Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2011, 13:01:54 PM

Titel: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2011, 13:01:54 PM
Aftonbladet vet mer:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13096088.ab
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Fikman skrivet 28 maj 2011, 13:13:50 PM
Expressens variant
http://www.expressen.se/nyheter/1.2452108/bussolycka-i-stockholm-minst-fem-skadade
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Fredde skrivet 28 maj 2011, 13:20:14 PM
Webbkamera på platsen:

http://www.webbkameror.se/webbkameror/gondolen/webkamera_eriks_640_2.php (http://www.webbkameror.se/webbkameror/gondolen/webkamera_eriks_640_2.php)

Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2011, 13:44:08 PM
Enligt bild i Aftonbladet är inblandad buss Busslink 5083, en Scania MaxCi.

Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: MrRep skrivet 28 maj 2011, 13:54:38 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2011, 13:44:08 PM
Enligt bild i Aftonbladet är inblandad buss Busslink 5083, en Scania MaxCi.



Måste vara denna då:
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=11047 (http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=11047)
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Robert Brink skrivet 28 maj 2011, 14:01:04 PM
Såg inte bra ut alls med tanke på allt folk som alltid befinner sig på den platsen!
Det första jag tänker på, är att det enda som kan hjälpa, handbroms till!

Och hur kunde det hända? Det var ju ingen Solaris... :o

//R
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Ersa skrivet 28 maj 2011, 16:30:05 PM
http://www.dn.se/sthlm/bussolycka-i-stockholm
http://www.dn.se/sthlm/det-hemska-var-tystnaden

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bussolycka-i-stockholm_6203823.svd
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/slvi-ser-jatteallvarligt-pa-det-har_6203743.svd
http://www.svd.se/nyheter/stockholm/vittne-det-lag-folk-overallt_6203739.svd
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/olycksbussen-inlamnad-for-bromsfel-i-onsdags_6203861.svd
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Danne B. skrivet 28 maj 2011, 17:16:11 PM
Mycket tråkig händelse! Mina tankar går i första hand till chauffören och förstås även dom drabbade!

Blocket.se´s nyhetsdel skriver för övrigt att Haverikommissionen inte utreder olyckan:

http://www2.blocket.se/news?id=250611,250623&ca=11&cg=

//Danne
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2011, 17:29:22 PM
Citat från: Danne B. skrivet 28 maj 2011, 17:16:11 PM
Mycket tråkig händelse! Mina tankar går i första hand till chauffören och förstås även dom drabbade!

Blocket.se´s nyhetsdel skriver för övrigt att Haverikommissionen inte utreder olyckan:

http://www2.blocket.se/news?id=250611,250623&ca=11&cg=

//Danne

Enligt tidningarna är det fem allvarligt skadade och då skall SHK utreda olyckan. Som allvarligt skadad räknas i detta sammanhang den som får tillbringa två veckor eller mer på sjukhus. Hur det blir med den saken är kanske inte så lätt att veta nu.

Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: bussfan skrivet 28 maj 2011, 17:33:48 PM
på nyhetskanalen.se så finns en liten video upp tagning där figurerar oxå buss 5111 tyvärr inget reg nr då denna buss va på bild som snabbast
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: avenue skrivet 28 maj 2011, 18:19:20 PM
Jag drar mig till minnes en olycka i Borås för inte så länge sen med en skenande buss som ramponerade bilar.  Var inte det också en MaxCi? Vad var orsaken bakom den olyckan?

Och till er som tycker jag ska använda forumets sökfunktion, jag har sökt på "skenande buss borås" samt "olycka borås". Och kammat noll i denna fråga.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Hagri skrivet 28 maj 2011, 18:28:22 PM
Citat från: Stefan Zavarko skrivet 28 maj 2011, 18:19:20 PM
Jag drar mig till minnes en olycka i Borås för inte så länge sen med en skenande buss som ramponerade bilar.  Var inte det också en MaxCi? Vad var orsaken bakom den olyckan?

Och till er som tycker jag ska använda forumets sökfunktion, jag har sökt på "skenande buss borås" samt "olycka borås". Och kammat noll i denna fråga.

Här är den (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=20154.msg144290;topicseen#msg144290)
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: avenue skrivet 28 maj 2011, 18:41:01 PM
Den vad det ja, tack för länken.  :)

Då var det inget tekniskt fel i fallet med Borås i alla fall, reagerade bara eftersom det var samma busstyp. Men en MaxCi är ju tämligen vanligt så.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2011, 18:49:31 PM
Citat från: Stefan Zavarko skrivet 28 maj 2011, 18:19:20 PM
Jag drar mig till minnes en olycka i Borås för inte så länge sen med en skenande buss som ramponerade bilar.  Var inte det också en MaxCi? Vad var orsaken bakom den olyckan?

Och till er som tycker jag ska använda forumets sökfunktion, jag har sökt på "skenande buss borås" samt "olycka borås". Och kammat noll i denna fråga.

Jovisst. Den 9 januari 2009 och mycket riktigt en MaxCi (027) inblandad.
http://www.bt.se/nyheter/boras/article2122239.ece

Som framgår av artikeln blev bussen först påkörd i bakpartiet av en bil och sedan skenade den och kvaddade ett 10-tal bilar som stod parkerade. Något tekniskt fel hittades inte på bussen utan inofficiellt antogs att föraren förväxlat gaspedalen med bromsen i chocken dels av den inledande krocken och dels när han själv började köra på bilar.

Som också framgår blev bussföraren friad från detta men åtalades för en helt annan incident när han glömde dra åt handbromsen och bussen kom i rullning. Hur han överhuvudtaget kunde misstänkas för att ha brutit mot väjningsplikten är för mig då han kom från höger upp på Allégatan. Den senare är visserligen en större gata men det är ingen huvudled.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Aniara skrivet 28 maj 2011, 19:03:15 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2011, 18:49:31 PM
_ _ _

Hur han överhuvudtaget kunde misstänkas för att ha brutit mot väjningsplikten är för mig då han kom från höger upp på Allégatan. Den senare är visserligen en större gata men det är ingen huvudled.


Han kom väl från Lilla brogatan in på Allégatan? Då har han ju väjningsplikt, eftersom han kör ut från gårdsgata...
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2011, 19:12:13 PM
Citat från: Aniara skrivet 28 maj 2011, 19:03:15 PM
Han kom väl från Lilla brogatan in på Allégatan? Då har han ju väjningsplikt, eftersom han kör ut från gårdsgata...


Gångfartsområdet upphör strax innan korsningen med Allégatan och därmed är det väjningsplikt för dem som kommer på Allégatan. Fast det är många som kör på Allégatan som inte känner till detta och därför kör som om de inte hade väjningsplikt. Dessutom kom den påkörande bilen antagligen från andra hållet på Lilla Brogatan och hade sålunda väjningsplikt mot bussen i alla fall. Dessutom tog smällen i bussens bakparti och hur skall en bussförare som kör ut på en  hårt trafikerad gata kunna förutse att någon långt bort hinner i kapp honom och kör på honom bakifrån. Det är heller inte precis ovanligt att bussen hindras på Allégatan av folk som försöker fickparkera eller springer ut mitt framför bussen.

Detta är väl dock inte mycket att diskutera om nu eftersom föraren redan är friad av domstolen.

Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: markkofan skrivet 28 maj 2011, 21:12:12 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 28 maj 2011, 14:01:04 PM
Såg inte bra ut alls med tanke på allt folk som alltid befinner sig på den platsen!
Det första jag tänker på, är att det enda som kan hjälpa, handbroms till!

Och hur kunde det hända? Det var ju ingen Solaris... :o

//R


Detta inlägg visar bara ett - den som skrev det vet inte mycket om bussar och verkar vara typen som går runt och sprider falska rykten.. I det fallet om Solaris.

Robert Brink - Avstå gärna sånna komentarer i framtiden - de tillför inget, och visar bara hur låg nivå du presenterar.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Bussföraren skrivet 28 maj 2011, 21:23:48 PM
Citat från: markkofan skrivet 28 maj 2011, 21:12:12 PM

Detta inlägg visar bara ett - den som skrev det vet inte mycket om bussar och verkar vara typen som går runt och sprider falska rykten.. I det fallet om Solaris.

