på saldot, men det är inte det saken handlar om. Det handlar om att många resenärer bevisligen har problem med ej tidsbundna chipkort i stadstrafik, även när det bara är en enda zon. Blandar man dessutom in SL:s tre zoner blir det inte enklare.

Jag gillar din liknelse med bankkortet dock. En dellösning vore ju att ha kortläsare på många olika ställen, där folk kan visa upp sitt Accesskort för att se saldot/giltighetstiden på en tydlig skärm. Samt att man skulle registrera sitt kort på SL.se och sedan logga in på hemsidan för att se sitt saldo. Men det sistnämnda vill många inte, då de känner att SL övervakar deras resande (http://sv.wikipedia.org/wiki/Storebrorssamh%C3%A4lle).
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Andy skrivet 23 januari 2012, 10:37:07 AM
Citat från: buskörare skrivet 22 januari 2012, 18:12:07 PM
Jag tycker sånt där är ett ganska uselt argument. Står det på bakkortet hur mycket pengar det finns på kontot? Nej, det får man ha koll på innan man handlar. Varför är det så lätt att hålla reda på ett bankkort och så svårt att hålla koll på ett busskort?
På ett bankkort finns det ju en stor anledning till att "ha så det räcker", d.v.s. att ha marginal för oförutsedda inköp. Det är inte (enligt mig) eftersträvansvärt att behöva hålla koll på exakt saldo på lönekontot. Detta då pengarna på bankkontot går att använda till praktiskt taget alla inköp. SL-Accesspengarna kan enbart användas till buss- och tågresor i Stockholms län, d.v.s. ingen jättestor valuta. Således finns det anledning att inte binda upp alltför mycket pengar åt gången i reskassan.

Citat från: Ersa skrivet 22 januari 2012, 20:46:27 PM
Där skrev gamla tanter upp antal kvarvarande kr (Jämtland) och kvarvarande resor (Västerbotten) på lappar, i små anteckningsböcker osv.
Nu skulle man ju kunna ha någon sorts skriv-/suddbar yta (klistermärke?) på kortet där man själv kan skriva in giltighetstider och transaktioner. Skulle kunna funka OK. Men jag är långt ifrån övertygad om vinsten med att byta ut remsa-stämpel.

Om jag i ett fåfängt försök att övertyga mig själv, ska komma med argument för Access kan detta sägas:
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Ersa skrivet 23 januari 2012, 10:58:02 AM
Citat från: Andy skrivet 23 januari 2012, 10:37:07 AM
Access-systemet möjliggör för SL att i detalj studera folks resvanor, vilket inte gick tidigare (annat än för periodkort i spärrarna). Nu har SL inga utgångskontroller, så helt bra är det inte i det avseendet.

Statistiken över resenärer blir viktigare för varje nytt avtal numera, speciellt med tanke på VBP-linjerna. BussPC:n har utrustats med kommunikationsmöjligheter där föraren kan meddela trafikledningen om att bussen är fullsatt via textmeddelande, samt trycka på "fullsattknappen" så även SL får veta det.
Förr syntes inte ett enda skolbarn i statistiken, men sedan skolbarnen fick Accesskort för några få år sedan blev det enklare att planera förstärkningsbussar för skolavgångarna. Nu ska SL även få in "remsåkarna" i sin statistik, och får därför en bättre helhetssyn på hur många som kliver ombord vid varje hållplats.
I morse hade jag c:a 15 st resenärer med remsor från Hallstavik och Skebobruk till Stockholm Ö, och ingen av dessa finns därför med i 639:ans statistik. Inte heller får Nobina betalt för exakt antal resenärer så länge remsorna är kvar i dagens form.

Det har helt klart sina fördelar rent planeringsmässigt om man kunde få alla 1900 st SL-bussar att fungera som ATR-bussar.

Och visst kan ett rabattkort (eller vad SL nu väljer att hitta på för eget ord om samma sak) fungera. Men det kräver nog tydlig och lättillgänglig information om hur det hela fungerar.
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: buskörare skrivet 23 januari 2012, 12:46:21 PM
Citat från: Andy skrivet 23 januari 2012, 10:37:07 AM
På ett bankkort finns det ju en stor anledning till att "ha så det räcker", d.v.s. att ha marginal för oförutsedda inköp. Det är inte (enligt mig) eftersträvansvärt att behöva hålla koll på exakt saldo på lönekontot. Detta då pengarna på bankkontot går att använda till praktiskt taget alla inköp. SL-Accesspengarna kan enbart användas till buss- och tågresor i Stockholms län, d.v.s. ingen jättestor valuta. Således finns det anledning att inte binda upp alltför mycket pengar åt gången i reskassan.
Nu skulle man ju kunna ha någon sorts skriv-/suddbar yta (klistermärke?) på kortet där man själv kan skriva in giltighetstider och transaktioner. Skulle kunna funka OK. Men jag är långt ifrån övertygad om vinsten med att byta ut remsa-stämpel.

Nej, just det. Du är ju inte ett dugg intresserad av att ha reda på det, då är det klart att du inte tänker ha det. Som sagt, uselt (och framförallt individuellt) argument  ::)
Finns väl inget som hindrar dig från att klistra på en lapp och göra det då, eftersom du nu känner att inte orkar kolla summan?
Fördel med kort är vid prishöjningar t.ex. Titta nu på alla (dagligen nästan) som försöker åka på de gamla remsorna. Dom hade ingen aaaaning om att dom inte gäller längre pga prishöjningen. Hade dom haft pengar på ett kort, hade det inte ställt till några problem.

Buskörare som funderar på att köra samma argument som du gör, fast på bankkortet. "Jag har ingen lust att hålla koll på hur mycket pengar jag har, kan jag få maten med mig ändå?"
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 23 januari 2012, 13:44:48 PM
Citat från: Andy skrivet 20 januari 2012, 16:45:11 PM
Alla verkar vara så fantastiskt positiva till reskassan på Access-kort. På vilka sätt blir det en reell förbättring (alltså inte "modern känsla", och dyl.) jämfört med remsa och stämpel?

Visering i spärrar går fortare om man redan har sin biljett i Accesskortet. Har man inte det, måste man forfarande köpa den i en automat först, så om det inte är kö till spärrluckan går det fortare att låta expeditören stämpla, om det är resans första etapp.

Jag ser dock många klara nackdelar: Accesskortet klarar bara ett fåtal biljetter samtidigt, och jag tror inte att flera kan dela på ett kort, vilket man kan med en remsa. Med andra ord kan inte någon betala för någon annan, om man inte har flera kort på sig.

