Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: CR skrivet 23 december 2011, 16:47:11 PM

Titel: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: CR skrivet 23 december 2011, 16:47:11 PM
Följande trafikområden i Skåne kommer ut på upphandling 2012:

Helsingborg stad (Arriva), 79 tursatta bussar med gasdrift, trafikstart juni 2013

Ystad stad med region och Sjöbo (Veolia), 4 + 12 bussar, trafikstart juni respektive oktober 2013.

Söderslätt med Anderslöv på linjerna 100, 144, 146, 150, 152, 181, 184, 190, 300, 346 och 379 (Arriva och Buss i Väst gm BK-buss), c:a 70 bussar vilket förmodligen blir avsevärt färre efter jan 2015 då Pågatågstrafiken startar mellan Malmö och Trelleborg. Trafikstart oktober 2013.

NordÖst, Hästveda- Glimåkra och Lönsboda på linjerna Ske7, 535, 536, 539, 541, 542, 543, 544, pendeln 545, 548, 555, 558, 561 och 562 (Thygessons), c:a 50 bussar vilket förmodligen kommer bli färre vid årsskiftet 2013/14 med anledning av ny Pågatågstrafik mellan Hässleholm och Alvesta. Trafikstart oktober 2013 (?).

Lund stad (Berkvarabuss), c:a 45 bussar med gasdrift. Trafikstart juni 2013.

Intressant är att Skånetrafiken verkar öppna upp för alternativa fossilfria drivmedel än gas i Ystad, Söderslätt och Nordost.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Mittlinje skrivet 23 december 2011, 17:37:48 PM
Trafikstart okt 2013: SkE 9, SkE10 521 m fl?
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Jan skrivet 23 december 2011, 18:25:34 PM
Citat från: Mittlinje skrivet 23 december 2011, 17:37:48 PM
Trafikstart okt 2013: SkE 9, SkE10 521 m fl?
Nobina har dessa linjer till 30 sep 2014.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Mittlinje skrivet 23 december 2011, 19:08:14 PM
Inte bara Nobina utan även IsakssonKarlsson och Bergkvarabuss. Enligt den uppgift jag har så är det upphandling för nystart i oktober 2013 på åtminstone SkE 10.....
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Jan skrivet 24 december 2011, 15:08:24 PM
Citat från: Mittlinje skrivet 23 december 2011, 19:08:14 PM
Inte bara Nobina utan även IsakssonKarlsson och Bergkvarabuss. Enligt den uppgift jag har så är det upphandling för nystart i oktober 2013 på åtminstone SkE 10.....
När det gäller Bergkvaras del så kanske 2013 gäller inte Karlssons och Nobina, där är det 2014-09-30.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Tonniiie skrivet 28 december 2011, 20:52:39 PM
Undrar vem som intresserar sig för Söderslätt. Nobina igen?
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Jan skrivet 29 december 2011, 08:55:50 AM
Citat från: Tonnie skrivet 28 december 2011, 20:52:39 PM
Undrar vem som intresserar sig för Söderslätt. Nobina igen?
Söderslätt intresserar flera av de stora, BiV, Veolia, Nobina, Arriva, Keolis. Vi kommer säkert se Keolis på stadstrafiken både i Lund och Helsingborg. Hur långt de räcker är en annan sak.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: CR skrivet 09 januari 2012, 22:36:07 PM
Citat från: Mittlinje skrivet 23 december 2011, 19:08:14 PM
Inte bara Nobina utan även IsakssonKarlsson och Bergkvarabuss. Enligt den uppgift jag har så är det upphandling för nystart i oktober 2013 på åtminstone SkE 10.....
Först året efter, Bergkvara och IsakssonKarlssons avtal sträcker sig precis som Nobinas till september 2014.

Så i början av 2013 blir det upphandling av mycket Skåneexpressar, då även Buss i Västs trafik i Hörby på SkeX 1 och 2 kommer ut på anbud.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Tonniiie skrivet 26 april 2012, 17:48:31 PM
Finns det några nyheter angående Upphandlingarna i Skåne?

MVH Tonnie
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: CR skrivet 26 april 2012, 22:15:48 PM
Inlämning av anbud inom ett par veckor.  Tilldelningsbeslut från Skånetrafiken väntas i juni.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Cyklisten skrivet 26 april 2012, 22:20:34 PM
Intressant, så det kan bli etanolbussar eller RME?
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: CR skrivet 29 april 2012, 14:22:27 PM
Citat från: Cyklisten skrivet 26 april 2012, 22:20:34 PM
Intressant, så det kan bli etanolbussar eller RME?
Du syftar på vad jag skrev strax innan jul om alternativa bränslen. Det var dock innan själva förfrågningsunderlaget utkommit och var bara vad som "låg i luften" just då.

Nu när Skånetrafikens förutsättningar för anbuden varit kända ett tag, så är det gasdrift rakt av som gäller för alla avtalen. Enda undantaget är Söderslätt där cirka 20 bussar från start oktober 2013 fram tills pågatågen börjar köra Malmö- Trelleborg får drivas med diesel (linje 146).
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Tonniiie skrivet 15 juni 2012, 09:58:39 AM
Är tilldelningsbeslutet försenad eller har det kommit ut?

MVH Tonnie
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 15 juni 2012, 11:17:09 AM
Citat från: Tonnie skrivet 15 juni 2012, 09:58:39 AM
Är tilldelningsbeslutet försenad eller har det kommit ut?