Robert Brink - Avstå gärna sånna komentarer i framtiden - de tillför inget, och visar bara hur låg nivå du presenterar.

De facto så har det ju varit problem med nämnda busstyp som inte tillverkaren har lyckats avhjälpa på ett tillfredställande sätt, det tillhör ju inte vanligheterna att man tvingas köpa tillbaka ett större antal nya bussar av en sådan anledning.
Övriga bussar som sålts i landet är ju av annorlunda konstruktion och har inte drabbats av felen.

Så några rykten utan grund är det inte.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: markkofan skrivet 28 maj 2011, 21:35:39 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 28 maj 2011, 21:23:48 PM
De facto så har det ju varit problem med nämnda busstyp som inte tillverkaren har lyckats avhjälpa på ett tillfredställande sätt, det tillhör ju inte vanligheterna att man tvingas köpa tillbaka ett större antal nya bussar av en sådan anledning.
Övriga bussar som sålts i landet är ju av annorlunda konstruktion och har inte drabbats av felen.

Så några rykten utan grund är det inte.


Anledningen till återköpet var inte att de skenade, utan chaufförernas missnöje med bl.a. förarmiljön...
Så detta ryktet är faktiskt falskt.

dessutom rullar det 6 exakt likadana i skåne utan liknande problem som i Stockholm
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Bussföraren skrivet 28 maj 2011, 21:39:19 PM
Citat från: markkofan skrivet 28 maj 2011, 21:35:39 PM

Anledningen till återköpet var inte att de skenade, utan chaufförernas missnöje med bl.a. förarmiljön...
Så detta ryktet är faktiskt falskt.

dessutom rullar det 6 exakt likadana i skåne utan liknande problem som i Stockholm

Bussarna i Skåne är inte likadana, varken drivlinemässigt eller förarplatsens disposition.

Sedan är det vad jag förstått av ordningsmakten klarlagt att minst en av bussarna varit behäftade med tekniska fel.

Men tyvärr får man ju likartade problem när man ska pressa priset för lågt, som alltid får man vad man betalar för.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: markkofan skrivet 28 maj 2011, 21:45:35 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 28 maj 2011, 21:39:19 PM
Bussarna i Skåne är inte likadana, varken drivlinemässigt eller förarplatsens disposition.


Du menar nog 200 st 15- och 12- meters bussar med Cummins motor

Men det finns även 6 exakt likadana som Stockholm hade. Tro mig.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: bisquit skrivet 28 maj 2011, 22:34:27 PM
http://na.se/image_processor/1.1222950.1306606503!/image/46098353.jpg_gen/derivatives/full/46098353.jpg?maxWidth=650 (http://na.se/image_processor/1.1222950.1306606503!/image/46098353.jpg_gen/derivatives/full/46098353.jpg?maxWidth=650)
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: jocke skrivet 29 maj 2011, 02:53:46 AM
Citat från: markkofan skrivet 28 maj 2011, 21:45:35 PM
Du menar nog 200 st 15- och 12- meters bussar med Cummins motor

Men det finns även 6 exakt likadana som Stockholm hade. Tro mig.

Nemen är det bysenbus som är tillbaka under falskt namn kanske. 15 inlägg, alla försvarandes av solaris.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 29 maj 2011, 03:39:05 AM
Hej!

Blir väll raka vägen till skroten efter utredning för denna buss?
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: yngrot skrivet 29 maj 2011, 05:40:27 AM
En tragisk olycka är det .. kan väl sluta som den i Borås där det inte kunde hittas nått tekniskt fel på bussen i fråga. Jag var på garaget när polisen körde runt med den konstigt nog gick den att köra efter olyckan..
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Thomas Bergstam skrivet 29 maj 2011, 08:27:41 AM
Citat från: Klaverdörr skrivet 29 maj 2011, 03:39:05 AM
Hej!

Blir väll raka vägen till skroten efter utredning för denna buss?

Varför då? Utveckla gärna!
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: the0fiskis skrivet 29 maj 2011, 10:46:09 AM
Citat från: Klaverdörr skrivet 29 maj 2011, 03:39:05 AM
Hej!

Blir väll raka vägen till skroten efter utredning för denna buss?
tror inte det den verkar inte vara så skadad för behöva gå till skorten
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: 5783 skrivet 29 maj 2011, 10:57:25 AM
Citat från: the0fiskis skrivet 29 maj 2011, 10:46:09 AM
tror inte det den verkar inte vara så skadad för behöva gå till skorten


Förklara för mig varför de ska behålla en buss ur en serie som ändå skall skrotas?

Denna tillhör ju t.o.m de vagnar som står på tur nu (upp till 5087).
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 29 maj 2011, 11:04:53 AM
Citat från: Thomas Bergstam skrivet 29 maj 2011, 08:27:41 AM
Varför då? Utveckla gärna!


Om man tänker efter, bussen är 15 år och tillhör en serie som redan är på väg att fasas ut, så då är det kanske inte så troligt att detta exemplar kommer i trafik igen.
I övrigt lär väl utredningen av olycksorsaken visa om man ska påskynda avvecklingen av busstypen.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Mustman skrivet 29 maj 2011, 11:15:06 AM

http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article13098726.ab (http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article13098726.ab)
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: homer skrivet 29 maj 2011, 11:36:14 AM
Citat från: Mustman skrivet 29 maj 2011, 11:15:06 AM
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article13098726.ab (http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article13098726.ab)


MYCKET BRA SKRIVET!!!! :)
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 maj 2011, 11:43:57 AM
"De flesta bussbolag  i Sverige skrotar sina bussar efter sex till åtta år, och det gjorde SL, Storstockholms Lokaltrafik också. Förr i tiden. När man körde i egen regi."

Collin och fakta är två saker som sällan eller aldrig hör ihop. Det var väl bara dubbeldäckarna som skrotades efter så kort tid.

"att bussen just varit inne på 5 000-milaservice. Han måste mena 50 000-milaservice."

En motorjournalist borde väl veta att det kallas 5 000-milaservice om man man kör en rejäl service med 5 000 mils intervall.

För övrigt bör Collin hålla sig för god för att uttala sig om ett olycksförlopp som han rimligen inte har en aning om. Kanske borde avvakta den tekniska utredningen först.



Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 29 maj 2011, 11:52:07 AM
Nä, där hade han inte många rätt, Collin. Sexton till arton år var väl kanske en relevant slopningsålder under egenregitiden.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Thomas Bergstam skrivet 29 maj 2011, 12:12:27 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 29 maj 2011, 11:52:07 AM
Nä, där hade han inte många rätt, Collin. Sexton till arton år var väl kanske en relevant slopningsålder under egenregitiden.

Kvällstidningsjournalistik som går ut på att sälja tidningar och inget annat.

Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Wetjo skrivet 29 maj 2011, 12:35:45 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 29 maj 2011, 11:52:07 AM
Nä, där hade han inte många rätt, Collin. Sexton till arton år var väl kanske en relevant slopningsålder under egenregitiden.

Den sista H80:n var väl över 20 år innan den försvann från Kallhäll?
De äldsta "stadsbussarna" i Borlänge är elva år o dom är kappslut. Enligt avtalet får dom gå tre år till.
Sen har nog Collin rätt i en sak han skriver. Det där om att förarna i Sthlm gör vad dom kan i en svår situation...
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Ersa skrivet 29 maj 2011, 12:59:59 PM
Missa inte svaren Collin fått under artikeln. Två läsvärda exempel ur högen:

Nu tog du nog i så du sprack! Detta är ju inte sant: " De flesta bussbolag i Sverige skrotar sina bussar efter sex till åtta år, och det gjorde SL, Storstockholms Lokaltrafik också. Förr i tiden. "När man körde i egen regi." SL-bussar levererade till dagen H 1967 togs ur trafik 1981-82. Nästa generation som kom 1975-76 var i trafik till början av 90-talet, osv. Det var bara dubbeldäckarna som togs ur trafik i förtid, av andra orsaker än teknisk livslängd. Faktakoll tycks ju, som så ofta, litet för tråkigt att ägna sig åt! /Filotram

Visst tjacka nya bussar men då kanske folk ska ligga lågt med kommentarer om prishöjningar på SL kort. Bara kanske... /NiklasX
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Ersa skrivet 29 maj 2011, 13:02:52 PM
http://www.dn.se/sthlm/orsaken-till-bussolyckan-annu-oklar
http://www.expressen.se/nyheter/1.2452947/nu-undersoks-olycksbussen
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: yngrot skrivet 29 maj 2011, 15:35:42 PM
Bussens ålder har inget att göra med olyckor.  Det enda som är viktigt är att sköta underhåll gör man inte det kan en buss  som är 2 år vara totalt trafikfarlig..