Man kan inte med blotta ögat se på kortet, varken hur länge biljetten gäller eller hur mycket pengar som finns kvar.

Krångligt med mängdrabatt, och om det inte finns någon minskar incitamentet att köpa många resor på en gång, ökar belastningen på betalsystemen och medför en stor förlust av likvida medel för SL.
Varför bygger man inte in ett system där man kan trycka på en knapp för hur många zoner man skall åka och sedan visa kortet för spärren. I tunnelbanan som bara går inom 1 zon behövs ju inte ens knappar utan där borde det ju räcka med att visa kortet för spärren så dras avgiften för 1 zon av om det inte finns en tidigare stämpling som fortfarande är giltig. Verkar ju riktigt ogenomtänkt att man med ett laddat värdekort först måste gå till en Acessautomat innan man kan gå till spärren.
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Andy skrivet 23 januari 2012, 15:24:27 PM
Citat från: buskörare skrivet 23 januari 2012, 12:46:21 PM
Nej, just det. Du är ju inte ett dugg intresserad av att ha reda på det, då är det klart att du inte tänker ha det. Som sagt, uselt (och framförallt individuellt) argument  ::)
Vad nu!? Varför så otrevlig? Jag måste ju kunna utgå från mig själv. Bankkortet är ju det jag använder varje dag. Det känns lite lättare att uppskatta ungefär hur mycket som finns kvar på mitt eget lönekonto, än på ett kort som används mycket oregelbundet och kanske lånas ut till vänner och familj som inte redan köpt ett eget kort. Hittar man en remsa i byrålådan ser man direkt hur många kuponger som finns. Men Accesskorten ser alla likadana ut, tomma som fulla med pengar. Det är sällanåkarna som kommer använda reskassan, inte vardagsresenärerna.
Citat från: buskörare skrivet 23 januari 2012, 12:46:21 PM
Finns väl inget som hindrar dig från att klistra på en lapp och göra det då, eftersom du nu känner att inte orkar kolla summan?
Nej, det gör det inte. Det är en halvbra lösning på ett problem som inte finns än, men som kommer finnas när SL inför något som jag i denna tråden argumenterar emot.
Citat från: buskörare skrivet 23 januari 2012, 12:46:21 PM
Fördel med kort är vid prishöjningar t.ex. Titta nu på alla (dagligen nästan) som försöker åka på de gamla remsorna. Dom hade ingen aaaaning om att dom inte gäller längre pga prishöjningen. Hade dom haft pengar på ett kort, hade det inte ställt till några problem.
Då hade ju alla de som haft järnkoll på summan och litat på det, inte haft tillräckligt med pengar istället. Problemet är ju snarare att SL blott fyra månader efter att de slutat sälja remsorna, dels gör dem ogiltiga för resa, dels gör outnyttjade kuponger på redan påbörjade remsor helt värdelösa även på SL Center. Någon som stämplat en enda kupong på den orangea remsan i december blev blåst på 168:75 kr.
Citat från: buskörare skrivet 23 januari 2012, 12:46:21 PM
Buskörare som funderar på att köra samma argument som du gör, fast på bankkortet. "Jag har ingen lust att hålla koll på hur mycket pengar jag har, kan jag få maten med mig ändå?"
När har jag sagt att man inte behöver ta ansvar för hur mycket pengar man kan betala? Det är klart att man inte kan hävda någon rätt att köpa något till ett lägre pris för att man saknar pengar. Var får du det ifrån? Även om man kan visa upp ett purfärskt kontoutdrag som visar att tillräckliga pengar finns på kontot, kan man ju fortfarande inte ta med matvarorna hem från Willys om inte transaktionen går igenom.
Titel: Re: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: the0fiskis skrivet 23 januari 2012, 16:34:32 PM
Varför inte lösa det genom att det syns när man "stämplar" sitt kort på bussen

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Titel: SV: Re: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Andy skrivet 23 januari 2012, 16:58:23 PM
Citat från: the0fiskis skrivet 23 januari 2012, 16:34:32 PM
Varför inte lösa det genom att det syns när man "stämplar" sitt kort på bussen

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Det kommer det säkert göra också, men till skillnad från en 30- eller 90-dagarsbiljett kommer informationen inte vara samma varje gång i flera veckor, utan nytt saldo och ny giltighet på biljetten varje gång.
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: aos773 skrivet 26 januari 2012, 02:17:59 AM
SL har ju sagt att reskassa och förköpsremsa kommer fungera parallellt, vad jag förstår under en ganska lång tid om det visar sig att många ändå föredrar remsan.
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: MartinMartin skrivet 26 januari 2012, 14:41:46 PM
Citat från: aos773 skrivet 26 januari 2012, 02:17:59 AM
SL har ju sagt att reskassa och förköpsremsa kommer fungera parallellt, vad jag förstår under en ganska lång tid om det visar sig att många ändå föredrar remsan.