MVH Tonnie

Beslutet kommer i juni som nämnts tidigare, det är fortfarande juni :-)
Målsättningen är att det ska vara klart till midsommar.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Tonniiie skrivet 15 juni 2012, 13:29:13 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 15 juni 2012, 11:17:09 AM
Beslutet kommer i juni som nämnts tidigare, det är fortfarande juni :-)
Målsättningen är att det ska vara klart till midsommar.

Otålig pojk här :)
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Carl Eric skrivet 15 juni 2012, 17:03:57 PM
Håller tummarna för Keolis i Helsingborg, det vore underbart! :D Inte heller Lund skulle vara fel...
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: CR skrivet 15 juni 2012, 17:09:12 PM
Datum för tilldelningsbeslut har preliminärt varit satt till idag den 15/6. Dock har inget kommit idag beroende på sena kompletteringar som de olika anbudslämnarna fick lämna så sent som i måndags och  detta har inte Skånetrafiken hunnit utvärdera ännu. Så vi får ge oss till tåls några dagar till skulle jag tro.............
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Jan skrivet 15 juni 2012, 18:19:04 PM
Offentligt beslut ska komma nästa vecka när det gäller stadstrafikpaketen.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: CR skrivet 18 juni 2012, 14:12:52 PM
Besked kommer i eftermiddag (måndag den 18/6)!
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: CR skrivet 18 juni 2012, 14:16:59 PM
Nu kom det och det blir entreprenörsbyte på alla områden:

Helsingborg går till Nobina

Lund går till Stadsbussarna

Ystad, Söderslätt och Nordost går till Bergkvarabuss
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Jacob med C skrivet 18 juni 2012, 14:27:35 PM
Blir det gröna bussar för Stadsbussarna eller kommer dom att köra med deras egna gula färg?
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 18 juni 2012, 14:32:23 PM
Citat från: Jacob med C skrivet 18 juni 2012, 14:27:35 PM
Blir det gröna bussar för Stadsbussarna eller kommer dom att köra med deras egna gula färg?

Skånetrafikens färger, det finns inga entreprenörer som kör med sin egen design.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: virtual1 skrivet 18 juni 2012, 14:39:43 PM
Citat från: CR skrivet 18 juni 2012, 14:16:59 PM
Nu kom det och det blir entreprenörsbyte på alla områden:

Helsingborg går till Nobina

Lund går till Stadsbussarna

Ystad, Söderslätt och Nordost går till Bergkvarabuss

Spännande med Stadsbussarna till Lund, men trist att Arriva försvinner, känns ur bussdiggarsynpunkt ganska trist att i stort sett bara kunna se dem i SL:s färger framöver...
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Walter skrivet 18 juni 2012, 14:41:39 PM
Citat från: virtual1 skrivet 18 juni 2012, 14:39:43 PM
Spännande med Stadsbussarna till Lund, men trist att Arriva försvinner, känns ur bussdiggarsynpunkt ganska trist att i stort sett bara kunna se dem i SL:s färger framöver...

Aja du har ju Halland kvar men annars har du rätt. Tyvärr är det kanske en anledning till att de missar Hbg, de har ju betydligt mindre antal kontrakt kvar i Skåne jmf med tidigare.

Jag gissar dock att det blir överklaganden på en del av detta.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Walter skrivet 18 juni 2012, 14:46:19 PM
Någon som vet om befinliga bussar skall övertas? Helsingborg har ju nya från 2006(?) och framåt, varav en del skulle kunna fortsätta leva en bit in i ett nytt avtal. Alla bussar i Lund är ju från 2005 med undantag av sex stycken som kom ett eller två år senare.

Skånetrafiken har ju agerat lite olika i detta avseende.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Beppe skrivet 18 juni 2012, 14:53:28 PM
Samtliga bussar i Helsingborg tas över och ska köra till anbudsperiodens slut. Maxåldern är höjd till 16 år. Nya bussar köps bara in vid trafikutökningar. I Lund och Söderslätt tas inga bussar över. I Nordöst ska Bergkvara ta över Thygessons gasbussar.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Ersa skrivet 18 juni 2012, 14:55:25 PM
Citat från: Jacob med C skrivet 18 juni 2012, 14:27:35 PM
Blir det gröna bussar för Stadsbussarna eller kommer dom att köra med deras egna gula färg?

Citat från: Håkan_E skrivet 18 juni 2012, 14:32:23 PM
Skånetrafikens färger, det finns inga entreprenörer som kör med sin egen design.

Gröna bussar med gröna stolar samt gissningsvis gula matrisskyltar. Arriva fick ju ett tag lov att klä in insidan av skyltskåpets ruta med gul "solskyddsfilm" för att få de vita prickarna på de danska matrisskyltarna att bli gula. Skånetrafiken har ju minst sagt bestämda detaljkrav på hur allt ska se ut. Exakt. ;)
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Walter skrivet 18 juni 2012, 14:58:11 PM
Citat från: Beppe skrivet 18 juni 2012, 14:53:28 PM
Samtliga bussar i Helsingborg tas över och ska köra till anbudsperiodens slut. Maxåldern är höjd till 16 år. Nya bussar köps bara in vid trafikutökningar. I Lund och Söderslätt tas inga bussar över. I Nordöst ska Bergkvara ta över Thygessons gasbussar.