Men det är klart hr Collin kollar inte upp vad han uttalar sig om det enda bra var att förarna gör sitt bästa.. Visst en 15 år gammal buss har ju inte maximal ;) komfort längre men att kalla den trafikfarlig är att ta i..

Det skulle vara intressant att veta om nån journalist kunde orka undersöka vad alla miljökrav och tillgänglighetskrav har kostat i extra pengar.. där tas ju bussar ur trafik för tidigt många ggr.. Sorry lite OT..
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 29 maj 2011, 15:48:15 PM
Citat från: yngrot skrivet 29 maj 2011, 15:35:42 PM
Det skulle vara intressant att veta om nån journalist kunde orka undersöka vad alla miljökrav och tillgänglighetskrav har kostat i extra pengar.. där tas ju bussar ur trafik för tidigt många ggr.. Sorry lite OT..

  Verkligen bra ord. En ny stadsbuss med dom miljökraven som finns idag kostar från 3 mille och uppåt speciellt när det gäller gasbussar.

  Själv har jag råkat ut för att motorn har rusat både på gamla och nya bussar under mina år bakom ratten. Flest gånger har varit med våra CN112 och CN113 som har i princip samma typ av motorer. Men har även hänt på nån av våra Neo N4416 Centroliner. Vid dom tillfällerna har det kännts att man inte har kunnat bromsa bussen utan att motorn bara har matat på med full effekt. Då har man fått slagit ur växeln för att den skall sluta driva. Rätt otäckt men det gäller att försöka reagera snabbt. Efteråt med Scaniorna har man kunnat bara startat motorn igen efter slagit av motorn antingen på stoppmagnet i motorrummet eller på snannarknappen fram.

   Tråkigt att Collin har gjort en så dålig fakta koll över branschen där han i stort sätt smuts kastar hela branschen.

   //Niclas

   
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Cero skrivet 29 maj 2011, 16:19:04 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 29 maj 2011, 15:48:15 PM


   Tråkigt att Collin har gjort en så dålig fakta koll över branschen där han i stort sätt smuts kastar hela branschen.

   //Niclas

   

Något hände med Hr Collin i samband med att han välte med Mercedes A-klass för många år seden. Därefter har det tyvärr inte kommit något genomtänkt ur den mannen, utan endast sensationsjournalistik. Antagligen skapades något kort rus av berömmelse som han ständigt försöker återskapa.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: lil-sis skrivet 29 maj 2011, 19:49:09 PM
Citat från: Cero skrivet 29 maj 2011, 16:19:04 PM
Något hände med Hr Collin i samband med att han välte med Mercedes A-klass för många år seden. Därefter har det tyvärr inte kommit något genomtänkt ur den mannen, utan endast sensationsjournalistik. Antagligen skapades något kort rus av berömmelse som han ständigt försöker återskapa.

Men lite cred ska han ha för att han inte kastar skit på förarna!
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Omnilasse skrivet 29 maj 2011, 20:12:32 PM
Men det är intressant att man på sedvanligt sätt ska skylla på privatiseringen. DN:s har ju en liknande artikel där man låter missnöjda förare komma till tals, här intervjuas ju dock några som kan saken också, tack och lov. I själva verket har ju förarnas situation i innerstaden närmast förbättrats under senare år i och med att man håller ganska hårt på 2,5 timmes rasten. Och den som har lätt att stressa upp sig över att ligga några minusminuter söker sig nog till jobb i yttergaragen istället! Man har ju också en rad reserver tillgänliga vid slussen för att täcka upp vid "rastfara". I det här fallet rörde det sig ju också om en avlösning - så någon stressituation kan ju då knappast ha förekommit. Dessutom gick ju linjen efter speiclatidtabell då det var Stockholm Marathon.

Kritiken mot silvertejp känns ju inte heller helt relevant. Alla vet ju vilken tid det tar att få in en vagn för att ombesörja plåtskador etc. Då är det ju betydligt bättre att bussen är ute i trafik, än att man ställer in turer. Och det rör sig ju inte då om något som rör säkerheten. På SL-tiden valde man nog att ställa in turer istället.

Att det blir tekniskt fel kan väl alltid hända. Det hjälper ju inte mycket hur ofta bussar kontrolleras för att helt minimera en sådan risk. Känns larvigt att hänga ut vare sig Solaris eller någon annan modell i detta avseende.   
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: handläggaren skrivet 29 maj 2011, 21:43:05 PM
Men jösses vilken dåligt påläst journalist Collin är. Allt ska skyllas på privatiseringen där "lägsta anbud alltid vinner". Fem minuters faktakoll skulle ha räddat Collin från att visa upp sin okunnighet i etern.

http://svtplay.se/v/2440070/bussarna_ar_skrot
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 maj 2011, 21:55:39 PM
Citat från: handläggaren skrivet 29 maj 2011, 21:43:05 PM
Men jösses vilken dåligt påläst journalist Collin är. Allt ska skyllas på privatiseringen där "lägsta anbud alltid vinner". Fem minuters faktakoll skulle ha räddat Collin från att visa upp sin okunnighet i etern.

http://svtplay.se/v/2440070/bussarna_ar_skrot

Ja, det var inte mycket rätt där inte i det han sa. Robert Collin har passerat sitt bäst före-datum för länge sedan. Om han överhuvudtaget har haft något. Det är sorgligt att en sådan man opåtalat får fortsätta att sprida sina irrläror, som kan innebära att folk inte vågar åka buss utan väljer den betydligt farligare bilen i stället.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Ersa skrivet 29 maj 2011, 21:59:25 PM
Visst kan man bli upprörd över att SL-bussar som är så gamla som 15 år rullar i trafik. Men då känner man uppenbarligen inte till att i flera de idag nytecknade SL-avtalen finns en maxålder på 16 år. Så 16 år gamla bussar kommer vi säkert att se i linjetrafik i över tio år framåt i tiden.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Ersa skrivet 29 maj 2011, 22:03:33 PM
Citat från: handläggaren skrivet 29 maj 2011, 21:43:05 PM
http://svtplay.se/v/2440070/bussarna_ar_skrot

"Vilken annan stad i Sverige man än åker till, där skrotar man bussarna efter 6-7 år, för då är de skrot"
(Robert Collin i klippet)

Jag kan inte minnas att alla gula OmniLink i Östersund gick till skroten 2007. Likaså i Uppsala län och Norrtälje kommun har jag inget minne av att bussar äldre än 2004 års modell i år är slut, förbjudna och skrotade. ::)
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Omnilasse skrivet 29 maj 2011, 22:22:20 PM
Citat från: Ersa skrivet 29 maj 2011, 22:03:33 PM
"Vilken annan stad i Sverige man än åker till, där skrotar man bussarna efter 6-7 år, för då är de skrot"
(Robert Collin i klippet)

Jag kan inte minnas att alla gula OmniLink i Östersund gick till skroten 2007. Likaså i Uppsala län och Norrtälje kommun har jag inget minne av att bussar äldre än 2004 års modell i år är slut, förbjudna och skrotade. ::)

Han har också prutat ner det från artikeln, där tillåter han ju 8 år. Fast samtidigt är han lite motsägelsefull i krönikan, han säger ju samtidigt att de borde ha skrotats för 10 år sedan...

Måste ha blandat ihop resoenemanget med turistbussar, men där byter man ju inte för att bussarna är slutkörda, utan för att man vill erbjuda fräscha nya bussar och det dessutom finns ekonomi i det...

Det intressanta är väl också att när det var snöoväder i Stockholm och alla privata entreprenörer ställde in trafiken, ja då var istället felet att de tänkte för mycket på säkerheten, man ville inte riskera att bussarna körde av vägen...då var det inget tal om att någon kunde bli skadad i en sådan situation...Populismpressen är onekligen inte konsekvent annat än att allt är de privata företagens fel...
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Fox skrivet 30 maj 2011, 06:25:59 AM
Vad den här stackars chauffören måste må dåligt!
Många tänker nog bara på hur personerna runt om kring mår som var med, men den som mår sämst och kommer att få leva med detta resten av sitt liv är CHAFFÖREN!!!