Klart att resenären föredrar remsan, där kan du ju passera utan att betala rätt avgift, få rätt tid osv.
Med Accessen så blir du ju debiterad en ny resa efter 60 minuter, med remsan kan du få en halvtimme för mycket redan från
början och sen kan du nog oftast komma på även 1 timme och 10 minuter efter stämplad tid.
Titel: Re:
Skrivet av: Ersa skrivet 26 januari 2012, 15:48:57 PM
Är det bara 60 minuter? Då blir Accessvarianten knappast populär norr om Rimbo och Norrtälje om man får betala dubbel kostnad för en resa.
Titel: SV: Re:
Skrivet av: Andy skrivet 26 januari 2012, 15:59:33 PM
Citat från: Ersa skrivet 26 januari 2012, 15:48:57 PM
Är det bara 60 minuter? Då blir Accessvarianten knappast populär norr om Rimbo och Norrtälje om man får betala dubbel kostnad för en resa.
Jag hoppas och tror att ABC-biljetter fortsatt gäller i två timmar. Jag tycker att tvåzonsbiljetter också borde få längre giltighetstid, kanske 1½ timme.
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: aos773 skrivet 27 januari 2012, 03:59:30 AM
Reskassan kommer bygga på att man registerar sin standardresa. a, ab, eller abc beroende på hur man brukar åka. Sen dras automatiskt kostnaden för standardresan när kortet dras i spärren. Vill man någon gång göra en resa som avviker från standardresan måste detta anges manuellt.
Fördelar: Ex.vis en person som bor i zon A och som i princip alltid åker inom den zonen blir det väldigt smidigt för.
Nackdelar: Svårt att förklara för ex.vis turister, som inte har en aning om vad zoner är, och än mindre vad deras "standardresa" kan tänkas bli. Och detta ska dessutom förklaras på ett språk som kanske varken den SL-anställde eller turisten behärskar så bra. Det är upplagt för missförstånd.
I det första fallet är ju reskassan överlägsen.
I det andra fallet vore förköpsremsan överlägsen.
Det finns argument för att låta förköpsremsan finnas kvar ett bra tag parallellt med reskassan.
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Andy skrivet 27 januari 2012, 15:43:14 PM
Citat från: aos773 skrivet 27 januari 2012, 03:59:30 AM
Reskassan kommer bygga på att man registerar sin standardresa. a, ab, eller abc beroende på hur man brukar åka. Sen dras automatiskt kostnaden för standardresan när kortet dras i spärren. Vill man någon gång göra en resa som avviker från standardresan måste detta anges manuellt.
Fördelar: Ex.vis en person som bor i zon A och som i princip alltid åker inom den zonen blir det väldigt smidigt för.
Nackdelar: Svårt att förklara för ex.vis turister, som inte har en aning om vad zoner är, och än mindre vad deras "standardresa" kan tänkas bli. Och detta ska dessutom förklaras på ett språk som kanske varken den SL-anställde eller turisten behärskar så bra. Det är upplagt för missförstånd.
I det första fallet är ju reskassan överlägsen.
I det andra fallet vore förköpsremsan överlägsen.
Det finns argument för att låta förköpsremsan finnas kvar ett bra tag parallellt med reskassan.
Oj! Så om man har ett kort som man vanligtvis åker mellan Hemmesta (zon C) och Slussen (zon A) med, och på sin shoppingtur vill åka mellan Hötorget och T-centralen (zon A), får man passa sig så att man inte köper en ABC-biljett automatiskt i spärren? Känns som upplagt för mängder av felköp och besvikna kunder.

Känns som att enhetstaxa skulle behövas för att auto-köpen skulle funka acceptabelt. 45 kronor för alla resor i två eller tre timmar! De som åker kort väg hinner ofta både fram och tillbaka på den tiden, och de som åker långt åker enkel resa.

Men, som sagt: Jag tror att remsan-stämpeln är svårslagen när det gäller tydlighet, enkelhet och tillförlitlighet.
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: MartinMartin skrivet 27 januari 2012, 16:33:22 PM
Citat från: Andy skrivet 27 januari 2012, 15:43:14 PM
Men, som sagt: Jag tror att remsan-stämpeln är svårslagen när det gäller tydlighet, enkelhet och tillförlitlighet.

..... och överdriven genorisitet !
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: J0han skrivet 27 februari 2012, 13:22:37 PM
Det kommer nu införas ett pilottest som börjar 1/3, 4st SL-ombud ute på Lidingö där 500personer ska få testa reskassa, Resenärerna får ett specialdesignat SL Access-kort att använda.

Ni kan läsa mer i denna PDF: https://docs.google.com/open?id=0B7qU_LHJGUcoX3A2UF9RTTNUSXVsWm45TXRsTUFOUQ
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: virtual1 skrivet 27 februari 2012, 14:30:07 PM
Citat från: aos773 skrivet 27 januari 2012, 03:59:30 AM
Nackdelar: Svårt att förklara för ex.vis turister, som inte har en aning om vad zoner är, och än mindre vad deras "standardresa" kan tänkas bli.

Taxezoner har du i väldigt många städer o regioner runt om i världen, så det tror jag inte är ett dugg svårförklarat.
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Rojje skrivet 23 april 2012, 20:46:06 PM
Citat från: MartinMartin skrivet 26 januari 2012, 14:41:46 PM
Klart att resenären föredrar remsan, där kan du ju passera utan att betala rätt avgift, få rätt tid osv.
Med Accessen så blir du ju debiterad en ny resa efter 60 minuter, med remsan kan du få en halvtimme för mycket redan från
början och sen kan du nog oftast komma på även 1 timme och 10 minuter efter stämplad tid.

Detta är bestämt: två till tre kuponger - 75 minuter, fyra kuponger - 120 minuter.
Titel: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: bjorn_k skrivet 23 april 2012, 21:18:44 PM
Förtydligande/fråga: Som jag har fattat från den korta utbildningen så är det antal kuponger man väljer som standardresa och inte vilken/vilka zoner. Det är fortfarande resenären som har ansvar att ha en giltig biljett för sin resa, vi som kör till tillexempel Uppsala (6kuponger) kan ju knappast hålla reda på när paxen VERKLIGEN går av utan får ju vackert acceptera (precis som idag) om den påstigande säger "Rimbo"/läser av sin standardresa med 2 kuponger, och sen ändå åker till Knivsta/Uppsala eller någon av mellanliggande hpl...


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?ykaamc
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Ersa skrivet 23 april 2012, 21:45:14 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 23 april 2012, 21:18:44 PM
Förtydligande/fråga: Som jag har fattat från den korta utbildningen så är det antal kuponger man väljer som standardresa och inte vilken/vilka zoner. Det är fortfarande resenären som har ansvar att ha en giltig biljett för sin resa, vi som kör till tillexempel Uppsala (6kuponger) kan ju knappast hålla reda på när paxen VERKLIGEN går av utan får ju vackert acceptera (precis som idag) om den påstigande säger "Rimbo"/läser av sin standardresa med 2 kuponger, och sen ändå åker till Knivsta/Uppsala eller någon av mellanliggande hpl...

Sånt fusk har ju satts i vana pga att biljettkontroller nästan helt försvunnit från linjen sedan den bytte nummer och blev blå. Länsöverskridande linjer som denna borde självklart kontrolleras rätt ofta, gärna i närheten av Långhundra Åby vägskäl. Om man vill få bort fuskandet alltså.
Men att följa rätt taxa kanske inte är så noga på linjer som inte är VBP? 677 är ju en rätt udda linje i form av en blå stomlinje med bekväma bussar som går på regelbundna avgångar, men ändå inte blev en VBP-linje. Sen har vi motsatsen i form av 639. Majoriteten av bussarna är över 10 år gamla, saknar landsbygdsutrustning och går inte alls lika regelbundet som 677. Ändå blev det en VBP-linje där den framtida turtätheten numera helt beror på antalet resenärer.