Hur lång är avtalsperioden om alla befintliga bussar skall tas över? De flesta är ju ca 7 år vid avtalsstart och om man kör dessa hala avtaleprioden så blir nog kundnöjdheten lägre de sista åren. De har ju varit en framgång i Hbg på sistone gällande reseutvecklingen som det vore synd att spoliera.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Walter skrivet 18 juni 2012, 15:26:32 PM
Citat från: Ersa skrivet 18 juni 2012, 14:55:25 PM
Gröna bussar med gröna stolar samt gissningsvis gula matrisskyltar. Arriva fick ju ett tag lov att klä in insidan av skyltskåpets ruta med gul "solskyddsfilm" för att få de vita prickarna på de danska matrisskyltarna att bli gula. Skånetrafiken har ju minst sagt bestämda detaljkrav på hur allt ska se ut. Exakt. ;)

Gula matrisskyltar är väl inget krav från Skånetrafiken? Även diodskyltar finns men  enliugt uppgift är det entreprenörerna som valt bort dessa pga högre kostnader än för matriserna. Vita skyltar fick man inte ha i Ängelholm som du skriver pga att de syntes för dåligt. Dock såg jag på Toonies bild att solskyddsfilmen verkade borttagen sedan bussarna lackades gula.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: virtual1 skrivet 18 juni 2012, 15:51:35 PM
Citat från: Walter skrivet 18 juni 2012, 15:26:32 PM
Gula matrisskyltar är väl inget krav från Skånetrafiken? Även diodskyltar finns men  enliugt uppgift är det entreprenörerna som valt bort dessa pga högre kostnader än för matriserna.

Fast det tvivlar jag på, Nobina & Veolia köper ju in hej friskt bussar med dioder numer till alla trafikområden utom just i Skåne, så där tror jag att det är Skånetrafiken som mer har en önskan, Thygessons å andra sidan kör ju med dioder på även deras nya om jag inte har fel, så kanske de inte bryr sig lika mycket i Nordöst...
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: scaniaolsson skrivet 18 juni 2012, 18:16:04 PM
 :'( Sista året man "åker sommarkort" med Thygessons uppe i Göinge.
Andra får ha sina egna åsikter men för min del har den siste lokale åkaren en lite större plats i hjärtat.

Att Nobina får Helsingborg om det nu slår igenom känns ganska naturligt och kan nog ge lite mer samordningsvinter då man även
har de "tunga linjerna" mot Höganäs.

Scaniaolsson
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: eomer skrivet 18 juni 2012, 18:26:24 PM
Citat från: scaniaolsson skrivet 18 juni 2012, 18:16:04 PM
:'( Sista året man "åker sommarkort" med Thygessons uppe i Göinge.
Andra får ha sina egna åsikter men för min del har den siste lokale åkaren en lite större plats i hjärtat.

Att Nobina får Helsingborg om det nu slår igenom känns ganska naturligt och kan nog ge lite mer samordningsvinter då man även
har de "tunga linjerna" mot Höganäs.

Scaniaolsson
Viktigt att notera är att det enbart var Bergkvarabuss som lämnade anbud på trafiken i Nordost.
//eomer
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 18 juni 2012, 19:35:42 PM
Ja beg marknaden översvämmas nästa år med ett antal halvgamla Lathi Scala boggi då, från Thygessons,

Kan man anta att firman beslutat att avveckla sitt engagemang i upphandlad linjetrafik i o m att man avstod från att lämna anbud,
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 18 juni 2012, 19:55:10 PM
Därmed lär Thygessons inte vara kvar som aktivt företag heller:(
Som jag förstod det var det bl.a. Att övertagande av bussar osv inte fanns med i nya avtal...eller ja ett rykte jag hörde
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: eomer skrivet 18 juni 2012, 23:09:01 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 18 juni 2012, 19:55:10 PM
Därmed lär Thygessons inte vara kvar som aktivt företag heller:(
Som jag förstod det var det bl.a. Att övertagande av bussar osv inte fanns med i nya avtal...eller ja ett rykte jag hörde
De 18 st gasbussar med invnr 60-77, ska tas över av den som ska köra trafikpaket Nordöst. Däremot så kommer inte övertagandeklausuler att finnas i de kontrakt som skrives i anslutning till den nu aktuella upphandlingen.
För övrigt blir det många begagnade bussar även från övriga paket i Skåne.
//eomer
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juni 2012, 08:23:47 AM
Citat från: eomer skrivet 18 juni 2012, 23:09:01 PM
De 18 st gasbussar med invnr 60-77, ska tas över av den som ska köra trafikpaket Nordöst. Däremot så kommer inte övertagandeklausuler att finnas i de kontrakt som skrives i anslutning till den nu aktuella upphandlingen.
För övrigt blir det många begagnade bussar även från övriga paket i Skåne.
//eomer

Om nu Thygessons deltagit i upphandlingen och om de nu tagit hem den: hade de kunnat fortsätta att använda sina äldsta Scala-bussar då?

Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Walter skrivet 19 juni 2012, 08:50:30 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juni 2012, 08:23:47 AM
Om nu Thygessons deltagit i upphandlingen och om de nu tagit hem den: hade de kunnat fortsätta att använda sina äldsta Scala-bussar då?
Svaret lär väl vara nej, då de inte drivs av gas eller andra alternativa drivmedel.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 19 juni 2012, 09:37:04 AM
Och som vanligt när det gäller Skånetrafiken så är det väl detaljkrav på just Gas, annars kanske man kunde konverterat Scalorna till RME?
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Jo skrivet 19 juni 2012, 19:55:48 PM
Citat från: Beppe skrivet 18 juni 2012, 14:53:28 PM
Samtliga bussar i Helsingborg tas över och ska köra till anbudsperiodens slut. Maxåldern är höjd till 16 år. Nya bussar köps bara in vid trafikutökningar. I Lund och Söderslätt tas inga bussar över. I Nordöst ska Bergkvara ta över Thygessons gasbussar.