Hoppas de kommer fram till vad felet var.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: bussfan skrivet 30 maj 2011, 07:14:51 AM
de håller jag med om. Fox=räv ;) ;)
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Patrik skrivet 30 maj 2011, 10:24:53 AM
Konstigt att ingen? sett om bromsljusen lös eller inte.

Jag tror på förarens berättelse att hon tryckte på bromsen men att det inte gick att stanna....
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: yngrot skrivet 30 maj 2011, 11:10:33 AM
Ja vi som kört några år vet att det mesta kan hända.. konsten är att kunna tänka klart i det läget inte alltid så lätt. I efterhand är det alltid lätt att säga så här skulle jag gjort. :P
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: buskörare skrivet 30 maj 2011, 11:47:41 AM
Citat från: Patrik skrivet 30 maj 2011, 10:24:53 AM
Konstigt att ingen? sett om bromsljusen lös eller inte.

Jag tror på förarens berättelse att hon tryckte på bromsen men att det inte gick att stanna....


Det som talar emot det är ju att bussen stannade mitt på torget. Borde den inte fortsatt in i nått som fick den att stanna om bussen skenade och inte gick att bromsa?
Jag tror på att hon trodde att hon tryckte på bromsen, men att hon i paniken tog fel. Jag tror de flesta som kört buss i 10 år har tagit fel på pedal någon gång, men att det i 99,99% av fallen inte orsakar nått runt om.
Däremot så hoppas jag att dom hittar nått fel på bussen och att jag har fel.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: reseguiden86 skrivet 30 maj 2011, 11:59:48 AM
Ytterligaren en uppdaterad artikel om händelsen..     

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13101131.ab
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Robert Brink skrivet 30 maj 2011, 12:13:08 PM
Citat
Det som talar emot det är ju att bussen stannade mitt på torget. Borde den inte fortsatt in i nått som fick den att stanna om bussen skenade och inte gick att bromsa?
Jag tror på att hon trodde att hon tryckte på bromsen, men att hon i paniken tog fel. Jag tror de flesta som kört buss i 10 år har tagit fel på pedal någon gång, men att det i 99,99% av fallen inte orsakar nått runt om.
Däremot så hoppas jag att dom hittar nått fel på bussen och att jag har fel.

Kan bara hålla med! Jag har tex haft gaspedaler som fasnat i gamla upprivna golvmattor, plastdelar som hängt ner från instrumenteringen mm, men det har slutat utan något incident.
Och när det gäller den aktuella platsen, så gasar man ofta till efter vänstersvängen in på torget, sen bromsar man till innan skarpa högerkurvan mot hållplatsen. Om man då tex råkar trycka på gasen, så är en Maxci ganska pigg, och mycket kan hända på kort tid!
Det är inte alltid människan handlar som den borde göra vid paniksituationer, även tränade piloter har gjort mycket fel har utredningar av flygolyckor visat genom åren. Och en bussförare som alldrig tränas för att kanske hamna i en paniksituation, kan då också handla fel!

Men jag hoppas jag har fel, och att det var fel på bussen!(Bara man inte tar alla Maxci ur trafik pga detta) Bättre buss att köra finns inte i dagens trafik.

//R

Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Andy skrivet 30 maj 2011, 13:00:14 PM
Många Volvobussar kopplar väl bort gaspedalen om dörrarna är öppna, så att man inte kan "forcera" dörrbromsen som kanske inte är så stark? Finns en liknande funktion på Scania Maxci? I såfall kanske gaspedalen/reglaget hängt upp sig på något vis när dörrarna var öppna, men då utan verkan på motorn. Nya föraren löser av, sätter sig i ordning, föraren släpper parkeringsbromsen, stänger dörrarna och vips kopplas gaspedalen in, motorn varvar och eftersom växeln ligger i får bussen genast fart framåt och i överraskelsen tar det ett par sekunder innan föraren kan hejda bussen.

Är detta scenario möjligt på en Maxci?

Det är ju möjligt att man tar fel på gas och broms, men det vore hyfsat osannolikt att hon då inte hunnit rädda situationen i tid.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: buskörare skrivet 30 maj 2011, 13:26:06 PM
Citat från: Andy skrivet 30 maj 2011, 13:00:14 PM
Många Volvobussar kopplar väl bort gaspedalen om dörrarna är öppna, så att man inte kan "forcera" dörrbromsen som kanske inte är så stark? Finns en liknande funktion på Scania Maxci? I såfall kanske gaspedalen/reglaget hängt upp sig på något vis när dörrarna var öppna, men då utan verkan på motorn. Nya föraren löser av, sätter sig i ordning, föraren släpper parkeringsbromsen, stänger dörrarna och vips kopplas gaspedalen in, motorn varvar och eftersom växeln ligger i får bussen genast fart framåt och i överraskelsen tar det ett par sekunder innan föraren kan hejda bussen.

Är detta scenario möjligt på en Maxci?

Det är ju möjligt att man tar fel på gas och broms, men det vore hyfsat osannolikt att hon då inte hunnit rädda situationen i tid.
Varför skulle hon inte kunnat rädda situationen fortare i din teori då? Hon kan ju ha kommit ur balans när bussen hoppade upp på trottoaren. Fascinerande att flera förare påstår att det är vanlgt med bromsproblem? Jag har bara varit med om att retarden slutat funka, men aldrig mer än så. Tur tydligen?
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: yngrot skrivet 30 maj 2011, 14:25:47 PM
Vad gäller MaxCi och handbroms och växel så måste du lägga i neutral + p-broms för att kunna lämna förarplatsen annars startar summer och tjuter. När du lossar p-broms kan inte växel ligga i och skulle knappen för högre tomgångsvarv vara intryckt går det ej att lägga in växel .. såvitt jag minns iaf.. Gasen kopplas ur om nån broms är aktiv, kommer en liten sten under bromspedalen så är gasen ur funktion. Vilket inte är så kul om det händer mitt ute på vägen ..

Min teori är att hon tror hon tryckt på bromsen men istället tryckt på gasen..

Lite OT men ni som vart med några år minns kanske att AUDI råka illa ut i USA för rätt många år sen att bilar rusa och det visa sig bero på att förarna gasa för fullt..därför är det numera inte möjligt lägga i växel utan att hålla bromspedal nertryckt..
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Andy skrivet 30 maj 2011, 14:38:22 PM
Citat från: buskörare skrivet 30 maj 2011, 13:26:06 PMFascinerande att flera förare påstår att det är vanlgt med bromsproblem?
Kanske inte riktat mot mig, men att detta fel skulle vara vanligt har jag inte påstått. Svårmanövrerade, ryckiga bromsar tycker jag är alltför vanligt, dock.

Citat från: buskörare skrivet 30 maj 2011, 13:26:06 PMVarför skulle hon inte kunnat rädda situationen fortare i din teori då?
Det hade säkert gått att stanna bussen fortare, men jag tror att överraskingen av att motorn rusar av sig själv och bussen direkt sätter fart är mycket större än överraskningen av att det var gasen och inte bromsen man trampat på. Fullt tillräcklig för att inte hinna bromsa förrän man är framme vid trottoarkanten. Att man inte lyckas stanna bussen mellan trottoarkanten och den plats där den faktiskt stannade, beror nog dels på skumpande och dels på panik över att man kör rakt in i en folksamling.

Eftersom förklaringen "hon tog fel pedal" är så enkel är den väldigt lätt att ta till. Men det känns så osannolikt att bussföraren så lång tid kan trycka gasen i botten av misstag. Bussen stod ju still först. Hade bussen kommit direkt från korsningen hade jag kunnat köpa resonemanget. Föraren hävdar ju själv att motorn rusade utan att hon rörde någon pedal. Därför bör man ju undersöka om denna utsaga kan vara sann. Och om den vore sann, vad kan ha hänt?