Sen är det väldigt många som åker från Rimbo och Norrtälje söderut till Stockholm med Accesskort för zon C. Kort på väger söderut, och sen remsa hemåt norrut för zon A+B samt kortet för zon C. Vilket jag antar att man på SL visste skulle hända redan innan man sjösatte "C-kortet".
Titel: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: bjorn_k skrivet 23 april 2012, 22:35:37 PM
Biljettkontroll ja... Jobbat nu mer än ett halvår, inte ens sett en på håll...


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?zlc0k0
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Ersa skrivet 23 april 2012, 23:13:13 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 23 april 2012, 22:35:37 PM
Biljettkontroll ja... Jobbat nu mer än ett halvår, inte ens sett en på håll...

Men två kontrollanter åkte faktiskt med mig i VanHoolen på 646:an Rimbo-Närtuna-Gottröra en fin dag hösten 2003. Därefter åkte de 807 tillbaka till Rimbo. Så ingen kan påstå att de inte finns! 8)
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Jacob skrivet 24 april 2012, 01:18:02 AM
Citat från: Ersa skrivet 23 april 2012, 21:45:14 PM
677 är ju en rätt udda linje i form av en blå stomlinje med bekväma bussar som går på regelbundna avgångar,

Ja, det kan ju diskuteras.... finns endast 2 av 8 bussar (vegorna) som är bekväma.

Igår måndag var det i alla fall biljettkontroll på 676!

//Jacob
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Anders Noren skrivet 24 april 2012, 09:26:30 AM
Citat från: Andy skrivet 20 januari 2012, 16:45:11 PMKrångligt med mängdrabatt, och om det inte finns någon minskar incitamentet att köpa många resor på en gång, ökar belastningen på betalsystemen och medför en stor förlust av likvida medel för SL.

Remsan har (nästan) alltid gett en rabatt på ungefär 50 % jämfört med ombordköp vilket antagligen är huvudskälet till att andelen ombordköp har varit mycket låg i SL-land i jämförelse med andra län där förköpsrabatten har varit omkring 20 %. För att reskassan ska bli framgångsrik krävs därför att rabatten fortsätter vara ungefär 50 % jämfört med enkelbiljett.
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Ersa skrivet 24 april 2012, 10:10:56 AM
Citat från: Jacob skrivet 24 april 2012, 01:18:02 AM
Ja, det kan ju diskuteras.... finns endast 2 av 8 bussar (vegorna) som är bekväma.

Ja, jo... men nu jämförde jag mest med matarbussarna på de mest närliggande linjerna, vilket är 10 år gamla 55xx på 646 & 647, samt VBP-639 Rimbo-Stockholm. Jämför man med dem tror jag att den genomsnittlige SL-resenären föredrar att åka blå 739x.
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Rojje skrivet 24 april 2012, 14:14:15 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 24 april 2012, 09:26:30 AM
Remsan har (nästan) alltid gett en rabatt på ungefär 50 % jämfört med ombordköp vilket antagligen är huvudskälet till att andelen ombordköp har varit mycket låg i SL-land i jämförelse med andra län där förköpsrabatten har varit omkring 20 %. För att reskassan ska bli framgångsrik krävs därför att rabatten fortsätter vara ungefär 50 % jämfört med enkelbiljett.

Priset blir inte förändrat i och med att reskassan införs.
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Anders Noren skrivet 24 april 2012, 16:52:18 PM
Citat från: Rojje skrivet 24 april 2012, 14:14:15 PM
Priset blir inte förändrat i och med att reskassan införs.

Ja, då finns det inga skäl att befara någon överströmning till (dyra) enkelbiljetter.
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Carl Eric skrivet 27 april 2012, 19:58:20 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 23 april 2012, 21:18:44 PM
Förtydligande/fråga: Som jag har fattat från den korta utbildningen så är det antal kuponger man väljer som standardresa och inte vilken/vilka zoner. Det är fortfarande resenären som har ansvar att ha en giltig biljett för sin resa, vi som kör till tillexempel Uppsala (6kuponger) kan ju knappast hålla reda på när paxen VERKLIGEN går av utan får ju vackert acceptera (precis som idag) om den påstigande säger "Rimbo"/läser av sin standardresa med 2 kuponger, och sen ändå åker till Knivsta/Uppsala eller någon av mellanliggande hpl...


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?ykaamc

Det stämmer. Du väljer hur många "klipp" som din standardresa är, och sedan om du vill åka i fler zoner trycker du på en knappen motsvarande hur många zoner du vill lägga till:

(http://carlericericsson.se/wp-content/gallery/bussbilder/imag0336.jpg)

Vill du köpa en resa som är för färre zoner än den som är din standardresa måste du säga till chauffören INNAN du lägger på korten så att hen kan knappa in det.
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Rojje skrivet 28 april 2012, 10:14:16 AM
Citat från: Carl Eric skrivet 27 april 2012, 19:58:20 PM
Det stämmer. Du väljer hur många "klipp" som din standardresa är, och sedan om du vill åka i fler zoner trycker du på en knappen motsvarande hur många zoner du vill lägga till:

Det är en blandning av zoner och kuponger.

Du väljer en standardresa med kuponger och zon/zonerna registreras. Från B till C, A till B eller endast A osv. Om du sedan befinner dig utanför zon A (som är din standardresa) så går det inte att åka enbart i zon B då du inte "är i rätt" zon. Tyvärr inbjuder systemet till fusk, en resenär med A som zon och som hoppar på pendeln vid Stockholm C kan åka till Märsta för endast två kuponger. På återresan går däremot nämnda spärr in då Access känner av att resenären är utanför zon A och maskinen godkänner inte viseringen.

Sedan kan du till din standardresa (förutsatt att du är i rätt registrerad zon) lägga till kuponger för fortsatt resa, inte antalet zoner. För resenären blir en kupong till ingen skillnad mot en zon till, men det dom gör är att lägga till kuponger.

Vill resenären som åker endast i zon C åka in till Stockholm från Ersas trakter måste dom köpa resan via föraren om dom vill ha 120 minuters giltighet. Köper dom sin resa på fel sätt, blir det endast 75 minuters giltighet, dvs lägg till två kuponger och sedan kortet på maskinen ger en resa zonerna C+BA. Endast hos föraren kan dom få rätt resa, zonerna CBA med rätt giltighetstid.

Lätt eller inte för resenären? Den som fuskar får det lättare. Idag kan man hålla lite koll på om någon säger att dom endast ska till ett visst ställe inom samma zon och sedan fortsätter över zongränsen, med reskassan går det inte alls att hålla koll.