Gäller maxålder 16 år på samtliga avtal eller är det bara i HBG? Finns det någon medelålder i kraven?

Hur många dieselbussar accepteras vid trafikstart i området Nordost?
Titel: Sv: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Bussmicke skrivet 19 juni 2012, 20:54:21 PM
Trist,  nu blir det mer tyskt i nordost och i Söderslätt..

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: eomer skrivet 19 juni 2012, 21:04:05 PM
Citat från: Jo skrivet 19 juni 2012, 19:55:48 PM
Gäller maxålder 16 år på samtliga avtal eller är det bara i HBG? Finns det någon medelålder i kraven?

Hur många dieselbussar accepteras vid trafikstart i området Nordost?

Inga dieselbussar.
//eomer
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Mittlinje skrivet 19 juni 2012, 21:19:07 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 19 juni 2012, 20:54:21 PM
Trist,  nu blir det mer tyskt i nordost och i Söderslätt..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Vad är det som är så trist med "tyskt"?
Titel: Sv: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Bussmicke skrivet 19 juni 2012, 21:25:49 PM
MAN,  Citaro...

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 19 juni 2012, 21:26:45 PM
Nya Citaro skulle vi vilja ha, kan inte dom såna i stadstrafiken i Helisngborg framtiden 2013?
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Anders.o93 skrivet 19 juni 2012, 21:29:31 PM
Citat från: Mattias Petersson skrivet 19 juni 2012, 21:26:45 PM
Nya Citaro skulle vi vilja ha, kan inte dom såna i stadstrafiken i Helisngborg framtiden 2013?
Jo, det hade varit väldigt roligt att få se de nya Citaro i Skåne, men tyvärr blir det ju inte i HBG eftersom de nuvarande bussarna ska tas över av Nobina. Men nere på Söderslätt kanske de dyker upp, där ska ju Bergkvarabuss köra. Man kan alltid hoppas.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Mittlinje skrivet 19 juni 2012, 21:30:01 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 19 juni 2012, 21:25:49 PM
MAN,  Citaro...

OK - jag förstår problemet - var namnen. Men jag tycker Volvo och Scania är lika svårt att uttala  ;D
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Jo skrivet 19 juni 2012, 21:35:49 PM
Citat från: eomer skrivet 19 juni 2012, 21:04:05 PM
Inga dieselbussar.
//eomer

Vilket innebär att man i princip redan efter ett år får ett 10-tal nyare gaslänsbussar över om det inte finns någon plan för att flytta dessa till andra trafikområden.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 19 juni 2012, 21:43:27 PM
Kommer Nobina behåla gammla volvo bussarna som kör i Helsingborg nu stadstrafiken?
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: linlars skrivet 20 juni 2012, 12:30:28 PM
Artikel om Thygessons i Kristianstadsbladet:

Thygessons Bussar slutar köra åt Skånetrafiken (http://www.kristianstadsbladet.se/ostragoinge/article1635048/Thygessons-Bussar-slutar-kora-at-Skanetrafiken.html)
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: CR skrivet 21 juni 2012, 00:35:58 AM
Lite sent kanske för alla nyfikna, men så här fördelar sig anbuden på de olika paketen i Skåne:

Lund
43 tursatta 12 meters gasbussar. Inget fordonsövertag av nuvarande entreprenör. Avtalet går i drift i juni 2013 och gäller 10 år utan optionsår. Option finns för servicelinjetrafiken med 5 gasbussar och inte heller där är det något fordonsövertag från Veolia som kör trafiken nu. Trafikstart för den eventuella servicelinjetrafiken ligger i händerna på Skånetrafiken.

Stadsbussarna 64  950 900, Bergkvara 65 628 000, Nobina 67 015 801, Arriva 70 577 854 kr/år.

Ystad
17 regionboggi och 4 stadsbussar ska tursättas, varav 2 MAN stadsbussar ska tas över från Veolia. Gasdrift är krav. Avtalet går i drift 1 oktober 2013 och gäller i 8 år utan optionsår

Bergkvarabuss 39 418 317, Veolia 43 660 119 kr/ år

Helsingborg stad
79 tursatta bussar från trafikstart varav 28 ska vara boggibussar, samtliga med gasdrift. Av Arriva ska 21 boggi och 59 normalbussar tas över (den ena som  brunnit upp ska Arriva ersätta med en motsvarande begagnad buss). Det betyder att Nobina måste nyanskaffa 7 st boggibussar till trafikstart. Alla Arrivabussar tillåts rulla till avtalets slut och inget fordonsövertag av varken Arrivas eller nytillkomna bussar till nästa upphandling gäller. I avtalet finns möjlighet att istället för att Nobina köper bussarna av Arriva, så köper Skånetrafiken dessa och hyr ut till Nobina istället (det senare alternativet är det troliga som Nobina valt). Avtalet går i drift den 2/6-2013 och gäller i 6 år utan optionsår.