Citat från: yngrot skrivet 30 maj 2011, 14:25:47 PM
Vad gäller MaxCi och handbroms och växel så måste du lägga i neutral + p-broms för att kunna lämna förarplatsen annars startar summer och tjuter.
Är du säker på att växel måste läggas ur? Nästan alla avlösningar i Nacka-Värmdö sker med växel i läge D, 00-vagnarna undantagna då de piper då. Hur gör innerstan med Maxci?
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: lil-sis skrivet 30 maj 2011, 14:40:12 PM
Men om man struntar i grindsummern (eller om den är urkopplad/trasig/whatever) så finns det ju inget som hindrar att man lägger i p-broms och lämnar över till nästa kollega.

Säg då att dörrbromsarna inte fungerar (det har hänt mig mer än en gång och man blir MYCKET förvånad första gången bussen skuttar iväg innan man stängt dörrarna, jag har alltid foten på bromsen när jag lastar men sen släpper man ju... På våra MAN så löser man det genom att starta om hela bussen = datorfel snarare än handhavandefel el mekaniskt fel.)

Då skuttar bussen iväg så fort man släpper handbromsen = om man inte var helt redo för avfärd så tar det ju en liten stund innan man hinner reagera.

Har en kollega (på annat bolag) som fått bromshaveri på linje men klarade ut situationen med retarder och handbroms. Så omöjligt är det ju inte.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Buzz skrivet 30 maj 2011, 14:45:23 PM
Ny här och det här är mitt första inlägg...

@Robert Brink
Hon körde ju inte in där, hon hade just löst av en förare.
Låter mer som det Andy skriver.

Hon har via dottern berättat att när hon släppte handbromsen började motorn rusa och bussen for iväg utan att hon ens hade fötterna på Någon pedal. (Ingen ovanlig utgångspunkt att ha båda fötterna på golvet i det ögonblicket - beroende på busstyp.)
När hon väl hittade bromspedalen studsade bussen ner för trappen så att bromsa hjälpte inte alls.

Väl nere hittar hon bromsen igen och stannar.

All annan spekulation är vad det är, spekulationer.

Hennes identitet är också röjd nu, lite klantigt att dottern gick ut med både sitt namn och bild, bara att söka på FB, det tar 7 sekunder.


Skenande bussar har man hört talas om.
Tyvärr blir det bara fikarumssnack eller något man tar upp i forum när det händer och glöms också bort snart,.
Som här.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Robert Brink skrivet 30 maj 2011, 15:03:09 PM
Citat@Robert Brink
Hon körde ju inte in där, hon hade just löst av en förare.
Låter mer som det Andy skriver.

Hon har via dottern berättat att när hon släppte handbromsen började motorn rusa och bussen for iväg utan att hon ens hade fötterna på Någon pedal. (Ingen ovanlig utgångspunkt att ha båda fötterna på golvet i det ögonblicket - beroende på busstyp.)
När hon väl hittade bromspedalen studsade bussen ner för trappen så att bromsa hjälpte inte alls.



Nu är det väl så att det du säger om förarbyte är något som stått i media? Och det ska man nog inte ta för allvarligt...
Vad jag däremot vet(kör buss på Söderhallen, bla 55:an), är att bussen var skyltad: "55 Sofia", det innebär att den är på väg mot Hornsgatan. Då sker normalt förarbytet vid hållplatsen som ligger efter den högerböj jag menar. Så har det varit ett förarbyte precis, så har det skett efter det att man gjort vänstersvängen och kommit in på torget, men innan högerböjen. Detta är ju inte normalt, men kan vara gjort pga trångt vid hållplatsen.

//R
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Buzz skrivet 30 maj 2011, 15:32:52 PM
Ja, det står i media. Hennes dotter berättade det och jag har svårt att misstro henne.

Fick för mej på din beskrivning att du menade att hon körde in bussen vid hållplatsen och att det hände ungefär då.
Missförstånd då.

Nu spekulerar jag men stannade/körde bussarna på exakt samma ställen vid platsen under marathon?


(Med risk för dubbelpost, mitt svar alldeles nyss verkar ha försvunnit.)
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Robert Brink skrivet 30 maj 2011, 15:37:41 PM
CitatJa, det står i media. Hennes dotter berättade det och jag har svårt att misstro henne.

Fick för mej på din beskrivning att du menade att hon körde in bussen vid hållplatsen och att det hände ungefär då.
Missförstånd då.

Nu spekulerar jag men stannade/körde bussarna på exakt samma ställen vid platsen under marathon?


Jag är alltid skeptisk till mediauppgifter, tyvärr även om det är en dotter som citeras!
Som jag förstått det, så var det ordinarie hållplatsen som gällde för linje 55 vid tillfället! Men ibland är det trångt där uppe, kan stå en "Flexbuss" parkerad, en 43:a vid hållplatsen och kanske något annat parkerat fordon!

//R
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Buzz skrivet 30 maj 2011, 16:22:33 PM
Ja, jag är också misstänksam mot media, det är därför jag inte har skrivit något tidigare.
Kände att det började bli dags nu, särskillt när det spekuleras än värre här än i media.
Här har vi en förare som mår piss och vi sitter här och tror oss veta att hon med all sannolikhet (mitt ordval) tryckte på gasen istället för bromsen i 30-40 meter... Eller 20...? (Jag har inte varit och mätt.)
Jag finner det inte osannolikt att man i paniken när bussen hoppar upp och ner inte hittar bromsen. Men det är som någon sa, lätt att skylla på att hon tryckte på fel pedal. Herrejisses, bussen åkte ner för en trapp, vilken panik hon måste ha haft!
Trycker man på gasen av misstag så lyfter man foten på en mikrosekund, eller en halv sekund. Fort som fan, inte efter 20 meter eller ens 10 i dessa hastigheter.

Det som också fick mej att skriva är inläggen om där förarna beskriver ett problem typ "jag har också kört en skenande buss" men ingen skriver något om vad man gjorde åt saken mer än att trycka i neutralen eller vrida av tändningen, som jag gjorde en gång.
Jag mitt pucko nöjde mej med det eftersom det löste problemet. Minns inte hela scenariot riktigt men jag minns en sak...

Varför skrev jag ingen tillbudsrapport???
Jag borde åtminstone ha kontaktat facket.


Jag har också befunnit mej i en annan situation där jag inte blev betrodd: Jag smög mej fram med bussen och skulle stanna bakom en bil men bromsen tog inte hur hårt jag än tryckte. Min arbetsgivare tror sej veta att jag tryckte på fel pedal vilket är fruktansvärt. Det svärtar ner mej! (Hellre det än att företaget får sej en smäll.)  :P
Det hittades inget fel, men bussen hade lämnat verkstaden ca 10 minuter innan jag fick den av just en verkstadspersonal och den hade varit inne för ett - bromsfel.

Det här är bakgrunden till att jag överhuvudtaget postade här idag. Jag blir illa berörd när folk tror sej veta att hon måste ha tryckt på fel pedal. Ja, hon kanske gjorde det men inte sååå länge. Jag har oerhört svårt att tänka mej det och hoppas innerligen att man hittar ett fel på bussen. Vilket vi alla förmodligen gör.

Typiskt nog så är det säkert ett fel som återkommer var ca 10.000e mil och när det återkommer så "hände det bara nyss". Det har aldrig hänt förut och det verkar inte vara något fel på bussen vi bromsprovet direkt efter.  :(

Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: buskörare skrivet 30 maj 2011, 16:32:22 PM
Andy: Det var inte till dig, det stor i artikeln som nån länkade till att flera förare hade sagt att det var vanligt med bromsproblem.
Nån hade också sagt att den aktuella bussmodellen var trögstyrd? Jag tycker att dom MaxCi jag kört varit nästan för lättsyrda.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: jenseeg skrivet 30 maj 2011, 17:18:02 PM
Citat från: Patrik skrivet 30 maj 2011, 10:24:53 AM
Konstigt att ingen? sett om bromsljusen lös eller inte.

Jag tror på förarens berättelse att hon tryckte på bromsen men att det inte gick att stanna....