Biljetten är opersonlig men endast en resenär per resa kan använda kortet
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Andy skrivet 28 april 2012, 11:14:40 AM
Citat från: Rojje skrivet 28 april 2012, 10:14:16 AM
Om du sedan befinner dig utanför zon A (som är din standardresa) så går det inte att åka enbart i zon B då du inte "är i rätt" zon.
Det var inte det jag fick lära mig i tisdags, utan standardresan är ett antal kuponger, utan att vara knutna till zonerna.

Så krångligt som systemet verkade på utbildningen kommer SL troligen bli överösta av klagomål på att för många kuponger dragits, att föraren inte kunnat återköpa biljetten, folk som får "böter" av kontrollanten trots att de trott att de haft giltig biljett, etc. Hela konceptet "standardresa" är helt åt skogen, eftersom reskassan nästan uteslutande används av de med oregelbundna resmönster i SL-trafiken. Hur ska sällanåkarna kunna förväntas behärska det krångligaste av SL:s alla biljettsystem, om det är krångligt till och med för de som kommer arbeta med det varje dag? Allt detta för att kunna stoltsera med ett "modernt" biljettsystem.

Jag förutspår att förköpsremsan kommer att leva vidare ett tag, även efter 2012.
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Rojje skrivet 28 april 2012, 11:42:35 AM
Citat från: Andy skrivet 28 april 2012, 11:14:40 AM
Det var inte det jag fick lära mig i tisdags, utan standardresan är ett antal kuponger, utan att vara knutna till zonerna.

Vi fick lära oss att zonen/zonerna också registreras. Känns inte bra att två utbildningar säger olika saker. Men då vi testade på maskiner med olika kort där "fel" zon fanns på kortet, standardresa i zon A och vi testade läsa av med maskin i zon B fick vi upp felmeddelande "Reskassan gäller ej här". Då borde den informationen vi fick på utbildningen stämma?

Edit: lagt till mer information
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: MartinMartin skrivet 28 april 2012, 12:08:17 PM
Jag tycker det är märkligt att dom som ska utbilda oss andra tydligen inte heller vet hur det fungerar,
för när jag frågade så fick jag ett tydligt svar att knappen för 1 kupong inte gick att använda.
Jag har heller inte hört nåt om att zonen ska registreras i standardresan.

Men vad händer om nån med standardresa i zon B vill åka med mig i zon A då, kan dom inte köpa sin biljett
själva då alltså, utan föraren måste knappa då?

En annan sak som jag tycker var väldigt dåligt är att när jag som förare knappar in resan så lägger kunden på sitt
kort och får ett "OK" i sin display, men dom ser inte ett skit vad jag har knappat in, så jag kan sälja en 6 kupongers resa
för fullt pris till nån som vill åka för 2 kuponger reducerat och det märker dom inte för dom får bara "OK" och kvitto skulle vi
inte skriva ut, för pappret vill tydligen inte SL betala.


Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Rojje skrivet 28 april 2012, 12:50:45 PM
Citat från: MartinMartin skrivet 28 april 2012, 12:08:17 PM
Men vad händer om nån med standardresa i zon B vill åka med mig i zon A då, kan dom inte köpa sin biljett
själva då alltså, utan föraren måste knappa då?

Det går bra. Resenären väljer två kuponger och sedan kortet. Access känner av att det inte är i zon B och drar bara två kuponger för zon A. Hade resenären gjort samma sak i zon B, hade det blivit sammanlagt fyra kuponger för zon B+A, dvs en utökad resa.

Citat från: MartinMartin skrivet 28 april 2012, 12:08:17 PMEn annan sak som jag tycker var väldigt dåligt är att när jag som förare knappar in resan så lägger kunden på sitt
kort och får ett "OK" i sin display, men dom ser inte ett skit vad jag har knappat in, så jag kan sälja en 6 kupongers resa
för fullt pris till nån som vill åka för 2 kuponger reducerat och det märker dom inte för dom får bara "OK" och kvitto skulle vi
inte skriva ut, för pappret vill tydligen inte SL betala.

Pengar pengar. SL vill inte betala för det, entreprenörerna vill inte göra det gratis.
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: MartinMartin skrivet 28 april 2012, 15:15:51 PM
Tack Rojje, märkligt att man får rakare och bättre svar här än hos dom som ska utbilda mig.
Ring Keolis och be att få hålla i utbildningarna  :D
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Rojje skrivet 28 april 2012, 16:13:31 PM
Citat från: MartinMartin skrivet 28 april 2012, 15:15:51 PM
Tack Rojje, märkligt att man får rakare och bättre svar här än hos dom som ska utbilda mig.
Ring Keolis och be att få hålla i utbildningarna  :D

Nja, jag bara vidarebefordrar det vår instruktör sade och det vi såg i övningarna, inget mer.   :)
Titel: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 07:49:26 AM
Så om jag har förstått er andra rätt så har knapparna 1-2-3 olika funktion beroende på var man är och vilken standardzon man har??

Kort köpt i zon C med två kuponger standard, trycka knappen 1 i Norrtälje=en extra kupong för resa i C+B?

Kort köpt i zon A med fyra kuponger standard, trycka knappen 1 i Norrtälje=resa i endast zon C?

Kort köpt i zon A fyra kuponger standard, trycka knappen 2 på Cst=resa över länsgränsen (6kuponger?)

Gör den förresten skillnad på zon C norra (C1) och södra (C2)?

Stämmer det att Reskassan inte ska gälla för resa till Uppsala, trots att den gäller för samma sorts länsgränspassage till Bålsta?

Ja, jag erkänner gärna min okunnighet...


På ajFån
Titel: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 07:53:55 AM
Dessutom stämmer det inte med endast en resenär per kort... Man kan sälja en gruppresa för X antal personer (tror det var max 6) på samma kort.

Pendlaren kan ha ett periodkort, visera den biljetten. Sen be chauffören om en gruppresa, chauffören knappar in antal resenärer, kuponger samt helt eller red. pris. Resenären viserar sitt kort igen, pengar dras från reskassan. Voilá!

På ett Accesskort med både period och reskassa ska alltid periodkortet viseras först (med automatik)


På ajFån
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: the0fiskis skrivet 29 april 2012, 09:32:06 AM
låter onekligen lite förvirrande  :-X

skulle det inte funka bättre att man trycker hur många zooner man ska åka igonom än hålla på med standrard resor ect...

Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Rojje skrivet 29 april 2012, 09:41:45 AM
Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 07:53:55 AM
Dessutom stämmer det inte med endast en resenär per kort... Man kan sälja en gruppresa för X antal personer (tror det var max 6) på samma kort.
På ajFån

Den funktionen skall komma senare, enligt det jag fick lära mig. I början, ett kort - en resenär.
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Ersa skrivet 29 april 2012, 10:04:44 AM
Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 07:49:26 AM
Stämmer det att Reskassan inte ska gälla för resa till Uppsala, trots att den gäller för samma sorts länsgränspassage till Bålsta?

Vad som händer på västra sidan "muren", dvs bortanför Långhundra, har det ju alltid varit halvdålig information om från SL. Kostar det något extra just för "längränspassage", och ska man utöver eventuell längränspassagetull även betala för zon UL1 (Knivsta) och UL2 (Uppsala)? Enligt UL:s taxehandbok räknas ju en resa från zon 1 (Uppsala kommun) till zon 2 (Knivsta kommun) som en enda zon pga Knivstaundantagsregeln.

Det kan nog bli som vanligt, att de länsöverskridande taxefrågorna på 677 glöms bort även denna gång, och får lite speciallösningar först några månader senare. Men idag går det ju att åka på remsa Uppsala-Norrtälje samt tvärtom. Så nog borde det vara tänkt att remskortet ska klara samma jobb?
Titel: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 10:17:50 AM
Citat från: Rojje skrivet 29 april 2012, 09:41:45 AM
Den funktionen skall komma senare, enligt det jag fick lära mig. I början, ett kort - en resenär.
Fast i den version av programvaran som vi testade gick det alldeles utmärkt att sälja gruppresor :)

---

Jag kommer förmodligen "klippa" 6-kuponger av den resenär som säger till och vill åka Nobs-Ua...

På ajFån
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Rojje skrivet 29 april 2012, 10:26:00 AM
Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 07:49:26 AM
Så om jag har förstått er andra rätt så har knapparna 1-2-3 olika funktion beroende på var man är och vilken standardzon man har??

Kort köpt i zon C med två kuponger standard, trycka knappen 1 i Norrtälje=en extra kupong för resa i C+B?

Korrekt. Kort med standardresa i C plus en kupong, sedan visering (kortet läggs på maskinen), gäller även i intilliggande zon

Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 07:49:26 AM
Kort köpt i zon A med fyra kuponger standard, trycka knappen 1 i Norrtälje=resa i endast zon C?

Ett har ingen funktion om det som standard är en resa i ABC, det går inte att köpa en grundresa med en kupong. För en resa i en zon C skall resenären nu be föraren köpa resan. I och med att kortet är "godkänt" i alla zoner blir alla kupongköp innan visering utökade resor. Föraren gör ett köp av en ny resa för två kuponger.

Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 07:49:26 AM
Kort köpt i zon A fyra kuponger standard, trycka knappen 2 på Cst=resa över länsgränsen (6kuponger?)

Korrekt

Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 07:49:26 AM
På utb här i Norrtälje sades det att tillägg var TVUNGEN att skötas av chauffören (alltså inte som ovan), men att resa kortare (färre klipp) sköts av resenären ELLER chauffören...

Inte enligt den information vi fick eller enligt foldern, men nu stämde inte alltid foldern med vad som sades. Däremot stämde det som sades med dom praktiska övningarna. Om man sedan uteslutit information i foldern eller om den är av ett tryckdatum före senaste programversionen för Access, det är en bra fråga.

Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 07:49:26 AM
Gör den förresten skillnad på zon C norra (C1) och södra (C2)?

Bra fråga, inte en aning.

Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 07:49:26 AM
Stämmer det att Reskassan inte ska gälla för resa till Uppsala, trots att den gäller för samma sorts länsgränspassage till Bålsta?

Ja, det är också en bra fråga. Det som nämndes var att till Gnesta och Bålsta gick det utmärkt i alla fall.

Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 07:49:26 AM
Ja, jag erkänner gärna min okunnighet...

På ajFån

Samma här. Det jag skrivit bygger på den information vi fick och dom praktiska övningar vi gjorde. Så ta inte allt jag säger som en sanning utan som ett underlag för diskussion. Har vi ingen instruktör på forumet som förhoppningsvis gått deras kurs? Men det kanske inte hjälper? Som vi redan märkt har vi inte fått lära oss samma saker....    ???
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Rojje skrivet 29 april 2012, 10:29:37 AM
Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 10:17:50 AM
Fast i den version av programvaran som vi testade gick det alldeles utmärkt att sälja gruppresor :)

På ajFån

He he, som vi ser är informationen samstämmig. Undrar om det är instruktörerna som vet olika mycket eller om det är informationen från SL som skiftar beroende på vem som håller i instruktörernas kurs? Det blir väl som vanligt då det gäller SL, först när allt är sjösatt får vi veta vad som stämde eller ej och vad som i praktiken fungerar. Sen kommer det väl en uppdateringsfil till Access-maskinerna som är korrupt och så ligger det nere ett dygn...  ;)
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: buskörare skrivet 29 april 2012, 11:11:49 AM
Citat från: Rojje skrivet 29 april 2012, 10:29:37 AM
He he, som vi ser är informationen samstämmig. Undrar om det är instruktörerna som vet olika mycket eller om det är informationen från SL som skiftar beroende på vem som håller i instruktörernas kurs? Det blir väl som vanligt då det gäller SL, först när allt är sjösatt får vi veta vad som stämde eller ej och vad som i praktiken fungerar. Sen kommer det väl en uppdateringsfil till Access-maskinerna som är korrupt och så ligger det nere ett dygn...  ;)

Vi kan sälja gruppresor på våra testmaskiner. Men dom har inte samma programvara som ska finnas på de vanliga maskinerna vad jag har hört. Vi har en extra "gubbe" i menyn på testmaskinerna och enligt SL ska den inte finnas med när programvaran kommer ute i bussarna sen.
Att man ska kunna åka på sitt periodkort OCH bjuda nån på resa låter perfekt! SL sa när jag vad där på kurs att det inte skulle gå för att maskinen inte kan hålla reda på olika biljetter. Värt att tänka på kan ju vara vad som syns på kortet vid byte eller kontroll, inte bara vad som funkar att sälja.
Titel: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 11:35:14 AM
På nätutbildningen sas det väl att om det finns ett giltigt periodkort på accesskortet så kommer resan att "viseras" mha perioden om inget handgrepp utförts innan kortet läggs på?? Eller minns jag fel?


På ajFån
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Rojje skrivet 29 april 2012, 11:49:39 AM
Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 11:35:14 AM
På nätutbildningen sas det väl att om det finns ett giltigt periodkort på accesskortet så kommer resan att "viseras" mha perioden om inget handgrepp utförts innan kortet läggs på?? Eller minns jag fel?