Nobina 122 617 541, Stadsbussarna 117 611 776, Arriva 146 101 776, Bergkvara 148 299 650 kr/år

Märk att Stadsbussarna har lägre pris i Helsingborg än vinnaren Nobina. Skälet till att Stadsbussarna kom tvåa är att de har lägre kvalitét i utvärderingen än Nobina och därmed åkte på ett påslag i utvärderingspriset på 10,5 milj vilket Nobina helt och hållet slapp med högsta kvalitétsbetyg.

Söderslätt
66 + 5 tursatta regionboggi, varav 9 gasbussar ska övertas av Arriva. Från december 2015 minskas antalet tursatta bussar med 22 till totalt 49 st (i samband med pågatåg Malmö - Trelleborg). Gasdrift gäller för samtliga bussar utan de 22 som ska köras fram till pågatågsstarten. Från 2017 kan det möjligtvis bli dubbeldäckartrafik på linje 100 Malmö - Falsterbo, men det ingår inte som krav i avtalet. Avtalet går i drift den 1 oktober 2013 (Arrivas del av trafiken på 66 bussar + linje 190 som nu körs av Veolia i Ystad) och för BK-Bussdelen med linje 144 den 1 oktober 2014 (5 bussar) och gäller till den 30/9-2021 utan optionsår.

Bergkvarabuss 104 597 508, Arriva 136 409 496 kr/ år.

Nordost
28 tursatta boggibussar med gasdrift varav 14 ska övertas från Thygessons. Trafiken i området reduceras drastiskt i samband med det nya avtalet, då pågatågstrafik beräknas ha startats både mellan Hässleholm och Älmhult med stopp i Ballingslöv, Hästveda, Osby, Killeberg (ersätter busslinjerna 535, 536 och Skåneexpress 7), mellan Hässleholm och Kristianstad med stopp i Önnestad (ersätter busslinje 555) och mellan Kristianstad och  Karlshamn med stopp i Fjälkinge (ersätter stora delar av linje 558). Även linjerna 544, 548 och 566 kommer att läggas ner och ersättas med närområdestrafik. Dock sker en förlängning av linje 545 mellan Broby och Osby. Avtalet går i drift 1 oktober 2013 och gäller i 8 år utan optionsår.

Bergkvarabuss är enda anbudslämnare med ett pris på 68 851 520 kr/år.

Utöver de ovan nämnda priserna som är fasta ersättningsbelopp, så utgår det dessutom en rörlig ersättning med 5 kr för stadsbuss och 10 kr för regionbuss per påstigande.

Rättat priserna i Helsingborg till faktiska ersättningsnivåer istället för utvärderingspriser där kvalitétsbristpåslag är inkluderade.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Carl Eric skrivet 21 juni 2012, 09:47:56 AM
Så Keolis lade inte bud överhuvudtaget? Det var ju tråkigt...
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: CR skrivet 21 juni 2012, 11:25:24 AM
Keolis, Thygessons och Isaksson Karlsson var alla kvalificerade för att delta i upphandlingen men avstod från att lämna anbud.

Att Thygessons som kört linjetrafik i Skåne sen 60-talet valt att avstå måste väl ses som mycket förvånande.

Keolis däremot har väl sannolikt fullt upp med sina åtaganden i Göteborg och Jönköping, och att då börja engagera sig i ytterligare ett län kanske blir för mycket på en gång. Dock tror jag att vi kommer att få se Keolis i framtida upphandlingar i Skåne!

Även Veolias defensiva hållning kan man tycka är märklig. Bolaget har kör i Ystad sen 50-talet och väljer nu att "prisa ut" sig från området och inte lägga bud överhuvudtaget i Lund där de borde ha en enorm fördel mot konkurrenterna med sin depå vid Gastelyckan.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: eomer skrivet 21 juni 2012, 13:47:06 PM
Citat från: CR skrivet 21 juni 2012, 11:25:24 AM
Keolis, Thygessons och Isaksson Karlsson var alla kvalificerade för att delta i upphandlingen men avstod från att lämna anbud.

Att Thygessons som kört linjetrafik i Skåne sen 60-talet valt att avstå måste väl ses som mycket förvånande.

Keolis däremot har väl sannolikt fullt upp med sina åtaganden i Göteborg och Jönköping, och att då börja engagera sig i ytterligare ett län kanske blir för mycket på en gång. Dock tror jag att vi kommer att få se Keolis i framtida upphandlingar i Skåne!

Även Veolias defensiva hållning kan man tycka är märklig. Bolaget har kör i Ystad sen 50-talet och väljer nu att "prisa ut" sig från området och inte lägga bud överhuvudtaget i Lund där de borde ha en enorm fördel mot konkurrenterna med sin depå vid Gastelyckan.

Upphandlingsresultatet i Kronoberg o Skåne visar tydligt att något håller på att hända inom svensk kollektivtrafik, trafikhuvudmännens storhetstid är förbi och man har levt i ett drömläge under lång tid med för låga kostnader för trafiken, vilket gjort att man har kunnat göra satsningar som inte har rätt kalkyler bakom. Särskilt utbyggnad av en tågtrafik som riskerar att för eller senare kraschlanda, både vad gäller ekonomiskt och trafiktekniskt.
//eomer
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Cyklisten skrivet 21 juni 2012, 19:50:29 PM
Själv tycker jag att det är synd att Bergkvarabuss lämnar Lund, men man vet ju inte om den nya entreprenören blir bättre eller sämre.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Tonniiie skrivet 21 juni 2012, 21:27:38 PM
Där ser man! Tack för allas info. Skåne verkar inte bli sig likt med stadsbussarna och Bergkvarabuss på Söderslätt.