24 februari förra året inträffade ett busstillbud i Stockholm som uppenbarligen berodde på bortfall i bromsfunktionalitet, också Busslink och också en Scania, från 1994, VIN YS4NC4X2B01824654 och chassityp N113 CLB 63 AA hos Scania:

https://picasaweb.google.com/jens.eegolofsson/Jobbet_OPEN?authkey=Gv1sRgCJKNtJCJvr_zIA&feat=directlink

/Jens Eeg-Olofsson

Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: JDS skrivet 30 maj 2011, 17:52:40 PM
Citat från: jenseeg skrivet 30 maj 2011, 17:18:02 PM
24 februari förra året inträffade ett busstillbud i Stockholm som uppenbarligen berodde på bortfall i bromsfunktionalitet, också Busslink och också en Scania, från 1994, VIN YS4NC4X2B01824654 och chassityp N113 CLB 63 AA hos Scania:

https://picasaweb.google.com/jens.eegolofsson/Jobbet_OPEN?authkey=Gv1sRgCJKNtJCJvr_zIA&feat=directlink

/Jens Eeg-Olofsson



Det är även något vitt på marken på den bilden, har du kollat om det kan ha något med saken att göra?  ::)
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Buzz skrivet 30 maj 2011, 20:02:45 PM
Citat från: jenseeg skrivet 30 maj 2011, 17:18:02 PM
24 februari förra året inträffade ett busstillbud i Stockholm som uppenbarligen berodde på bortfall i bromsfunktionalitet...

Vet inte om jag skulle kalla de där för ett tillbud. Ett tillbud är när något nästan hände.
En nermejad busskur och en halft demolerad buss  är inte ett tillbud.  ;)

Hur gick det i den skuldfrågan?
Kollar runt i forumet...
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Robert Brink skrivet 30 maj 2011, 20:16:26 PM
Problemet vid sådana här olyckor, är ju att det  måste vara väldigt svårt ibland att hitta fel på bussen? Eftersom vissa fordonsfel kan dyka upp helt plötsligt, sen fungerar allt normalt igen. Och någon typ av svart låda existerar ju inte...

Sen tror jag vi alla som skriver här, lider med den drabbade föraren nu i Slussenolyckan, men tycker ändå, att vi måste få ha en diskussion här på forumet med olika ståndpunkter.

//R
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Bussföraren skrivet 30 maj 2011, 20:38:33 PM
Ibland inträffar tillbud och olyckor p.ga att fordonen inte beter sig på förväntat sätt utan att det finns något fel på individen.

På de första Scania 112:orna i SL trafiken fanns en funktion som ledde till många sådana incidenter då förarna upplevde det som att bussen ökade farten när dom bromsade.

Detta har förklarats på forumet för några år sedan av två av de numera "avhoppade" skribenterna.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: yngrot skrivet 30 maj 2011, 20:45:42 PM
 
Är du säker på att växel måste läggas ur? Nästan alla avlösningar i Nacka-Värmdö sker med växel i läge D, 00-vagnarna undantagna då de piper då. Hur gör innerstan med Maxci?

[/quote] 


Så vitt jag minns när jag körde MaxCi i Borås så var man tvungen lägga ur växel samt dra p-broms för att slippa summertjut.. Här har jag för mig SCANIA var före VOLVO med denna ordning..
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Buzz skrivet 30 maj 2011, 20:53:40 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 30 maj 2011, 20:16:26 PM
Sen tror jag vi alla som skriver här, lider med den drabbade föraren nu i Slussenolyckan, men tycker ändå, att vi måste få ha en diskussion här på forumet med olika ståndpunkter.

//R

Bra, självklart!
Tyckte bara att snacket vägde lite väl mycket åt "måste-ha-tryckt-på-fel-pedal-förklarningen".
Ville skapa balans, givetvis får alla ha en åsikt.
Lite kaxigt av mej kanske som ny här... Dock har jag redan känt till sidan i några år. :visslar:

Yttrar mej inte igen i åsiktsfrågan, däremot diskuterar jag vidare.  8)

Startar strax en ny spännande tråd.  ;)
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Robert Brink skrivet 30 maj 2011, 20:55:59 PM
CitatÄr du säker på att växel måste läggas ur? Nästan alla avlösningar i Nacka-Värmdö sker med växel i läge D, 00-vagnarna undantagna då de piper då. Hur gör innerstan med Maxci?


Vi låter den ligga i D med åtdragen handbroms på Scania Maxci, MAN, och äldre Volvo ledvagnarna(B10), dom enda vagnar man lägger i N, är nyaste Volvo.

//R
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 maj 2011, 20:56:19 PM
Keolis har tagit till orda med anledning av olyckan.
http://www.busstidningen.se/2011/05/30/oklart-nar-olycksutredning-blir-klar/

Kanske de skulle tänka igenom hur de formulerar sig lite bättre:
Alla bussar besiktigas hos Svensk Bilprovning en gång per år. Den senaste statistiken visar att 70 procent av Keolis bussar godkänns direkt utan anmärkning. 9 procent har fått en anmärkning utan krav på efterkontroll.
Det innebär alltså att nästan var tredje buss underkänns och att var femte buss har så allvarliga fel att den måste in för efterkontroll. Knappast något som imponerar.

Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Robert Brink skrivet 30 maj 2011, 21:00:50 PM
CitatBra, självklart!
Tyckte bara att snacket vägde lite väl mycket åt "måste-ha-tryckt-på-fel-pedal-förklarningen".
Ville skapa balans, givetvis får alla ha en åsikt.
Lite kaxigt av mej kanske som ny här... Dock har jag redan känt till sidan i några år. :visslar:

Yttrar mej inte igen i åsiktsfrågan, däremot diskuterar jag vidare.

:) :) :)

Sen tror jag att det är många som gillar just Maxci, och då kanske man på något vis inte hoppas på tekniskt fel(busstypen kanske då får körförbud)! Inte särskilt snällt mot den stackars inblandade föraren, men ändå något som kan spela roll!
Det var lite det jag menade i mitt första inlägg, där jag nämnde Solaris! Skulle det varit en Solaris(som inte rullar hos oss längre), skulle man kanske direkt pratat om vagnfel? Nu vill man inte tro att en så "trevlig" buss som Maxci får något slags frispel och rusar iväg helt okontrollerat.

//R
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: yngrot skrivet 30 maj 2011, 21:09:49 PM

Kanske de skulle tänka igenom hur de formulerar sig lite bättre:
Alla bussar besiktigas hos Svensk Bilprovning en gång per år. Den senaste statistiken visar att 70 procent av Keolis bussar godkänns direkt utan anmärkning. 9 procent har fått en anmärkning utan krav på efterkontroll.
Det innebär alltså att nästan var tredje buss underkänns och att var femte buss har så allvarliga fel att den måste in för efterkontroll. Knappast något som imponerar.


[/quote] 



Som jag fattat senaste resultat om bes. på bussar finns inga bolag som har fler godkända än Keolis ..
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: jenseeg skrivet 30 maj 2011, 21:14:54 PM
Citat från: Buzz skrivet 30 maj 2011, 20:02:45 PM
Vet inte om jag skulle kalla de där för ett tillbud. Ett tillbud är när något nästan hände.
En nermejad busskur och en halft demolerad buss  är inte ett tillbud.  ;)

Hur gick det i den skuldfrågan?
Kollar runt i forumet...

Du har rätt, det var väl knappast ett "tillbud" - det borde just jag ha koll på som jobbar som språkexpert på Scania.

Jag är också intresserad av hur det gick i skuldfrågan. Skälet till att jag drar upp olyckan förra året är att jag anar ett mönster: Borås-olyckan, olyckan med den nedmejade busskuren och olyckan häromdagen - alla är eventuellt bromsrelaterade, och det är väl nästan samma typ av buss, Scania-bussar tråkigt nog. Precis som dörrklämning tycks vara eller ha varit ett återkommande problem med (gamla?) volvobussar i Nacka-trafiken. Jag är en rookie i bussammanhang och kan inte tillnärmelsevis så mycket som ni andra här på forumet, men jag ville ändå pröva att säga på expertforumet det som jag har funderat över.

/J
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 maj 2011, 21:58:38 PM
Citat från: yngrot skrivet 30 maj 2011, 21:09:49 PM
Kanske de skulle tänka igenom hur de formulerar sig lite bättre:
Alla bussar besiktigas hos Svensk Bilprovning en gång per år. Den senaste statistiken visar att 70 procent av Keolis bussar godkänns direkt utan anmärkning. 9 procent har fått en anmärkning utan krav på efterkontroll.
Det innebär alltså att nästan var tredje buss underkänns och att var femte buss har så allvarliga fel att den måste in för efterkontroll. Knappast något som imponerar.