På ajFån

Prioriteringen var väl i fallande ordning, biljett med längst giltighetstid används/aktiveras först:

* Årsbiljett
* Säsongsbiljett
* 90-dagarsbiljett
* osv
* sist Reskassan

Vill man av någon anledning använda Reskassan först fick man göra som du sade, be föraren om hjälp.
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Rojje skrivet 29 april 2012, 11:53:11 AM
Citat från: Ersa skrivet 29 april 2012, 10:53:09 AM
Alla våra frågor får nog svar i nästa SL-taxehandbok. I dagens senaste version (från 2011?) är ju remskortet ju inte alls med. Tills dess får vi räkna med att det är lite ovant i början, men det lär nog ordna sig efter ett tag.

Den senaste har redan kommit ut med giltighetstid fr.o.m 2012 11 april, i pappersformat och som pdf-fil om man vill.
Titel: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 11:53:48 AM
Citat från: Rojje skrivet 29 april 2012, 11:49:39 AM
Prioriteringen var väl i fallande ordning, biljett med längst giltighetstid används/aktiveras först:

* Årsbiljett
* Säsongsbiljett
* 90-dagarsbiljett
* osv
* sist Reskassan

Vill man av någon anledning använda Reskassan först fick man göra som du sade, be föraren om hjälp.
Titta! Nånting som är lika! :-P

Jag tänker att det hade vart enklare att strunta helt i "standardresa" och haft knapparna 1-2-3 som 1zon-2zon-3zonresa? Tänker jag fel då, kanske missat nånting totalt?


På ajFån
Titel: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 12:06:44 PM
Citat Ur taxehandboken:

Om resenären däremot utökar resan från två eller tre kuponger till fyra kuponger eller fler får resenären åka i en eller två extra zoner och får tiden utökad till 120 minuter från tidpunkten då resan påbörjades

:slut citat

Betyder det då att man som förare inte behöver blanda sig i, utan giltighetstiden blir ändå 120 minuter? Inte som någon hade fått höra att det blev 75 minuter om resenären själv utökade till fyra eller fler...


På ajFån
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Rojje skrivet 29 april 2012, 12:59:13 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 12:06:44 PM
Citat Ur taxehandboken:

Om resenären däremot utökar resan från två eller tre kuponger till fyra kuponger eller fler får resenären åka i en eller två extra zoner och får tiden utökad till 120 minuter från tidpunkten då resan påbörjades

:slut citat

Betyder det då att man som förare inte behöver blanda sig i, utan giltighetstiden blir ändå 120 minuter? Inte som någon hade fått höra att det blev 75 minuter om resenären själv utökade till fyra eller fler...


På ajFån

Ja, jag hörde också det sista, att precis som idag måste man begära hjälp från föraren med köp av fyra kuponger från start för att få 120 minuters giltighet.

Men nu säger taxehandboken en annan sak. Taxehandboken bör vara det korrekta tills annan information från SL kommer ut. 
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: yngrot skrivet 29 april 2012, 19:53:44 PM
Låter som krångligt värre detta . På Hajen som vi har i Västtrafik är det enklare med det ni kallar reskassa hos oss kontoladdning åker man över zongräns = kommungräns trycker resenären på +knapp sen på med kort vid avstigning visa upp kort vid byte + på nästa buss sen på med kort och visa upp vid avstigning.. Sen att många inte fattat/struntar i + knapp är en annan femma 
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 29 april 2012, 23:17:06 PM
Citat från: yngrot skrivet 29 april 2012, 19:53:44 PM
Låter som krångligt värre detta . På Hajen som vi har i Västtrafik är det enklare med det ni kallar reskassa hos oss kontoladdning åker man över zongräns = kommungräns trycker resenären på +knapp sen på med kort vid avstigning visa upp kort vid byte + på nästa buss sen på med kort och visa upp vid avstigning.. Sen att många inte fattat/struntar i + knapp är en annan femma

Precis, det finns vissa fördelar med check-in/check-ut-system. Framförallt att man inte behöver hålla reda på exakt var alla zongränser går och det blir dessutom förhållandevis enkelt att lägga till en kontoresa för den del av resan som går utanför periodkortet man har. Det sköter liksom sig självt, inget man behöver sätta sig in i.

En annan variant är ju den som länen i Sydtaxan har, där man redan från början talar om till vilken zon man vill åka. Det är också ganska bra på det sättet att man behöver ändå inte veta exakt hur många zoner det är dit, det räknar maskinen ut själv, men man måste veta vilken zon man vill åka till.

SL har ju sedan tidigare en tredje variant av detta, en logik där man inte talar om till vilken zon man vill åka, utan hur många "kuponger" man vill "stämpla", dvs egentligen hur många zoner man kommer att åka genom till resans mål. Ungefär som gamla Göteborg/GLAB alltså. Mot den bakgrunden kanske denna lösningen med Access ändå blir det vettigaste för vana SL-resenärer. Det kan däremot bli lite knöligt för besökare, men givetvis inte ohanterbart.
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: MartinMartin skrivet 15 maj 2012, 19:16:42 PM
Ja, då är det hel igång då och vi kan glömma allt prat om att standardresan anges i någon zon.
Jag laddade ett access-kort idag och man anger bara antal kuponger som standard, inget annat !!
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Rojje skrivet 16 maj 2012, 08:50:19 AM
Citat från: MartinMartin skrivet 15 maj 2012, 19:16:42 PM
Ja, då är det hel igång då och vi kan glömma allt prat om att standardresan anges i någon zon.
Jag laddade ett access-kort idag och man anger bara antal kuponger som standard, inget annat !!

Check! Då skall berörd instruktör få veta att den information han delgivits tyvärr var felaktig. Det roliga är ändå att då vi testade på maskinerna gav resultatet stöd för det han sa.  ???
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Ersa skrivet 17 maj 2012, 20:13:40 PM
KanalSL på Youtube:
"Så här funkar reskassan"

http://www.youtube.com/watch?v=2xlE_1a4lyk
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Ersa skrivet 17 maj 2012, 20:48:17 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 07:49:26 AM
Stämmer det att Reskassan inte ska gälla för resa till Uppsala, trots att den gäller för samma sorts länsgränspassage till Bålsta?

Jag kan nu bekräfta att "Reskassan" inte kommer att vara giltig på SL-linje 677 mellan Långhundra-Åby vägskäl och Uppsala. Det betyder att ett UL-sms (ULV1 eller ULU1 till 72472) kommer att bli den enda giltiga enkelbiljetten. För Knivsta kommun har ju sitt undantag som gör att resor mellan Uppsala och Långhundra räknas som inom zon 1.