Angående Söderslätt:

De 9 bussarna som tas över borde väl vara MAN-bussarna 6051-59 kan man tro?
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Walter skrivet 21 juni 2012, 21:54:39 PM
Citat från: Tonnie skrivet 21 juni 2012, 21:27:38 PM
Där ser man! Tack för allas info. Skåne verkar inte bli sig likt med stadsbussarna och Bergkvarabuss på Söderslätt.

Angående Söderslätt:

De 9 bussarna som tas över borde väl vara MAN-bussarna 6051-59 kan man tro?

Ja de är ju de gasbussar som rullar där idag, så det kan inte vara andra.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Walter skrivet 21 juni 2012, 21:57:13 PM
Fråga på Helsingborg, ska alla,Arrivas nuvarande bussar fortsätta rulla, dvs även de 65-vagnar från 2001 som flyttades upp från Malmö? Eller endast de MAN som anskaffades till och under nuvarande avtal. Jag är osäker på hur många vagnar Arriva har nu.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Der_löwe skrivet 21 juni 2012, 22:21:23 PM
Citat från: Walter skrivet 21 juni 2012, 21:57:13 PM
Fråga på Helsingborg, ska alla,Arrivas nuvarande bussar fortsätta rulla, dvs även de 65-vagnar från 2001 som flyttades upp från Malmö? Eller endast de MAN som anskaffades till och under nuvarande avtal. Jag är osäker på hur många vagnar Arriva har nu.

Nej de bussar som kommer ha en ålder på 6 år.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Erol skrivet 22 juni 2012, 07:07:21 AM
Citat från: CR skrivet 21 juni 2012, 11:25:24 AM
Keolis, Thygessons och Isaksson Karlsson var alla kvalificerade för att delta i upphandlingen men avstod från att lämna anbud.

Att Thygessons som kört linjetrafik i Skåne sen 60-talet valt att avstå måste väl ses som mycket förvånande.

Keolis däremot har väl sannolikt fullt upp med sina åtaganden i Göteborg och Jönköping, och att då börja engagera sig i ytterligare ett län kanske blir för mycket på en gång. Dock tror jag att vi kommer att få se Keolis i framtida upphandlingar i Skåne!

Även Veolias defensiva hållning kan man tycka är märklig. Bolaget har kör i Ystad sen 50-talet och väljer nu att "prisa ut" sig från området och inte lägga bud överhuvudtaget i Lund där de borde ha en enorm fördel mot konkurrenterna med sin depå vid Gastelyckan.

Vad jag förstod på Thygessons var att man inte ville hålla på att anpassa sig till tågen lika mycket och genom att lägga tidtabeller själva också.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Der_löwe skrivet 04 juli 2012, 10:27:46 AM
Artikel om Stadsbussarna och Lund i Sydsvenskan. http://www.sydsvenskan.se/lund/nettbuss-tar-over-stadsbussarna
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: en_dalmas skrivet 26 juli 2012, 13:08:15 PM
den här upphandlingen gäller väl under den nya kollektivtrafiklagen som började gälla vid årsskiftet, men vad jag kan förstå här så verkar det inte än så länge som att lagen har gjort nån skillnad.  eller har den det kanske?
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Jan skrivet 26 juli 2012, 19:05:00 PM
Citat från: Walter skrivet 21 juni 2012, 21:57:13 PM
Fråga på Helsingborg, ska alla,Arrivas nuvarande bussar fortsätta rulla, dvs även de 65-vagnar från 2001 som flyttades upp från Malmö? Eller endast de MAN som anskaffades till och under nuvarande avtal. Jag är osäker på hur många vagnar Arriva har nu.
Nya Boggie ska ersätta.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 26 juli 2012, 19:12:05 PM
Av MAN då?
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Der_löwe skrivet 26 juli 2012, 21:26:55 PM
Citat från: en_dalmas skrivet 26 juli 2012, 13:08:15 PM
den här upphandlingen gäller väl under den nya kollektivtrafiklagen som började gälla vid årsskiftet, men vad jag kan förstå här så verkar det inte än så länge som att lagen har gjort nån skillnad.  eller har den det kanske?

Det kommer vara en lång övergångsperiod innan den vanlige resenären märker någon större skillnad. Sedan kommer det även i framtiden vara upphandlingar på trafik då ett visst grundutbud med den mindre lönsamma trafiken måste finnas tillgänglig. Det är upp till den nya myndigheten att avgöra var sådan trafik skall finnas och få kosta.

Men redan nu har många företag börjat köra kommersiell trafik. I tex Östersund så kör Nettbuss Stadsbussarna en del nattrafik ut till landsorten under Storsjöyran denna vecka, vilket innan nya lagen inte skulle varit möjligt utan någon form av överenskommelse med Länstrafiken.

Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 26 juli 2012, 21:36:32 PM
Citat från: Överlid skrivet 26 juli 2012, 21:26:55 PM
Det kommer vara en lång övergångsperiod innan den vanlige resenären märker någon större skillnad. Sedan kommer det även i framtiden vara upphandlingar på trafik då ett visst grundutbud med den mindre lönsamma trafiken måste finnas tillgänglig. Det är upp till den nya myndigheten att avgöra var sådan trafik skall finnas och få kosta.

Men redan nu har många företag börjat köra kommersiell trafik. I tex Östersund så kör Nettbuss Stadsbussarna en del nattrafik ut till landsorten under Storsjöyran denna vecka, vilket innan nya lagen inte skulle varit möjligt utan någon form av överenskommelse med Länstrafiken.