 



Som jag fattat senaste resultat om bes. på bussar finns inga bolag som har fler godkända än Keolis ..

Visserligen var det 44 procent av "SL:s bussar" som blev underkända vid besiktningen enligt Text-TV i dag och det innebär rimligen att Keolis ligger bättre till än de båda andra men 30 procent underkända är ändå alldeles för mycket och absolut inget att framställa som om det vore något att vara stolt över.

Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: HB skrivet 30 maj 2011, 22:21:50 PM
Jo Nobina ligger på över 80% godkända besiktningar. /Henrik/

http://www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-kan-fa-Stora-Trafiksakerhetspriset-/ (http://www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-kan-fa-Stora-Trafiksakerhetspriset-/)
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 maj 2011, 22:27:46 PM
Citat från: HB skrivet 30 maj 2011, 22:21:50 PM
Jo Nobina ligger på över 80% godkända besiktningar. /Henrik/

http://www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-kan-fa-Stora-Trafiksakerhetspriset-/ (http://www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-kan-fa-Stora-Trafiksakerhetspriset-/)

Antingen är uppgiften på Text-TV fel (vilket i och för sig inte är otroligt) eller också är det endera av följande:
1. Nobina har 80 procent godkända i hela landet men betydligt sämre i SL-området.
2. Keolis far med osanning: det är mer än 30 procent av bussarna som underkänns.
3. Arriva har cirka 120 procent av bussarna underkända.

Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Fredde skrivet 30 maj 2011, 22:43:19 PM
Nu har lokal media "kommit på" att bussar i Göteborg och Malmö får ha en maxålder på 10 år...

http://svt.se/2.33538/1.2440932/olycksbussen_var_15_ar_gammal?lid=puff_2440932&lpos=rubrik (http://svt.se/2.33538/1.2440932/olycksbussen_var_15_ar_gammal?lid=puff_2440932&lpos=rubrik)

Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Buzz skrivet 30 maj 2011, 23:23:12 PM
Citat från: HB skrivet 30 maj 2011, 22:21:50 PM
Jo Nobina ligger på över 80% godkända besiktningar. /Henrik/

http://www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-kan-fa-Stora-Trafiksakerhetspriset-/ (http://www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-kan-fa-Stora-Trafiksakerhetspriset-/)

Fortfarande tror jag inte att man nödvändigvis hittar alla fel på en besiktning.

Ot men ändå inte:
Jag råkade ut för en sanslös grej på en besiktning med min privata bil. Besiktningsmannen tar en vända med bilen och testar bl.a. signalhornet.
Jag är inte alls orolig, mer än att något kan ju slumpartat faktiskt gå sönder just nu! Men allt fungerade tip-top.

Jag sätter mej i bilen och drar iväg.
Det här låter galet men knappt 3 minuter senare är det någon som stör mig så jag tutar på "idioten" MEN TUTJÄVELN FUNGERAR INTE! Dessutom började airbagen att lysa = att något var fel.
Vad är oddsen!?

Det kostade mig ca 2000:- att laga ...

Vad jag säger är att inget verkstadsbesök eller någon besiktning kan garantera att allt är under kontroll. Bara just då.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: JDS skrivet 31 maj 2011, 02:59:11 AM
Har varit med om 2 ggr att glödlampor gått sönder medan jag stått på planen framför bilprovningen och väntat på min tur...  ::) men det är väl ett ganska stort steg från en brusten glödtråd till att typ bromsen slutar fungera!
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Omnilasse skrivet 31 maj 2011, 08:16:57 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 maj 2011, 22:27:46 PM
Antingen är uppgiften på Text-TV fel (vilket i och för sig inte är otroligt) eller också är det endera av följande:
1. Nobina har 80 procent godkända i hela landet men betydligt sämre i SL-området.
2. Keolis far med osanning: det är mer än 30 procent av bussarna som underkänns.
3. Arriva har cirka 120 procent av bussarna underkända.


Nobinas och Keolis siffror avser ju landet. Och någon särskild statistik för bussar i linjetrafik har jag inte sett att bilprovningen presenterat. Min uppfattning är nog att de stora aktörerna på marknaden ändå är relativt bra. I landet finns det ju trots allt en hel del andra bussbolag. Dessuom har inte ens text-tv (eller vem som nu kom med nyheten) ens lyckats läsa på rätt rad i Bilprovningens statistik. 44 procent av tunga bussar var underkända i landet, 38 procent för Stockholms län...(om man inte lyckats få fram särskild statistik för bussar i linjetrafik - men någon sådan förs inte mig veterligen om man inte sitter och räknar på bussmodeller).

Vad som är positivt är den stora minskningen av underkända som skett under senare år. Andelen bussar som fått körförbud får också sägas vara relativt liten. 17 stycken av 13 884. Det kan ju också noteras att tunga bussar, med sina 56 procent i riket ligger skyhögt över tunga lastbilar med 36 procent. En stor del underkänns pågrund av oljeläckage. Däremot är en alltför stor andel underkända av bromsrelaterade skäl och det är förstås det allvarliga.

Nåväl ca 30 procent av bussarna i Stockholm är inte i SL-trafik.
2010 hade väl Nobina ungefär 550 bussar i Stockholms län, Keolis ca 1250 och Arriva 200. Även om antalet godkända skulle vara något högre bland dessa bolag än för tunga bussar generellt, (säg 70 procent), innebär det rimligen att iaf Nobina ligger något lägre i Stockholm. Keolis har så pass stor del av sin fordonspark i Stockholm att de nog bör hamna ungefär på snittet för deras totala andel bussar. (iaf inte märkbart under). Arriva har så pass liten linjetrafik i Stockholm att deras siffror inte ger tillräckligt utslag i länsstatistiken, såvida inte alla deras bussar skulle ha blivit underkända förstås.

Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Bussföraren skrivet 31 maj 2011, 08:47:39 AM
Med statistik kan man visa allt och få det till sin egen fördel i de flesta fall.

Intressant är att man enkelt kan se att siffrorna följer avtalets ålder i de flesta län, de Jämtland där KR Trafik avslutade större delen av sina avtal i Jämtland under 2010, större delen av bussparken tillhörde KR och det påverkade snittet som blev extremt dåligt för länet, gamla bussar som snart skulle avvecklas = minimalt underhåll.
Nästa år kommer siffrorna för Jämtland att vara skyhögt bättre = Nya bussar.

Sedan finns det åkare som trots stor andel gamla o riktigt gamla bussar ändå lyckas prestera hyfsade siffror, Dalarna t.ex där merparten av bussarna tillhör Nobina.

För att få en mer rättvisande statistik skulle en samkörning med Yrkestrafikregistret vara intressant, bland Lastbilar o bussar finns ju som bekant en icke försumbar andel fordon som inte används yrkesmässigt och i många fall bara för rekreation.

Till sist så beror andelen underkännande för bromsrelaterade fel ytterst sällan på att bromsverkan saknas utan på ovalitet, ojämn bromsverkan (över axlar o sidor) och andra liknande sifferfel.

Till avdelningen ägarrelaterade fel som gett underkännande hör dåligt mönsterdjup, trasiga lampor och så favoriten oljebemängd motor, kan man minska ner dessa tre punkter till ett minimum med ganska enkla åtgärder så skjuter siffrorna i höjden direkt och detta har ju en del åkare redan upptäckt.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juni 2011, 15:16:14 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 31 maj 2011, 08:47:39 AM
Med statistik kan man visa allt och få det till sin egen fördel i de flesta fall.


Precis. Det var just därför jag tyckte att Keolis inte borde ha nämnt detta i samband med olyckan. Det har inget med själva olyckan att göra och det är statistiska siffror som inte säger ett skvatt.

Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Ersa skrivet 02 juni 2011, 17:58:23 PM
"Bussen som i lördags skenade in på ett torg i Stockholm hade kunnat stoppas automatiskt på hållplatsen med fjäderbromsarna. Polisens brottsmisstankar mot föraren missar därför målet. Man borde i stället utreda varför inte ansvariga myndigheter kräver sådana elementära säkerhetsfunktioner i alla stadsbussar."

http://www.newsmill.se/artikel/2011/06/01/professor-myndighetsmissar-bakom-flera-bussolyckor

Om artikelförfattaren:
Lennart Strandberg, Professor i färdsäkerhet vid Linköpings universitet.
Haveriutredare i eget företag.
Professor i olycksfallsforskning vid f.d. Arbetsmedicinska institutet.  
Forskat och utbildat om farkostteknik sedan 1970.
Civilingenjör i Flygvapnet.
Testat och tävlingskört bilar på is, bana och i rally.
Körkort A BE CE DE.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Bussmicke skrivet 04 juni 2011, 08:26:11 AM
Citat från: Patrik skrivet 30 maj 2011, 10:24:53 AM
Konstigt att ingen? sett om bromsljusen lös eller inte.

Jag tror på förarens berättelse att hon tryckte på bromsen men att det inte gick att stanna....


Hon hade väl en ratt att vrida på...
Hellre köra mot husväggen än nedför trapporna.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Ersa skrivet 04 juni 2011, 10:16:42 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 04 juni 2011, 08:26:11 AM
Hon hade väl en ratt att vrida på...
Hellre köra mot husväggen än nedför trapporna.

Det är mer eller mindre omöjligt för oss andra att svara på hur vi skulle reagera i samma situation i en gammal buss utan röd nödbrytare och kopplingspedal. Jag vågar inte svara på hur jag skulle hantera denna situation trots att jag har snart 10 år bakom olika bussrattar. En MaxCi brukar vara oerhört pigg och om den nu drar iväg i full karriär utan att man är beredd på det är är det tveksamt att man ens hinner börja styra mot något specifikt hinder.

Jag har kört en Neoplan Spaceliner vars gasvajer hängde upp sig under halv gas mitt i en tätort, men då hade jag en kopplingspedal att trycka ner samt en nyckel att bryta motorn med efter att jag fått stopp på vidundret.
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Omnilasse skrivet 04 juni 2011, 10:39:52 AM
Citat från: Ersa skrivet 04 juni 2011, 10:16:42 AM
Det är mer eller mindre omöjligt för oss andra att svara på hur vi skulle reagera i samma situation i en gammal buss utan röd nödbrytare och kopplingspedal. Jag vågar inte svara på hur jag skulle hantera denna situation trots att jag har snart 10 år bakom olika bussrattar. En MaxCi brukar vara oerhört pigg och om den nu drar iväg i full karriär utan att man är beredd på det är är det tveksamt att man ens hinner börja styra mot något specifikt hinder.

Jag har kört en Neoplan Spaceliner vars gasvajer hängde upp sig under halv gas mitt i en tätort, men då hade jag en kopplingspedal att trycka ner samt en nyckel att bryta motorn med efter att jag fått stopp på vidundret.
Och till motsatsen är bevisad tycker jag vi ska tro på den berättelse som bussföraren lämnat. Bussen stod med nosen mot trappan, och bara några meter ifrån. När väl hon började bromsa var bussen redan i trappan - och då får man ju inte något vidare bromseffekt. Ser alltså inte att hon skulle ha kunnat agera på annat sätt än vad hon gjorde i detta fall. Sedan som sagt hur man agerar i en chocksituation är ju väldigt individuellt och hur mycket man än simulerar sådant, är det ju aldrig på riktigt förrän det är på riktigt...
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: New_options skrivet 04 juni 2011, 17:05:43 PM
En fråga bara från en novis som blev nyfiken efter 6 sidors hej vilt spekulerande. Om hon nu märkte (jag vet bara vad som skrivits i tidningarna) att motorn rusade när hon släppte handbromsen - hade inte det naturligaste varit att i panik dra åt handbromsen igen? Och det oavsett om bussen kan gå sönder av det... Hellre en gammal buss åt skogen än skadade/döda personer (eller vad som nu kan tänkas hamna i bussens väg) - eller?
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: lil-sis skrivet 04 juni 2011, 19:32:18 PM
Det är inte alls säkert att första tanken är att dra i p-bromsen. Det är en manöver som måste nötas in, eftersom det man lär sig, även när man tar B-körkort är ju fotbromsen i första hand. Det är dessutom en sådan "hård" effekt på att man inte har den som första alternativ i huvudet, har du passagerare i bussen är risken stor att någon gör sig rejält illa inuti bussen vid en sådan manöver.

Så vad som är "normalt" eller inte tror jag inte finns. Alla reagerar olika och har man själv gör vet man inte förrän man är där.

Jag har förlorat bromsverkan helt och hållet på min personbil en gång, i låg hastighet i Eugeniatunneln. Inte alls jämförbart för jag hade tid att tänka men även då så ligger kopplingen i första hand (fast nu körde jag automat, så jag fick fundera lite, det löste sig med hjälp av just handbromsen men jag hade tid att tänka).
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Robert Brink skrivet 04 juni 2011, 22:41:36 PM
Som jag skrev tidigare! Inte ens vältränade piloter på stora flygbolag handlar rätt i oväntade situationer! Så oavsett om bussen fått frispel eller om det är en förarmiss, så är det mycket svårt att lösa det hela rätt!
Hade detta hänt vid ett annat ställe i staden, så kanske det slutat med en plåtskada mot en vägg/bil eller ner i ett buskage! Nu hamnade bussen ner bland folk och allt fick mycket större proportioner. Nästan samtidigt kraschade en mindre helikopter med 2 döda, det blev bara en notis!
Jag är dock glad för att bussen inte var nere i vid hammarbykajen, då skulle den kunna hamnat i vattnet.

Och som flera skriver, vi vet ju ännu inte vad som hänt, kanske får vi inte reda på det heller. Om det varit fel på bussen, kan det vara tillfälligt och inte synas nu efteråt.
Sen har jag personligen alltid foten på bromsen när jag släpper handbromsen, och är alltid beredd att dra ner den igen om det behövs! Men som någon skrev, det blir tvärstopp och något man undviker med folk i bussen...
Sen är jag lite fundersam över vart hon startade? Det var Stockholm Maraton, så jag antar att 55:an vände runt i högervarv in på Södermalmstorg, och det kan ju förklara varför hon startat så nära trappan med fronten mot den.

//R
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: Laban skrivet 04 juni 2011, 23:07:42 PM
En liten fundering bara, har inte denna busstyp en elektronisk gas? kan det hända att en sådan hakar upp sig?
Har under alla år jag kört råkat ut för fel på gasen en enda gång, men då med extremt ryckig gång istället!

Färdbromsen borde väl förövrigt ta bra mkt hårdare än om man drar åt handbromsen eller är jag ute och cyklar då?
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: mushkot skrivet 05 juni 2011, 08:10:01 AM
Citat från: Laban skrivet 04 juni 2011, 23:07:42 PM
Färdbromsen borde väl förövrigt ta bra mkt hårdare än om man drar åt handbromsen eller är jag ute och cyklar då?
Inte helt. Dock är det mycket svårt att bromsa mjukt med handbromsen, och drar du ner den rakt av låser du hjulen. Du får stampa på rätt bra för att få samma effekt med fotbromsen...
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: yngrot skrivet 05 juni 2011, 21:54:07 PM
Elgas kan hänga sig ..
Titel: Inget fel på olycksbuss i Stockholm
Skrivet av: MartinMartin skrivet 18 juli 2011, 16:58:30 PM
UNT.SE - Artikel (http://www.unt.se/sverige/inget-fel-pa-olycksbuss-i-stockholm-1403540.aspx)
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: yngrot skrivet 18 juli 2011, 22:25:30 PM
Men som vi alla vet som kör förekommer det att fel inte finns när bussen väl kommer till verkstad efter felrapport..
Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: lil-sis skrivet 19 juli 2011, 10:08:37 AM
Citat från: yngrot skrivet 18 juli 2011, 22:25:30 PM
Men som vi alla vet som kör förekommer det att fel inte finns när bussen väl kommer till verkstad efter felrapport..

Amen to that!

Titel: SV: Bussolycka i Stockholm med skenande buss
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 19 juli 2011, 19:50:56 PM
Citat från: yngrot skrivet 18 juli 2011, 22:25:30 PM
Men som vi alla vet som kör förekommer det att fel inte finns när bussen väl kommer till verkstad efter felrapport..

Det har man hört många förare berätta genom åren! :-)