Däremot borde reskassekort bli fullt giltiga för resor Åby-Arlanda. Detta då en resa Norrtälje-Arlanda räknas som resa inom den enda SL-zonen C. Frågan är om UL-vagnarna på 806:an får de mindre SL-kortläsarna utan knappar. Det fullt fungerande underentreprenörskapet i Knutby kan ju tänkas underlätta för samma två bussar som alltid går på 806.
Titel: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: bjorn_k skrivet 17 maj 2012, 20:54:07 PM
Det finns ju också möjlighet att klara sig utan reskassekort mellan Nt - Ua. Dyrt visserligen men funktionellt.

SMS-biljetten ULSL till 72472

Men hur kommer det sig att standardzon är borttaget (iaf enligt ovanstående inlägg)? För att det klagats?


På ajFån
Titel: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: bjorn_k skrivet 17 maj 2012, 20:58:49 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 maj 2012, 20:13:40 PM
KanalSL på Youtube:
"Så här funkar reskassan"

http://www.youtube.com/watch?v=2xlE_1a4lyk
Tur att dom förklarade så utförligt hur man minskar/ökar sin standardresa :-P


På ajFån
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Ersa skrivet 17 maj 2012, 21:03:39 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 17 maj 2012, 20:58:49 PM
Tur att dom förklarade så utförligt hur man minskar/ökar sin standardresa :-P

Javisst. Speciellt den rätt viktiga delen att resenären måste hålla nere knappen 1, 2 eller 3 i någon sekunder, för bekräftelse med siffran 1, 2 eller 3 i displayen... för att först därefter visera kortet.
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: J0han skrivet 19 maj 2012, 00:03:21 AM
Citat från: Ersa skrivet 17 maj 2012, 20:48:17 PM
Jag kan nu bekräfta att "Reskassan" inte kommer att vara giltig på SL-linje 677 mellan Långhundra-Åby vägskäl och Uppsala. Det betyder att ett UL-sms (ULV1 eller ULU1 till 72472) kommer att bli den enda giltiga enkelbiljetten. För Knivsta kommun har ju sitt undantag som gör att resor mellan Uppsala och Långhundra räknas som inom zon 1.

Däremot borde reskassekort bli fullt giltiga för resor Åby-Arlanda. Detta då en resa Norrtälje-Arlanda räknas som resa inom den enda SL-zonen C. Frågan är om UL-vagnarna på 806:an får de mindre SL-kortläsarna utan knappar. Det fullt fungerande underentreprenörskapet i Knutby kan ju tänkas underlätta för samma två bussar som alltid går på 806.

Märkligt för till mig sa dom att det skulle fungera med reskassa till Uppsala med 677, med tanke på att man kan göra en "Ny" biljett med upp till 8kuponger
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Ersa skrivet 19 maj 2012, 01:41:25 AM
Citat från: Johan Ek skrivet 19 maj 2012, 00:03:21 AM
Märkligt för till mig sa dom att det skulle fungera med reskassa till Uppsala med 677, med tanke på att man kan göra en "Ny" biljett med upp till 8kuponger

Fungera rent tekniskt: Ja
Tillåtet betalmedel: Nej

Man kan både i teorin och praktiken att kunna betala med 6 st kuponger med reskassan (vilket kräver assistans av föraren). Men en sådan betalning är i denna stund ännu inte godkänd av SL & UL, och kommer därmed att leder till en kontrollavgift på 1200 kr vid biljettkontroll. Detta enligt utbildarna i Norrtälje, som varit noga med att ställa olika frågor om 677:an till SL.
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: J0han skrivet 20 maj 2012, 12:51:33 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 maj 2012, 01:41:25 AM
Fungera rent tekniskt: Ja
Tillåtet betalmedel: Nej

Man kan både i teorin och praktiken att kunna betala med 6 st kuponger med reskassan (vilket kräver assistans av föraren). Men en sådan betalning är i denna stund ännu inte godkänd av SL & UL, och kommer därmed att leder till en kontrollavgift på 1200 kr vid biljettkontroll. Detta enligt utbildarna i Norrtälje, som varit noga med att ställa olika frågor om 677:an till SL.

De är ju som att skjuta sig själva i foten, 6kuponger med förköpsremsa OK med 6kuponger med reskassa som är det "nya istället för remsa" är INTE ok
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: J0han skrivet 20 maj 2012, 16:27:35 PM
Kontaktade SL och som svarade att reskassan är ett godkänt betalmedel längs hela 677ans linjesträckning!
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Ersa skrivet 20 maj 2012, 16:45:33 PM
Citat från: Johan Ek skrivet 20 maj 2012, 16:27:35 PM
Kontaktade SL och som svarade att reskassan är ett godkänt betalmedel längs hela 677ans linjesträckning!

Det tror jag på först när jag ser det i skriftlig text i ett utskick från SL, samt när det står klart och tydligt i förarnas taxehandbok. Tills dess måste ju förarkåren i trafikområdet helt och hållet lita på utbildarna som klart och tydligt fått raka motsatsen i besked från SL.
Vidare har ju SL centralt själva aldrig varit speciellt duktiga på just 677:an. Inte många i kundtjänsten vet om hur många kuponger som går åt mellan Uppsala-Åby eller Uppsala-Rimbo. Inte sällan får man svaret "Nej, vi kör inga linjer till Uppsala", när man ringer och provar deras kunskaper.
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: Ersa skrivet 24 maj 2012, 16:45:31 PM
Nu ute i DN:
http://www.dn.se/sthlm/nu-gar-det-att-ladda-sl-access-med-kontanter

Samt ett tag på SL.se:
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Reskassan-rullar-igang/
http://sl.se/Resenar/Valja-biljett/Reskassan/
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: yngrot skrivet 24 maj 2012, 20:11:36 PM
Bra att kortet kostar 20spänn . Är ju enda sättet att slippa alla dessa som ska nya kort varje gång de laddar..
Titel: SV: Nu börjar det närma sig... [SL Access]
Skrivet av: the0fiskis skrivet 24 maj 2012, 22:29:12 PM
tycker det verkar som det kommer funka bra.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=2xlE_1a4lyk

just med varningen är smart, ang utanför standrad resan så trycker man hur många zoner man åker eller till vilken? edit: glömde att zonerna var a,b,c inte 1,2,3 så min fråga var lite dum  :-X