Sådan trafik är inget som är en följd av lagen, tillfällig trafik enstaka dagar, veckor eller under sommaren med fastställd tidtabell har funnits sedan urminnes tider utan att något samarbete eller överenskommelse med resp huvudman.

Så länge det inte varit fråga om en konkurrerande trafik har huvudmännen inte haft något att säga till om, tidigare skulle resp Länsstyrelse godkänna tidtabell o taxa även för sådan trafik men detta förfarande försvann för många år sedan.

Det finns turismanläggningar för både sommar o vinterturism som bedrivit egen linjetrafik sedan -70 talet för att ta några exempel,
Snäckgärdsbaden, Kneippbyn, Åre/Duved, Sälen etc
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Der_löwe skrivet 27 juli 2012, 02:16:18 AM
Citat från: Håkan_E skrivet 26 juli 2012, 21:36:32 PM
Sådan trafik är inget som är en följd av lagen, tillfällig trafik enstaka dagar, veckor eller under sommaren med fastställd tidtabell har funnits sedan urminnes tider utan att något samarbete eller överenskommelse med resp huvudman.

Så länge det inte varit fråga om en konkurrerande trafik har huvudmännen inte haft något att säga till om, tidigare skulle resp Länsstyrelse godkänna tidtabell o taxa även för sådan trafik men detta förfarande försvann för många år sedan.

Det finns turismanläggningar för både sommar o vinterturism som bedrivit egen linjetrafik sedan -70 talet för att ta några exempel,
Snäckgärdsbaden, Kneippbyn, Åre/Duved, Sälen etc

Det är just frågan om konkurrerande trafik eftersom även Länstrafiken i Jämtland kör nattbussar efter samma linjesträckning under samma dagar. Så nej, det har inte alls varit tillåtet innan.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 27 juli 2012, 10:00:47 AM
Citat från: Överlid skrivet 27 juli 2012, 02:16:18 AM
Det är just frågan om konkurrerande trafik eftersom även Länstrafiken i Jämtland kör nattbussar efter samma linjesträckning under samma dagar. Så nej, det har inte alls varit tillåtet innan.

Varför kör man konkurrerande nattrafik? Det låter inte som någon vidare bra affär om man inte erbjuder något mervärde.

Jag antog givetvis att det inte fanns någon trafik i huvudmannens regi.

Om det fanns ett behov av utökad trafik under Yran vilket det sannolikt gör borde kanske huvudmannen uppdra åt Stadsbussarna att utöka sitt utbud dessa dagar vilket inte är något problem med nuvarande avtalskonstruktion.

Men högst sannolikt är man själaglada för att någon utomstående tar denna risk istf att man själva ska behöva göra det, däremot lär väl stora arga konkurrenten Centrala Buss vara mindre imponerad av denna lösning.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 27 juli 2012, 10:02:46 AM
Sedan kanske admin kan dela denna tråd med tanke på innehållet :-)
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Der_löwe skrivet 27 juli 2012, 10:26:50 AM
Citat från: Håkan_E skrivet 27 juli 2012, 10:00:47 AM
Varför kör man konkurrerande nattrafik? Det låter inte som någon vidare bra affär om man inte erbjuder något mervärde.

Jag antog givetvis att det inte fanns någon trafik i huvudmannens regi.

Om det fanns ett behov av utökad trafik under Yran vilket det sannolikt gör borde kanske huvudmannen uppdra åt Stadsbussarna att utöka sitt utbud dessa dagar vilket inte är något problem med nuvarande avtalskonstruktion.

Men högst sannolikt är man själaglada för att någon utomstående tar denna risk istf att man själva ska behöva göra det, däremot lär väl stora arga konkurrenten Centrala Buss vara mindre imponerad av denna lösning.

Mervärdet i detta fall är bland annat ett lägre pris (upp till 27 kr lägre beroende på biljettyp) och fler avgångar under sista timmen på natten, vilket sannolikt leder till färre resande på LTs ordinarie turer.

Stadsbussarna kör redan sedan tidigare en rejält utökad trafik under yran, men har inte tidigare innan kunnat konkurera med Länstrafikens egna linjer. Avtalet med LT är dock väldigt fritt, då man kör på så kallat nettoavtal där SB får behålla samtliga biljettintäkter, avtalet går ut på att se till att tätortstrafiken fungerar i Östersund med stort eget ansvar, vilket den sannolikt inte skulle göra om man inte utökade trafiken under dessa dagar. Så det finns ingen formell beställning från LT till SB, men trafiken skall fungera! Nu pratar vi ÖSD-/Frösötätortstrafiken alltså.

CB blir väl glada då deras avtal till stor del bygger på produktionsersättning, så om dom har färre resenärer är det ju bara bra för dom, om man skall tänka cyniskt.

På sikt kan man ju tänka sig att LT helt tar bort nattbusstrafiken till Krokom och Brunflo nästa år under Yran om SB kör, det är ju upp till trafikmyndigheten att avgöra. Då blir det upp till CB (eller andra) att avgöra om man vill ge sig in i leken på kommersiell basis och konkurera med SB. Nu var det för kort inpå för att man skulle kunna göra på annat sätt och man har antagligen inte fått in rutiner för detta. Vilket inte är helt lätt heller då lagen enbart fodrar att man anmäler ny trafik 21 dagar innan trafikstart.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 27 juli 2012, 11:09:14 AM
Man kan ju anta att huvudmannen gärna drar in nattrafiken helt när man ser att det finns intressenter på kommersiell basis, det var detta jag menade som en stor nackdel för Centrala Buss, man tappar ju redan stora volymer genom de indragningar som blir i Länstrafiken framöver vintern där delägarna redan har börjat varsla chaufförer.
Det lär väl vara första gången i länet sedan länstrafiken trädde in på -80 talet som företagen behöver varsla p.ga reell arbetsbrist (indragna linjer/avgångar)

Genom att förändringarna även berör numerären av fordon i avtalen lär det bli en kostsam förändring för delägarna i Centrala Buss, KR kommer billigt undan och i Tätorten lyckades man inte driva igenom några inskränkningar alls.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Der_löwe skrivet 27 juli 2012, 11:32:09 AM
Citat från: Håkan_E skrivet 27 juli 2012, 11:09:14 AM
Man kan ju anta att huvudmannen gärna drar in nattrafiken helt när man ser att det finns intressenter på kommersiell basis, det var detta jag menade som en stor nackdel för Centrala Buss, man tappar ju redan stora volymer genom de indragningar som blir i Länstrafiken framöver vintern där delägarna redan har börjat varsla chaufförer.
Det lär väl vara första gången i länet sedan länstrafiken trädde in på -80 talet som företagen behöver varsla p.ga reell arbetsbrist (indragna linjer/avgångar)

Genom att förändringarna även berör numerären av fordon i avtalen lär det bli en kostsam förändring för delägarna i Centrala Buss, KR kommer billigt undan och i Tätorten lyckades man inte driva igenom några inskränkningar alls.

Är denna process klar nu alltså? Vet bara att man pratade om detta under senvåren i media att dra in trafik men att inget då var 100% spikat.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 27 juli 2012, 11:40:06 AM
En del dras in helt, andra ersätts med Taxi eller Minibuss (11 pl)
Lokala turer i "Skollägen" kan övergå till resp kommun att betala om de skall finnas kvar
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Sleepydriver skrivet 26 augusti 2012, 10:56:53 AM
Citat från: CR skrivet 21 juni 2012, 11:25:24 AM
Även Veolias defensiva hållning kan man tycka är märklig. Bolaget har kör i Ystad sen 50-talet och väljer nu att "prisa ut" sig från området och inte lägga bud överhuvudtaget i Lund där de borde ha en enorm fördel mot konkurrenterna med sin depå vid Gastelyckan.

Att Veolia inte la bud / har en defensiv hållning beror på att vi är till salu och därför inte får lägga bud just nu. Detta enligt cheferna inne i Lund.
Det kan gå som i USA nyligen. Hittas ingen som vill ta över, så läggs Sverige ner och de lönsamma länderna behålls. Och vilket länsbolag vill anlita ett företag som kanske slår igen efter 1-2 år och man skall upprepa anbudsprocessen.
Betonar dock att det är ryktesvägen från undercheferna i Lund detta kommer från.
Men dock så har Veolia tappat nu i tre eller fyra anbud runt om i Sverige vilket gjort att bussflottan är -700 snart.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: Jan skrivet 26 augusti 2012, 13:12:54 PM
Citat från: Sleepydriver skrivet 26 augusti 2012, 10:56:53 AM
Att Veolia inte la bud / har en defensiv hållning beror på att vi är till salu och därför inte får lägga bud just nu. Detta enligt cheferna inne i Lund.
Det kan gå som i USA nyligen. Hittas ingen som vill ta över, så läggs Sverige ner och de lönsamma länderna behålls. Och vilket länsbolag vill anlita ett företag som kanske slår igen efter 1-2 år och man skall upprepa anbudsprocessen.
Betonar dock att det är ryktesvägen från undercheferna i Lund detta kommer från.
Men dock så har Veolia tappat nu i tre eller fyra anbud runt om i Sverige vilket gjort att bussflottan är -700 snart.

Veolia Transport la pris på TP Ystad.
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: starbrelleboy skrivet 06 september 2012, 20:02:33 PM
Någon som vet något om 305 och 308
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: preacher skrivet 07 september 2012, 08:46:24 AM
Citat från: Sleepydriver skrivet 26 augusti 2012, 10:56:53 AM
Att Veolia inte la bud / har en defensiv hållning beror på att vi är till salu och därför inte får lägga bud just nu. Detta enligt cheferna inne i Lund.
Det kan gå som i USA nyligen. Hittas ingen som vill ta över, så läggs Sverige ner och de lönsamma länderna behålls. Och vilket länsbolag vill anlita ett företag som kanske slår igen efter 1-2 år och man skall upprepa anbudsprocessen.
Betonar dock att det är ryktesvägen från undercheferna i Lund detta kommer från.
Men dock så har Veolia tappat nu i tre eller fyra anbud runt om i Sverige vilket gjort att bussflottan är -700 snart.

Då skulle detta innebära att Bergkvarabuss är större än Veolia i antal Fordon. Känns som en märklig utveckling då Bergkvarabuss bara hade 160 fordon när jag började här 2001.
//Pär
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: yngrot skrivet 14 september 2012, 14:59:16 PM
Hur många fordon har Bergkvara  i Sverige ?
Titel: SV: Skåne - upphandling 2012
Skrivet av: preacher skrivet 14 september 2012, 21:24:28 PM
Borde vara strax under 800 om man räknar avlösningsbilar o släpvagnar
//Pär